Is ze grulla of zwart? Welkom baby Tulip!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juniper

Berichten: 1582
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Is ze grulla of zwart? Welkom baby Tulip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 05:49

Mijn verzorgpaard Nike heeft vannacht na 359 dagen dracht het leven geschonken aan een mooi merrie veulentje! Ik verzorg enkele paarden (een stuk of 12, waarvan ik er op twee rij) van een appaloosa fokkerij bij mij in de buurt. Ieder jaar hebben we ongeveer vijf veulentjes en dit jaar was mijn bijrijdpaard Nike voor het eerst aan de beurt. De dracht duurde vrij lang en Nike gaf zelfs gisterne nog weinig tekenen van een aankomende bevalling. Vanochtend werd ik wakker met zes gemiste spraakoproepen (ik had mijn geluid nog niet aanstaan omdat we dachten dat het nog wel ff zou duren), een smsje dat zei 'kom snel!!' en deze foto:
Afbeelding

Nike is een 13-jarige ApHC merrie waarmee we recreatief wedstrijden rijden. Nike is zwart, roan, en heeft witte en zwarte vlekken op de achterhand.
Afbeelding

De vader is een 16-jarige chesnut fewspot ApHC hengst, wiens 'bloodlines' terug gaan naar paarden die aan het begin staan van het ras.
Afbeelding

We hadden een voskleurig merrieveulen verwacht (de vader draagt vos en bruin, en de moeder zwart en vos), maar we werden verrast met een zwart of grulla leopard veulen! Een kleurentest zal uitwijzen wat het nou precies is, maar wat denken jullie?

Dit trof de eigenaresse aan toen ze vanochtend de stal binnen kwam. Het veulen is hier net droog en Nike weet nog niet zo goed wat ze er van vindt.
Afbeelding

Deze foto's heb ik vandaag gemaakt. Het is deze week onverwachts koud ('s nachts vriezen, overdag rond het vriespunt en enorm veel wind) dus Tulip houdt voorlopig haar dekentje op.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nike houdt alles goed in de gaten.
Afbeelding

Mijn leven met de paarden in de VS kun je volgen via instagram: https://www.instagram.com/palouse_appy/

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102046
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Is ze grulla of zwart? Welkom baby Tulip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 06:11

Gefeliciteerd! Wat een knap meisje zeg! <3
Ben benieuwd naar droogfoto's buiten. :D

NibbitLotus

Berichten: 1675
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 06:54

Gefeliciteerd, wat een prachtig veulen!
Die laatste foto… <3

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 06:54

Gefeliciteerd! Wat een plaatje <3

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 07:19

Proficiat <3 Wat een leuk kleurtje

mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 07:26

Gefeliciteerd!

Kleurtje is heel simpel, grullo (Nederlandse naam voor grulla) is geen optie omdat dat niet kan met deze combinatie ouders. Dus het is zwart panterbont.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 07:28

Ah wat een schatje zeg <3 heel knap veulen met dat kleurtje zo.
Grulla zal het niet zijn. Ik zie geen dun kenmerken (bijv aalstreep, wat een must is) en geen van de ouders dragen dun zo te zien. Ik denk dus gewoon Appaloosa met basiskleur zwart. In de Appaloosa kleuren ben ik niet zo thuis, dus hoe dat allemaal heet weet ik niet :D

De kans dat ze zwart zou worden was overigens groter dan vos. Bruin is zwart + agouti (agouti gen maakt een paard bruin. Dus Ee x EeAa maakt 37,5% kans op zwart, 37,5% kans op bruin en 25% kans op vos. Vos was de laagste kans :) Even de schimmelfactor en Appaloosa weggelaten, alleen de basiskleuren.

mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 07:32

Eileen_ schreef:
Ah wat een schatje zeg <3 heel knap veulen met dat kleurtje zo.
Grulla zal het niet zijn. Ik zie geen dun kenmerken (bijv aalstreep, wat een must is) en geen van de ouders dragen dun zo te zien. Ik denk dus gewoon Appaloosa met basiskleur zwart. In de Appaloosa kleuren ben ik niet zo thuis, dus hoe dat allemaal heet weet ik niet :D

De kans dat ze zwart zou worden was overigens groter dan vos. Bruin is zwart + agouti (agouti gen maakt een paard bruin. Dus Ee x EeAa maakt 37,5% kans op zwart, 37,5% kans op bruin en 25% kans op vos. Vos was de laagste kans :) Even de schimmelfactor en Appaloosa weggelaten, alleen de basiskleuren.

