Zamazenta S in het zonnetje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Zamazenta S in het zonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 12:12

In de nacht van 14 maart is ons kleine mannetje Zamazenta S geboren. Een ontzettend mooi en lief hengstje, zijn vader is onze eigen hengst Azerbeidjan. We zijn erg trots op het resultaat, vandaar dat ik het ook met jullie wil delen <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op deze foto staat voor ons alles waar we in de fokkerij naartoe willen werken <3
Afbeelding

Alle foto's zijn gemaakt door Remo van der Putten.

Ja, het hoofdje is geschoren. Dit is erg normaal bij de showarabieren omdat je graag een zo smal mogelijk neusje wil fokken, met een mooie dish, en grote, sprekende ogen met veel ruimte ertussen. Door de paarden op deze manier te scheren krijg je een soort optisch bedrog dit allemaal nog nadrukkelijker aanwezig lijkt.

Rongyos

Re: Zamazenta S in het zonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:27

Aha, de kleine lettertjes beantwoorden mijn vraag; is zijn hoofdje geschoren?
"Ja, het hoofdje is geschoren. Dit is erg normaal bij de showarabieren omdat je graag een zo smal mogelijk neusje wil fokken, met een mooie dish, en grote, sprekende ogen met veel ruimte ertussen. Door de paarden op deze manier te scheren krijg je een soort optisch bedrog dit allemaal nog nadrukkelijker aanwezig lijkt."

Mooi veulentje!

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:58

Wauw, wat een beauty! <3 Een schimmeltje of niet? Ik kan me voorstellen dat je apetrots bent: helemaal terecht! :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 17:16

Knap ding! <3

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 17:35

Ik snap dat je daar trots op bent! <3 Vind het geschoren hoofdje net mooi, kan je ook beter de aftekeningen zien en jong geleerd is oud gedaan! Veel plezier met jullie mannetje, ben erg benieuwd hoe hij gaat opdrogen.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 17:52

Prachtig diertje <3

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 00:07

Wat een beauty zeg!!

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:36

Veulen op zich vind ik echt heel mooi, maar die neus is echt overdreven.. onnatuurlijk wat jammer dat het altijd zo extreem moet qua uiterlijk bij dieren.

Rose94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:42

Chique veulentje! Al zou ik hem liever ongeschoren zien.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:46

Leuk diertje maar het heeft wel wat weg van een zeepaardje :D

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:48

_Mir schreef:
Veulen op zich vind ik echt heel mooi, maar die neus is echt overdreven.. onnatuurlijk wat jammer dat het altijd zo extreem moet qua uiterlijk bij dieren.

Ik vind het ook jammer. Ondanks dat ik ook zou genieten van zo’n veulen in mijn wei.

Citaat:
Op deze foto staat voor ons alles waar we in de fokkerij naartoe willen werken

Brrrrrr deze opmerking maakt de foto nog enger

Zo zijn Arabierenneuzen niet bedoelt, wanneer ziet de mens dat nu eens in?

Waar is mamma en pappa? Heel benieuwd hoe ze eruit zien. Toch bijzonder dat je zelf je hengst hebt, kunnen niet veel mensen zeggen!
Ondanks mijn negatieve toon, wens ik je al het moois met je veulen!

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:04

Het veulen heeft geen extreem hoofd hoor dit lijkt echt door het scheren. Ik hou ook niet van die geschoren hoofdjes maar ja helaas word het veel in de Arabieren wereld gedaan. Verders een pracht ventje heerlijk dat veulen spul

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:11

Volgens mij is het bij veulens ook extremer dan wanneer ze opgroeien?
Ik vind het ook niet mooi, een beetje zoals honden met platte neuzen.

Hoe scheer je trouwens zo'n veulentje? Ik kan me niet voorstellen dat ze stil blijven staan?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 09:21

Het valt wel mee hoor, hoe extreem hij is, door de manier van scheren lijkt het allemaal veel extremer dan het in werkelijkheid is. Waar ik heel blij mee ben in de laatste foto is voornamelijk zijn attitude, die arrogantie vind ik schitterend om te zien.

