Pleeg veulen voor Betty!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bokkie125

Pleeg veulen voor Betty!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 11:21

Hoi hoi,

Sinds gister is ons Shetlander veulentje pleeg mama geworden, het was een erg spannende dag voor ons allemaal.

Ik zou het verhaal even van het begin tot het eind vertellen!

Donderdag nacht om iets over 00:00 is Betty's veulen Romeo geboren.

We hadden haar in de gaten gehouden met camera's, we zijn snel naar stal gereden toen we zagen dat ze weeën had.

We hebben zelf het vlies moeten breken, we waren net op tijd! Het veulen ademde erg snel, netjes met een handdoek droog gemaakt. Betty wou haar zelf graag schoon likken en de navelstreng door knabbelen.

Na een tijdje wou het veulen proberen te staan maar dat lukte niet, we hebben ze even gelaten. Het veulen begon steeds zwaarder en moeilijker te ademen. Ik heb hem nog proberen om wat lucht te geven via de neus, maar dat mocht niet baten.

Helaas is het veulen gestorven om iets voor 1.....

Wij zijn allemaal heel erg verdrietig en onze lieve Betty ook die haar veulen is verloren...

Afbeelding

Hierna zijn wij opzoek gegaan naar een pleeg veulen voor Betty! Ze was heel erg bedroefd dat ze haar veulentje was verloren...

Super fijn en goed nieuws voor Betty en haar nieuwe veulen Timmy Turner!!!

Wij zijn blij jullie te vertellen dat Betty een pleegmama is geworden vandaag! Timmy is een shetlander hengst van 23 dagen oud. Zijn mama is helaas maandag gestorven door vet in het bloed.. sindsdien werd hij met een fles groot gebracht. We werden vanmiddag gebeld door de man die hem graag een nieuwe mama wou geven, wij hebben dat aanbod zonder twijfel meteen aangenomen en hebben hem om 18:45 opgehaald, het was gelukkig dichtbij ons!

Een half uur van te voren is de dierenarts bij ons op locatie gekomen om Betty een middeltje toe te dienen die de bevaling nabootst, dit had meer kans dat ze het veulen sneller zou accepteren. We hebben van te voren contact gehad met dierenkliniek Dennenoord, die hebben ons heel netjes te woord gestaan en super fijn geholpen met de voorbereiding die we konden treffen.

We hadden de placenta van Betty’s gestorven veulen Romeo nog, daarmee moesten we hem insmeren, zodat de geur van Betty aan Timmy gebonden zou worden en dat zou de kans dan nóg groter maken dat ze het accepteert.

We hebben het veulen heel voorzichtig geïntroduceerd aan onze Betty, wij hadden hierbij het veulen vast en Betty ook zodat we konden ingrijpen als het mis zou kunnen gaan. We zagen al snel dat Betty helemaal gek van het veulentje was en ze begon hem meteen af te likken, dit hebben we ongeveer 20 minuten aangehouden en toen hebben we het veulen voorzichtig naar de uiers verplaatst om te kijken of het wou drinken en Betty het uiteraard toe liet, dit was het spannendste moment, als ze het niet had toe gelaten was het niet goed gekomen en hadden we Timmy met de hand groot moeten brengen.

Afbeelding

Gelukkig vond Betty het al snel goed en zat Timmy al aan een zijde lekker te sabbelen en te smakken. Toen hebben we gekeken of ze het bij de andere uier ook toeliet en dat was gelukkig het geval! Toen konden we met heel blijdschap zeggen dat het veulen volledig geaccepteerd was.

Afbeelding

Wij zijn enorm blij dat Timmy een nieuwe mama heeft en Betty een nieuw veulentje heeft die ze groot mag brengen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierbij ook nog een YouTube video waar in de ontmoeting van Timmy en Betty in te zien is!

https://youtu.be/bE3b_lA5NnQ

Ik weet dat niet veel mensen met paardzoektbaas het hebben hier, maar ik wou het toch graag delen.

Princess_

Re: Pleeg veulen voor Betty!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:23

Wat fijn dat ze elkaar geaccepteerd hebben. Goede oplossing zo. :+:

Bokkie125

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 11:24

Princess_ schreef:
Wat fijn dat ze elkaar geaccepteerd hebben. Goede oplossing zo. :+:

Dankjewel! Wij zijn ook erg blij dat dit heeft gewerkt !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:24

Ik vind het super dat jullie dit hebben gedaan. Zo word een vervelend verhaal, toch nog wat positiever :)

Bokkie125

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 11:26

Marije_1997 schreef:
Ik vind het super dat jullie dit hebben gedaan. Zo word een vervelend verhaal, toch nog wat positiever :)

Ja , het gemis van Romeo is hier nog groot, het is erg vervelend als een veulentje na een uur in je armen sterft.... Maar ik ben blij dat we voor Betty een veulentje hebben geregeld, namens omdat er nog 3 dragende merries bij ons staan. Dat leek ons vreselijk voor haar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:28

Bokkie125 schreef:
Marije_1997 schreef:

Ja , het gemis van Romeo is hier nog groot, het is erg vervelend als een veulentje na een uur in je armen sterft.... Maar ik ben blij dat we voor Betty een veulentje hebben geregeld, namens omdat er nog 3 dragende merries bij ons staan. Dat leek ons vreselijk voor haar!

