Veulens 2017

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:36

Mijn 'veulen' eet uit gemakzucht nog met de merrie mee. :o Die heeft de neiging schraal te worden (al valt het me nu mee) en is weer drachtig, dus er gaat aardig wat in. Seniores priores, merriebrok, basismuesli (voor de smaak, madam is nog kieskeurig ook), lucerne, slobber mash en veel olie, naast onbeperkt voordroog. Ik verdeel het over twee bakken en ze delen gelukkig keurig. Niet ideaal voor een jong dier misschien, maar ze doen het er allebei goed op. Door mijn eigen zwangerschap en bevalling hebben ze de laatste tijd weinig aandacht gehad. De hoefsmid moet binnenkort komen, dus ik heb er vandaag voor het eerst in maanden maar weer eens een halster omgehangen. :o Dat was geen enkel probleem gelukkig, dus de komende dagen maar even weer oefenen met meelopen en de benen optillen. Er is nog maar weinig mee gebeurd (maar gelukkig ook nog niks aan verpest). Mijn idee is dat je met die jonkies al vlug teveel doet en dat dat zeker niet bevorderlijk is. De merrie is een beetje een aparte, maar het veulen lijkt tot nu toe vrij ongecompliceerd, dus dat scheelt wel.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:38

Hoe gaat het nu met Floki?

Verani

Berichten: 62
Geregistreerd: 24-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:01

Hier kun je veel informatie vinden over voer voor jaarlingen/jonge paarden: http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... -1-tm-3-jr. Je kunt er ook verschillende merken /voersoorten met elkaar vergelijken qua samenstelling. Erg interessant om te lezen. :)
Verder is de samenstelling van het ruwvoer ook heel belangrijk om te weten bij het bepalen van goed krachtvoer/muesli. Het ruwvoer kan enorm in kwaliteit verschillen namelijk..
Hebben jullie dit wel eens laten testen? Ik namelijk nog niet, maar zou het wel graag willen doen. Hebben jullie tips waar je dat kan doen en wat dit ong. kost?

Een touwhalster zit strakker om het hoofd. Zelf heb ik er nog geen ervaring mee, maar ik heb gelezen dat je subtieler kan zijn, juist omdat het strakker om het hoofd zit en minder breed is zoals bij een halster. Het staat voor mij zeker op mijn lijstje om t.z.t. te proberen.

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:04

Ik heb het bij Pavo laten doen! Van het hooi wat ik straks ga voeren. Erg snel antwoord. Interessant om te zien.
Ik vind het alleen lastig om te bepalen of het goed bij Vitalbix Breed & Grow past. Als ik dat bij Pavo ga vragen dan krijg ik vast als advies om de Podo te gaan voeren. En bij Vitalbx wel een voeradvies gevraagd met de analyse erbij maar daar gingen ze niet echt op het ruwvoer in.

Touwhalster vind ik fijner werken om te corrigeren etc. Het kan goed en net wat duidelijker inwerken.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:12

intresant dat zeker

ik hoef me gelukkig pas druk om te maken als veulen de opfok uit gaat.

De stal waar ik sta krijgen ze subli miniralen brok of een sportbrok gebaseerd op lucerene, wel van subli maar is niet te koop in winkels.

zelf ben ik geen fan van subli. stanley krijgt 200 grams de sportbrok variant. Zit in verhouding dan met de vitamine korrel minder suikers/zetmeel.

dus als ik van beide 200 gram zou geven, zit er in de vitamine korrel meer in. Maar stanley krijgt van mij zelf een vitaminekorrel/en biks.

stel ik zou hem alleen in hitactief biks laten eten, dan zou ik hem wel alleen op de vitamine biks zetten want.dan heeft hij 500 gram nodig ipv 1.5/2kg van sportvariant ( volgens mij typ ik heel ingewikkeld nu)

maar dit gaat over een volwassen haflinger van 19. Ik hoop in iedergeval dat mijn jonky die dan 3 is het goed gaat doen op de subli sportvariant en anders krijgt hij de miniralen brok en krijgt hij vanmijzelf biks. MAarja dan moet ik extra biks kopen.. dus hopelijk wordt het ook een sober haflinger haha

soms kan je beter maar weinig over voeding weten, hoe meer je weet hoe meer je twijfelt, hahah

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 15:57

Leuk Mooney dat clickertraining, ik ben er ook in geïnteresseerd :) Zo heb ik mijn hond namelijk ook opgevoed, dus het staat op de planning dit ook bij Nova te gaan gebruiken :D

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 16:35

Met floki gaat het goed, koortsremmer helpen flink haar temperatuur laag te houden.
1 abcess was uitgegroeit tot de hele zijkant van dr gezicht maar begint nu te slinken.
er komt nu alleen een nieuwe bij dierenarts weer gebelt die zegt dat het normaal is ofja dat het niet gek is omdat lymfeknopen aan 2 kanten zitten.
ik lijk wel een overbezorgde moeder ik bel bijna iedere dag :')
ze eet en drinkt nog steedts goed nu alleen hopen dat ze snel de oude is voor ik breek van de stress xD

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 16:56

Nou snap ik best hoor, het is toch een beetje je kind :P

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:13

Hahaha ik zou hetzelfde doen hoor DonnnavZ. Hopelijk gaat het snel beter!

Ik kreeg vandaag foto’s van de fokker, ze hebben in hand trail geoefend met Nova :D ze durfde uiteindelijk op het pallet te gaan staan! Nu voel ik me net zo’n trotse mama :’)

Met een been:
Afbeelding

Met twee benen:
Afbeelding

En helemaal :D
Afbeelding

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:37

Aah wat leuk Emita!

