Veulens 2018 Klets&foto topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 21:14

Castreren hoef ik gelukkig niet over na te denken :D .

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 21:32

Ik heB Tjitkse ook voor de fun opgegeven.
Afbeelding

Vandaag een ander halster, deze was van Jelske. Dat voelt zo gek he..

alicelover

Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 21:40

Hier is Rey ook nog niet verzekerd. De merrie is wel verzekerd voor acute dood of ongeschiktheid en koliekoperaties. Denk dat Rey met de tijd dezelfde verzekering krijgt. Alle ziektekosten maken de premie zo duur.... Waarom koliek dan wel? Tsja dat kan heel snel in de duizenden euro's lopen. En ik heb in het verleden een merrie met koliek gehad op de kliniek. En ergens heb ik het idee dat de kans op koliek best groot is. Maar dat is puur een gevoel natuurlijk.

Hier gaan we ook staand castreren als dat kan. Liever geen narcose en liggend. Je hoort best vaak enge verhalen dat een paard verongelukt bij het opstaan uit een narcose.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 21:58

de castratie wordt vanuit de opfok geregeld. dus zodra het bij de zodra er een oproep komt, dan ga ik eens kijken of ik maximus wil laten castreren. (zeker pas na een jaar)

alicelover

Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 22:10

Hier als Rey zijn hormonen wat in toom kan houden liefst zo laat mogelijk. Wellicht pas na het beleren. Want ik hoef die extra cm's van het ruinen liever niet. :\

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 22:22

Maar hoe kan t ruinen nou voor zorgen dat je paard groter wordf? Krijgen ze na t ruinen niet gwn een groepispurt omdat ruin zijn minder energie kost? En daardoor weer ‘bij’ kunnen groeien.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 22:25

Heeft te maken met dat een hengst vaak kleiner en breder blijft, ook niet altijd volgens mij vanwege testosteron?

AM_Horses

Berichten: 2619
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 00:53

Ik heb Nigrante ook opgegeven. Ik verwacht er niks van, ze heeft natuurlijk geen bijzonder kleurtje of verhaal. B-)

Voorheen had ik mijn paard verzekerd, maar daar doen we niet meer aan... Komt natuurlijk ook omdat ik ondertussen meer paarden heb.

De ene zegt dat een hengst minder in hoogte groeit als dat ze geruind zijn. De dierenarts die ik had vond het onzin! Ik geloof er wel in, maar niet dat dit in alle gevallen zo is.

Die van mij zijn gewoon liggend op een wei gecastreerd. Een op één jarige leeftijd de andere met 2.

Kayleigh__

Berichten: 1072
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 08:09

Hier pas ook een dierenarts gesproken die daar niet zo in geloofde.
Harry word waarschijnlijk gecastreerd, wanneer is afhankelijk van hoe hij zich gedraagt. Vanuit de opfok proberen ze er meerdere tegelijk te plannen in het voorjaar. Ze doen het dan in de loopstal en gaan daarna meteen weer naar buiten.

Harry is ook voor de verkiezing opgeven door de fokker. Ben benieuwd. Voor mij is ie al de leukste natuurlijk :D

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 08:26

ah wat leuk dat de fokker hem zelf hebt opgegeven.

Hier ook dierenartsen die daar niet zo in geloven. Eerder dat ze van het ruinen een groeispeurt krijgen en daardoor groter worden.. Maar wie zegt dat als ze hengst waren gebleven die hoogte niet hadden gehaald? misschien had het alleen dan wat langer geduurd.

bij mij is ook afhankelijk van zijn gedrag en positie in de kudde. Maar met 2.5 wil ik hem zeker castreren. En dan rond 3uit de opfok, of met 3.5. Geheel afhankelijk hoe ik dan in mijn leven staat. Ik hoop nog steeds ooit richting de veluwe te verhuizen. Ik ben voorstander van stallen waar die veel naar buiten kan.

Mocht ik nog op de stal staan waar ik nu met mijn andere haflinger staat. DAn gaat hij als hij 3 wordt al eerder daar de hitactief in. Als ik na het zomerseizoen wacht dan kan hij niet meer bij de hitactief groep erin, en dan moet hij van okt tot mei op stal. Dat wil ik niet met een 3.5 jarige.

Unicornetto
Berichten: 2386
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:43

alicelover schreef:
In de opfok krijgt Rey ook gewoon veulenbrok en onbeperkt ruwvoer tot voorjaar 2019. Dan gaan ze dag en nacht op de vette kleigrond. Dan moet je niet eens bij willen voeren zo rijk is dat.

