Veulens 2017

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 19:54

Leuke foto's van vu, en die laatste haha!

Tjitske voor het eerst gemeten, niet officiële meet stok maar ik kwam uit op 1.28/1.30

Melissa0304

Berichten: 4449
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 20:03

Haha vu lekker mama pesten := leuk halster ook!

Janine heb geen verstand van friezen maar is netjes toch?

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 20:19

Jaa voor bijna 5 maand is dat netjes:)

Silly1972

Berichten: 14779
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:35

Dat is best flink hoor Janinevv.

Vu krijgt ook al meer body, ziet er ook al aardig volwassen uit.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 22:39

Silly1972 schreef:
Dat is best flink hoor Janinevv.

Vu krijgt ook al meer body, ziet er ook al aardig volwassen uit.


Jaa klopt ze groeit als kool !

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:42

Wat een leuke foto's komen er weer voorbij en wat groeien ze toch hard! Worden steeds meer paard en steeds minder baby.

DonnnavZ, hopelijk komt het onderzoek snel terug en komt er meer duidelijkheid!
Melissa, fijn dat de verhuizing goed is gegaan! En nu met een flink wolmbeleid gaat dat vast ook weer helemaal goed komen!

En welkom Djoena!

Wij hebben afgelopen weekend de eerste les gehad met Majid:)
Karel Bauer kwam langs bij een vriendin, dus paarden in de trailer en die kant op gegaan.
Gewoon basis, uit je ruimte blijven, meelopen wanneer jij dat aangeeft etc. Max een half uurtje.
Hij pikte dit wel heel snel op en je zag de rust terug keren na een kwartiertje. Heel fijn om te zien.
Nu af en toe een lesje mee blijven pakken.
Komt ook bij mij in de buurt dus gaan het afwisselen. Bij ons op stal lessen en dan af en toe ook nog steeds met de trailer naar vreemd terrein.

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 10:45

Hoi allemaal, wat een mooie paarden zie ik voorbij komen. Het is waar dat ze allemaal echt meer body krijgen nu he?

Amanda: leuk zo'n les! Klinkt goed en ook een goede oefeningen om dan af en toe met de trailer te gaan. Went hij dan alvast goed aan.

Mooney: Vu is mooi gebouwd al zeg! En inderdaad nog eventjes en voor je het weet zit het halster als gegoten ;)

Silly: ook jouw paard is al mooi 'vol' zeg. En flink hoofd als Full halster al bijna past haha!

Melissa: balen van de wormen, maar vanaf nu goed wormbeleid erop zetten en dan komt het echt wel goed! Je paardje staat er leuk bij in elk geval!

Hier gaat alles ook goed. Heb mijn jaarling laten nakijken door dierenarts en tandarts en heb mest laten onderzoeken. Ik twijfelde ook of hij goed genoeg in z'n vel zat. Gelukkig was er niks op Gino aan te merken. Dierenarts en tandarts waren erg enthousiast over hem zelfs! Ik blij! <3

Mijn lieve knappie!
Afbeelding

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:13

Zo, even een tijdje niet actief geweest in het topic (ik lees wel steeds mee maar heb vaak niet de tijd om te reageren :Y) ).

Jullie paardjes zien er goed uit allemaal!

Rocymax, welke wormenkuur krijg je nu opgestuurd? Ik zie wat je bedoelt met dat ze mager oogt.. Ze ziet er ook wat schraler uit dan die van mij. Maar dat kan misschien ook komen doordat ze in een ander land / met ander voer opgroeit? Ik hoop dat de wormenspuit goed helpt.

Melissa, naar wat voor stal heb je je paardje gebracht? Is dat bij Lelymare? Ik wist niet dat ze een binnenbak hadden :D Ik hoop dat hij het snel naar z'n zin krijgt daar! Wat was de reden voor wormonderzoek bij Sam? Ik wil het ook gaan doen.. Bij Nova merk ik dat ze heel vaak een snotneus heeft. Heb even gegoogled en het kan dus ook komen door wormen. Dus ik ga ook maar even mest opsturen...

