Veulens 2017

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:10

Een braaf paard heb je zoveel aan!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 22:26

Met Pleun zijn we ook alweer even lekker op weg. In maart begonnen met zadelmak maken, met andere woorden, opstappen en wegrijden en het maakt haar helemaal niets uit. Dat 1x per week herhaald, maar ze blijft super braafjes zet geen stap verkeerd, hoewel ze natuurlijk snel moe is en dan gewoon niet meer vooruit te krijgen is.

Afbeelding

Dus deze week begonnen met reactie op het geven van been en eigenlijk gingen we vandaaruit heel natuurlijk over in aandraven en ook dat deed ze alsof ze het al veel vaker gedaan had.



Braaf paard! We hebben de teugels aan de neusriem en niet aan het bit vast zitten, gewoon omdat ik sturen op het bit nog echt te vroeg vind.
We blijven deze maand nog 1x per week doorprutsen, ik wil de basis er in hebben wat betreft ruiter op de rug en een beetje balans vinden in alles wat nieuw is. Meer om het in haar geheugen te prenten, dan haar echt te trainen.

Per 1 mei gaat ze weer lekker voor 7 maanden naar De uiterwaarden, een natuurgebied van 70 hectare (waarvan een deel onder water), gezellig op een kudden met 30 paarden, mag ze zelf weer even helemaal paard zijn en letterlijk terug naar haar natuur.
Ik verwacht dat we haar ergens in november weer zullen ophalen en in december het werk dan weer oppakken en ik er eerst een stuur op ga zetten met de dubbele lijnen en dan begin volgend jaar echt inrijden.

CBarrelracer

Berichten: 286
Geregistreerd: 07-01-13
Woonplaats: opmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 23:39

ik zie echt dat veel al bezig zijn met zadel mak maken en inrijden maar ben het overzicht kwijt waar alle paarden in stonden.
djoline is nu 2 jaar en bijna 9 maanden maar wij gaan pas echt beginnen met alles als ze 3 is en met 4/4,5 inrijden.
op welke leeftijd zijn jullie begonnen met zadelmak maken? en hoe oud zijn ze nu (dit is echt puur uit nieuwschierigheid)
djoline is in principe al bijna zadelmak geboren heb wel al 1x voor de gein een zadel los op der rug gelegd keek ze totaal niet van op, dit was voor mij om haar reactie te peilen voor als het echte werk komt waar ik dan rekening mee moet houden bij de aanpak van die grote stap.
vandaag was ik toch nog erg nieuwschierig wat ze zou doen als ik met me lichaam over der heen zou buigen, keek ze ook totaal niet van op dus ik verwacht niet echt rare dingen bij der.
verder houden wij het nu voorlopig bij rustig longeren en veel grondwerk en in hand onderdelen

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 00:46

Pleun is nog net geen drie jaar, maar omdat zij per mei weer voor 7 maand de uiterwaarden op gaat, heb ik ervoor gekozen om haar nu al zadelmak te maken met een kleinere handige ruiter.

In de discussie op welke leeftijd je wat wel of niet kunt doen hou ik graag dezelfde zienswijze aan als in dit artikel:

https://bartelshorseandhealthinstituut. ... ong-paard/

Heel interessant

Meya_

Berichten: 1438
Geregistreerd: 16-07-06

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 05:04

Zadelmak maken echt toen ze 3 was. En daarvoor spelenderwijs wel eens aan de longe gehad met alleen halster. Maar komt ook omdat ze gek is op aandacht en spelletjes leuk vindt. Voetbal ook wel eens met der in de bak, geniaal :')

Longeren met bijzet ben ik net mee begonnen ;) en doorrijden vanaf nu rustig aan.

Anoniem

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 07:38

Mijne is van augustus, dus nog echt een uit verhouding twee jarige. Dit jaar doe ik nog niks met hem behalve beetje wandelen. Volgend jaar laat ik hem sws ook nog staan. Een paardenlichaam is pas volgroeid tussen 6 en 8 jaar.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30661
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 07:41

Wanneer begin je met zadelmak maken.
Mijne loopt zo eens in de maand aan de kaptoom. Verder wandelen we.
Zadel heeft die weleens op gehad.
Hij wordt deze maand 3.
Dit jaar verwacht ik nog niet veel. Eens opzitten, of klein stukje stappen buiten bv.
Maar ik zie wel, geen haast. Pas met 5 jaar wil ik hem wat oppakken, dus dat geeft nog 2 jaar speeltijd.
Zijn moeder is ook pas met zes jaar meer opgepakt, had daarvoor 15x ofzo ohz gelopen. En ook volwassen lopen ze max 3x per week ohz normaal bij mij.