Het gemis van een dier blijft altijd hoe dan ook. Gelukkig accepteert betty haar nieuwe veulen goed. Dus dat zal ze vast geweldig vinden. En als de rest er straks ook is kunnen ze met z'n allen lekker spelen, dat is het mooiste om te zien :) komt vast allemaal wel goed.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:31

Super dat het gelukt is!
Veel sterkte met het verlies van Romeo..
Het zal de pijn hopelijk wat verzachten om Betty en Timmy zo happy te zien.

Bokkie125

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 11:32

MirandaFuego schreef:
Super dat het gelukt is!
Veel sterkte met het verlies van Romeo..
Het zal de pijn hopelijk wat verzachten om Betty en Timmy zo happy te zien.

Dankjewel!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:34

Verdrietig dat haar eigen veulentje gestorven is.
Maar jullie hebben de best mogelijke oplossing gekozen voor moeder en pleegveulentje !
Zo fijn dat ze het kleintje meteen leuk vond <3

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:38

Omdat het hier om een merrie met (pleeg)veulen gaat, verplaats ik dit topic naar KS-ITP.

Bokkie125

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 11:38

Pandora2 schreef:
Verdrietig dat haar eigen veulentje gestorven is.
Maar jullie hebben de best mogelijke oplossing gekozen voor moeder en pleegveulentje !
Zo fijn dat ze het kleintje meteen leuk vond <3

We waren ook erg blij met dit resultaat! :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:40

Wat fijn dat het zo goed is gegaan bij de introductie. Dat Betty en Timmy het maar heel goed mogen hebben!
Veel sterkte met het verlies van Romeo, dat is heel verdrietig.

Bokkie125

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 11:43

Shadow0 schreef:
Wat fijn dat het zo goed is gegaan bij de introductie. Dat Betty en Timmy het maar heel goed mogen hebben!
Veel sterkte met het verlies van Romeo, dat is heel verdrietig.

Dankjewel! Ze liggen elke dag zij aan zij in de stal!
Afbeelding

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:52

ik heb inderdaad niets met paard zoekt baas. Ben wel een tegenstander van de werkwijze die ik gezien heb.

Maar dan moet ik nu wel toegeven dat ik dit dan wel weer erg mooi vind! Goed gedaan. Twee eenlingen bij elkaar gebracht!

Bokkie125

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 11:55

Knert schreef:
ik heb inderdaad niets met paard zoekt baas. Ben wel een tegenstander van de werkwijze die ik gezien heb.

Maar dan moet ik nu wel toegeven dat ik dit dan wel weer erg mooi vind! Goed gedaan. Twee eenlingen bij elkaar gebracht!

Thx!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:34

Bokkie125 schreef:
[ [url=m/vTLnmF.png]Afbeelding[/url] ]

Wat enorm schattig.. <3

Bokkie125

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 12:38

MirandaFuego schreef:
Bokkie125 schreef:
[ [url=m/vTLnmF.png]Afbeelding[/url] ]

Wat enorm schattig.. <3

Ja hè!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:43

Na alle narigheid dan weer moeder en adoptiekind die gelukkig met elkaar zijn!

Bokkie125

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 12:51

anjali schreef:
Na alle narigheid dan weer moeder en adoptiekind die gelukkig met elkaar zijn!

Ja geweldig hè!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:02

Fijn dat dit een goede match is geworden <3 Sterkte met het verlies van Romeo...

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:13

Wat fijn dat dit is gelukt, zeg! En wat mooi dat jullie zo goed rekening houden met hoe de merrie zich voelt of kan gaan voelen met het oog op nog een aantal verwachte veulens op stal.
Veel sterkte met het verlies van Romeo.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:56

Ik vind die derde foto zo schattig, waar Betty met haar neus in de manen van haar pleegveulen staat. Ze kijkt daar zo innig tevreden. Fijn dat ze haar nieuwe kind zo makkelijk accepteerde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:16

Bokkie125 schreef:
Knert schreef:

Thx!

Hoi Bokkie, ben jij dan iemand v paard zoekt baas zelf? Bijv Calijn?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:43

Och zeg <3 .

Heel erg dat jullie je eigen veulen verliezen maar deze oplossing is voor moeder en adoptieveulen wel geweldig natuurlijk !