Donnavz war fijn dat ze zich beter gaat voelen. Ik snap je ook! Had het zelfde gedaan

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:51

Donna fijn dat ze zich beter gaat voelen!

Wat knap van der emita!

Jelske haar mest was top, geen wormen gezien! Over twee weken met de nieuwe en hopelijk helemaal vanaf. Even kijken wanneer ze deze week verhuist naar de andere dames.
Hopelijk morgen!! :o :o

Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:01

Wat knap emita!! Leuk dat de fokker zulke dingen doet!
ik heb caia vandaag schoftje en broek van tuig opgelegd. Was mn merrie aan het aftuigen en toen zag ik caia geinteresseerd kijken :+ Ze vond het niet eens erg 8-)

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:45

Wat fijn Donnavz dat ze zich wat beter gaat voelen!

Heel leuk Emita! Alvast een getraind trail paard als ze naar Nederland komt:)

En dat is ook altijd handig Nynkster, een veulen dat al tuigmak afgeleverd wordt:p

En wat goed van Jelske, hopelijk zet deze positieve lijn zo voort!

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:06

Haha handig nynkster!
Afbeelding

Jelske lijkt al wat bij te trekken!
Kan haar nu ook veel preciezer voeren dan eerst.

Iemand idee wat dat kale plekje bij haar schouder is? T word niet groter valt nu alleen erg op door de regen.

Binnenkort even "meten" hebben geen officiële maatstok :)

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:41

Misschien een klein wondje geweest, dat de korst er nu af is maar haren nog niet terug.
Of door het liggen misschien?

swartbeessie

Berichten: 2146
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 20:54

Afbeelding
Toch even deze foto delen van mijn veulentje. Zo heerlijk, we houden allebei even veel van kriebelen. Was leuk haar vandaag weer te zien!

Ik ben een beetje een reaguurder op dit topic maar vind het wel leuk jullie te volgen!
Mijn oogappeltje is de halfzus van Knelis, die weer van bokker Banjer is.

Janine, heb je een foto van dichterbij? Zo is er niks over t zeggen, kan van alles zijn, van schaafje tot schimeltje... Fijn dat ze bij komt!

Sylkai

Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-02-14
Woonplaats: Loenhout

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 08:29

Janine fijn dat ze weer bijkomt! Lijkt inderdaad een wondje waarvan het haar nog terug moet groeien maar van ver af niet duidelijk te zien.

Swartbeessie lieve foto, en lekker door kriebelen haha wie houdt hier nu niet van ;)

Emita wat leuk dat de fokster dit allemaal al doet! Straks een heel getraind paardje hihi :D

Wat zal ik blij zijn als het hier beter weer wordt zeg, popcorn kan echt nodig een wasbeurt gebruiken haha, t is nu net een klein zwart varkentje ipv een mooie zwart/witte tinker haha *\o/* :+

Pikeur

Berichten: 6311
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:07

Ik heb ook een veulen van 2017. Het is een Firestone x London Dance (nu nog) hengst. Halster omdoen gaat aardig een meelopen lukt als er een ander paard voor loopt. Zonder ander paard nog niet. Is dat erg in het begin?

mooney

Berichten: 7791
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:12

Persoonlijk vind ik dat wel een achterstand voor een (bijna) jaarling ja. Ik verwacht toch wel dat ze voor het spenen gewoon netjes mee kunnen lopen, hoort toch bij de basisopvoeding. Maar daar kan je nu weinig meer aan doen natuurlijk. Dus gewoon rustig door gaan met oefenen, maar laat het niet liggen tot je een 3 jarige aan de lijn hebt stuiteren.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:50

Pikeur gewoon blijven oefenen, en ik als ervaringsdeskundige (helaas) zorg dat ze het zo snel mogelijk leren!
Komt vast goed!

Zo.. Jelske staat bij Amara en Floortje in.
Pfoe wat kan Jelske Gillen!

Floortje ook, ze hebben even gesnuffeld ging prima maar toen moesten de dames wel even laten weten wie de baas gaat worden. Maar manman dat uit Jelske die zo zacht hinnekt altijd zo hoge gil kan komen.
Gelukkig trappen ze langs elkaar heen, ze jagen niet ofzo. En Amara kijkt vol spanning toe.
Foto's volgen ha.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:59

Na het snuffelen werd er gegild :o
Heb nu wel vertrouwen dat Jelske groot gaat worden!
Afbeelding

Afbeelding

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:34

Ik was in gesprek met me stalbaas. En ik vrieg uit intresse vanaf welke leeftijd er eigenlijk paarden in de hitactief mogen.

Mag het vanaf 1 jaar. Dus stel de opfok waar die komt vind ik niks, of ik wil toch eerder na de hitactief stal, dan kan dat. Hengsten uiteraard niet omdat alles gemengd staat.

Maar ik vind het een fijne gedachte. Maar opzich is de bedoeling gewoon 3 jaar in de opfok. De opfok waar me veulen dan komt te staan. Wordt er ook vanalles geleerd. Zo ver dat kan met jong dier.

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:03

plutoliver, gewoon uit intresse wat is een hiractief ?

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:29

DonnnavZ schreef:
plutoliver, gewoon uit intresse wat is een hiractief ?


Je heb pb

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:39

Gaaf plutolover, ik wou dat er een hit actief bij mij in de buurt was! Dan had ik het wel geweten :)