Even kort uitgelegd wat er gebeurt bij een red bag geboorte:
Normaal gesproken laat de placenta pas los na de geboorte van het veulen (de nageboorte) omdat het veulentje nog zuurstof krijgt via de placenta totdat het geboren is. Een veulentje zit gedurende de dracht in de placenta, wat een soort ballon is met vruchtwater. Het veulentje zit in een wit vlies in de placenta en krijgt via de navelstreng die vastzit aan de placenta zuurstof. Bij een normaal geboorteproces gaat het veulentje goed liggen en knapt bij de voorbeentjes de placenta open zodat het veulentje in de witte vlies geboren wordt. Bij een red bag geboorte knapt de placenta niet open maar is al wel losgelaten, dus het veulentje zit opgesloten in de rode zak met vruchtwater (de placenta) en krijgt door de loslating geen zuurstof meer. Het veulentje zal dus stikken (verdrinken in het vruchtwater) als de rode zak niet heel snel open wordt gemaakt.
Hoe herken je een red bag geboorte?
Het begint als een normale geboorte, je merrie gaat liggen en perst. Je merrie perst en perst en er zou nu heel snel een witte pootjesblaas te zien moeten zijn. Bij een red bag geboorte zie je echter geen witte pootjesblaas maar een donkerrode bal. Nu zie je die rode bal niet altijd meteen want deze is voor de merrie erg moeilijk naar buiten te persen. Vermoed je dat er iets niet klopt, schijn dan even met een lampje in de vulva. Zie je een rode bal met een soort wittige ster erop, dan moet je razendsnel handelen.
Wat te doen?
Ga zelf nog geen dierenarts bellen (of iemand moet bij je zijn die een dierenarts kan bellen) want elke seconde telt! Het veulentje moet zo snel mogelijk ter wereld geholpen worden want het krijgt nu geen zuurstof meer en zal verdrinken/stikken. Zorg dat je een 'geboortekit' klaar hebt staan met daarin o.a. een schaar of een niet al te scherp mes, ontsmettingsmiddel, glijmiddel en een handdoek. Een hoofdlamp is ook erg handig zodat je alles goed kan zien en toch je handen vrij hebt. Maak nu snel maar voorzichtig een sneetje in de rode zak. Let op want het vruchtwater komt met geweld naar buiten (alsof je een ballon met water kapot snijd). Zoek nu in de merrie naar de pootjes en voel of je twee pootjes voelt. Trek nu zodra de merrie perst het veulentje naar buiten, check ook of het neusje op de pootjes ligt. Trek dus met de wee mee en naar de hakken van de merrie toe, niet recht naar achteren trekken. Als je het veulentje met de voorbeentjes en het hoofdje eruit hebt trek je het witte vlies kapot en maak je het neusje schoon met je vingers en een handdoek zodat het veulen kan ademen. Trek het veulentje met de wee mee verder eruit en als het halverwege eruit is check je of het veulen ademt. Ademt het niet maak dan nogmaals de neus en mond schoon en wrijf voorzichtig van boven naar beneden over de neusbrug om het vruchtwater eruit te krijgen. Gaat het veulen ademen wrijf het dan verder droog of laat de merrie het veulen likken. Als het veulen nog steeds niet ademt blijf het dan stimuleren en wrijven met een handdoek en bel meteen een dierenarts mocht dat nog niet gedaan zijn. Ademt het veulen wel dan is het wel zinvol als een dierenarts even komt checken of alles in orde is met het veulen. Een veulen kan longontsteking krijgen als het vruchtwater heeft ingeademd of een 'dummy veulen' zijn door zuurstofgebrek. Een dummy veulen is een veulen wat niet reageert zoals het hoort. Meestal hebben ze geen zuigreflex en geen benul van de moeder en hebben moeite met staan. Een dummy veulen zal dan ook niet op zoek gaan naar de uier en niet drinken. Met een bepaalde techniek kan een veulen uit deze dummy-staat gehaald worden.
Gelukkig herkende ik heel snel dat het een red bag geboorte was en ondanks dat ik knikkende knieën en een hartslag van 180 had had ik binnen 5 minuten Bloem uit Vlinder en aan het ademen. Ik had namelijk het moment gefilmd dat Vlinder ging liggen om te persen, denkende dat ik een normale geboorte zou filmen. Daarna heb ik weer gefilmd toen Bloem ademde en met de achterbenen nog in Vlinder lag. Aan de tijd kon ik zien dat er 5 minuten tussen de twee filmpjes zat. Bloem ademende niet toen ik het witte vlies weghaalde.
De dierenarts was even bang dat ze een dummy veulen zou zijn maar gelukkig was dat niet het geval. Ook klonken de longen schoon. Ik kreeg flink wat complimenten van de dierenarts dat ik Bloem had kunnen redden.

Toen Bloem eenmaal geboren was en ademende ging de rest volgens het boekje. Ze stond en dronk binnen een uur en een paar uur later galoppeerde ze al door de stal.
Van de geboorte en de dag daarna heb ik een filmpje gemaakt.
Nog een paar foto's.
Net geboren (en aan het ademen)

De uier gevonden

De volgende ochtend, toch wel moe van alles

Even naar buiten

Pluizenbol

En een week later

Gelukkig komt een red bag bevalling niet vaak voor, maar als je een drachtige merrie hebt zorg dan dat je toch voor de zekerheid de juiste spullen binnen handbereik klaar hebt liggen. En als het je overkomt, handel dan razendsnel! Ik ben Bokt heel dankbaar dat ik wist wat ik moest doen en zo Bloem heb kunnen redden!