Veulens 2017

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 16:39

@plutolover ja in overleg met de dierenarts mag ze wel in haar stal blijven staan omdat haar buren ver genoeg wegstaan, verder moet ik veel aan hygiene doen dus eerst de moeder doen dan de kleine en daarna geen andere paarden aanraken etc. Ik leef al 4 weken op dettol haha, je kan nooit voorzichtig genoeg zijn.

@rocymax, opzich valt het met de pijn qel mee ze is er niet meer ziek van zoals in de eerste weken dus in die zin is er vooruitgang! Als ik er desinfectant op wil sprayen doet het wel pijn natuurlijk, al denk ik dat dat niet zoveel zin heeft als ik zie hoe het er vandaag uitziet.


Ik ga morgen denk ik toch de veearts bellen onmdat de huid eromheen nu zwart is en omdat het gat teklein is en de rotzooi er niet goed uitkan.
Hoop dat ze het dan mee kunnen schoonspoelen.

Nog eventjes hoop ik

mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 17:46

DonDon: Aangezien het op de normale manier niet lukt, is hij een beetje te porren met eten? Anders emmer vol met lekkers, halster erin met kopstuk open, neusriem groot en de clip die je normaal gebruikt al dicht. Dan kop in de emmer met eten, hopelijk door het gat van het halster en dan kan je vlot het kopstuk over het hoofd en dicht doen terwijl hij staat te eten. Moet dus wel met voldoende rust dat hij niet stopt met eten (en hij moet voldoende eten gefocust zijn voor zo'n grapje). Bij pony's doe ik ook weleens eerst een halstertouw om de hals (net achter het oor, niet bij de schoft), dan kunnen ze niet meer weg als je daarna het halster omdoet. Maar dat werkt niet als ze te sterk/groot zijn voor dat soort grapjes.
Het zijn geen sierlijke manieren, maar ik vind het altijd wel belangrijk dat de hoeven goed gedaan zijn. Zeker bij jonkies die in de groei zijn. Eventueel daarna even kijken hoe die reageert als je een tweede halster over het andere halster aandoet, zodat je de handeling kan nabootsen zonder dat hij de kans heeft om hem te peren.

Igniss

Berichten: 1005
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:05

Janine wat een benen zeg ze word al een hele dame.

Verani Spannend!

Emita Ze blijft echt heel leuk, hoe groot denk je dat ze word?

DonDon balen zeg, werkt het ook niet met een wortel voor de neus? Heb verder geen tips voor je, makuya heb ik veel mee geoefend en die steekt nu zelf de neus erin :')

Donna hopen dat het gespoeld kan worden, het ziet er zo pijnlijk uit, arme baby.


Makuya is vandaag met sebacil gedaan en ze vond het niet leuk :')
Erna mocht ze los en dan krijg je dit voor een aantal minuten, de ouderen hebben wat te voortduren hier. (normaal is ze hartstikke rustig en eet liever haha)



Ook is ze vandaag 9 maanden en 1,40 *\o/* hopelijk groeit ze nog minimaal 20 cm door :')

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:07

Lastig dondon! Heb helaas geen tips..

Heerlijk filmpje Igniss haha!

Zo vandaag even met Jelske buiten het erf gelopen en onze eerste auto gepaseert! Spannend!! Maar zo braaf. Heb haar in de berm geparkeerd en gewoon geaaid ze maakte een hupsje en toen zijn we weer terug gegaan.

Verani

Berichten: 62
Geregistreerd: 24-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:44

Vanochtend was het dus eindelijk zo ver en het ging super goed! Ze staat voorlopig even samen met twee andere jaarlingen en een kudde shetlanders tot het weiland goed genoeg is voor de hele kudde om 24/7 buiten te staan.
Na een paar rondjes met z'n allen rennen staan ze tot nu toe met z'n drietjes lekker te grazen en elkaar te verkennen. Het weiland is super dicht bij mijn huis dus ik ben vandaag tig keer even gaan kijken vanaf de weg.

Afbeelding

Net ging ze al even liggen rollen vlak naast haar nieuwe vriendinnen. Gelijk totaal onder de modder :+
Afbeelding

Toen ik bij een volgend bezoek weer even het weiland in ging, kwam ze hinnikend naar me toegelopen, zo schattig! :+:

Meer foto's volgen hoogst waarschijnlijk binnenkort ;)

Weten jullie eigenlijk hoe het werkt met het op je naam zetten van de chip? Via het stamboek kunnen ze me helaas niet verder helpen. Online kan ik het ook niet direct vinden. Gaat dit via de dierenarts?

Igniss, wat een leuk filmpje!

DonnavZ, hopelijk kan de dierenarts morgen inderdaad helpen om het verder te spoelen, dat zal vast erg helpen.

Melissa0304

Berichten: 4449
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:51

Leuk filmpje!

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:48

Ik wil ook graag meepraten dit is mijn jaarling
Afbeelding v Ferdeaux wordt morgen precies een jaar !

20062017
Berichten: 41
Geregistreerd: 09-04-12

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:50

Wat een mooie Leonietje!

