Daar is ze dan! Akhal-Teke Manari Nur (Muzka)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Daar is ze dan! Akhal-Teke Manari Nur (Muzka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 18:39

Die eerste foto met de tong, zo schattig... <3 Die laatste foto is ook al zo lief. :P

jokari

Berichten: 8768
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 18:46

JoSav schreef:
jokari: durf je nog wel op kraamvisite te komen? Y;(

Jaweeeeeeel !!
Ik koop haar gewoon van zodra jullie het in je hoofd krijgen, simpel. :D

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 19:59

In het echt is ze nog veel leuker <3 echt een schatje, zo knuffelig. En die lieve krullende oortjes :D

Switch2016
Berichten: 314
Geregistreerd: 03-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:21

Mooi veulentje

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Daar is ze dan! Akhal-Teke Manari Nur (Muzka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:23

Die uitdrukking van haar! Net een paar dagen oud en al zo’n wijze blik

joey2010

Berichten: 4349
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: Daar is ze dan! Akhal-Teke Manari Nur (Muzka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:37

Wat een mooi veulen !
Ze is echt prachtig en zooooo lief.
Ze heeft zo'n lieve uitstraling.

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:27

jokari schreef:
JoSav schreef:
jokari: durf je nog wel op kraamvisite te komen? Y;(

Jaweeeeeeel !!
Ik koop haar gewoon van zodra jullie het in je hoofd krijgen, simpel. :D


Dat kan ik me goed voorstellen!
Ik ben niet eens op zoek naar een paard, en heb er ook helemaal geen tijd en geld voor, maar zelfs ik zou haar zo ophalen :Y)

De manier waarop je over muzanna haar karakter schrijft, spreekt me gewoon zo aan, dat ik muzka zo mee zou nemen <3

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:41

Mijn favo boktmerrie heeft echt goed haar best gedaan, wat een prachtig meisje is muzka toch

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:54

Wat is ze mooi geworden! :)

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Daar is ze dan! Akhal-Teke Manari Nur (Muzka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:02

Wat is ze leuk zeg!!

Ik vind moeders wel best schraal ogen met op sommige fotos duidelijk de ribben te zien. Waarom dan toch het graasmasker?

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 00:09

<3 <3 <3 wat is ze mooi en de naam is ook al zo prachtig!

(Ik vind namen altijd super moeilijk, hopelijk kan ik dit jaar ook weer wat fatsoenlijks bedenken :=)

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 09:56

Kally: dankjewel! :D

Set_Elkol: ja schattig he! Die worden nog wel wat donkerder dan bij Ilya. :+

Retjethorse: ja, die tong gebruikt ze veelvuldig. Toen ik gisteravond de stal uitliep had ik klamme benen en natte handen en een ondergeslobberd gezicht want ze had me uitgebreid geïnspecteerd. :=

jokari: _/-\o_ _O-

Fenrir: jaaaa, die oren. Haar oren zijn geweldig. En Manari nam het veulenknuffelen best letterlijk, haha.

Switch2016: dankjewel!

isabel_94: ja, he? Die uitdrukking had mama als veulen ook en dat in combinatie met het super relaxed karakter is waar ik voor gevallen ben. Heb een filmpje van haar als veulen waar ik nog steeds om moet lachen (de staljongens proberen haar mooi te laten kijken, maar niks is spannend...) Wij denken steeds dat Muzka gewoon nog niet goed wakker is, want die vind ook echt nog helemaal niks eng. De wereld is voor haar zoals ie is, het zal allemaal wel. :Y)

joey2010: dankjewel! Ze is ook echt te lief. Wel een karaktertje, want als ze niet wil geeft ze mijn man kleine bokjes. Nu nog schattig, haha.

gerlindie: _O- <3 Wij zouden helemaal geen veulen moeten aanhouden, maar ze maakt het ons wel erg moeilijk... ze is wel echt zo ongeveer perfect... en het leuke karakter van de moeder zie ik er nu al in terug dus... :x

CarinaR: :+:

Eline91: dankjewel!

Jester_: Dat mag je vragen! :D Dan krijg je wel een heel uitgebreid antwoord. :Y)
Op de foto’s van de eerste pagina heeft de merrie enkele uren ervoor een veulen gehad. Dat is natuurlijk niet zomaar wat. Zeker de eerste dag na de bevalling was dat wel zichtbaar en toonde ze wat schraal. Dat is op de foto’s van de eerste pagina dan ook terug te zien.
Verder is ze, zeker voor haar ras, perfect op gewicht. Ze staat op een rantsoen dat met een voedingsdeskundige is afgestemd op mijn merrie (en wordt streng gemonitord) en ik doe wekelijks een volledige body condition score door zowel op het oog als met de handen de gehele bespiering etc. af te gaan. Dat is mijn vaste routine, dat zit in mijn systeem. Ik ben daar dus wel best scherp in, want als je een dier dagelijks ziet word je soms blind voor dingen. Samen met de stalhouder stemmen we de hoeveelheid voer af op hoe ze het doet. Wordt ze wat schraler, dan krijgt ze wat meer, wordt ze wat voller, dan krijgt ze weer wat minder.