Voor degene die vroeg hoe vader en moeder eruitzagen:

Vader
Afbeelding

Moeder
Afbeelding

En zijn volle broer:

Afbeelding

Voor de mensen die wel leuke reacties plaatsen: Bedankt :) Zag nog ergens de vraag voorbij komen of het een schimmel is, ja, helaas wel :') Ik vind zijn bles zo mooi, en daar zie ik straks helemaal niks meer van ;(

Captain schreef:
Volgens mij is het bij veulens ook extremer dan wanneer ze opgroeien?
Ik vind het ook niet mooi, een beetje zoals honden met platte neuzen.

Hoe scheer je trouwens zo'n veulentje? Ik kan me niet voorstellen dat ze stil blijven staan?

Dit doen we eigenlijk al als ze 2 dagen oud zijn. 1 iemand houdt het veulen vast, de ander scheert het voorzichtig. Op die leeftijd doen ze nog niet echt vervelend, hooguit even het hoofd wegtrekken als ze de trilling van het scheermes voelen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:09

geshahquille schreef:
Het veulen heeft geen extreem hoofd hoor dit lijkt echt door het scheren. Ik hou ook niet van die geschoren hoofdjes maar ja helaas word het veel in de Arabieren wereld gedaan. Verders een pracht ventje heerlijk dat veulen spul

Misschien heb je gelijk qua scheren.
Ben wel van mening dat we deuk steeds sneller als de standaard zien. Maar die deuk wordt steeds meer deuk. Als je opzoekt hoe de Arabier er vroeger uitzag, wijkt dat wel sterk af van het beeld waar de fokkers naar toe willen werken.

Nu snap ik dat die deuk meer is als ze jong zijn, in combi met het scheren. Maar de geplaatste opmerking erboven/eronder vond ik echt typisch waar het toch zo vaak fout gaat.

En we hebben zat hondenrassen waar we dat als mens ook hebben gedaan. Er zijn zat mensen die de meest voorkomende hondenrassen niet meer herkennen uit een boekje van 50-70 jaar terug. Zeg niet dat ze per definitie gezonder waren, maar een feit is dat vele honden nu wel veel problemen hebben met ademen/hoofdpijn/dekken/baren/heupen etc etc

Moet zeggen dat ik de ouder dieren er goed uit vind zien. Die merrie glimt mooi!
Laatst bijgewerkt door Anomien op 10-04-20 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Isa_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:10

Wauw! Prachtig veulen! Zolang het veulen geen last heeft van de dish is er geen probleem toch :o

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:13

Isa_Sofie schreef:
Wauw! Prachtig veulen! Zolang het veulen geen last heeft van de dish is er geen probleem toch :o

Dan is het veulen er toch al? Vind dit ook wel een heel kortzichtig antwoord.

Ik ga teveel off-topic dus om me aan de regels te houden, stop ik er nu mee.

Isa_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:25

Knert schreef:
Isa_Sofie schreef:

Dan is het veulen er toch al? Vind dit ook wel een heel kortzichtig antwoord.

Ik ga teveel off-topic dus om me aan de regels te houden, stop ik er nu mee.

Als je naar de anatomie van het ademhalingssysteem kijkt zie je dat het paard hier geen last van heeft

Kijkend naar de ouderdieren vermoed ik dat het “extreme” aan dit hoofdje vooral komt door het scheren. Ik ben net als jij van mening dat het vaak te extreem wordt (en dat is natuurlijk niet waar je met de fokkerij heen wilt). Echter vind ik dat hier niet van toepassing :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:35

liekec schreef:
Leuk diertje maar het heeft wel wat weg van een zeepaardje :D

Dat is precies wat ik tegen mijn man zei.

Toch gefeliciteerd, ts.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:38

Wat een ontzettend schattig veulen zeg <3 En tegelijkertijd een attitude van hier tot Tokyo, heerlijk! :D

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 11:07

Alle 'extreme' hoofdjes die de paarden als veulen hebben trekken nog een heel eind weg als ze volwassen zijn. Zeker hengsten hebben vaak maar een lichte dish, merries zijn vaak wel nog iets fijner, maar wederom niet extreem.

