Veulens 2018 Klets&foto topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 22:42

Hier ook geen moeite met achterbenen. Gewoon vanaf de kont naar beneden en dan van de grond tillen. Maar ben ook begonnen als klein hummeltje. Als 't moest had ik der zo om kunnen duwen bij wijze van. Dat is nu anders :Y)

En Billie. Ja onze Terror Billie.. Ben al blij dat hij eindelijk netjes mee loopt aan een touw :))

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 22:49

Ik zet de cap wel op :+

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 23:00

Groot gelijk!

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 23:01

Is mijn hoofd tenminste veilig. En misschien valt het reuze mee.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 17:51

Ik heb een nieuwe manier van stoppen en lijkt te werken. Ik zag in een filmpje met grondwerk dat het paard achter de vrouw liep. Als zei dan haar schouders optrok en een stevige stop in zette stopte het paard automatisch.

Net dus even met Tjitske geprobeerd en het werkte wel.

Normaal liep ze naast me maar dan is het nog drama om te stoppen..

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 18:21

Als ik stop stoppen mijn pony’s ook. Ook zonder dat ik Mn schouders ophaal :) kwestie van oefenen en opvoeden

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 18:28

Ahhh lieve foto's Cioccolato, Belle is inderdaad erg voorzichtig met kleine Billie. Zo zie je het verschil in leeftijd wel meteen he, als ze zo bij/naast elkaar staan :D


Hier staat hopelijk woensdag weer een bezoekje gepland! Binnen twee weken alweer komt die deze kant op *\o/*

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 18:35

Nynkster schreef:
Als ik stop stoppen mijn pony’s ook. Ook zonder dat ik Mn schouders ophaal :) kwestie van oefenen en opvoeden


Oefenen zeker. Maar madam is zo haar aandacht kwijt. Als ik mijzelf niet groot maak en dan stop loopt ze eerst door en stopt dan pas.

Doen jullie grondwerk ook met een zweepje ? Niet om te slaan maar om je ruimtes mee groter te maken, afstand houden..

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 19:10

Ik doe geen grondwerk. Gewoon luisteren. Als ze langs me heen gaat duw ik haar terug. En als ze te dicht bij me komt duw ik haar terug, duwt zij terug krijgt ze gewoon een tikje. Werkt prima.
Tot nu toe met alle jonge paarden.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 19:12

Cioccolato schreef:
Ik doe geen grondwerk. Gewoon luisteren. Als ze langs me heen gaat duw ik haar terug. En als ze te dicht bij me komt duw ik haar terug, duwt zij terug krijgt ze gewoon een tikje. Werkt prima.
Tot nu toe met alle jonge paarden.


Okee. Ja terug duwen doe ik ook. Ik vind het niet oké als je me half aan de kant wil beuken.

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 20:19

Het gaat ook niet na 3 keer goed. Ze gaan je weer uitdagen maar uiteindelijk valt het kwartje. En dan is een brutale nog weer anders dan een 'brave'
Ik ben heel duidelijk. Maar als mijn normale hulp niet door komt, geef ik toch een corrigerende tik. Dat is niet hard, maar wel duidelijk.

En zijn ze echt brutaal. En dat maak ik niet veel, maar echt brutaal. Dan neem ik wel een zweep mee. Maar dit komt zelden voor. Heb het idee bij paarden die als jonkies weinig basis mee hebben gekregen.
Dus ik denk dat je nog voldoende tijd hebt. En zo'n veulen doet het niet in eens helemaal goed en na 10 keer kan het ook weer 2 keer even mis gaan. Ook niet raar

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 20:27

Cioccolato schreef:
Het gaat ook niet na 3 keer goed. Ze gaan je weer uitdagen maar uiteindelijk valt het kwartje. En dan is een brutale nog weer anders dan een 'brave'
Ik ben heel duidelijk. Maar als mijn normale hulp niet door komt, geef ik toch een corrigerende tik. Dat is niet hard, maar wel duidelijk.

