Veulens 2017

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CBarrelracer

Berichten: 286
Geregistreerd: 07-01-13
Woonplaats: opmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:01

Emita schreef:
Janinevv schreef:
Jaa t gaat bij jullie echt wel hard hoor.

En ik vind Tjitske ook al weer zo groot worden.. heb haar nog voor de fun opgegeven voor bokt veulen verkiezing


Ik zal op Tjiske stemmen zodra de stembus open gaat :D



Tsja.. Voor iedereen die zei dat Nova er groot uit zag... Op die vergelijkingsfoto lijkt ze misschien wel groot, maar als ik ernaast sta is het wel echt nog een ukkie hoor := kijk maar:
[ Afbeelding ]

Echt inieminie nog! En al helemaal vergeleken met een aantal reuzen uit dit topic := :D Maar vergeleken met vorig jaar is ze natuurlijk wel heel veel gegroeid.

Flux, we gaan verhuizen omdat ze op de huidige stal in de winter niet naar buiten komen, tenzij de eigenaar erbij blijft zitten. Daar sta ik niet achter. Dus ik ga naar een prachtige stal, echt een paradijsje, in Soest. Zomer en winter 24/7 buiten, heel veel weiland en een winterpaddock groot genoeg voor de kudde. Onbeperkt ruwvoer en een schuilstal. Verder niet echt luxe faciliteiten ofzo, het is echt een boeren stal. Er is wel een buitenbak met verlichting maar verder niks (geen longeerring, geen warm water, geen poetsplaats, etc. etc) maar dat hebben we allemaal ook niet nodig. Ik ben wel van plan om hier te blijven staan als ze volwassen is, want tegen de tijd dat ze 3,5 is kunnen we prima in die verlichte buitenbak aan de slag :D
Waar gaat Déjà naartoe als hij van de zomerwei af komt? Gaat hij dichter bij huis staan? Hij is knap hoor! <3

Swartbessie, hoe bedoel je opdringerig? In de omgang of als je de wei in komt lopen? Nova is op zich niet heel erg opdringerig, behalve als er voedsel in beeld komt. Dan kan ze soms echt veranderen in een monster. We zijn er nu heel erg mee bezig dat ze afstand houdt als ik voer bij me heb. Eerst voerde ik haar altijd op stal, en dat gaat het al goed, dan wacht ze echt tot ik zeg: "OKÉ NOVA", voordat ze naar haar eten toe gaat. Maar als ik haar voer uit de emmer - op de nieuwe stal waar we straks heen gaan kan ik haar alleen nog maar uit een emmer voeren - dan kan ze nog wel eens flink boos worden :') Oren in de nek en dreigen, proberen meteen het voer 'aan te vallen'. We zijn er dus nog druk mee bezig. Het gaat wel elke keer beter. Maar toch blijft ze fel op dit gebied :') Maar verder in de omgang is ze totaal niet opdringerig, maar ze zoekt wel contact met je. Als ik bij haar in de wei ga zitten dan komt ze altijd bij me buurten en ze gaat dan ook niet ver bij me vandaan. Ik hoef haar ook nooit te 'vangen' want ze komt uit zichzelf al naar me toe als ik eraan kom lopen. Is dat wat je bedoelt?

Djoena het lijkt wel alsof er iets van zilver in zit inderdaad.. Het ziet eruit als valk maar dan met een special effect :D

Wat een heerlijke plek Verani, ik denk echt dat dit de juiste keus was voor jullie!


djoline is het zelfde denk ik die van jou blijft een knapperd

CBarrelracer

Berichten: 286
Geregistreerd: 07-01-13
Woonplaats: opmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:02

soms maak ik me een kleinbeetje zorgen om niks denk ik.
djoline is mijn eerste veulen en het gaat super met der alleen blijft ze nu een aantal maandjes (2/3) op 1,39 hangen en ik hoop echt dat ze 1,50+ word.
wat zijn jullie ervaringen met de groei van het veulen?
hoort het zo dat ze een paar maandjes blijven hangen?

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:17

Nova hangt ook al ruim een half jaar op ongeveer dezelfde hoogte.. Vanaf maart is ze maar 3 cm gegroeid (nu 1.33) en ik hoop toch ook dat ze ongeveer 1.50 wordt. Maar ik neem aan dat dit normaal is op deze leeftijd... Groeispurt komt wel weer!