Silly1972 wat een reus! Haha! Hij ziet er wel echt geweldig uit! Ook veel minder overbouwd dan de gemiddelde jaarling :P

Mooney: mooie foto's van Vu, mooi gebouwd ook :D Ze heeft dus wel haar mening over de regen :=

Britt1: Fijn dat er niks op aan te merken was! Je hoeft je dus geen zorgen te maken :)


Over Nova ook een aantal updates.
Afgelopen weekend zijn we op wedstrijd geweest! Ze heeft het ontzettend knap gedaan *\o/* *\o/* Ze was zooooooo braaf en keek over het algemeen helemaal niet op van alle drukte. Het enige wat ze wat spannend vond was het geklap van mensen bij de prijsuitreiking, en een kindje dat in de kantine steeds met z'n handen op het raam sloeg. Maar verder was ze onverstelbaar braaf!
We hebben zelfs een bronzen medaille behaald in de Color Class *\o/* *\o/* Echt wow!

En ook in de showmanship heeft ze tussen de grote paarden alsnog een 3e en 4e plaats behaald <3


Ik was gewoon zo verbaasd over alles. Kan het nog steeds niet geloven dat ik zo'n brave jaarling heb!
Mijn trotse gezicht :')
Afbeelding

Tussen de grote paarden
Afbeelding

Alle behaalde prijzen
Afbeelding




En dan nog een update... We gaan verhuizen van stal. Ik wist dat we op de huidige stal de paarden in de winter zelf binnen en buiten moesten zetten. Dat vond ik niet zo erg, want ik dacht; ik zet haar 's morgens gewoon lekker buiten en dan haal ik d'r 's avonds weer binnen. Stal is toch naast huis. Maar ik ontdekte deze week dat je paard alleen naar buiten mag zolang er iemand bij zit. Dat werkt voor mij absoluut niet... Plus ik wil eigenlijk gewoon dat ze 24/7 buiten staat, en als dat niet kan dan in ieder geval de hele dag zolang het licht is. Ik heb de stal dus al opgezegd maar heb nog niet zeker een nieuw plekje gevonden, maar binnen twee weken krijg ik te horen of wij in Soest terecht kunnen. Ik hooooooop heel erg dat het door gaat!

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:22

Emita, ik zag je topic al voorbij komen, ontzettend leuk! Kun je me wat meer vertellen over die wedstrijd showmanship, wat het inhoudt enzo? Klinkt leuk! En ja, ik moest al lachen om je stralende foto's (hoofd ;)) maar terecht ook! Knappe prestatie van je jonkie!
Hopelijk vind je een fijne nieuwe plek. Veel buiten zijn vind ik ook een vereiste hoor, dus snap het helemaal.

Melissa0304

Berichten: 4449
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:53

Emita ik ben verhuisd naar lelymare en had aangegeven dat ik hem vrij schraal vond, gelukkig mestonderzoek gedaan waar het uitkwam.

En jullie hebben het super gedaan! Hele prestatie om trots op te zijn

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:23

Britt1 schreef:
Emita, ik zag je topic al voorbij komen, ontzettend leuk! Kun je me wat meer vertellen over die wedstrijd showmanship, wat het inhoudt enzo? Klinkt leuk! En ja, ik moest al lachen om je stralende foto's (hoofd ;)) maar terecht ook! Knappe prestatie van je jonkie!
Hopelijk vind je een fijne nieuwe plek. Veel buiten zijn vind ik ook een vereiste hoor, dus snap het helemaal.


:D
Showmanship:

Er wordt eigenlijk voornamelijk gekeken naar hoe de "ruiter" (in dit geval begeleider van het paard) het doet. Dus: rechtop, trotse houding, armen als een dienblad (hier ben ik heel slecht in :') ). Maar uiteraard wordt er ook gekeken naar hoe je paard loopt, of je op het juiste moment aandraaft, de technieken van de oefeningen, etc. Je paard moet aan het begin van de proef, en ook tijdens de jury inspectie, vierkant staan. Oefeningen die gevraagd kunnen worden zijn onder andere walk (stappen), jog (draven), een draai waarbij het achterbeen moet blijven staan in de grond. Dit kan een kwartslag zijn, zoals in mijn proef in de video, maar ook 360 graden of zelfs anderhalve draai. Het binnen achterbeen moet dan op de grond blijven staan en mag niet verzet worden. Ook kan er een backup gevraagd worden. Het is dan belangrijk dat je paard recht achteruit loopt. In elke proef is er een set up waar je paard vierkant moet staan, en waar de jury om je paard heen loopt voor inspectie. Belangrijk hierbij is dat je het zicht van de jury niet belemmert, dus je moet switchen van kant (zoals je kan zien in mijn video ook :) ). Je paard mag hierbij niet bewegen/van plek veranderen. Doet hij dit wel dan moet je het corrigeren, maar vaak heb je dan wel dikke minpunten te pakken. Dit is eigenlijk een beetje de korte uitleg van wat showmanship precies inhoudt :)

