Veulens 2017

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:13

Oee sneeuw!
Ben blij met deze langere dagen heerlijk voel mezelf ook wat beter in me vel.

*las het einde bericht niet * was niet voor mij bedoeld :+

Jaa denk dat ze ook nog wel stuk de lucht in gaat straks, ze heeft nog best lange stelten en de billen staan stuk hoger dan de kont.
Laatst bijgewerkt door Janinevv op 26-03-18 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Emita

Berichten: 3243
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:18

Ik denk dat je haar prima kan rijden in de toekomst hoor rocymax! Als ze nu al 1.40 is, en ze gaat vast wel in de breedte nog groeien ook (paint bloed...).

Nova was afgelopen maand 1.30 maar haar ouders zijn ook rond de 1.50-1.55 dus zoiets zal zij zelf ook wel worden. Quarters/Paints/Appa's zijn sowieso paardjes voor volwassenen :D

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:20

Jaa ik vind dat echt zulke prachtpaarden! Vooral qh's en als ze dan nog leuk kleurtje hebben :+

Verani

Berichten: 62
Geregistreerd: 24-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:47

Zo leuk om mee te lezen met jullie ervaringen! Ik kan niet wachten om Hello ook op te meten. Beide ouders zijn rond de 1.63 dus ik verwacht dat ze ook wel die lengte zal halen.

En wat een goed idee Igniss, zo'n penning. Dat ga ik zeker onthouden! +:)+ Touwhalster lijkt me ook fijn.

Ik heb ook Vitalmix breed & grow klaar staan. Bij de huidige eigenaar krijgt ze nauwelijks bijgevoerd, maar dat lijkt me niet genoeg en dit voer lijkt me een hele goede toevoeging op ruwvoer en gras.

Hopelijk is Jelske snel van de wormen af met die nieuwe wormenkuur. Wanneer het land beter is zal dat ook veel goed doen denk ik!

Op naar de metamorfose komende weken, weg met die wintervacht *D

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 21:00

Hier heeft Eef de breed en grow ook wel echt nodig.
Moet ook zeggen dat ze luizen had en nu toch wel heel erg opknapt nu ze die niet meer heeft.

Vind haar zelf ook best wel smal.
Maar mijn andere tinker is best wel een beer O:)

Hopelijk is Jelske snel van de wormen af!

Lily zwaart ook vast nog flink uit.
En heb wel eens gehoord dat de meeste jonge paarden in de zomer veel meer groeien ;)

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 07:46

Ik heb even opnieuw gemeten, het klopte niet haha oeps. Don is volgende week 1 en hij meet
Afbeelding
1.35.

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 07:54

Hoeveel voeren jullie eigenlijk van de Breed en Grow?

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:05

MariekeTV schreef:
Hoeveel voeren jullie eigenlijk van de Breed en Grow?


Net zo veel dat ze het tegelijk op hebben en niet in elkaars gaan zitten eten :+

Ze krijgt 400 gram :)

Edit: het voeradvies is 150-200 gram per 100 kilo
Lichaamsgewicht.

20062017
Berichten: 41
Geregistreerd: 09-04-12

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:08

Ik voer Pavo Podo Grow, 2 kg per dag met lucerne, basis muesli en wortels erbij.
En onbeperkt hooi. Vind het best veel maarja ze groeien hard en zullen t wel nodig hebben..

Melissa0304

Berichten: 4449
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:12

LisaFaded schreef:
Ik heb even opnieuw gemeten, het klopte niet haha oeps. Don is volgende week 1 en hij meet
[ [url=m/IILgER.jpg]Afbeelding[/url] ]
1.35.


Lieve foto <3

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:47

LisaFaded schreef:
Ik heb even opnieuw gemeten, het klopte niet haha oeps. Don is volgende week 1 en hij meet
[ [url=m/IILgER.jpg]Afbeelding[/url] ]
1.35.


Mooie maat :)

Poeh Dido, vind wel dat je veel voert :o :D O:)

Hier krijgt eef nu van de Breed en Grow 2x per dag een maatbeker vol.
Dus in totaal 500 gr.
Gaf er ook nog lucerne bij van vitalbix, maar met name haar hele benen zaten vol met schilfers, dus die laat ik even staan om te kijken of het verschil geeft.

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:53

Ik ga ook de Breed&Grow geven! Het lijkt me echt fijn voer. Ik hoop dat hij het lust.
Van brokken vind ik dat je zo enorm veel moet geven. Echt een paar kg. Dat zie ik niet echt zitten.. Een zak Breed&grow is wel prijzig maar je hoeft er vrij weinig van te voeren.

plutolover

Berichten: 11710
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:04

mijn veulen krijgt dan brok vantui de opfok. Die wordt speciaal gemaakt na analyse van hun ruwvoer. En meestal kijken hun dan hoeveel nodig hebben.