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:31

Dankjewel ja mooi is ze zeker ! Wel super leuk om mee te volgen hier !

20062017
Berichten: 41
Geregistreerd: 09-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:15

Wat zijn je plannen en hoe groot is ze nu?

En Verani: wat fijn dat ze er is! Ook een leuke hoor! Hoe groot is ze nu?

En Igniss: die gaat flink tekeer en durft nogal tegen die grote paarden

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 15:43

dido2006: ik heb haar toevallig gemeten ze is nu 1,52 best een grote dus al.. plannen zijn om haar te gaan rijden in de dressuursport en eventueel keuringen komt uit een goed lijntje waar onder andere ook de kwpn goedgekeurde hengst grand galaxy win ook uit komt en eventueel later wat veulentjes mee te fokken..

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:10

Is het gelukt met de hoefsmid DonDon? Die van mij is vandaag ook bekapt. Het pakken was geen probleem, maar verder was ze niet zo lief. Dat is dus één van die dingen die je wel beter af en toe kunt oefenen. Wist ik ook wel, maar met m'n zwangere buik zag ik dat niet zitten. Gelukkig hebben we een fijne en vasthoudende (letterlijk en figuurlijk := ) hoefsmid en is het wel gelukt, maar daar zou het eigenlijk niet van moeten afhangen natuurlijk. :o

Ik hoop dat Floki gauw opknapt, die bulten zien er inderdaad erg onprettig uit. :(:)

Die Makuya durft wel, geweldig! :))

Mooi plekje Verani, fijn ook dat je zo gemakkelijk langs kunt gaan! Bij mijn weten gaan het op naam zetten via het stamboek, vreemd dat die je niet kunnen helpen (of vertellen waar je dan wel moet zijn).

Knap ding leonietje, helemaal geen naarling om te zien.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:41

Mooie leonietje! Hoe groot word ze ongeveer?

Goeroe gelukkig is het gelukt!
Ik doe alleen de voorbenen. Ik durf de achter hoeven gewoon echt niet. Binnenkort smid maar laten komen!

Nou.. ik krijg waarschijnlijk een verzorgster! Nouja lekker tutten met de dames een meisje van 11 jaar. Ze wilde graag aan het werk bij ons ouders bedrijf, maar daar is ze nog te jong voor. Mijn vader vroeg en heb je verder nog hobbys? Zei ze ja ik vind pony's heel leuk. Mijn vader nou dan mag je gerust mijn dochter helpen met borstelen en knuffelen!

Dus nog even afwachten! En ik kan wel een hulpje gebruiken met sommige dingen :o

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 17:10

Naar mijn mening is het niet de taak van de hoefsmid om een paard op te voeden, maar op dit moment heb ik dus eigenlijk geen recht van spreken. :o Dat ze zich op die leeftijd niet 100% perfect gedragen is één ding, maar als ze echt vervelend zijn begrijp ik de hoefsmeden die "bekijk het maar" zeggen heel goed. Een hoefsmid heeft ook maar één lijf en die heeft hij of zij wel nodig om brood op de plank te krijgen. Nu ik geen excuus meer heb dus maar meer gaan oefenen de komende tijd.

Wat gezellig dat je hulp krijgt Janine! De ene 11-jarige is de andere niet, maar als ze al op de boerderij aan het werk wilde zal het wel een flinke meid zijn. Hier ook een paar keer meiden gehad, maar toen ik de laatste keer zei dat rijden er die dag niet inzat, maar dat ze gerust mochten poetsen waren ze binnen 10 minuten alweer vertrokken en daarna heb ik ze ook niet meer gezien. :+

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 17:17

Nee snap ik. Maar ze doet best braaf met hoefjes geven. Alleen ik weet niet goed hoe ik moet staan met de achterbenen omdat ik bang ben.. als hij dat keer goed uit wil leggen en even samen wilt oefenen dat ik het volgende keer alleen kan!

Jaa heel leuk, ze weet dat ze niet kan rijden maar de shetjes kunnen wel mee gewandeld worden! En wie weet als het zo leuk klikt wanneer ze ouder is ze ooit op Jelkse kan stappen. Maar dat duurt nog even!

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:40

Net stukje gelopen en dat ging half goed..
Zijn bij ons op erf geweest mevrouw vond het eng!!
Met name de auto.

Dus wij weer terug, ging prima tot dat er achter ons een koets aan kwam met paard ervoor gelukkig stonden we alweer op het weggetje van eigen terrein richting weiland. Toen begon ze te klieren. Draaien met kont, maaien/slaan met haar voor benen, schudden met haar hoofd en het op een rennen proberen te zetten. Ik was boos! Ook probeerde ze de lucht in te komen maar gelijk een brul en naar beneden getrokken. Toen maar een paar keer gedraaid in de rondes en toen liep ze weer normaal.
Afbeelding

Daarna mocht ze haar ei kwijt in de wei.
Afbeelding

rocymax

Berichten: 6487
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:57

Donna, heb je de DA nog gebeld en hoe is het nu met Floki?

