Al leek het er anderhalve maand terug niet op dat het goed zou gaan...
Deja's dracht verliep alles behalve soepeltjes. Al na 9 maanden dracht ontwikkelde ze plotseling uier, iets waar ze normaal gesproken pas een dag of 10 voor de bevalling mee begint. Gezien ze ook een dik been had en ze al eerder een veulen veel te vroeg gebracht heeft, heb ik niet afgewacht en gelijk actie ondernomen. Diezelfde dag is ze op de antibiotica, ontstekingsremmers en Regumate gegaan, een hormoon om de bevalling zoveel mogelijk te vertragen. We vermoedden dat ze placentitis had, hoewel dit uit het bloedbeeld en de echo niet direct naar voren kwam. Toch hebben we als dusdanig behandeld (achteraf maar goed ook, want toen de placenta eraf kwam, ging het overduidelijk om een fikse ontsteking).
Uiteindelijk hebben we het van 283 kunnen rekken tot 317 dagen dracht. Om kwart over 11 's avonds werd ze wat onrustig en heb ik haar in de gaten gehouden op de camera, waarna ik om half 12 m'n schoonouders uit bed heb gehaald. Ze wilde het heel graag meemaken, en zo had ik eventueel hulp paraat, mocht het niet goed gaan. Mijn schoonpa is geoefend hobby fotografe en heeft een prachtige serie gemaakt van de bijzondere geboorte.
Om 11.43 is Safe Haven geboren. Een bijzondere naam voor een bijzonder veulen, want zij is de eerste die hier is geboren op Hoeve Noordenwind, onze eigen stal waar we pas sinds december ingetrokken zijn. 'Veilige haven', 'heiligdom', want dat is het hier.
Gelukkig gaat alles goed met Haven, en met moeder Deja ook. Behalve dat de geboorte wat vroeg was, ging het verder volgens het boekje. Het is een prachtig bruin merrieveulen, met aan alle voetjes een heel klein beetje wit en een paar witte haren op het hoofd. Heerlijk wakker, heel wijs, en ontzettend mens gericht. Omdat ze vroeg was en de röntgenfoto's lieten zien dat haar gewrichtjes nog niet helemaal af zijn, blijft ze voorlopig nog even binnen, maar we genieten zeker niet minder van haar.
Safe Haven is van de KWPN hengst Expression, gefokt uit een Ster Ibop Prok van Florencio I x elite van Flemmingh x ster preferent prestatie van Ferro.

1. Pootjesblaas is zichtbaar, ik check of ik twee voetjes en een neusje kan voelen.

2. Een beetje meehelpen.

3. En daar is Haven, nog in het vlies.

4. Even de kleine bekijken.

5. Ik vind dit echt prachtig, de navelstreng. Ik laat het veulen er altijd zo lang mogelijk aanliggen, zo krijgen ze tot het laatste moment nog voedingsstoffen, etc. binnen.

6. Eerste contact tussen de merrie en de kleine.

7. Haven wordt droog gelikt.

8. Navelstompje schoonmaken, onder toeziend oog van Deja.

9. Nog een beetje vreemd, die nieuwe wereld, maar de oortjes staan er goed op

10. Maantjes

11. Zuigreflex doet het ook

12. Allebei even uitrusten voor ze weer in de benen komen.

13. Weer een beetje in de goede richting leggen zodat ze niet head first de stalwand in gaat.

14. Gelukt!

15. Melkbar gevonden.

Ik ben echt onwijs blij met deze serie foto's. Ik ben zelf fotografe, maar dit soort foto's heb ik nooit omdat ik druk ben met andere zaken

Bedankt voor het kijken!