Ik denk zelf dat ik als ik ben,keer een snoepje of vitamine korrel geeft. MAar ik had al elders gelezen dat een veulen uit de hand voeren geen goed idee is ivm leren bijten??? wat is jullie mening hierover.

mooney

Berichten: 7796
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:19

Breed en Grow valt ook niet te vergelijken met andere standaard veulenbrokken. Dido zal zich houden aan de aanbevolen hoeveelheid die op de zak staat, bij vitamine brokken is die aanbevolen hoeveelheid veel lager. Bij standaard brokken wordt de aanbevolen hoeveelheid vaak niet opgevolgd (omdat je al snel op kilos voer per dag uitkomt), vandaar dat het veel klinkt. Zelf vind ik 2 kg ook heel wat, maar het is wel wat de bedoeling is vanuit de fabrikant.

Mijn veulen is echt een ramp met krachtvoer eten, ze lust bijna niets en blijven aanbieden heeft ook geen zin bij haar. Losse emmers gooit ze onderste boven of negeert ze als er wat in zit wat ze niet lekker vindt, de voerbak in stal poept ze soms vol als het haar niet zint (en als we hem hoger doen gooit ze hem van de muur af). Voor de rest is ze trouwens niet zo'n terror, maar ze wordt oprecht kwaad als ze 'vies' eten voor krijgt :+
Het stomme is dat ze een aantal brokken die ze niet lust in een voerbak/emmer, wel uit de hand eet als beloning.
Breed en Grow als eerste geprobeerd, maar dat vond ze heel vies. De basismuesli van Subli en een basis brok van een lokale voerhandel zijn de enige soorten krachtvoer die ze zonder morren eet. Daar krijgt ze dus elke dag een klein beetje van (denk zo'n 100 - 200 gr). Had dat graag niet gevoerd, maar dan heeft ze in ieder geval elke dag een beetje krachtvoer binnen. Dan krijgt ze 's nachts op stal (zodat je er geen uren bij hoeft te staan en de andere pony's uit de bak hoeft te houden) 200 gr Pavo podo grow, meer eet ze sowieso niet op in een nacht en ik vind het zonde om kilos weg te gooien (want ze tuft er wel even overheen zodat je het niet terug kan doen :Y) ). En dan probeer ik dagelijks even kort wat simpele dingen van haar te vragen zodat ik wat beloningseten kan geven, dus eet ze nog een handje vitalbix of pavo pode grow.
Ik heb nog een beetje hoop dat ze minder kieskeurig wordt als ze gespeend is, maar ik reken er maar niet te hard op :') het is nogal een karakterkop.
Gelukkig ziet ze er niet echt uit alsof ze wat te kort komt
Afbeelding

Plutolover: Aangezien ik een soort van verplicht uit de hand moet voeren als ik de juiste brok naar binnen wil krijgen heb ik wel wat ervaringen voor je. Gewoon random iets geven zou ik inderdaad niet zomaar doen, want ze kunnen er inderdaad wat happerig van worden. Dus als je wat wil voeren voor het voeren dan zou ik het gewoon in een emmer of bakje doen. Wat ik doe met uit de hand voeren is dat ik heel goed zorg dat ze weet wanneer ze iets uit mijn hand mag pakken. Ik werk zelf met clicker training, waarbij ik dus echt heb geoefend dat ze alleen het eten mag als ik geclickt heb. Omdat ze nog zo jong zijn wel met hele korte sessies, onder de tien minuten is hier het streven. Maar dat bevalt goed, ze snapt het goed en geen problemen met bijten oid. Moet ik er nog wel de kanttekening bij zetten dat die van mij dus van nature niet zo voedsel gefocust is, dat helpt misschien ook.
Heb nog wel een filmpje waar je ziet dat ik voer open in mijn hand kan hebben zonder dat ze erop duikt

plutolover

Berichten: 11710
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:29

thx voor de tip

tja ik ga een haflinger kopen ook nog een hengstje. haha

Bij de opfok mag ik veulen gewoon pakken enz. Maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe en wat. Ik weet dat je niet met veulen in de rijbak mag komen. Omdat er genoeg andere paddocks zijn.

ik wil indien het veilig is en de kudde niet in paniek raak. soms me veulen langzaam opbouwend weg hebben van de kudde, dat hij leert dat allen zijn niet erg is. Ik heb nu een bijna 20 jarige haflinger die behoorlijk kan flippen als hij ineens alleen is.. alleen het erf af gaan moet ik echt hopen dat hij zijn goede pet op heeft.