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:37

Waarschijnlijk komt straks weer een flinke groeispurt als de winter weer voorbij is. Tenminste dat had Jelske wel heel erg na de winter.

Flux

Berichten: 2500
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:47

Dat heb ik ook wel heel erg hoor! Déjà was september 1.35 ongeveer en ik hoop ook dat hij over de 1.50 heen gaat. Als ik hem vergelijk met z'n moeder en tante loopt hij ook nog achter. Precies meten kan ik hem ook niet dus alles is ook maar met een korrel zout eigenlijk :').

Haflinger hengstje van een vriendin is ook echt al groot (zeker over de 140 cm) en maar tien dagen ouder, dus dat zit ook niet echt mee haha.

Ach, we kunnen er ook niet veel aan doen dus afwachten maar hea :D

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30674
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 20:08

Mijne hoeft niet zoveel meer te groeien hoor...
Denk zo 1.40m. Verwachting was dat die 1.47m. gaat worden ongeveer.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 22:06

Komt vast goed dames!

Tjitske haalt er al een paar bijna in haha :+

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 23:36

Pleun is echt mega gegroeid sinds ze in april bij mij is gekomen.
Soms denk ik dat ze te snel gaat, maar in de groeicurve klopt het allemaal wel. Ik ben benieuwd of het inderdaad langzamer gaat deze winter...

Afbeelding

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 23:47

Ik heb al meerdere keren zo raar naar die groeicurves gekeken. Er klopt iets niet of ik snap het niet. Als je de percentages gebruikt die onderaan de grafiek staan kom je op een heel andere (lagere) verwachte stokmaat uit dan wanneer je naar de grafiek kijkt. Naar mijn idee kloppen de percentages beter dan het plaatje.

Melissa0304

Berichten: 4449
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 00:27

Ik snap heel die tabel niet :=

swartbeessie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 01:04

Ik ken de zorgen Celineloves. Ik heb me er ook een hele poos druk over gemaakt, maar de laatste meting heeft me gerust gesteld. Zul je inderdaad zien dat er nu een dip in het groeien komt :P

De percentages zijn denk ik een grovere of mildere schatting dan de curves... Geen idee hoe ze zijn opgesteld, maar ik kan me zo voorstellen dat dit helemaal afhankelijk is van de steekproef van paardjes die ervoor is gebruikt. Dat is ook precies zo bij groeicurves van kinderen.

Silly1972

Berichten: 14786
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 09:09

het plaatje is ook niet wat er verwacht wordt, maar meer of hij in de groeilijn (het groene) blijft.

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 09:44

Ik kan Majid ook wel echt de lucht in kijken haha.
Hij heeft ook een tijdje stil gestaan, maar schiet nu toch ineens weer de lucht in.

Is toch niet te voorspellen hoe ze groeien helaas. Mijn andere paard is na zijn castratie op 6 jarige leeftijd ineens in de lengte toch nog wat gegroeid. Die had ik ook niet meer zien aankomen, maar was erg fijn omdat er toen ineens wel normaal een zadel op paste.

mooney

Berichten: 7794
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 09:59

Vu ging eerst gigantisch hard (ligt ook boven de groeilijn in de curve) en staat nu ook al even stil. Al heb ik het idee dat ze momenteel in ruglengte aan het groeien is, dus niet hoger maar langer wordt.
Maar groei kan rare dingen doen, als ze 6 zijn zul je weten wat het wordt. De moeder van Vu is op haar vierde nog van 1.18 naar 1.22 gegaan. Vu is nu al 1.18 dus ik heb niet veel stress dat ze te klein zal blijven, ben wel heel nieuwsgierig wat het gaat worden.

Silly1972

Berichten: 14786
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 10:09

ja het zegt ook niet altijd iets.
Mijn vorige ruin is tussen zijn 4e en 7e van 1.66 naar 1.73 gegaan, die had ik toen ook niet verwacht.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:01

swartbeessie schreef:
De percentages zijn denk ik een grovere of mildere schatting dan de curves... Geen idee hoe ze zijn opgesteld, maar ik kan me zo voorstellen dat dit helemaal afhankelijk is van de steekproef van paardjes die ervoor is gebruikt. Dat is ook precies zo bij groeicurves van kinderen.