Zonder graasmasker in een NLse paardenwei ga ik niet meer doen. In iets anders dan een paardenwei liever helemaal niet meer. Dit ras is gevoelig voor suiker en vette Westerse weides en deze is echt, echt veel te gevoelig voor suikers. Je zou ze de kost moeten geven, de mensen die hun Teke hier in Europa door hoefbevangenheid (bijna) zijn kwijtgeraakt... Meestal zonder de moddervette paarden die je hier op het forum soms ziet. Ja, wat voller dan de mijne, ja. Dus wel te dik, ja.
Mijn merrie, destijds slechts enkele tientallen kilo’s te zwaar, is HB geraakt door het niet houden aan voerafspraken nadat ze terug kwam van de hengstenhouder (ze is dikker naar de hh gegaan dan teruggekomen want die had zijn Tekes allemaal perfect op gewicht!) De merrie was toen nog maar 40 dagen drachtig. Ze is daarop verhuisd en nu heb ik het voeren in overleg met de overigens zeer kundige stalhouder zelf in beheer. Ik neem dus, na goed beraad, geen risico meer. Dat is de reden dat ze een masker draagt. Zonder loop ik een serieus risico om van mijn veulentje een weesveulentje te maken. Gezien hoe goed ze het doet en hoe mooi ze op gewicht is zou het misschien wel weer kunnen; ze heeft in het verleden weliswaar ook perfect op gewicht gewoon 24/7 in het land gestaan. Maar ik neem het risico niet meer, de stalhouder raadt me af het risico te nemen en de DA raadt het af.
Er zijn fokkers in Centraal-Azië die hun paarden niet naar deze contreien verkopen omdat het gras en klimaat niet geschikt voor ze zou zijn. Hoewel ik me altijd bewust was van het risico op HB bij dit ras vanwege het alles uit het gras halen (gebied van herkomst is 90% woestijn en een van de droogste gebieden op aarde; er is langs rivieren en in de bergen oorspronkelijk maar 3 maanden van het jaar vers ruwvoer verkrijgbaar) vond ik dat altijd overdreven. Dat vind ik nu niet meer.
Goed, jij hebt die context niet en weet ook de achtergrond van de merrie niet. En dan staat vragen natuurlijk vrij.

De merrie krijgt onbeperkt, voor haar geschikt ruwvoer (hoog eiwit en voedingswaarde, laag suikergehalte) en we zijn met weidegang nog aan het opbouwen. Op de meer recente foto’s kun je zien dat ze al aardig is bijgetrokken, wat logisch is aangezien het puur van de bevalling was.
Bij inademen mag je bij dit ras de ribben wel wat zien, trouwens. Dat komt door de vorm van de ribbenkast.
Maar ik waardeer je scherpe oog zeker. Men zou vaker kritische vragen mogen/moeten stellen over het gewicht van paarden hier op het forum. :j

Faline: dankjewel! Namen zijn ook moeilijk. Ik had een hele lijst met oosterse namen (begonnen met Turkmeens en later uitgebreid met o.a. Perzisch) en zeker voor een merrietje hebben we heel lang getwijfeld. Ineens had ik een shortlist waar deze tussen zat en we hadden beide meteen zoiets van ja! Ook zonder de betekenis. Maar makkelijk, neeeeee. :')
Maarre, nu ik alvast geoefend heb kan ik je natuurlijk wel helpen straks met Auri’s veulen. :Y)

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:50

Zeker! Hulp met namen is altijd welkom haha. Ik breek mn hersenen er altijd over :') (Grieks Latijns vind ik altijd wel mooi klinken, de naam Auri komt ook uit die hoek, mijn 1e pony heette goldy star en in het Grieks Latijns is dat ongeveer Auri Astralis :D )


Ze ziet er trouwens prima uit hoor! Mensen vinden zo'n masker al snel zielig, maar een echt ziek paard is nog veel zieliger. En als je net de ribben kan zien heb je sneller commentaar te pakken dan wanneer een paard veel te dik is := omgekeerde wereld helaas.
Ik vind het top hoe jij je in het voerbeleid hebt verdiept! :j

Mijne zijn ook zo snel te dik en inderdaad het rijke gras (en dus ook hooi) helpen zeker niet mee. Gelukkig zijn ze niet heel gevoelig voor hb. Ik hoop het er straks met training weer wat af te krijgen en Auri komt hopelijk weer wat op gewicht als ze haar veulen van melk moet voorzien.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Daar is ze dan! Akhal-Teke Manari Nur (Muzka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 18:22

Kijk dat is een duidelijk en helder antwoord :D dan kan ik het niet anders dan met je eens zijn en je complimenteren voor je kijk erop :j. En je hebt zeker gelijk dat de meeste paarden te dik zijn hoor, ook no offence tegen een graasmasker maar een zogende merrie levert vaak nog zoveel in dus dan zie ik ze persoonlijk met wat reserves. Maar ik snap je helemaal!