Tuurlijk ene paard is ander niet. De ene kan makkelijker alleen dan de ander. Maar vind fijn als veulen het een beetje kent. Moet natuurljk wel gewoon veulen/jong paard blijven. haha. ind de sessies niet te lang maken.

Dat clickersysteem ga ik zeker onthouden.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30677
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:34

Ik heb een hengstje en voer wel uit de hand. Zo beleefd als Vu is die niet. ;) Maar hij weet prima als hij afstand moet houden.
Qua voer krijgt hij trouwens een handje.. verder alleen wat bakvulling, haha.

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:42

Ik geef altijd brokjes als snoepjes zeg maar. En dan pak ik m gewoon tussen 2 vingers en kan ze m daar wel uit pakken. Eerste keer beet ze op de vingers, toen was het heel hard auw roepen en daar was ze wel zo van onder de indruk :+ Nu pakt ze hem met de lippen heel voorzichtig 8-)

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:35

Die van mij krijgt geen snoepjes oid. Vooral ook omdat ie in de opfok staat. Hij is al helemaal gewend dat hij gewoon stil staat op zijn plekje als ik hem poets. Ben nu met het halster aan het oefenen en die krijg ik al om. Alleen het veulenhalster past is al lang niet meer haha.
Hij krijgt gewoon wat de anderen ook krijgen.

Jiildou23

Berichten: 147
Geregistreerd: 05-09-16
Woonplaats: Veenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:42

Ik lees dat heel veel mensen Breed en Grow voeren, vind ik interessant. Sandro krijgt bij ons hetzelfde brok als de rest van de paarden, namelijk een basis brok. Hij krijgt over de dag verspreidt ongeveer 2 kg en hij eet het ontzettend goed en groeit er goed op. Zitten er dan meer voordelen aan de Breed en Grow mix? Gewoon uit nieuwsgierigheid.

En vanwaar hij touwhalster? Ik heb eigenlijk nog nooit met een touwhalster gewerkt en het lijkt me minder sterk dan een gewoon halster, hoewel ik ook zeker heb gehoord dat dat niet zo is. Maar gewoon nog geen ervaring mee. Hoe werkt het bij een jaarling? Onderweg makkelijker onder controle te houden?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30677
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:53

Touwhalster is sterker, breekt niet, daarom zet je daar niet aan vast etc.
Dagelijks gebruik is hier altijd touwhalster, bij alle pony's. Ik vind dat veel makkelijker. Gewone halsters zijn groot enzo. :P
Qua controle zou het voor mij niet zo uitmaken denk. Ze leren bij mij aan los touwtje mee te lopen.
Gewone halsters gebruik ik alleen in de trailer, dan schuif ik ze over het touwhalster heen, haha.

plutolover

Berichten: 11710
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:54

wat mij verteld is dat touwhalstr scherper inwerken dan gewone halsters.

ik heb een monty robbertes halster. voor mijn huidige haf net te klein. MAar ik bewaar hem mooi. Moet alleen nog een grotere hebben

Silly1972

Berichten: 14789
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:01

Daar zitten meer bouwstoffen om de groei te bevorderen, meer eiwitten en dergelijke die in de basis brok niet/nauwelijks zitten aangezien volwassen paarden die niet nodig hebben

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:38

Flo krijgt gewoon subli veulen brok en onbeperkt hooi :')
zal is in gaan lezen in die vitabix als die zoveel word gevoert...

20062017
Berichten: 41
Geregistreerd: 09-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:38

Geef inderdaad wat op de zak aangegeven staat en omdat hij niet dik is (eerder mager zelfs) nog wat extra.. Maar het is wel een kwpn, een tinker of welsh zal minder nodig hebben lijkt me.. Vind het ook veel maar hij eet alles op en is denk ik wel hard aan t groeien. Moeilijk te zien als je ze iedere dag ziet..

Maar van de Breed en Grow zou ik dan minder moeten voeren misschien?? Welk merk is dat?
Zal t eens bekijken.. nu gaat een zak er best hard doorheen haha

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:32

De breed en grow is van Vitalbix (Feral)
Ik voer veulenvoer (mede) omdat Eef zo scheef was en wel wat ondersteuning kan gebruiken voor haar gewrichten/spieren/pezen en botten.
En ik voer breed en grow omdat het VEEL minder suiker en zetmeel bevat dan ander voer.
En dat dan weer vooral omdat Eef een tinker is, en die sneller last hebben van die suikers.