Ts is een beetje warrig in haar uitleg, maar het is (denk ik) ee Aa x Ee aa geweest. Hengst is vos, dus ee.

Dus
50% vos
25% bruin
25% zwart

Minus appaloosa genen

Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 07:34

Gefeliciteerd!

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 07:36

Ahh dan wordt het al heel anders ja :D zie nu ook dat het een few spot is en geen schimmel, zit zelf ook verkeerd te kijken :+
Hoe dan ook, heel leuk veulen. Ben benieuwd hoe ze er over een paar jaar uitziet

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Is ze grulla of zwart? Welkom baby Tulip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 11:04

Prachtig!!

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Re: Is ze grulla of zwart? Welkom baby Tulip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 11:10

Wauw! Super knap veulentje. Gefeliciteerd

loez

Berichten: 11078
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Is ze grulla of zwart? Welkom baby Tulip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 11:19

Wat een ontzettend schattig veulentje! Die laatste foto met mama <3

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 11:20

Knap veulen...


Ohja even verdergaande op Eileen... Ookal is kans op vos het laagst wil niet zeggen dat er geen vos kan uitrollen. Heb een pony gehad die vos, as terwijl kans op vos 25% was nav de kleur van beide ouders. :+

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 11:23

Ik laat alle kleur theorieën en berekeningen graag aan de experts over: ik zeg gewooon: aaaaaaaaaah wat schattig <3 <3 <3

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: Is ze grulla of zwart? Welkom baby Tulip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 11:42

Wat het ook is, wat een prachtig veulen!!

Tzatziki
Berichten: 57
Geregistreerd: 16-02-20

Re: Is ze grulla of zwart? Welkom baby Tulip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 11:50

Ik denk ook zwart, grullo kan niet uit deze combinatie komen. Maar wat maakt het ook uit, ze is echt prachtig <3 Ik hou zo van Appaloosa's!

juniper

Berichten: 1582
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Is ze grulla of zwart? Welkom baby Tulip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 17:00

Bedankt allemaal voor de leuke en leerzame reacties! Hopelijk is het snel wat warmer hier en kan ze naar buiten en kan ik foto's maken! (ze staan nu overdag in een soort afgesloten indoor loopstal).

Temeraire

Berichten: 3538
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 22:02

Prachtig veulen!
Waarom twijfel je of het grullo kan zijn? Missen we nog iets qua genetische info of kan je je de test besparen en is ze dus zwart? :)

Ben benieuwd naar de nieuwe foto's!

juniper

Berichten: 1582
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Is ze grulla of zwart? Welkom baby Tulip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 23:02

De eigenaresse kwam er mee aanzetten, omdat Tulip een beetje een grijzige kleur heeft (niet gitzwart, niet echt stekelharig, en niet die typische 'dit veulen is zwart onder de veulenvacht' kleur), de volgens haar die typische wildkleur strepen op de achterbenen heeft, en de vader van de hengst wildkleur was.

Genetisch testen doen we sowieso omdat mensen standaard de kleurcode van appaloosas willen weten ivp het vachtpatroon en de kleur (voor de eventuele fok).

Oskarrino
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Is ze grulla of zwart? Welkom baby Tulip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 06:35

Wat een gaaf veulen zeg! <3

Ange1a

Berichten: 289
Geregistreerd: 04-10-21
Woonplaats: Zetten

Re: Is ze grulla of zwart? Welkom baby Tulip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 07:03

Wauw, kleur heb ik geen verstand van maar weet wel dat ze prachtig is! <3

Suzanne F.

Berichten: 49396
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:16

Het lijkt een zwart panterbonte. Wat een dotje zeg!! Moeders lijkt helemaal verliefd.

juniper

Berichten: 1582
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 06:38

Nog wat foto's van vandaag. Dat gaat toch nergens over zo :D


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Suzanne F.

Berichten: 49396
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:16

Is het veulen wel fit en wakker? Misschien oogt het zo van de foto’s maar ze lijkt zo tam/mat. Bijna wat suffig. Ook de manier waarop ze ligt vind ik wat raar. Heeft een dierenarts naar haar gekeken? Is ze helemaal gezond?