Veulens 2018 Klets&foto topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:55

Ik heb een mest onderzoek gedaan bij Belle der moeder, en een keer bij mijn wedstrijd paard.
Voor de rest ontworm ik ook 'gewoon' 2 maal per jaar met 2 verschillende spuiten.
Veulens doe ik niet zo vaak. Belle en Billie zijn nu beide maar 1 keer ontwormd. Zien er beide nog super uit maar krijgen binnenkort wel weer 1.
Wordt ook niet meer wat de moeder overhoud uit de spuit. Grote bakbeesten _O-

StalMelyn

Berichten: 2057
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:14

Dankjulliewel, ben ook erg blij met hem en helemaal fan van zijn mooie hoofdje.
Mijn eigen gefokte veulen ontwormde ik met wat overbleef uit de spuiten van de merrie.

Dit veulen is gekocht en weet ik dus niet. Paspoort etc staat niets in want dat was net binnen toen ik hem kwam ophalen. Maar hij ziet er super uit en volgende maand even alles 'regelen'.

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:17

Ja k deed eerst ook wat overbleef. Maar dat is maar voor 100 kilo geloof ik. Dat houd snel op met van die snel groeiende bikkels helaas _O-
Al geld dat not niet voor Billie eigenlijk. Kleine baby man nog

Unicornetto
Berichten: 2387
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:18

Billionache, spannend! Veel plezier!

Pien, wat een knapperd!

Pablo heeft toen hij bij zijn moeder stond een wormenkuur gehad en voor hij de wei op ging bij de opfok. Zij regelen dat verder.
Vandaag weer geweest, hij stond er nog steeds wat zielig bij. Heb de man van de opfok even een berichtje gestuurd en morgen gaat hij zelf even kijken. (Waren naar het buitenland voor de paarden namelijk)

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:21

Orchidee84 schreef:
Janinevv schreef:
Oh Tjipke oogt echt nog klein.
Tjitske lijkt ook heel anders gebouwd. Hmm 1 kilo is wel erg veel, Tjitske krijgt twee keer de kwart schep.


Vind ik ook dat ze er verschillend uitzien. Maar Tjipke is van barokke type en Tjiske van luxe, zou het daarmee te maken hebben?


Tjitske is niet zo luxe, mama was ook een echt barokke merrie net zoals paps. Eigenlijk vond ik mams heel sneu en geen mooie bouw. Dus zeker verbetering van de hengst.

Maar de moeder had zo'n fijn, en lief karakter.
Afbeelding

xZiva_

Berichten: 3995
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:32

Wat geven jullie qua veulenbrok? Mijn veulen eet dus geen brokjes/snoepjes oid.. := (toch wel even wennen met 4 andere pony's die een moord doen voor snoepjes)

Pavo vital lust hij ook niet -O-

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:37

Thanks :D ga kijken of ik foto's kan maken maar we hebben om 18u afgesproken, moeten hem dan nog de trailer op krijgen en dan nog een uurtje rijden, dus wellicht is het al donker als hij aangekomen is. Ik tel intussen de uren tot we kunnen vertrekken :')

xZiva de mijne gaat op Vitalbix (Breed & Grow). Moet wel zeggen dat de mijne vlot brokjes eet en niet kieskeurig is.

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:44

Ik heb Pavo nog wat. Gingen ze vanzelf eten.
Begonnen met mee eten bij mama :))

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:54

Ik geef Subli veulenbrok. Is ze niet superenthousiast over, het is niet zo een broketer. Meestal krijgt ik er twee maal een kwart in, soms iets meer. Dan stopt ze zelf met eten. Ze staat ook nog 24/7 in het gras, dus maak me er niet zo druk om. Ze ziet er prima uit.
Ontwormen heb ik met twee weken gedaan, met twee maanden, en straks weer met vier maanden, iom de veearts.

Sarah_Fons

Berichten: 962
Geregistreerd: 03-06-14

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:28

Ziva, Jack wou eerst ook zijn brokjes niet eten. Zijn mama kreeg geen brokken, dus hij had nooit geleerd dat brokjes lekker zijn :P Ik ben dan begonnen met veel appelmoes eronder te mengen en na even aandringen wou hij dan toch proeven. Nu eet hij ze super graag! Ik ben de appelmoes aan het afbouwen. Zit nu nog op 1 lepel per halve schep eten. Hij krijgt veulenbrok van Mijten. Iemand raadde me aan gedurende de winter ook maïs bij te voeren. Iemand ervaring mee?

Spannend Bullionache! Hopelijk loopt alles vlot :D

Jack is bij de fokker ontwormd volgens een vast schema. Dat ga ik verder aanhouden.

Mooie foto's Pien! Eeerg knap veulen! <3

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:30

Maïs is toch slecht voor paarden ivm koliek ?

alicelover

Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:38

Rey krijgt pavo start. Maar eet eerst met mama podo lac merriebrok. Als dat op is begint hij aan zijn eigen brokjes en snoept mama met haar handige tong daar van mee. Ze krijgen wel tegelijk...Flinke eter dus. :+
Valt ook goed aan op het hooi. En overdag nog lekker de hele dag op de wei waar zat gras staat, dus die krijgt meer dan genoeg. Drinkt ook al mee uit de waterton. Opzich kan hij nu wel afgespeend worden. Maar zolang de opfok niet belt blijft hij er nog lekker even bij. Mama is hem nog niet zat, laat hem alleen steeds minder bij haar drinken. Merrie is ook eerder dik, dan dun. Dus er nog even bij blijven is voor beide geen probleem.