En zijn ze echt brutaal. En dat maak ik niet veel, maar echt brutaal. Dan neem ik wel een zweep mee. Maar dit komt zelden voor. Heb het idee bij paarden die als jonkies weinig basis mee hebben gekregen.
Dus ik denk dat je nog voldoende tijd hebt. En zo'n veulen doet het niet in eens helemaal goed en na 10 keer kan het ook weer 2 keer even mis gaan. Ook niet raar


Nee precies! Ik weet ook dat ik duidelijk moet zijn. Ze is brutaal en lief en dat gaat niet samen haha.

Veel tijd, geduld in steken:)

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 20:31

Precies. Consequent. Dan komt 't wel goed!

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 20:33

Cioccolato schreef:
Precies. Consequent. Dan komt 't wel goed!


Jaa!
Maar het naar achteren gaat ook moeizaam. Maar langzaam komen we er wel.

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 20:38

Ja ze zijn natuurlijk volledig blanco. Snappen niks van wat je bedoeld. Dagen je uit, willen met je spelen. Maakt 't allemaal een uitdaging maar met veel tijd en consequent zin kom je er altijd wel.
Tenzij je een uitschieter hebt, maar zou het niet gelijk zo behandelen

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 20:39

Cioccolato schreef:
Ja ze zijn natuurlijk volledig blanco. Snappen niks van wat je bedoeld. Dagen je uit, willen met je spelen. Maakt 't allemaal een uitdaging maar met veel tijd en consequent zin kom je er altijd wel.
Tenzij je een uitschieter hebt, maar zou het niet gelijk zo behandelen


Nee precies. Ze doet haar best wel maar gaat dan soms echt klieren.

alicelover

Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 21:04

Ook een wijze les: Wil nog niet teveel.
Die veulens hebben nog niet zoveel concentratie. En meer dan de basis moet je echt nog niet willen.

Bij ons hoeven ze tot hun 3e alleen maar braaf aan de hand van en naar de wei. Braaf staan bij de smid en dus braaf 4 voeten geven. Meer niet. Dus ik loop geen hele einden, dan daag je ze ook uit om te klieren en met je te spelen. Korte stukjes en niet te vaak oefenen willen. Lekker paard laten zijn de eerste jaren. Maar goed dit is mijn mening, zijn mensen die er anders over denken en ze al aan dekens en alles laten wennen. En elke dag oefenen en trainen.

Ook ben ik iemand die vindt dat een veulen altijd in de zomer dag en nacht de wei op moet met leeftijdsgenootjes. Opfok of thuis met meerdere jonkies vind ik echt een must. Niet teveel omtuttelen, maar ze paard laten zijn met soortgenoten. Leren ze veel meer van en heb je later alleen maar profijt van.

Rey gaat 3 jaar de opfok in. Winter en zomer. En heb ook al een plekje gereserveerd voor Frummel volgend jaar. Ook die gaat 3 jaar naar de kleuterschool. Met soortgenoten als leerkrachten. Natuurlijk kom ik ze zo nu en dan opzoeken voor een knuffel. Maar daar blijft het bij. De opfok doet ze in de wintermaanden elke dag aan het halster naar buiten en binnen. Dus dat verleren ze niet. En in de zomer bouwen ze hun eigen feestje in een ruime vette wei.
Laatst bijgewerkt door alicelover op 15-09-18 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 21:07

Janinevv schreef:
Nynkster schreef:
Als ik stop stoppen mijn pony’s ook. Ook zonder dat ik Mn schouders ophaal :) kwestie van oefenen en opvoeden


Oefenen zeker. Maar madam is zo haar aandacht kwijt. Als ik mijzelf niet groot maak en dan stop loopt ze eerst door en stopt dan pas.

Doen jullie grondwerk ook met een zweepje ? Niet om te slaan maar om je ruimtes mee groter te maken, afstand houden..


