Veulens 2017

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:01

Even via mobiel, volgens mij zag ik Caia weer langs komen. Ze zit en stuk beter in haar vel weer of niet? Ziet er goed uit iig

plutolover schreef:
Is er Erm topic over veulens 2018. Ligt die vrij stil..

Mag ik dan hier afventoe wat over mijn veulen van dit jaar praten.. op moment niet echt update. Maar hoop over paar weken weer te kunnen kijken.

Hij doet het in iedergeval goed

Vaak gaan ze pas lopen als het dbt klaar is, met jonge veulens blijven mensen vaak even hangen tot alle andere veulens geboren zijn. Dus zo rond oktober gaat het veulen topic lopen.
Al mag je natuurlijk altijd mee praten.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:04

Klopt mooney! Ze is van voren al redelijk in de zomervacht en op haar buik en billen hangen nog wat plukken die steeds meer loslaten. Dus nog even en dan zit ze lekker in zomervachtje! Gras doet haar ook goed :Y)

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:54

Wow ik loop alweer 2 pagina's achter _O- Even bijlezen hoor...

Tinypic doet het trouwens niet |o Welke andere pagina's kan ik gebruiken om foto's te uploaden voor bokt?

paardje2013: mooie foto's van Dieuwke! Ga je d'r manen zo mooi lang laten groeien?

Sirius_ Ze ziet er al lekker breed uit voor een jaarling :D een echte quarter! Nova is nog niet zo breed := ik hoop dat dat snel gaat bijtrekken :')

Rocymax Jeetje wat verliest die veel haar zeg! Je zou denken dat ze in Spanje sneller in de zomervacht zitten omdat het daar warmer is. Maar niet dus :=

Dido2006 Mooie foto! Gaat dus goed met het bijten afleren :D

Janinevv Ik ga voor bruinbont, door die koperkleurige neus.. :)

Silly1972 :wow: :wow: 1.60 op 1 jarige leeftijd? Wat een reus wordt dat! Hij heeft echt gave vlekken :D

Suffie Ze ziet er goed uit, lekker op de wei!

Nynkster: knappe kleine <3

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:55

Even een test, heb een andere pagina geprobeerd om foto's te uploaden EDIT: yayyy hij doet het! Deze foto's van de fokker gekregen.. Vind d't echt een mager scharminkel nu := Maar dat hoort natuurlijk bij het jaarling-zijn.... Zal wel weer bijtrekken hoop ik _O-
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verani

Berichten: 62
Geregistreerd: 24-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:26

Sinds twee dagen staat er ineens een hengst op stal, welke achter hoog schrikdraad staat in een eigen stukje wei. Net alleen bericht gekregen van de staleigenaresse.. Vanmiddag is hij er toch overheen gesprongen, en daarna over het hek van het weiland waar mijn jaarling staat. Hier heeft hij mogelijk een paar uur gelopen.
'Toevallig' dacht ik gisteravond dat ze hengstig aan het worden is, net als haar twee leeftijdsgenootjes. Stal eigenaar denkt van niet, maar ik denk dat er grote kans is dat ze toch besprongen is.
Dierenartsen zijn nu aan het overleggen of ze hengstig gespoten moet worden, om dracht te voorkomen. Wordt zo terug gebeld met meer info.
Toevallig komt de dierenarts komende dinsdag sowieso al voor een algehele check-up en enting etc. Hengst is nu in ieder geval al opgehaald en staat nu op een andere stal.

Echt zo balen dit! Ben nu nog op mijn werk, ga er zo gelijk heen of ik wat aan haar kan ontdekken, hoop maar dat het allemaal mee valt. Ze is nog veel te jong voor een veulen, maar ook om besprongen te worden als je mij vraagt. Haar rug kan dat toch nog helemaal niet aan?

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:36

Gatver zeg!!!!! Ik zou echt ontzettend kwaad zijn.. Wat nalatig van de eigenaar....
Nee dracht is veeelste vroeg en lijkt me idd ook niet goed voor de rug. Hopen dat de eigenaar nu wel verantwoordelijkheid neemt voor haar dier zodat het niet weer gebeurd. Hoop dat het allemaal goed gaat met je jaarling!

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:41

Ze kunnen best wat hebben hoor.
Maar wist niet dat ze zo vroeg al hengstig en drachtig kunnen worden.
Wist wel dat hengsten met een jaar vruchtbaar zijn, maar dta merries dat ook zijn wist ik niet.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:45

Nou ik zou echt niet gecharmeerd zijn als een hengst zo op mijn jaarling springt hoor....
En ene paard is de ander niet he silly, jouw cas is zo groot, maar als ik die van mij bekijk. Dat houdt echt geen wilde hengst hoor... Het lijkt me onder geen enkele omstandigheid bevorderlijk.

Mijn jaarling heeft ook al flink staan pissen bij een ruin.