Het gebruik van verschillende steekproeven zou bij steekproeven van voldoende omvang geen verschil moeten maken. Daarnaast is het niet logisch om steekproef A te gebruiken voor de grafiek en steekproef B voor de percentages.

Silly1972 schreef:
het plaatje is ook niet wat er verwacht wordt, maar meer of hij in de groeilijn (het groene) blijft.

Dan nog klopt het naar mijn idee niet.

Neem als voorbeeld de grafiek die Daphara plaatste. Stel dat je een jaarling hebt die op 18 maanden een stokmaat van 1.68 meter heeft. Die bevindt zich dan dus in het bovenste groene hokje bij 18 maanden. Als die jaarling netjes het lijntje volgt zit hij helemaal aan de rechterkant nog steeds in het bovenste hokje, dus dan komt hij uit op 1.84 meter. Als je echter van de percentages uitgaat dan kom je uit tussen de 1.75 meter (96%) en 1.78,7 meter (94%). Om op 1.84 meter uit te komen zou een jaarling van 18 maanden volgens de percentages al tussen de 1.73 meter en 1.76,6 meter moeten zitten, dus boven het groene gedeelte in de grafiek. Dat vind ik niet logisch. Precies op dezelde manier zit mijn jaarling momenteel ook boven het groene gedeelte in de grafiek (en zou als je zo kijkt dus boven de 1.57 meter dreigen uit te komen), terwijl ze volgens de percentages tussen de 1.51 en 1.54 meter uitkomt, wat me een stuk waarschijnlijker lijkt. Ik heb mijn hoofd er al over gebroken hoe het zit, maar ik kom er niet uit. Misschien maar eens een e-mail aan wagen.

Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:13

Het gaat soms hard hier:

Emita wat een bonk van een jaarling heb je daar ze is misschien niet groot maar toch echt stevig. En wat een knappe kleur

Verani wat een zalige plek waar die zit. Echt een heel rustige omgeving

Daphara inderdaad als je zo eventjes met grote paarden werkt dan lijkt alles weer klein. Ik heb een nieuwe merrie gekocht van 1.74 en vind mijn jaarling precies niet meer zo overdreven groot en als ik dan de pony zie die bij de jaarling staat denk ik amaai dat is mini terwijl de pony 1m48 is :P .

Flux die evolutie is echt zalig om te zien. Intelligent hoofdje heeft hij.

Die grafiek is idd ook eerder een richtlijn. Ik zie wel waar ze uitkomen. Mijn zus haar paard was ook zo'n late groeier. Die is tussen haar 4de en 5de plots de lucht ingeschoten. We kregen ze die winter niet dik en snapten er niets van. Tot de dierenarts zei zet er eens een meetstok naast. := Op haar 3de was ze offcieel gemeten door het stamboek als 1m64 en ze meet nu 1m73. Je hebt vroege en late groeiers denk ik dan. Maar neemt niet weg dat ik het leuk vind om de stokmaat bij te houden en te vergelijken.

Bokker Paard Ras Geboren stokmaat Gemeten op Verwachte stokmaat
Daphara Pleun Shire 16-06-17 166cm okt. 2018 182 cm
Soezee Ruby-Rose BWP 9-05-2017 162cm okt. 2018 172 cm
Silly1972 Cashmiro NRPS 06-03-17 162 cm okt. 2018 172 cm
xLoki Maddox KWPN 07-05-17 154 cm september 2018 170 cm
dido2006 Most Wanted KWPN 20-06-17 152 cm juli 2018 170 cm
Morpheus Marvell Wood KWPN april 2017 155 cm augustus 2018 170 cm
Meya_ Twirre Fries 01-03-17 150 cm september 2018 167 cm
Sblom Ocean 11-05-17 145 cm juni 2018 165 cm
Verani Hello Barock Pinto 14-05-17 151 cm augustus 2018 165 cm
MightyJoe Cortado PRE 09-06-17 147 cm juli 2018 165 cm
Suffie Carlijn Duitse Rijpony 22-03-17 165 cm
Janinevv Tjitske Fries 165 cm
SteffiiY Creme de la Femme NRPS 03-04-17 142 cm juli 2018 160 cm
amanda09 Majid Arabier 24-03-17 145 cm oktober 2018 158 cm
Britt1 Gino NRPS 23-06-17 142 cm juni 2018 155 cm
Rocymax Lily Pintaloosa 24-04-17 146 cm juli 2018 155 cm
Namiro Sam Quarter horse 08-07-17 135 cm juli 2018 155 cm
Igniss Makuya NRPS 16-07-17 140 cm juni 2018 153 cm
Emita Nova American Paint Horse 13-03-17 130 cm april 2018 152 cm
Noisy Rudi American Quarter Horse 17-05-17 138 cm Oktober 2018 152 cm
Flux Déjà Partbred Welsh Cob 27-04-17 135 cm september 2018 150 cm
Dyonne Gwynfor Welsh Cob 21-04-17 137 cm augustus 2018 147 cm
DonnavZ Floki 10-07-17 120 cm augustus 2018 140 cm
Mooney Vu Welsh Partbred /NAS 16-05-17 118 cm augustus 2018 125 cm
Nynkster Korneweijdes Caia Catooki Welsh Mountain 20-03-17 115 cm augustus 2018 120 cm