Als je dan kijkt naar de shows dan zie je dat een zeer extreme hengst als El Rey Magnum wel in de kampioenschappen komt, maar alsnog op een 7e plek eindigt. Hij heeft een zeer extreem hoofd, maar is verder qua bouw niet goed genoeg. Een hengst als Equator (zie foto) is dan weer wat minder extreem qua hoofd, maar heeft wel heel veel type en uitstraling en werd in 2018 bekroond met de titel van Wereldkampioen.
Afbeelding

Ook een hengst als Ascot DD is een wereldkampioen hengst, maar wederom niet enorm extreem in het hoofd.
Afbeelding

Dan bij de merries werd in 2019 Donna Molta Bella SRA wereldkampioen Senior merries. Zij heeft niet echt een deuk in het hoofd (meer een soort wigvormige dish), maar hier zie je wel dat zeker bij merries een fijne neus wat mee benadrukt blijft.
Afbeelding

Let wel, al deze paarden hebben een showclip, hun hoofd is dus geschoren en rond de neus en ogen zijn de haren zelfs helemaal weggehaald (muv de tastharen), zou je deze paarden bijvoorbeeld in hun wintervacht zien ziet het er alweer heel anders uit. Maar ook dan is het duidelijk dat waar het er bij een veulen heel extreem uitziet, dit als volwassen paard weer een heel eind wegtrekt. En dan heb ik hier hier over paarden die meedraaien op wereldniveau, hoe leuk ik Zamazenta ook vind, dat is zeker niet het niveau waar hij in de prijzen zou lopen :+

karibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:33

Wat een leuke uitstraling heeft dit veulen.

Ik heb in het grijze verleden welsh mountain ponies gefokt uit klassieke bloedlijnen (bowdler, Criban). De hoofden waren heel expressief voor wat betreft het oog, hadden wel een arabische opdruk maar bij lange na niet zulke extreme poppenhoofdjes als nu. Ik vind het vervreemdend om de huidige mountain ponies te zien.

Dit zijn niet de ponies die je in de herfst de bergen in kan sturen om te overwinteren zoals ik ze gezien heb in Wales meer dan 40 jaar geleden: robuuste, stoere maar ook mooie ponies waarmee gewerkt kon worden. En wat ook opvalt dat het mooie grote en expressieve oog van vroeger er bij de welsh mountain van is uitgefokt.

Ik heb in Engeland op stoeterijen daar ook de crabbet arabieren gezien, zo heette dat geloof ik, en die waren toen al erg fijn ten op zichte van andere arabieren. maar vergeleken met nu zouden ze grof genoemd worden.

Het lijkt er op dat bij de beoordeling toch steeds de voorkeur uitgaat naar de extreemste vorm bijvoorbeeld dish en niet dat de extreemste vorm als ongewenst wordt gezien en reden voor een andere plaatsing op de keuring.

karibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:43

Even een voorbeeldje:
Bowdler Brewer: royal welsh winner in 1963 ( geloof ik). De vader van een merrie van mij. Hengst heeft is geïmporteerd in Nederland en er was hier geen enkele belangstelling voor. Het is geen show foto, maar geeft wel zijn robuuste kwaliteit weer. De fokkers (gebroeders Preece) reden zo op hun ponies de bergen in .Afbeelding

Booklover01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:57

Mooi veulen!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:06

Wat een mooie aftekeningen heeft Zamazenta! Idd jammer dat het een schimmel zal worden...

karibu schreef:
Wat een leuke uitstraling heeft dit veulen.

Ik heb in het grijze verleden welsh mountain ponies gefokt uit klassieke bloedlijnen (bowdler, Criban). De hoofden waren heel expressief voor wat betreft het oog, hadden wel een arabische opdruk maar bij lange na niet zulke extreme poppenhoofdjes als nu. Ik vind het vervreemdend om de huidige mountain ponies te zien.

Een poosje geleden reageerde ik op een ITP van een Welsh hengstje. Vond zijn hoofd en dan vooral de verhouding kaak-neus te extreem. Kreeg toen als collectieve reactie dat ik niet wist hoe een Welsh eruit hoort te zien. Had het dus maar opgegeven.
Leuk dat ze er nu misschien nog geen last van hebben, maar hoe zal dat in de toekomst zijn?