Flessenveulentje Jack

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZiekieLove

Flessenveulentje Jack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 14:13

Hoi hoi!

Vorige week kreeg ik een berichtje van de buren dat ze hun merrie moesten laten inslapen en of ik iemand wist om het 1.5 week oude veulentje net de fles groot te brengen. Heb gezegd dat ik dit wel wil doen..

De eerste 3 dagen moest ik hem echt dwingen om uit de fles te drinken, inmiddels drinkt hij supergoed en al fijn uit de emmer ipv uit de fles.
voor mij de 1e keer (en hopelijk laatste hihi) dat ik een veulen met de fles grootbreng dus ervaringen en tips zijn meer dan welkom!
Hij staat samen met mijn shetlandnerrie (ervaren moeder) en ik ga hem overdag 7x de fles geven, 's nachts heeft hij een kalveremmer en kan hij dus zelf onbeperkt drinken. (De eerste nachten ben ik wel snachts opgestaan) hij knabbelt al fijn wat hooi en veulenbrokjes mee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kennismaking met mijn merrie
Afbeelding

Afbeelding

En met de geitjes haha

Afbeelding

Afbeelding

En hij wordt zo knap <3

Afbeelding

Ik ben in ieder geval helemaal verliefd en hoop dat 't zo goed blijft gaan met de kleine <3

Afbeelding

Nogmaals tips en ervaringen zijn welkom :D

Mer1980

Re: Flessenveulentje Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 21:44

Oh wat een schatje en wat fantastisch dat je dit doet, fijn dat hij in je shetlandmerrie een 'mama'heeft gevonden. Is hij ook 100% shet, hij ziet er behoorlijk luxe uit namelijk.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 22:01

Jaaaaaren geleden een shet veulen met kunstvoeding grootgebracht. Werd verstoten door haar moeder en na een week tobben met moeders kluisteren en uitmelken overgegaan op de kunstvoeding. Ze liep ook bij een andere merrie met veulentje in de wei. Na een paar dagen had ze het uit de emmer drinken door. We hebben haar tot 5 maanden op kunstvoeding gehouden. Merrietje deed het goed alleen qua gedrag is het altijd een beetje vreemd gebleven. Kon toch merken dat ze door mensen gevoed werd en was niet zo sociaal naar andere paarden. Heeft wel altijd in het koppel gelopen en dit ging prima. Maar echt contact met andere paardjes was lastig voor haar. Begreep dat ze bij de andere eigenaar ook veulens heeft gekregen. Hier wa ze wel erg gek mee en ze was natuurlijk schaapmak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 22:34

Wat lief dat je dit doet! En wat een schatje is het <3
Mijn pony is zelf een flesveulen geweest, haar veulen had een hartafwijking waardoor zij hem verstoten heeft en hij ook met de fles is gevoed. Helaas is het veulen overleden. Wat ik wel merk bij mijn pony is dat ze qua gedrag heel anders is. Ze is heel erg mensgericht, altijd heel erg "plakkerig". Waar ik loop, loopt zij en ze wil altijd alles zien. Ze heeft wat moeite met het sociale gedrag met andere paarden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 22:45

Wat schattig en wat fijn dat het goed gaat! :j

Wat ik je wel op het hart wil drukken...het is natuurlijk super lief zo'n veulen dat zo afhankelijk van je is. Maar het is voor het veulen niet goed om zo aan mensen te wennen. Flessenveulens hebben 9/10 keer meer moeite met sociale interacties met andere paarden. Zelfs als ze alsnog in de kudde opgroeien! 7 keer de fles geven zou ik dan ook niet doen. 1 keer is ook leuk en de rest van de dag net als in de nacht onbeperkt.

Veel plezier met de kleine! :)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 00:13

Wat super dat je dit op je hebt genomen +:)+ De beste tip is inderdaad zo normaal mogelijk als paard behandelen, bij andere paarden is heel goed, zodat hij leert hoe hij zich als paard gedraagt en hoe hij zijn plaats in een groep kan vinden. Succes!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 02:43

Veulen van vrienden van me kan het sinds kort af met de melk van zn pleegmoeder maar heb ze veel geholpen (konden ze ook eens een nacht normaal slapen). En heb vorig jaar mn eigen veulen er ook doorheen gekregen op bakjes melk, al nam zn moeder dat gelukkig vlot over.

Hoe houd je de melk gedurende de nacht goed? Op de juiste temperatuur en zonder beestjes enzo? Ik weet niet beter dan dat je de nachten ook gewoon met je bakje melk de stal in mag :+ Ondanks dat dit veulen dus een pleegmoeder had die in de eerste weken wel al wát melk had moesten we hier echt nog de nachten bijvoeren. Emmer ophangen zou flink schelen maar ik vraag me dus wel oprecht af hoe je dat dan goed houdt?