Je kan showmanship met elk ras doen. Bij de WRAN (western riding associatie Nederland) kan je vanaf 2 jarige leeftijd met je paard meedoen aan de showmanship, bij deze organisatie zijn alle rassen toegestaan (misschien zijn er wel mensen in dit topic die dat ook leuk vinden :D). Ik heb zelf gestart bij de DPCH (dutch paint horse club) en daar mogen dus alleen American Paint Horses aan meedoen. Bij de DPHC is er al showmanship vanaf 1 jarige leeftijd.

Er is ook nog de In Hand Trail waar wij eigenlijk aan mee zouden doen, maar daar heb ik me voor uitgeschreven omdat het anders een heel lange dag zou worden. Maar de In Hand Trail is ook super leuk, je loopt dan naast je paard en in de proef komen obstakels zoals een brug, balkjes, een hekje, etc. voor. Voor nu was het wat te veel om dit erbij te doen, maar volgend jaar zou ik wel graag In Hand Trail gaan starten :D

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 18:44

Leuk dat het zo goed ging!! Gefeliciteerd!

Ik wil volgend jaar ook In hand trail gaan starten en dan ook de showmanship er bij gaan doen.

Vind shopwanship helemaal niet zo leuk haha, dat heen en weer stappen blijf ik raar vinden. Maarja het is het enige onderdeel aan de hand naast de in hand trail.

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 19:07

Silly : Jeetje wat een hoofd al zeg!!! Grote reus is het. Vind hem wel erg mooi!

Mooney : Wat is Vu weer mooi in model! Volwassen pony zo <3 Hier gaat pony ook nooit passen hahaah. maatje shet op zn kleinste :')

Donna : Goed dat je onderzoek hebt laten doen! hopen dat er wat uit komt zodat je gericht kan behandelen!

Rocy : Wat jammer dat ze niet bijkomt... Misschien ook onderzoek laten doen? Wat zegt de dierenarts ervan?

Flux : Deja is echt een stoere man al! Wat een knappe tank <3 <3 <3

Melissa : Fijn dat je nu een goed plekje hebt! Nu die wormen nog even weg en dan weer volop genieten.

Janine : Mooi maatje al! Hoe groot waren haar ouders?

Amanda : Fijn dat je al kan lessen zeg! Kun je toch mooi al wat dingen aanleren :D

Britt : Fijn dat de dierenarts niks zag! Aansprekend hoofdje heeft hij!

Emita : Wauw zeg!!! Wat een prijzen allemaal!!!!!! Hier echt helemaal niks met showmanship etc. Maar in het welsh heb je dat ook niet echt :7

_________

Zo, volgens mij heb ik iedereen weer een beetje gehad! Sorry als ik iemand gemist heb :') :')

Hier gaat caia echt super, ze is ontzettend braaf en blij altijd. Behalve toen ik haar oren uit wilde scheren, daar was ze toch minder van gecharmeerd :') Snap het ook wel maarja die plukken kunnen ook niet...
We zijn spelenderwijs ook al wat dingen aan het oefenen voor volgend jaar. Dan gaat ze mee naar de keuring. Wilde haar dit jaar nog showen maar de haflinger heeft een pluk haar weggegeten :') dus dan is het niet echt mooi meer.

Deze winter gaan we lekker fietsen, conditie opbouwen en lekker wandelen etc. Ze is zo braaf dus kan nu ook met mn 2 ponys tegelijk wandelen. Nog handiger *\o/*

Boos op de baas
Afbeelding

Afbeelding

even standfoto
Afbeelding

en lina haar recuptex even passen :')
Afbeelding

Silly1972

Berichten: 14779
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 19:55

Emita, hij groeit inderdaad vrij gelijkmatig, zit vaak maar een cm of 2 verschil in.

Nova doet het echt zeer knap, mag je trots op zijn.
Ik kan mij voorstellen dat je van stal wilt verhuizen, bij mij zou dat ook niet werken.