Sarah_Fons

Berichten: 962
Geregistreerd: 03-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:40

Ik heb er zelf ook geen ervaring mee, daarom dat ik naar wat ervaringen vraag en niet het gewoon begin te voeren :) . Vanwaar heb je dat Janine?

alicelover

Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:42

Mais is er ook in brokvorm. Heet dan maisbrok en dat is volkomen veilig hoor. Dat kreeg onze oude pony door haar havens voer. Maisbrok is vooral een dikmaker, zit verder niet zoveel in dacht ik. Maar ideaal voor een paard die snel wat mager wordt, ondanks voldoende ruwvoer. :j

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:46

Ik voer verder niks bij. Lekker veel hooi, wat ze op eten.
Wil Belle zo geleidelijk aan gaan scheiden in de nacht. Aparte stal, en dan overdag weer samen op 't land. Ze trekt de merrie leeg. En ze is zo groot, ze heeft de melk niet nodig. Ik voer bijna geen merrie brok meer.
Merrie momenteel Afbeelding

Heb alleen nog geen maatje om Belle mee samen te zetten. Is ze wel aan toe. Maar Fo laat nog steeds niemand in de buurt van Billie _O-

alicelover

Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:56

Hier krijgt hij in de opfok straks onbeperkt ruwvoer en daarnaast een portie veulenbrok. Merrie krijgt na het spenen weer basisbrok gemengd met sportbrok net als de rest en 4x daags kuil. Mama wordt dan ook weer opgepakt en klaar gemaakt voor de sport. Rijd haar nu wel af en toe in de wei met Rey erbij, maar dat is toch wel heel anders. Hoop haar voor het volgende veulen Z1 te hebben gestart met een puntje. Ze is nu M2 met 6 en waren voor Rey al wat begonnen met de Z oefeningen.

alicelover

Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:57

Dat ze Rey steeds minder vaak laat drinken komt ook omdat ze weer drachtig is denk ik. En die moet ze ook voeden natuurlijk. :j

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:59

Ja hier staat de merrie ook al weer aan basis sportbrok :j
En speedibeet. Heb haar vorig jaar zadelmak gemaakt, dus wij zijn met andere dingen bezig _O-
Hopelijk kan ik begin volgend jaar een leuk nieuw baasje voor haar vinden :j
Ze pakt zo fijn aan! Echt een super beest

Ja dat zal wel! Belle mag ook minder vaak drinken en heb het idee dat er ook niet veel uit komt. Ze is zo klaar. Heb de merrie ook onder een deken staan, maar maakt Belle niks uit. Melkbar blijft bereikbaar

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 17:33

Veulens 5 en 5,5 maand - toe aan de 3e wormenkuur, na 2 x Iveremctine nu Pyrantel.
Moeders wel mestonderzoek gedaan in de zomer, geen wormen te bekennen én de paarden deze zomer op 'schoon' land waar geen jaren een paard heeft gelopen. Ik maak me dus niet zo heel erg druk.

Veulenbrok (podo start) gaat hier met handjes, merries geven nog wat melk en er is nog gras.
Ze zien er goed uit en zijn vrolijk.

J_andhorses

Berichten: 77
Geregistreerd: 06-07-15
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 21:23

Luf_Midnight schreef:
[ [url=m/uTReAj.jpg]Afbeelding[/url] ]
D’leh komt dan tussen de 1,58 en 1,66 nou dat vind ik eigenlijk best heel flink -O-
Dat was niet wat we van te voren bedacht hadden. Maar we zullen het wel zien



@Luf_Midnight, ik ben heel benieuwd naar hoe jouw knapperd groeit. Heb jij nog een apart topic voor hem? Hij lijkt namelijk heel erg op de mijne..

Afbeelding




Mack's moeder is ook 1.60 en hij is een afstamming van Mc. Jonnas dus ook qua kleur ben ik benieuwd of er overeenkomsten en verschillen zijn. Mack's vader is echter wel 1.65 dus ik hoop dat hij ook iets meer ri. die hoogte gaat.

Ben benieuwd!!

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 21:36

Zo, wij zijn weer thuis :D

We hadden hem met 10min op de trailer. Hij stond de hele rit lekker rustig, hoewel hij nog nooit vast had gestaan en nu plots wel! Eens aangekomen héel voorzichtig voetje voor voetje van de trailer af, toen hij de paarden zag staan ging plots wel de gas erop en hinniken :+ hij staat samen met een PRE merrie en een Shetlander. Eerste kennismaking was geen ramp maar hij wordt nog wel 'opgejaagd' door de grotere merrie. Hoop dat dat toch een beetje zich oplost, vond het best sneu om te zien!

Helaas geen foto's, was te druk met stressen en meehelpen etc. Morgen ga ik wel langs om foto's te maken :D

J_andhorses

Berichten: 77
Geregistreerd: 06-07-15
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 21:39

billionache schreef:
Zo, wij zijn weer thuis :D

We hadden hem met 10min op de trailer. Hij stond de hele rit lekker rustig, hoewel hij nog nooit vast had gestaan en nu plots wel! Eens aangekomen héel voorzichtig voetje voor voetje van de trailer af, toen hij de paarden zag staan ging plots wel de gas erop en hinniken :+ hij staat samen met een PRE merrie en een Shetlander. Eerste kennismaking was geen ramp maar hij wordt nog wel 'opgejaagd' door de grotere merrie. Hoop dat dat toch een beetje zich oplost, vond het best sneu om te zien!

Helaas geen foto's, was te druk met stressen en meehelpen etc. Morgen ga ik wel langs om foto's te maken :D


Wat fijn dat het goed is verlopen, super braaf en stoer! En in de groep komt wel goed! :j
Geniet er van!!

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 21:40

Fijn zeg!

alicelover

Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 21:56

Wat fijn dat alles goed is verlopen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 22:38

Fijn dat t zo goed ging!
Mijne zet ik wel los ipv vast.

Dit gaat een lange week worden..