Hisjebillie
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-03-16
Woonplaats: Groningen

Re: Daar is ze dan! Akhal-Teke Manari Nur (Muzka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 18:38

Wat een prachtig veulentje! Gefeliceerd!!!

_Tarzan

Berichten: 11174
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Daar is ze dan! Akhal-Teke Manari Nur (Muzka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:15

Wat een geweldig mooi veulen <3

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 15:40

Faline: dankjewel. :D Het masker is natuurlijk niet zomaar wat, maar afgezien van zich een slag in de rondte vreten en haar tanden in een ander paard zetten :+ wordt ze in haar verdere natuurlijke gedrag met dit masker niet gehinderd.

Enne, ik denk tzt graag met je mee, hoor!

Jester_: is ook zo, maar in dit geval is het dus een zeer weloverwogen keuze. Ze eet goed en ze heeft ook altijd ruwvoer tot haar beschikking. Alles is volledig op haar afgestemd. Ze zette de afgelopen paar dagen zelfs iets te veel aan weer, kun je nagaan hoe efficiënt dit paard is qua eten. :+ Met reserves moet je ook weer oppassen dat het veulen niet te groot groeit, zeker bij een maiden en een maiden met deze geschiedenis heb ik daar niet zomaar voor gewaakt. :j

Hisjebillie: dankjewel! :D

_Tarzan: dankjewel! :o

Tijd voor een mini-update.
Gisteren was het wat druilerig weer.
Toen we op stal kwamen stonden ze lekker buiten, maar regenwolken dienden zich weer aan. Muzanna en Manari zagen me meteen en ik werd door beide met een hinnik begroet (bij Manari kwam er echt zo’n gemurmel/mini-hinnik uit). Gunst, wat schattig.

Ze liepen met me mee naar het hek om even te knuffelen. Ik heb de camera gepakt, maar ze bleven beide steeds plakken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En omdat ze steeds bij je komt voor kusjes, krijg je vooral veel van dit soort foto’s. :')

Het begon te regenen dus de camera maar opgeborgen. Tot ze mijn man spotte en ze het op een lopen zette. In galop ging ze naar hem toe. Ik snel de camera gepakt om het vast te leggen in de regen. <3

Afbeelding
Beetje een ongelukkig moment, maar je kunt wel zien hoe gericht ze vooruit kijkt (naar mijn man dus).

Afbeelding
Ik voelde me dus ook zo, haha. :D <3

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard kwam Muzanna ook voor een knuffel.
Manari Nur is amper een week oud, maar zó mensgericht, zo slim, zo zacht... een gouden velletje en een gouden karakter. Precies haar moeder, zo speciaal. _/-\o_

Ik voel me ineens een heel emotioneel mens. Ik put mezelf nog uit, steeds van intens verdriet naar intens geluk. :')
Maar wat een bijzonder meisje...

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Daar is ze dan! Akhal-Teke Manari Nur (Muzka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 15:59

Heb dit topic altijd in stilte gevolgt en heb veel bewondering hoe jij met je paard en het management er om heen omgaat.

Wauw wat een gaaf veulen heb je daar, die zou ik nooit meer kunnen verkopen. Precies de reden waarom ik niet met mijn eigen merrie nog fok, kan hem dan nooit meer weg doen :o.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 16:09

Wat een ontroerende foto's...je man is ook wel heel gek met haar, hè? Lief <3

Qimm

Berichten: 15166
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Daar is ze dan! Akhal-Teke Manari Nur (Muzka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 16:14

Heerlijk veulen <3 lekker kroelen

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Daar is ze dan! Akhal-Teke Manari Nur (Muzka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 16:19

Ontroerend <3

Athosje
Berichten: 99
Geregistreerd: 26-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 16:28

Ahh te lief <3

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Daar is ze dan! Akhal-Teke Manari Nur (Muzka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 16:47

Geweldige foto's gewoon... Je kan niet anders dan verliefd worden op zo'n snoetje. <3

jokari

Berichten: 8768
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Daar is ze dan! Akhal-Teke Manari Nur (Muzka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 16:55

Aaahw die foto’s met je man, zo lief.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Daar is ze dan! Akhal-Teke Manari Nur (Muzka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 17:00

Wat een zaligheid, dit veulen...Wat een liefde naar jouw man toe, en de blik op zijn gezicht spreekt ook boekdelen.