Nynkster, ik denk dat ik hem maar omdoop tot GVR hahhaha :+
Caia wordt ook steeds knapper, is al een echte dame zo

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 19:57

Dank voor de uitleg over de showmanship! :) Leuk te lezen.

Wat ik me afvraag: gebruikt iemand de clicker(training) al weleens bij z'n jonkie voor wat basisdingen?

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 20:03

Haha boos op baas blik, herkenbaar!

Tjitske haar ouders zijn rond de 1.65 niet officieel gemeten al denk ik dat de hengst groter was. Is ook een pier en die zijn vaak groot.

mooney

Berichten: 7781
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 20:04

Even snel via mobiel, maar ik doe al clickertraining vanaf veulen met Vu. Ze at in het begin namelijk alleen brok uit de hand, maar dat vond ik te tricky zonder duidelijke regels. Dus gekoppeld aan clickertraining zodat ik er brok in kreeg en ze gelijk wat kon leren.
Gewoon basisdingetjes zoals wachten met eten, halt, achterwaarts, komen etc. Clickeren doe ik wel zonder fysieke clicker haha, gewoon specifiek geluidje met mijn tong.

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 20:13

mooney schreef:
Even snel via mobiel, maar ik doe al clickertraining vanaf veulen met Vu. Ze at in het begin namelijk alleen brok uit de hand, maar dat vond ik te tricky zonder duidelijke regels. Dus gekoppeld aan clickertraining zodat ik er brok in kreeg en ze gelijk wat kon leren.
Gewoon basisdingetjes zoals wachten met eten, halt, achterwaarts, komen etc. Clickeren doe ik wel zonder fysieke clicker haha, gewoon specifiek geluidje met mijn tong.

Leuk! Ik deed het ook bij mijn vorige paard. Nu ga ik ook bezig met precies die dingen die jij noemt: halthouden en ook op afstand halthouden, achterwaarts op commando en niet schooien om voer maar keurig stilstaan :) De eerste keer pakte ie het al goed op!

Silly1972

Berichten: 14779
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 20:31

Nee niet echt clicker training, maar bv wel klikjes met mijn mond als hij naar achteren moet.

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 14:50

Bloeduitslagen zijn terug..... Ik heb dr zelf niet aan de telefoon gehad maandag gaan we mediceinen ophalen maar dit is wat er aan de hand is.

Ze heeft ijzer tekort haar lever is beschadigd en haar ontstekingswaarden zijn hoog, dierenarts verwacht dat ze mss toch wormen heeft gehad en dat het daardoor komt.
We krijgen nu antibiotica wormenkuur en ze moet op redcell

De dierenarts was vrij positief dat het wormen zijn geweest maar mocht dit het niet zijn is er de movelijkheid dat het een tunor is maar ze denkt van niet omdat ze nog te jong is....

Aangezien ze nog jong is kan het zo zijn dat de lever zich iig nog gaat herstellen

Jep..... Sooo dat is minder :\ ik ff niet wat ik hier mee moet

Flux

Berichten: 2493
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 15:11

Oh jeetje Donna, dat is niet niets.. :(:) Maar de DA is dus aardig positief. Daar maar vanuit gaan. Je bent in ieder geval niet gek en hebt goed naar je gevoel geluisterd! +:)+ nu kijken wat ze doet met de medicatie!

Silly1972

Berichten: 14779
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 15:49

Oei Donna, maar goed dat je het hebt laten checken.
Hoop dat ze er helemaal bovenop komt

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 16:04

Wow Donna, dat is niet misselijk! Gelukkig is de dierenarts positief.

Morgen zal ik uitgebreid reageren inclusief Rudi's reisverslag :D

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 17:27

Oh Donna, wat zul jij opgelucht zijn dat je het hebt laten controleren!

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 18:31

Britt1 schreef:
Dank voor de uitleg over de showmanship! :) Leuk te lezen.

Wat ik me afvraag: gebruikt iemand de clicker(training) al weleens bij z'n jonkie voor wat basisdingen?

Ja ik :j
Bij de moeder van Ilyn werkt het niet :+ maar Ilyn pikt het gelukkig wel goed op! Ze heeft duidelijk de looks van haar moeder (bouw, hoofdje, gangen, beenwerk), maar gelukkig iets minder haar merrie-karakter geërfd :') traint een stuk makkelijker met Ilyn :D

Donna, gelukkig heb je het laten controleren zeg! :(:)