Meet Maldu..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxDiandraxX

Meet Maldu..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 13:00

Na lang wikken en wegen toch besloten om hier een topic aan te maken omdat ik zo blij met haar ben.

Na 338 dagen dracht is maandag avond het veulentje van mijn fjordenmerrie geboren en net als vorige keer heeft ze ons daar volledig mee verrast. Dus toen ik erachter kwam stond dit knappe merrietje die de naam Maldu (Maldoe) heeft gekregen al te drinken en was de nageboorte er al afgekomen.

Waarom dan nu pas een topic? Omdat ik er van uit ging commentaar te gaan krijgen en eerst zeker wou zijn dat moeder en dochter het goed doen. Moeders heeft namelijk cushing, al 2 jaar en toch heb ik in overleg met 3 onafhankelijke dierenartsen besloten haar nog eens te laten dekken. Ze is in 1 cyclus drachtig geworden van de hengst Lyckangs Tempo.

Vanmorgen is de dierenarts nog geweest en die heeft van Maldu bloed genomen en onderzocht op afweer stoffen en een algeheel bloed beeld en daar kwamen alle waarde perfect uit, ook met Sonja gaat het beter dan ooit.

Ik snap als er commentaar/vragen komen wat betreft het dekken van een merrie met cushing maar daar ga ik verder niet op in, er is goed over nagedacht en alles is in overleg gegaan met de dierenartsen.

Maar goed, Maldu dus. Ze is maandag avond rond 9uur in alles stilte geboren en is een mooi groot merrie veulen. Haar vader is de grijze hengst Lyckangs tempo:
Afbeelding

En moeder Sonja:
Afbeelding

En dan natuurlijk ook nog wat foto's van Maldu:
Afbeelding
Pas geboren

Afbeelding
Serste selfie.. :Y)

Afbeelding
Tussen de brandnetels

Afbeelding
Dinsdag ochtend

Afbeelding
Kiekeboe

Afbeelding
;) ;)

Ik had een bestelling bij Sonja gedaan voor een grijze merrie zonder wit en dan het liefst ook nog flink aan de maat, op de kleur na heeft Sonja mijn bestelling keurig opgevolgd... :Y) :Y)

Anoniem

Re: Meet Maldu..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:01

Wat een prachtig kind. <3

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:21

Wat een knap kind.! <3 :D

Maar die vader. :oo Wauw wat een geweldig mooie hengst! <3 <3 <3

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:23

Wat een leuk veulentje! Met een knappe pappa! En moeders met een bles? WAt leuk! :D Wat een skeetje.
En ik heb gelukkig geen verstand/ervaring met cushing, dus van mijn kant geen commentaar ;)

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 13:25

Dit is het laatste veulen van deze merrie en ik ben dan ook heel blij met deze combi die ook nog eens zo mooi heeft uitgepakt.. Ik ben in elk geval <3

Vorige veulen van deze merrie was overigens wel een grijze (uit een bruine vader).

Moeders heeft idd een bles wat natuurlijk eigenlijk niet mag bij de fjorden maar buiten dat is ze wel een stamboek fjord. Moet wel zeggen, ik vind het wit erg mooi maar ben toch blij dat Maldu het niet heeft.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:29

Wat een mooie meid!

En Sonja ziet er ook fantastisch uit +:)+

Gefeliciteerd!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:30

Wat een mooi meisje is eruit gekomen. De kleur van vader zie je niet zo vaak. Ben benieuwd welke kleur het veulentje uiteindelijk gaat worden.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 13:37

Ja ik kreeg ook complimenten van de dierenarts over Sonja haar conditie, ze is eigenlijk altijd op haar best als ze drachtig is.. ;)

Kleur van papa zie je vooral in NL inderdaad niet zo vaak maar komt wel steeds meer!
Maldu is overigens een "gewone" brunblakke.

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:51

Menig persoon die er minder goed over nadenkt hoor!! Prachtig veulen en ouders. Die hengst :~ Je merrie ziet er hartstikke goed uit!! Veel geluk met deze knappe meid! <3

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 18:41

Vandaag heeft ze haar eerste eigen halstertje gekregen.. <3

Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:42

Staat haar goed!
Ze kijkt er ook echt blij bij :D

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:46

Leuk veulentje! Wie is de vader van de moeder? Ik herken er een beetje Myrstein lijn in. Maar misschien zit ik daar wel naast hoor...

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 18:52

Dan denk ik dat je er naast zit ;), ze is een Jarbo en volgens mij zit er geen myrstein in haar lijn..

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:00

Ik zie wel dat Safir zowel bij Myrstein als bij Havstad in de lijn zit. Misschien daardoor ofzo. Ze heeft er wel wat van

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:04

Ze is prachtig; gefeliciteerd +:)+

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:11

Knap kind hoor :) Merrie, zonder wit, alleen net niet het kleurtje waar je op hoopte, dat is 'jammer'.

Hoe oud is je merrie?

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 15:52

De merrie is vorige week 19 geworden.

Ja agh, dat kleurtje was de kers op de taart geweest maar hij smaakt nu net zo goed hoor.. ;)

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:00

Wat leuk, nog een Sonjakind erbij! Hoe is het met Jinera? Ik vind het juist zo leuk, dat wit bij Fjorden! Knap veulen!

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 16:29

Jinera gaat erg goed, wel jammer van haar zomereczeem en ze is helaas best klein gebleven maar het is een schatje..

Ja ik vind het wit niet misstaan maar het is natuurlijk niet goed voor het behoud van het ras dus zie ik het liever niet.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 22:40

XxDiandraxX schreef:
Jinera gaat erg goed, wel jammer van haar zomereczeem en ze is helaas best klein gebleven maar het is een schatje..

Ja ik vind het wit niet misstaan maar het is natuurlijk niet goed voor het behoud van het ras dus zie ik het liever niet.

Hoe groot is ze nu? Heb al een tijdje geen foto's van haar gezien, dus heb even geen idee meer haha.

Ja dat snap ik, kan ik me bij aansluiten :). Maar dat maakt die van jou wel uniek :D

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 08:34

Ik heb ze niet gemeten maar ik denk dat ze de 1.40m nog niet haalt..

Ja de meeste kennen mij ook van die fjord met die bles en die grijze met een kol.. ;)