Silly1972

Berichten: 14786
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:18

precies Soezee, dat heb ik ook.
Zolang die van mij ergens tussen de 1.70-1.75 uitkomt vind ik het prima hahahahha

mooney

Berichten: 7794
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:36

Ik weet niet precies hoe het zit, maar bij mensen zijn die lijnen gebaseerd op Px waarden. Waar P2 dan bijvoorbeeld staat voor: 98% van de kinderen zit boven deze lengte. Dat gaat dus totaal niet om verwachte lengte, maar om te kijken of er afwijkende groei is. Kom je onder de P2 of boven de P98 lijn dan wordt er aan de bel getrokken.
Het is dus van zo'n lijn (of in dit geval markering) helemaal niet de bedoeling om hem tot het eind te volgen om een schofthoogte af te lezen. Het is puur voor het kijken naar verloop van groei en het opmerken van evt abnormale groei. De verwachte schofthoogte bereken je met de percentages. Het zijn dus twee dingen die 'los' staan van elkaar.

Echter hebben we hier in Nederland geen mensen die of 75cm of 2.10 kunnen worden en zitten we ook niet met verschillende rassen/types die zich anders ontwikkelen. Daarom heeft zo'n groeicurve voor paarden in mijn ogen weinig diagnostische waarde omtrent groei van je paard, het is echt puur voor de leuk. Ik zou dus niet gaan stressen als je veulen onder of boven de lijn zit. Wat wel interessant is aan de groene lijn is dat je een beetje kan aflezen welke groeisnelheid je evt. kan verwachten (dus welke periode gaat het gemiddeld sneller, wanneer neemt het af etc).
In mijn curve gaat de schofthoogte trouwens van 109 naar 112 in 1 stap :')
Als we het toch over curves hebben :+ Dit is mijn hoogvlieger, die waarschijnlijn uiteindelijk weer in het groen gaat belanden
Afbeelding

Wat random spam. Vu is op het moment nogal slungelig, dus ik had wat balken neergegooid voor wat stapwerk. Toen ik haar weer los liet moest ze nog even uitsloven.
Afbeelding
Afbeelding

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:12

@mooney: Maar dan is het toch nog niet logisch dat 'gemiddelde dieren' (94 tot 96% van de groei behaald op de leeftijd van 18 maanden) zich allemaal boven het groene gedeelte bevinden? Sorry voor iedereen die het niet boeit dat ik zo zeur. Het is ook niet belangrijk, maar ik kan het niet uitstaan dat ik het niet snap. :o

Silly1972

Berichten: 14786
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:38

IK denk ook dat je een groeicurve hoger had moeten pakken Mooney

mooney

Berichten: 7794
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:04

@Silly: deze is voor 110-127. Ouders zijn 119 en 122, dus lijkt me niet heel gek toch :D De volgende stap was 127-157 namelijk. Maar heb nu dus een beetje gespeeld met een eigen curve maken.

@goeroe: Geen probleem, als docent wordt ik juist blij van mensen die doorvragen als ze iets niet begrijpen. Deden mijn pubers dat maar haha.