Teveel door handen is ook niet goed. Kun je hele lastige paarden van krijgen. Hoeft niet, maar je bent de eerste niet die problemen krijgt als ze 3/4 zijn. Onderschat een enter/twenter niet. Ik zou hem dus lekker in de groep laten. En natuurlijk is af en toe komen kijken en even vlug een borstel er over geen probleem. Maar ga dit niet frequent een aantal keer per week willen. Ik ben misschien ouderwets en zou wel zeuren. Maar bedoel het goed. :o


Hier ook. :j In de zomer gewoon op het gras en straks binnen natuurlijk hooi. Ook geen idee of ze dan veulenbrok bijvoeren stiekem, vraag ik tegen die tijd even.
Hier kan ik hem nu ook niet uit de groep halen, af en toe ga ik er even bij in om te knuffelen en voetjes te oefenen, maar verder hoeft hij nog niks.

Alicelover, kan me voorstellen dat je hem mist. Wel fijn dat het allemaal goed is gegaan! Ook mooi dat hij zo rustig aan de groep in gaat. :)

Janine, 100 meter is ook prima toch, als het dan goedgaat! :)

Sarah, aah die foto's! <3 Die kleurtjes passen goed bij elkaar.

Twinklebel, wat lief!

Kayleigh, zo lekkere groeispurt! En wat schattig van dat kriebelen!


Ik heb mijn Fjord eerst wel in de verzekering gehad, toen ik hem kocht liet ik hem eerst op een andere locatie keuren voordat ik hem meenam. De oude eigenaren wilden toen graag dat hij in ieder geval verzekerd was voor dat stuk op de trailer. Nou goed, toen dus een simpele verzekering gedaan. Daar heb ik hem afgelopen jaar pas weer uitgehaald.
Nu beide niet verzekerd en ga ze ook niet verzekeren. :)

Castreren gaat hier pas later gebeuren, ze doen het bij de opfok meestal rond de drie jaar. Als het kan laat ik hem dan tegelijk met de anderen castreren.

Pablo gaat nog steeds goed, die maakt nu een lekkere wintervacht aan. Ze staan nog steeds lekker dag en nacht op de wei. Ben wel benieuwd naar wanneer ze naar binnengaan, maar dat is ook afhankelijk van het weer.
De teddybeer.. :Y)
Afbeelding

Afbeelding

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:56

Sanner haha met zn blonde maatjes!

En precies 100 m is prima als het goed gaat, als ik 200 m was gegaan en ze was aan de kletter geslaan hadden we het niet zo goed kunnen afsluiten

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 18:07

Afbeelding

Vanmiddag door een stalgenootje gemaakt, is er eentje voor aan de muur!

alicelover

Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 18:58

Zo leuk tussen al die haffies Sanne.
En heerlijk nog lekker dag en nacht op het gras!

Aaaah Twinkle! Prachtig! Ik zeg groot op canvas hoor. :j

Unicornetto
Berichten: 2386
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:06

Wat een mooie foto! <3

AM_Horses

Berichten: 2619
Geregistreerd: 10-05-16

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:17

Heel mooi twinklebel <3

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:42

Ja die zou ik ook gelijk afdrukken. Prachtige plaat!

Binau

Berichten: 1621
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:42

Prachtige foto Twinklebel!

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:45

Zijn we weer, en heb weer wat kunnen bijlezen haha. wat gaat het hard hier!


@pradadaan: wat een lieve foto van je 3 toppers samen <3 kan me zeker voorstellen dat die heel bijzonder is!

@plutolover: knap dat Maximus netjes z’n 4 voetjes geeft, dat is hier nog ff een werkpuntje :+ maar heerlijk als ze zo nuchter zijn toch!

@Cioccolato: Regreso is met 5.5 maand voor het eerst bekapt. Was wel flink nodig want hij begon al op de hielen te lopen (dacht dat fokker de hoefsmid zou laten komen voor hij naar mij toe kwam, maar blijkbaar dus niet). Volgens mijn hoefsmid verschilt het heel erg, bij heel veel veulens hoeft het pas vanaf 8-9 maanden :j Merrie is inderdaad tonnetje rond haha _O- maar ach als je bedenkt dat veel merries zo enorm terugvallen tijdens het zogen, is dit toch beter denk ik!

@Askim: welkom, en wat een gaaf veulen!

@Pino96: Super dat de verhuis ook bij jou goed is gegaan! Staat Benji ver weg voor jou?

@AM_Horses: Welkom :D mooi veulen ook, bijzondere aftekening! Inderdaad wel speciaal dat je beide ouders in bezit hebt.

@alicelover: ik ben ook zo overbezorgd :+ vreselijk hé haha, maar ik bel liever te snel naar de DA dan te laat. Regreso had ook flinke traanogen en iedereen verklaarde me gek dat ik de dierenarts ernaar wilde laten kijken. Fijn dat het naar de opfok brengen goed is verlopen, kan me voorstellen dat dat erg lastig was!