Verani

Berichten: 62
Geregistreerd: 24-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:42

Nee precies, ik ben er ook verre van blij mee. Wel gelukkig dat de hengst direct is opgehaald!
Ze kunnen zeker al hengstig zijn op deze leeftijd.
Ben er net geweest, gelukkig geen beschadigingen oid kunnen ontdekken. Wel duidelijk druk geweest (opgedroogd zweet) en ze reageert als ik een beetje op haar rug duw/wrijf..
Net ook teruggebeld door de assistente. Ze gaf aan dat de dierenarts vertelde dat hengstig spuiten inderdaad kan helpen tegen dracht en dat ze pas 10 dagen na de bevruchting hengstig gespoten kunnen worden.
Toch laat ik de afspraak van dinsdag wel gewoon staan, dan kan de dierenarts alsnog even haar rug nakijken en ik kan dan alles vragen wat in me op komt.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:56

Fijn dat de hengst weer weg is... Zulke wil je toch ook niet op stal hebben :?
Fijn dat ze verder redelijk oke lijkt.. Hopen dat het dinsdag meevalt en dat ze weer rustig zonder gedoe verder kan groeien :)

20062017
Berichten: 41
Geregistreerd: 09-04-12

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:10

Dat is niet fijn!!
Ik wist ook niet dat merries al zo vroeg hengstig konden worden. Zou idd ook hengstig laten spuiten, een veulen op tweejarige leeftijd wil je niet!

Verani

Berichten: 62
Geregistreerd: 24-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:56

Nee precies, een veulen wil ik zeker niet! Misschien over heel wat jaartjes ooit, maar nu zeker nog niet. Morgen maar even research doen naar het hengstig spuiten. Geen idee wat het precies doet of voor gevolgen heeft.

Nog even voor de leuk twee foto's die ik van de week van haar genomen heb. Wat is ze toch al mooi! :+: (nee ik ben niet verliefd O:))
Afbeelding

Afbeelding

(in dat avondlicht is ze inderdaad wel echt bruin bont :D)

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:22

Ze is heel knap.
Geen idee wat hengstig spuiten doet buiten wat het moet doen.
Dacht dat wel mee viel, al zijn het wel extra hormonen natuurlijk.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:44

Hengstig spuiten heeft verder niet heeeel veel gevolgen volgens mij. Ja misschien dat haar cyclus even ontregeld is maar meer kan ik me ook niet voorstellen.

Er bestaat ook een middel waardoor de eventuele vrucht eraf komt. Misschien dat de DA dat ook heeft?

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 20:44

Verani, daar zou ik ook echt van balen hoor. Je weet maar nooit.

Verder heb ik mooie fotos voorbij zien komen :)

Hier gaat alles rustig aan zijn gangetje. Vandaag heb ik Lily ontwormd. Ze is echt heel makkelijk. :)

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 08:08

Oef dat is balen, idd niet fijn als er een volwassen hengst bovenop springt.
Hopelijk valt het mee.

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 08:43

Goedemorgen allemaal.

Ik heb toch even een vraagje over Lily. Eigenlijk vanaf het begin af aan loopt ze natte scheten te geven. dus niet gewoon lucht, maar echt een vloeistofje. Ze heeft dit aldoor al gedaan , dus ik heb er verder geen aandacht aan gegeven. Maar haar achterbenen en staart zijn nu echt constant vies.
Heeft iemand hier al een keer mee te maken gehad?

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 10:59

Knappe dame Verani!
Heel vervelend dat die hengst er bij gelopen heeft, inderdaad beter hengstig spuiten dan een dracht op deze leeftijd..

Rocymax, mijn bontje heeft vrij gevoelige darmen, haar moeder ook en bij de minste verandering hebben ze ook last van natte mest.
Wel belangrijk om te weten waar het door veroorzaakt wordt, slechte vertering verminderd de weerstand, maar hier heeft continue beweging bijvoorbeeld veel meer invloed dan het voeren van hooi ipv voordroog.
Wat heb je al geprobeerd?
Wormen kan je uitsluiten?
Ik heb korrels van horsefood die ik een paar dagen bij het voer geef als ze er last van hebben en dat maakt wel duidelijk verschil.

sblom

Berichten: 160
Geregistreerd: 15-08-16

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:55

Teveel gras?

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:24

Lily staat 24 uur per dag buiten in de paddock met de 3 andere paarden en omdat ik in Spanje woon hebben we ook niet echt veel gras. De kwaliteit van het gras is ook veel minder, het is niet zoals in Nederland bijvoorbeeld.

Ik ga kijken of ze de korrels van horsefood hier hebben. :) Bedankt alvast voor de tips.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:25

Dan zal je echt vitamine bij moeten geven

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:27

Helaas hebben ze geen horsefood in Spanje....

Heeft Pavo ook vitaminekorrels?

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:51

Pavo vital is volgens mij iets van vitamine brok. Je betaalt wel redelijk veel maar je hoeft er ook niet veel van te geven ;)

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:33

Ik ga eens informeren, misschien is er hier ook wel iets van vitaminen om aan een jaarling te geven.

Bedankt voor het meedenken iig :)

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:51

MOet vast lukken, ik denk dat dat haar erg zal helpen :-)