Ik heb hem ook niet gemaakt maar ik kan er wel mijn hersenspinsels en achtergrondinfo op los laten. Ik gebruik even degene die ik hier heb liggen, dat is de groeicurve voor pony's van 110-127. De gemiddelde pony is dus 118(.5), als je een onzekerheid van 5% meerekent dan krijg je een marge van 112-124 als het gemiddelde eindresultaat, dat is precies waar mijn groene band ook eindigt dus ik denk dat ze het zo hebben berekend op het eind.
Die band is dus niet gemaakt op het principe: als ik een veulen heb op het hoogste groene blokje dan eindigt die waarschijnlijk op het bovenste groene blokje. Maar op: als ik het gemiddelde veulen heb in deze populatie dan is de groene balk zijn waarschijnlijke groeimarge. Even stom gezegd: bij een veulen met de geschatte eindmaat 1.18 zal waarschijnlijk 95% in de groene band vallen.
Mijne heeft een geschatte eindmaat van +- 1.23 , haar band zou dus eigenlijk 5 vakjes hoger moeten zitten. Omdat ik een nieuwsgierig persoon ben die toevallig nog een blanco had liggen, heb ik hier even een gepersonaliseerde curve gemaakt, gebaseerde op de groeisnelheid van het orgineel maar dan voor een gemiddeld individu van 1.23 (geel) of 1.25 (oranje). Dat ziet er al een stuk minder extreem afwijkend uit, behalve dat haar eerste groeispurt wat enthousiast was, maar ze komt nu weer het gekleurde deel binnen. Ik ben hier trouwens wel te lui geweest om de assen te verbeteren, dus de getallen vanaf 109 cm kloppen niet.
Afbeelding

Dan naar je opmerking over gemiddelde dieren en het procent erachter. Dat geldt dus voor het individu. Dus gemiddeld heeft een dier op 18 maanden 94-96% van de groei erop zitten. Maar dat dier hoeft niet die gemiddelde eindmaat van 1.18 te hebben, heb je er eentje die 1.24 wordt dan zal hij dus buiten de groene balk vallen (maar wel binnen de groep 1.10 - 1.27 horen) maar kan je met die percentages wel de eindmaat inschatten omdat die dus niet specifiek zijn voor die gemiddelde 1.18 dieren. De groene balk is dus niet te checken of je dier al op 94-96% van de groei zit, dan zou je inderdaad willen zien dat ze in het groene zitten. Maar dat is niet wat het betekent.
Deze groeicurves zijn dus gewoon erg smal qua band ten opzichte van de range die ze aangeven. De groene band is een weergave van de verwachte groei van een dier dat precies in het midden van de aangegeven schofthoogte zit, niet van de groep in totaal (dan krijg je ook zo'n brede band dat het ook weer niets zegt).

Hoe ze dat bij mensen oplossen is meerdere banen maken:
Afbeelding
Waarbij je in de bovenste gekleurde band wel bovengemiddeld groot bent, maar je dus wel onderscheid kan maken tussen bovengemiddeld groot en 'nu moeten we misschien ingrijpen' te groot (de band daarboven).
Nu grijpen we bij paarden sowieso niet in en willen mensen niet betalen voor een groeicurve van hun veulen, dus is het al heel mooi dat er uberhaupt een 'simpele' curve te krijgen is waar al een beetje gesorteerd is in groepen schofthoogtes.

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:51

Dank je wel voor de uitleg:) Wel interessant om te lezen.

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:54

Hier de paddock paradise nog een beetje uitgebreid met een snoep boom.
Wilgentakken kregen ze altijd al wel gewoon op de grond, maar nu ook opgehangen en een bal waarje wortels in kan verstoppen.
Die bal hoort eigenlijk los te hangen, nu is het te makkelijk om de wortels er uit te pakken:p Maar dat komt nog.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:58

Bedankt voor je duidelijke uitleg mooney! _/-\o_ Ik had al zo'n gevoel dat ik informatie miste, maar bleef maar rondjes draaien, zo irritant! Met jouw uitleg is het kwartje dan toch gevallen. :D Trouwens super om te lezen dat jij als docent van vragen houdt. Zo zijn er gelukkig meer, maar het is me ook wel eens op gezucht komen te staan, en niet alleen van medestudenten. -O-