Mooney , dat is een goed idee om uit te proberen als je het halster niet om kunt krijgen. Gelukkig heb ik met Lily geen enkel probleem, ze stopt zelf haar neus al in het halster.

Hahaha, leuk filmpje Igniss. :D

Janine, wat goed van Jelske! Ik ben met Lily door het weer helaas nog niet verder gegaan met wandelen, maar ik hoop dat ze net zo goed zal gaan als jouw Jelske. :j

Verani, wat een knapperd <3 Hier in Spanje gaat de chip via de DA. je moet wel geregistreerd zijn dan. In Nederland heb ik eigenlijk geen idee. :o?

Leonietje, zo jouw jaarling is groot zeg!! Mooi!

Goeroe, fijn dat het kappen uiteindelijk gelukt is.

Leuk Janine een helpster. :j /3

Hier gaat het hoefjes geven van Lily al erg goed. Ik blijf wel altijd een beetje op mijn hoede, want ik heb een paar jaar terug een trap van mijn paard gekregen toen ik zijn hoeven invette, recht in mijn gezicht. Gelukkig niets aan over gehouden, maar het was wel helemaal bont en blauw. Waarschijnlijk trapte hij naar een vlieg onder zijn buik en ik tilde net zijn hoef op. Ongelukkig toeval.


Afbeelding

rocymax

Berichten: 6487
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:58

Oh, ik zie dat je net wat gepost hebt Janine, leuke fotos. Het klieren zal de spanning geweest zijn, de auto de koets, logisch. Fijn dat ze daarna weer rustig meeliep. :)

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:12

Snap ik! Mijn vader is keer nock out getrapt door onze ex pony. Kwam de lucht in en me vader stond net verkeerd en die heeft geluk gehad!
Maar fijn dat het goed gaat!
Leuke foto hoor!

Jaa ik moet denk ik als ik met Jelske loop ook meer vertrouwen in mijzelf hebben, ik baalde wel hoor! Ik dacht het ging zo goed en dan "ontploft" ze op het eind. Gelukkig laatste meters wel normaal kunnen lopen in de weide.

Ze is nog jong! Maar slaan met de benen vind ik not done.

Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:28

Jemig wat heeft floki een nare bult! Ziet er ontzettend pijnlijk uit!

Heerlijk filmpje igniss!!! Alsof ze 12 uur lang stil moest staan {:}

Verani : mooi dier! Lekker vies zijn hahaa

Leonieke : ooo hier heb je daar! Wat spek erop en is al heel veulen!!

Goeroe : toch maar wel beginnen aan veulen abc ~~}> hier geen problemen met benen optillen omdat ik t vaak doe. Ze weet niet beter

Janine : goed dat je doorzette!! Hier springt ze ook wel eens maar dan trek ik haar gewoon uit evenwicht, gaat ze snel weer met de beentjes op de grond. Echt not done.

Epchmax : super leuk hoofdje heeft ze; echt helemaal mijn smaak <3

Hier nog een paar dagen tot Mn merrie naar de hengst gaat en caia en ik ons samen moeten redden. Vandaag nog even op de foto geweest

Afbeelding

rocymax

Berichten: 6487
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:36

Nynkster, ik zou deze foto uitvergroten en inlijsten <3 <3

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:38

Prachtige foto!! <3

Jaa in vind dat best lastig om me dan echt duidelijk te maken en sterk in me schoenen te blijven staan. Dan is ze al echt een paard hoor :+

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:41

Igniss: Ik denk dat Nova zo'n 1.50 wordt ongeveer. Hopelijk niet groter := Leuk filmpje, Makuya lekker uit haar dak! En die anderen kijken haar echt zo aan van: ga weg, ik ben aan het eten :')

Verani: leuke foto's, lekker gerold in de modder. Daar zijn het paarden voor he :P

Leonietje: welkom! Wat een leuk paardje! Lekker smal ook. Een echte jaarling :D

Janinevv: vervelend dat het is gebeurd, maar wel weer een leermoment voor haar! Ik denk dat we dit soort dingen allemaal een keer gaan meemaken met onze jaarlingen... Ik vrees ervoor := maar we moeten even doorzetten! Gelukkig heb je het goed afgesloten :j

rocymax: Ik snap je angst hoor. Zal vast wel goed komen als ze het nu al zo braaf doet :)

Nynkster: prachtige foto! <3 knapperds


Nova lekker in de wei met haar vriendje (vriendje is een jaarling met kromme benen, de fokker heeft dit paard overgenomen van iemand om op te knappen omdat hij er zo sneu uit ziet)
Afbeelding

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:44

Jazeker! Over paar dagen gaan we gewoon weer :D
Het is ook echt maar 5/10 minuten wat ik loop. Merk aan haar dat door de spanning het haar soms echt teveel anders word.

Ah die kromme benen.. Nova heeft heel mooi hoofdje!

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:48

Ja sneu he... Arm ding. Gelukkig kan hij wel gewoon rennen, galopperen, ravotten, daarom staat hij ook bij Nova. Kunnen ze lekker met elkaar spelen <3 En volgende week ga ik bij haar op bezoek! *\o/* even een midweekje Italië :D