Juist met zo'n jong veulen moet je váák bijvoeren... daar is de lol gauw af hoor, volgens mij doet niemand dat voor de leuk :')

Super iig dat je dit doet ts en dat t veulen het goed doet :)
Mocht je vragen hebben mag je altijd pb-en,.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:48

gekvanfleur schreef:

Wat ik je wel op het hart wil drukken...het is natuurlijk super lief zo'n veulen dat zo afhankelijk van je is. Maar het is voor het veulen niet goed om zo aan mensen te wennen. Flessenveulens hebben 9/10 keer meer moeite met sociale interacties met andere paarden. Zelfs als ze alsnog in de kudde opgroeien! 7 keer de fles geven zou ik dan ook niet doen. 1 keer is ook leuk en de rest van de dag net als in de nacht onbeperkt.

Ik vind dit een slecht advies en vraag me af waar je de wijsheid vandaan haalt dat een veulen overdag maar een keer de fles hoeft? Het is juist belangrijk dat zulke jonge veulens meerdere keren kleine beetjes krijgen. Wij moesten overdag om de 2 uur en 's nachts om de drie uur voeden op advies van de dierenarts. :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:56

Wat een mooi ventje ! <3
Zo fijn dat je dit wil doen voor hem _/-\o_
Ik heb geen ervaring met flessenveulens, enkel met mijn merrie die ooit pleegmams geweest is voor een weesveulen. Maar die is toen ingespoten om zelf ook melk te kunnen geven voor het kleintje, dus geen flessentoestanden hier :D

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:08

Hoe gaat het nu met hem?

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 14:06

xJitskee schreef:
gekvanfleur schreef:

Ik vind dit een slecht advies en vraag me af waar je de wijsheid vandaan haalt dat een veulen overdag maar een keer de fles hoeft? Het is juist belangrijk dat zulke jonge veulens meerdere keren kleine beetjes krijgen. Wij moesten overdag om de 2 uur en 's nachts om de drie uur voeden op advies van de dierenarts. :)

Volgens mij bedoelt ze dat het veulen overdag ook gewoon uit de kalveremmer moet drinken waar ze 's nachts ook uit drinkt ipv overdag altijd uit de hand gevoerd te worden ;)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:02

Het gaat er denk ik vooral om dat de melk niet heel vers zal blijven als je niet in verschillende porties voert maar in een keer een hoop in een emmer doet voor de hele of halve dag. Als het veulen goed uit de emmer drinkt zou je het aantal porties ook gelijk kunnen houden maar alleen de emmer ervoor gebruiken ipv de fles. Dan heb je ook al een stukje minder 'mensen zijn om melk bij te drinken' (daar kunnen ze nogal opdringerig van worden) en meer gedrag dat in het latere leven normaal voor het paard zal zijn (emmer = voer is een vrij normale associatie :) )

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 23:59

Uit een emmer/bak wordt sowieso met klem aangeraden door oa veulenbrigade Utrecht. Met fles riskeer je dat het in de longen belandt.
Kun je bovendien ook vrij makkelijk gewoon even van achter het weidehek doen, emmer er door steken, veulen leeg laten drinken en weer gaan. Houd je het zo 'neutraal' mogelijk :)

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 15:38

Het gaat heel goed met Jack gelukkig!!

Hij krijgt overdag ook gewoon uit de emmer al vanaf de 5e dag ongeveer dus hij heeft alleen de eerste dagen de fles gehad.. de aangemaakte melk is in principe een halve dag houdbaar dus hij krijgt dan rond 2u snachts een portie voor 3 voedingen in de emmer en dan sochtends weer... hij eet ook echt heel goed brokjes hooi en gras nu en gaat echt beter dan ik had durven hopen :D

Dat je schijnbaar zoveel merkt aan gedrag met andere paarden op latere leeftijd.. hoorde dat ook al van een collega inderdaad.. ben benieuwd! Hij loopt nu als ik vrij heb ook bij de andere paarden voor z'n sociale skills haha

Wat foto's van vandaag, 2 weken bij mij nu!

Mooi gegroeid al! Dag 3 versus dag 16

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:39

Hij is echt knap <3

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 12:01

Jaa <3 hij gaat ook echt goed gelukkig! Jammer dat ik de papieren er niet bij kan krijgen echt goed gefokt...
Afbeelding
Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:38

Mag ik vragen waarom je de papieren er niet bij krijgt? Misschien kun je dmv DNA iets regelen? knap veulen hoor <3

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:52

Wat een heerlijk droppie!!

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:24

Waarom geen papieren erbij? Als de merrie stamboek is en gedekt is door een goedgekeurde hengst dan is er (digitaal) een dekbewijs hiermee kan je de geboorte van het veulen aanmelden . Dat de merrie na de geboorte is overleden maakt dan niet uit.