Commando eraan koppelen? Hier us het “Ho” als ik stopte. Nu stop ik en weten ze dat ze ook moeten wachten. Dan leren we verder aan om etc. Mijn 2017 veulen kent dit vlekkeloos. Nu de 2018 het aan het leren. Maar stoppen als ik dat wil gaat al prima

Dus als ik haar naar wei breng stop ik, dan “wachten” zodat ze op afstand blijft. Dan “erdoor” en dan “om” :+
En dan kan ik ondertussen de draden dicht doen en pony netjes halster af doen zonder getrek en gezeur. Als ze niet stopte als ik dat deed Ik ophouding aan halster. En nu zijn ze stront braaf

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 21:12

Ja hier ook alleen naar het land en terug. Netjes stip staan als de draden eens open moeten. Omdraaien in het land zodra ze apart van merrie mee lopen.
Dekjes, dekens en gekkigheid laat ik ze pas aan wennen als ze 3 zijn, of 4. Ligt eraan wanneer ik met ze aan de gang ga :j
Geen stukken wandelen, af en toe een borstel er over doe ik wel. Dat vind Belle erg fijn. Hoefsmid doet verder voetjes tillen, zorg dat ze het wel kennen voordat een vreemde het doet.

En dan idd 3 jaar met maatje 't land op. Alleen onze grond is snel slecht dus dag en nacht doen we nooit. En in de winter is ons land onbegaanbaar, dus wordt het paddock. Geen deken, tenzij gekheid. En de bedoeling is ook dat de gewoon met slecht wee buiten staan.

pradadaan

Berichten: 4669
Geregistreerd: 13-05-13

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 21:40

Nacho 'moet' van mij wel aan vanalles wennen. Maar dat vind ik persoonlijk ook erg belangrijk.
Wel de niks moet, alles mag methode.
Wil hij niet, doen we het niet.
Maar nacho is super makkelijk en accepteert alles, dus dat scheelt een hoop :=

Unicornetto
Berichten: 2386
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 22:15

Ik vind het ook maar lastig. Ik wil het liefst ook al dat hij alles kan. De eigenaar van de opfok gaf ook aan dat zij het eerste jaar in ieder geval niet veel met ze doen. Pablo komt bij een hengstenhouderij, dus ik ga er vanuit dat ze wel weten wat goed voor ze is haha.
Daarna kijk ik wel. Te vaak uit de groep halen lijkt me ook geen goed idee. :)

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 22:17

Lijkt me ook niet helemaal de bedoeling idd.
Lastig keuzes. Maar vind het niet nodig om zoveel te doen. Ze veranderen toch door de jaren heen weer

alicelover

Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 23:54

Steeds uit de groep halen is in mijn ogen zeker niet verstandig... En geloof mij al hebben ze 3 jaar nooit een halster om gehad of aandacht. Dan nog heb je hele brave paarden als ze eenmaal beleerd zijn.

En mocht je wel er heel veel mee doen en oefenen. Wees dan wel zo verstandig... Blijf heel erg consequent met je grenzen. Een paard dat op die jonge leeftijd leert dat hij die kan overtreden is een hopeloze zaak...

Jij spreekt zijn taal niet. Dus in mijn ogen is de beste opvoeder een soortgenoot die de taal wel spreekt. Niet alleen om te corrigeren, maar ook om te spelen en te ontwikkelen.

Maar goed eerlijk is eerlijk. Dit is een eindeloze discussie. Iedereen heeft zijn eigen manier en mening. En natuurlijk is iedereen daar vrij in. En geen van ons kan zeggen wat nu de beste manier is. We kunnen alleen uit eigen ervaring vertellen wat voor ons zelf de beste manier is en wat het beste werkt bij de manier waarop wij de paarden houden.

Een ding weet ik wel. Volg je gevoel, wat jij denkt dat het best is. En laat je nooit overhalen door iets te doen wat niet goed voelt. Blijf vooral bij jezelf en haal uit de adviezen die je krijgt de dingen waar jij denkt dat je wat aan hebt en waar je je goed bij voelt. :)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 08:06

alicelover schreef:
Een ding weet ik wel. Volg je gevoel, wat jij denkt dat het best is. En laat je nooit overhalen door iets te doen wat niet goed voelt. Blijf vooral bij jezelf en haal uit de adviezen die je krijgt de dingen waar jij denkt dat je wat aan hebt en waar je je goed bij voelt. :)


Amen.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 15:57

Bedankt voor de wijze woorden dames.

En precies iedereen doet het weer anders.
Ik weet niet of ik teveel wil. Maar ik wil de basis er goed in hebben. Netjes mee lopen. Hoefjes en vaststaan. We zijn op de helft! Maar Tjitske is nog erg jong, en merk gewoon dat ze naar 2/3 minuten heeft van stoppen we er al mee.