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 09:33

Daphara schreef:
Pleun is nog net geen drie jaar, maar omdat zij per mei weer voor 7 maand de uiterwaarden op gaat, heb ik ervoor gekozen om haar nu al zadelmak te maken met een kleinere handige ruiter.

In de discussie op welke leeftijd je wat wel of niet kunt doen hou ik graag dezelfde zienswijze aan als in dit artikel:

https://bartelshorseandhealthinstituut. ... ong-paard/

Heel interessant


Mijne is nu 3 jaar en 1 maand en wordt met 2 maanden opgehaald en dan ga ik beginnen met opleiden en zadelmak maken

Ik ben het zelf heel erg eens met bovenstaand artikel.
Was ik voor het artikel al.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 11:55

Silly1972 schreef:
Daphara schreef:
Pleun is nog net geen drie jaar, maar omdat zij per mei weer voor 7 maand de uiterwaarden op gaat, heb ik ervoor gekozen om haar nu al zadelmak te maken met een kleinere handige ruiter.

In de discussie op welke leeftijd je wat wel of niet kunt doen hou ik graag dezelfde zienswijze aan als in dit artikel:

https://bartelshorseandhealthinstituut. ... ong-paard/

Heel interessant


Mijne is nu 3 jaar en 1 maand en wordt met 2 maanden opgehaald en dan ga ik beginnen met opleiden en zadelmak maken

Ik ben het zelf heel erg eens met bovenstaand artikel.
Was ik voor het artikel al.


Ik ook, maar ik vind het super goed uitgelegd in dit artikel. Ook hoe wachten tot een paard is uitgegroeid niet per definitie beter is voor een paard als er geen spiergeheugen getraind wordt.

Toen ik Pleun kocht als veulen was ik echt van mening dat ze sowieso de eerste 4-5 jaar niets zou doen, maar toen ik zag hoe ze ontwikkelde in die maanden op de uiterwaarden (70 ha natuurgebied) ten opzichte van de maanden bij huis, ben ik meer onderzoek gaan doen en echt verandert van mening. Spiergeheugen en gedoseerd belasting van het skelet is juist goed voor de ontwikkeling.

Maar goed, ook op het filmpje, van mijn insta dat ik hierboven geplaatst heb met Pleun voor het eerst in draf, is alweer commentaar gekomen dat ze met 3 jaar nog echt te jong daarvoor is.
Ik ga er maar vanuit dat mensen niet beter weten en het goed bedoelen. Heb wel even deze link naar het artikel in DM gestuurd.

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 16:22

Het is niet voor niets dat bv topsporters al jong beginnen, hoe ouder je wordt hoe minder snel je leert en hoe meer blessures je krijgt.
Belangrijkste is doseren.

StalMelyn

Berichten: 2069
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 17:15

Ik ben ook langzaam bezig. Vandaag met zadel en beugels gelongeerd maar hij geeft er niets om
Afbeelding
Afbeelding
Het wordt zo echt al een paardje.

mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 17:17

Topsporters waar ze echt al jong beginnen (turners bijvoorbeeld) zijn dan ook wel vaak weer op relatief vroege leeftijd stuk/geblesseerd. Je kan maar beter een gemiddelde sporter zijn geweest dan een topsporter als het je vooral om het ontwikkelen en ondersteunen van je lichaam gaat. Topsport gaat om presteren en daar horen offers bij. Daarnaast zijn de echt treurige gevallen (de kinderen die wel hebben meegetraind op dat niveau maar op het eind niet goed genoeg zijn voor de topsport) er vaak nog beroerder aan toe (want wel die vroege zware belasting maar niet de ondersteuning die de topsporters op latere leeftijd hebben), maar die zie je niet op tv.
Ik vind dat dus eigenlijk geen passende beeldspraak als je praat over jonge paarden in normaal bezit. Bij de jonge topsportpaarden is dat natuurlijk wel de realiteit, maar ook daar geldt dat de focus ligt op presteren en als ze dan nog een behoorlijke leeftijd mogen halen is dat een fijne bonus.

