Op 21 mei 2017 om 00:52 is de knappe Welsh Cob hengst: Donovan Trefor geboren.
Mijn lieve merrie Gwenhwyfar heeft het heel erg goed gedaan en ben nu ook zo heel erg trots op haar, zo goed doet ze het.

Omdat ik zelf momenteel 38+3 weken zwanger ben, was het wel even spannend of Gwen op 'tijd' zou bevallen en had ik er inmiddels best wel wat stress van.
Vrijdagmiddag zag ik ineens hars op de benen van Gwen met nog wel een PH van 7. Op zaterdagmiddag was de PH tussen 6 en 6.5 en uier op andere manier gevuld. Die dag stond ze ook echt veeeel te slapen. 's avonds nog eens PH gemeten en toen verkleurde het papiertje niet meer, PH 5.5. Ik geloofde het niet direct dus nog eens nagevraagd bij vriendlief, ja echt, PH was laag.
Om 22:00 was ik thuis en hield toen al straks de camera in de gaten. Ondertussen keek ik ook nog de bevalling van een merrie van Marije hier op bokt

Gwen stond de hele avond heel driftig te eten en draaide veel rond, ze poepte vaker en plaste op andere plaatsen. Ik had al zo'n heel sterk vermoeden dat het snel ging gebeuren maar durfde er niet op te hopen.
Om 00:08 kijk ik op de camera, ze plast op een vreemde plek en plof vervolgens neer. Ik zag het direct het was begonnen!
Ik bel snel mijn vriend want hij was met de hond buiten en verplicht hem direct te komen want we moeten gaan en ik kan niets doen dus hij moet mee. Ondertussen bel ik de stalhouder ook op met de vraag of hij naar Gwen toe wilde gaan en dat ik er aan zou komen.
Ik woon 11 km verderop dus wist dat ik er niet zomaar zou zijn, daarom ook hulp van buitenaf

Mij alleen in de buurt lukte wel, dus moest ik haar even checken. Omdat ik totaal was vergeten hoe alles ook alweer zou moeten zijn werd ik enorm onzeker en wilde graag alles gedubbelcheckt hebben dus belde ik Cynthia82 hier op bokt op en stelde allemaal vragen. Ik legde uit wat ik zag en Cynthia vertelde wat we moesten doen.
Eerst kwam het voetje al en toen de 2e, maar lag niet helemaal lekker en mijn vriend lukte het niet zo goed het goed te leggen en Gwen ging weer aan de wandel. We hebben even gewacht tot ze weer ging liggen om te persen en toen heeft de stalhouder het 2e beentje beter er bij gelegd, die lag toch iets te ver terug. Gelukkig was het neusje er ook en vlies was wit.
Gwen had het best zwaar dus we besloten te helpen door te zorgen dat het veulen niet terug kon zakken na elke wee. Toen zijn schouders er ook eenmaal waren ging het heel snel. Eenmaal eruit hebben we ze natuurlijk gelaten, Gwen bleef een hele tijd liggen en keek dan verliefd achterom.

Na een tijdje stond ze op en brak netjes de navelstreng, ze bleef een tijdje staan en toen kwam de nageboorte er ook af.
We hebben nog een tijd gekeken hoe de kleine man probeerde te staan en toen hij dat eenmaal deed ook gekeken naar hoe hij bleef zoeken naar het uier. Gwen gilde elke keer als hij het verkeerd deed, haha.
Omdat het zo lang leek te duren gingen we even in de auto zitten wachten zodat ze het ook samen konden oplossen, we keken via de camera. Na een tijd ging Gwen weer liggen, ze had best wat last van na weeen.
Na even te liggen stond ze weer op en kon ze hem laten drinken. Het bleef nog wel een beetje spannend, want heeft hij echt gedronken, is de darmpek er wel echt af etc.?
Op een gegeven moment hoorde ik hem drinken en had hem 2 of 3 keer zien poepen dus kon ik met een gerust hart naar huis. Gwen eerst nog getemperatuurd en deze was 37.9, en dat is een prima temperatuur.
Thuis stond ik stijf van de adrenaline, weinig slapen voor mij dus. Niet zo handig, want ja zelf ook zwanger

In de ochtend weer naar stal, rond een uur of 10 en alles was nog goed. Het koppel even op de weide gezet wat nog wel wat spannend was voor met name mij en voor Gwen

De dierenarts kwam nog om alles even te checken, better safe than sorry en het was maar goed ook. Hij was toch wel wat veel aan het persen dus even clysma er in. Al snel kwam de rest er uit en kon hij weer rustig stoppen met persen

Vanmorgen Gwen en baby weer even op de weide maar wederom vond ze het te spannend, toch even laten staan maar toen ze helemaal bezweet was van het heen en weer draaien voor het hek, toch maar weer naar stal. Haar box heeft ook een uitloop dus daar kon kindlief ook nog wel bewegen

Vanaf de middag de box weer dicht dan hebben ze beide toch wat meer rust

Vanavond wederom naar stal, weer even op de weide wat alweer een stuk beter ging

Sorry voor het lange verhaal, maar als ik eenmaal bezig ben

Bedankt voor het kijken, we vinden het leuk als een reactie plaatst