@San_ner: wat een dondersteen :+ Regreso is nu totaal (nog?) niet happerig, maar ik blijf toch altijd op m’n hoede met die hengstjes haha.

@Janinevv: haha wat een actie van Tjitske _O- doet ze vast geen twee keer!

@Sarah_Fons: haha wat grappig, lijkt inderdaad een mini-me :D heb ik er overheen gelezen, of hoe gaat het nu met de paarden onderling daar?

@Twinklebel: aaah wat een bijzondere foto, zowel die penny-foto als die met de merrie samen <3 lief! En Nijn begint al een echt brilletje te krijgen? :D

@Kayleigh: haha pff vreselijk als ze ‘richting naarling’ gaan en overbouwd beginnen worden he _O- Hij is al lekker gegroeid!



Over opfok en voeding: ik ga wel 3x per week naar Regreso dus komt wel veel ‘in de hand’. Ken alleen maar mensen waarbij dat goed is uitgepakt. Hij ‘moet’ van mij ook gewoon paard kunnen zijn maar een paar keer per week 5 minuutjes wat poetsen, halstertraining of met de bal spelen vind die alleen maar leuk. Hij is zelfs beledigd als ik gewoon ff kom kijken en niks met hem doe, of een andere pony op de wei even kroel of poets :+ Hij staat hier 24/7 op de weide, ze krijgen 2x per dag een royale portie hooi en 2x per dag krachtvoer (Vitalbix Breed&Grow).

Over verzekering: Regreso is niet verzekerd, en ben ’t ook niet van plan verder. Heb wel een ‘spaarrekening’ voor onverwachte medische kosten en dergelijke waar ik maandelijks geld op stort :)

Over castratie: Regreso wil ik hengst houden als dat kan. Sowieso tot z’n 3 jaar ongeveer, eventueel daarna ook nog als hij braaf is :+ Ik hou wel van hengsten, en vind paarden die lang hengst zijn geweest mooier uitgroeien (inderdaad minder in de hoogte maar meer in de breedte). M-Mocht hij daarna toch gecastreerd worden gebeurt het in de kliniek denk ik.


Ik heb een volgtopic geopend voor Regreso. Vind het wel leuk om alle belangrijke updates te verzamelen in een topic :D
[PP] [VOLG]Van klein hummeltje tot grote stoere hengst!


Ik ga Regreso denk ik wel opgeven voor de veulenverkiezing. Denk ook niet dat ik kans maak met m’n simpele bruine als niet-bekende bokker maar we doen het voor de fun :D

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:08

Hier zijn ze beide weer naar de smid geweest. Belle voor de 2e keer, en Billie voor het eerst. Van mei en juli.
Ik vond Billie er zeker wel aan toe en wil ze eigenlijk gewoon bijhouden. Vooral omdat jonkies zo snel verschil in hoeven krijgen, simpele reden en ook niks aan te doen. Maar denk ik wel nodig dat ze goed worden bijgehouden.
Het is alleen hier net zo duur als bekappen van een volwassene. En daar ben ik niet zo blij mee. Ik bedoel, ik heb ze braaf zat dus daar ligt het niet aan. Dat beetje bij veilen....
Ik wil het zelf leren _O-

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:21

Maar het is toch ook net zoveel werk als een volwassen paard? Ik betaal ook gewoon hetzelfde, en ben superblij met mijn smid. Hij houdt netjes in de gaten of ze correct op haar voeten staat.

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:22

Nee vind ik dus juist niet :+

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:32

Twinkelbel prachtig zeg! Voor aan de muur!

Ik heb hayden niet opgegeven, hij is voor mij al meest bijzonder <3
Zie ook niet heel veel meerwaarde ofzo eigenlijk :')

Ik ga een keer in de 1 a 2 weken naar hayden. Even halster om dan kan ik zn hoeven even krabben en poetsen etc. Hij loopt toch wel braaf mee. Enige wat hij nog moet leren is dat in broekzakken bijten niet de bedoeling is :')
De meid die het land beheert komt 2 keer per dag om te voeren en savonds krijgt hij zijn suregrow brokjes van Dodson&Horrell. zeer tevreden over!

Hier moet de smid ook komen, hij staat wat frans dus dat wil ik even gecorrigeerd hebben. Ik heb het zelf geleerd (bekappen) maar beenstanden wil ik gewoon niet aan wagen. Mn merries bekap ik beide zelf en die staan er ook goed bij.

Castreren is hier niet van toepassing eerst. Wil eerst kijken hoe hij wordt en of het wat kan zijn voor de fokkerij. En anders gaan de ballen eraf en gaat ie voor de wagen. Dat kan met ballen ook wel maar voor de veiligheid van iedereen liever zonder :)

even foto van kleine witje
Afbeelding

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:40

Snoeppie!

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:40

Wat een skeetien