Ik vind dat artikel super goed, ik vind wel dat de context vaak wat wordt opgerekt in het voordeel van vroeg erop gaan zitten. Gedoseerde belasting en correct spiergebruik hoeven namelijk niet alleen te ontstaan door op een paard te gaan zitten. Kan wel, maar het wordt vaak een beetje zwart-wit getrokken dat er vroeg gereden wordt omdat dat het beste is voor het paard. Het is 1 van de opties om het voor elkaar te krijgen, zo met zijn eigen voor- en nadelen, net zoals alle andere opties die er zijn.

Voor mezelf ligt de grens wel bij 3 voor het rijden, en dan echt de werkelijke geboortedatum en niet de 1 januari regel. En ja, dat is deels een principe dingetje want met 3,0 jaar zijn ze gemiddeld echt niet anders dan bijv 2,9 jaar. Maar ik vind het wel fijn om ergens de grens te leggen voor mezelf.
Voor mijn eigen dieren rek ik het rijden langer, richting 3½ - 4½ jaar, maar dat zie ik als een luxe die ik mezelf cadeau doe. Ik vind het gewoon lekker om de tijd te pakken en om ze in bespiering en coördinatie al zo ver te hebben dat ze al door de wiebelfase heen zijn. Voor anderen start ik gerust met 3 jaar, dat vind ik ook prima zolang het paard er klaar voor is.
Aan de andere kant doe ik mijn eigen dieren dan bewust weer niet in de opfok en start ik het grondwerk gerust al met een jaarling, een tweejarige kan ook prima 6 km lopen in stap en draf naast een ervaren paard (uiteraard rustig opgebouwd), en in het jaar dat ze 3 worden pak ik dressuur aan de hand erbij.
Zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren en methodes.

En ik heb hier makkelijk praten, mijn 2017 veulen blijft toch te klein om mijn kont erop te parkeren :') Dus daar is het werken vanaf de grond ook het uiteindelijke doel.

Vergeet ik mijn belangrijke afsluiting, dat ik het wel steeds heel leuk vind om alle hele verschillende 2017 paarden en pony's hier steeds weer te zien. Ik ben niet zo goed in persoonlijk reageren, maar ik kijk wel met veel plezier naar alle foto's en verhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 17:32

Silly1972 schreef:
Het is niet voor niets dat bv topsporters al jong beginnen, hoe ouder je wordt hoe minder snel je leert en hoe meer blessures je krijgt.
Belangrijkste is doseren.

Ja en hoe eerder een lichaam op is..

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 17:36

Ik denk dat je het beter kunt vergelijken met gewone schoolkinderen, die gewoon moeten gymen en sporten op (de basis-)school. Het zou voor mensenkinderen echt niet goed zijn als ze pas met hun 18e gaan sporten.
Ik ben ook een voorstander van om in het eerste halfjaar na de echte 3e verjaardag zadel- en ruitermak te maken, en daarna weer een winter lekker buiten spelen. Dan kan je ze in het voorjaar van hun 4e jaar weer makkelijk oppakken en er wat meer mee gaan doen.
En meestal geef ik ze dan de winter van hun 4e jaar ook nog vrij en ga ik pas echt regelmatig werken vanaf dat ze 5 zijn.

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 18:15

Oke verkeerde vergelijking dames, maar ik denk dat jullie best snappen wat ik bedoel.

juval

Berichten: 13262
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 18:28

Elliot is van mei 2017, dus nog net geen 3. We zijn voornamelijk bezig met grondwerken en longeren, een paar keer in de week. Ik heb hem nu 2 keer met zadel op gelongeerd. Ook hoofdstel kent hij al. Ik weet nog niet wanneer we er voor het eerst op gaan.

Britt1

Berichten: 2585
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 19:23

Ben ik de enige die echt nog niks aan 'werk' doet met mijn 2017 pony? Hij wordt in juni 3. Zijn er meer die echt nog bewust langer wachten?

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 19:40

Jij doet al met meer je pony dan ik haha, die van mij staat nog in de opfok en komt pas naar huis als hij 3 jaar en 3 maanden is.
Hij moet alles nog leren.

Britt1

Berichten: 2585
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 19:44

Silly1972 schreef:
Jij doet al met meer je pony dan ik haha, die van mij staat nog in de opfok en komt pas naar huis als hij 3 jaar en 3 maanden is.
Hij moet alles nog leren.

Zie jij je pony helemaal niet bedoel je?

Melissa0304

Berichten: 4449
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 20:00

Sam staat ook nog in de opfok, ben paar keer wezen wandelen maar verder is het wat poetsen en wat knuffelen, hij kent meelopen, vast staan en hoeven netjes omhoog houden verder nog niks, in juli word hij 3. Hij staat nu op rust ivm beenwond helaas maar erna komt hij naar huis en gaan we aan het grondwerk

Britt1

Berichten: 2585
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 20:17

Melissa0304 schreef:
Sam staat ook nog in de opfok, ben paar keer wezen wandelen maar verder is het wat poetsen en wat knuffelen, hij kent meelopen, vast staan en hoeven netjes omhoog houden verder nog niks, in juli word hij 3. Hij staat nu op rust ivm beenwond helaas maar erna komt hij naar huis en gaan we aan het grondwerk

Hier precies zo! Halster om, poetsen, meelopen, halthouden en laten bekappen gaat allemaal goed. Dit hem geleerd tot hij een jaar geleden het natuurgebied in ging. Ik bezoek hem en hij blijft braaf.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 20:27

Die van mij ga ik ook pas rijden als hij 4 is. Ik ben zwanger en uitgerekend in september. Dus het jaar er op er aan beginnen.
Hij kent nu al vast staan en hoeven krabben. Grondwerk gaat ook heel goed. Alles doen we rustig opbouwen.
Ik vind ook dat elk paard anders is. De één is al veel verder als de ander. Ik vind Don nog niet klaar, dus dan wacht ik liever. Hij was er wel aan toe om uit de opfok te gaan. Daar ben ik heel blij mee, dat ik die keus heb gemaakt

swartbeessie

Berichten: 2146
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 20:55

Ik hou het ook bij de huis tuin en keuken kunstjes, uit de paddock halen, voeren, stukje over het erf en dat is het. Fee is ook nog eens een laat veulen, dus nu net 2.5

Ze is net twee weken verhuisd, voorlopig leert ze genoeg van de nieuwe kudde en de nieuwe plek. Ook longeren vind ik nog te vroeg. Als ik merk dat ze weer helemaal stabiel is kunnen we gaan denken over een wandelingetje maar ik denk dat dat ergens eind zomer wordt. Voor nu is het genieten om haar iedere dag te zien, dan maak je elkaar toch anders mee. Óók als het alleen wat poetsen is.

Veertje2

Berichten: 166
Geregistreerd: 28-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 20:59

Wat doen wij zoal, 1/2 x longeren, 1/2 grondwerk wandelen ivm verkeersmak tussen het woon-werkverkeer. Trailer laden en dan wandelen in het bos. En voornamelijk speelt hij met z’n vriendjes buiten. Al wel een zadel opgedaan en mee gelongeerd niks spectaculairs. Hoofdstel en bit heb ik niet, (bewust) daar wacht ik nog mee vind z’n mond er nog niet klaar voor.


Afbeelding

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:05

Britt1 schreef:
Silly1972 schreef:
Jij doet al met meer je pony dan ik haha, die van mij staat nog in de opfok en komt pas naar huis als hij 3 jaar en 3 maanden is.
Hij moet alles nog leren.

Zie jij je pony helemaal niet bedoel je?


Jawel in de opfok, maar kan hem niet zomaar uit de kudde halen en gaan wandelen en dan is hij ook nog eens de alpha hengst dus dat lukt nu al helemaal niet.
Zelfs halster om vertikt hij nu haha.
Alleen knuffelen en voetjes geven en ik kan overal aankomen.
De rest komt wel als hij gecastreerd is en uit de kudde is.