Na gekriebel toch maar weer aan een veulen begonnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nanda1980

Na gekriebel toch maar weer aan een veulen begonnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 20:45

Het begon al een tijdje bij mij te kriebelen..... mijn eerste paard had ik ook als veulen gekocht en helemaal zelf opgeleid. Mijn tweede en huidige paard Felix) heb ik als 5-jarige gekocht in het jaar 2011. Nog steeds ben ik hartstikke gek op Felix maar toch begon het dus weer te kriebelen om met een veulen te beginnen. Nu was de kudde waar Felix staat behoorlijk uitgedund dus ruimte zat en ik kreeg groen licht om op zoek te gaan.
Nou ja ik was altijd al aan het neuzen naar veulens en ik had er al 1 op het oog, een barock pinto. Helaas werd hij net voordat ik kwam kijken verkocht naar Italië.
Al gauw kwam er weer een leukerd op marktplaats voorbij:

Afbeelding
75% Fries en 25% tinker stond er bij en hij stond ook nog behoorlijk in de buurt!
Gelijk contact opgenomen en ik kon komen kijken.

Afbeelding
Zoals op de foto te zien is, stond hij in een gemengde kudde en er stonden ook nog koeien en een stier bij. Die bruinbonte is trouwens zijn moeder, een kruising Fries x tinker.
Ik kon hem niet aanraken of even vasthouden ofzo, maar hij had een blik die mij erg aansprak. Je begrijpt het al: De koop werd al mondeling bevestigd.
Wat was ik blij *\o/* ik was dus opnieuw eigenaresse van een veulen, wel een hele andere dan ik gewend ben qua type.

Afbeelding
Zijn vader stond in een andere wei, die was ook heel vriendelijk. Hij is nog maar 4, wel papier, maar niet voor de keuring geweest, maar dat boeide mij niet zo. Felix heeft ook geen papier en die heeft een gouden karakter!

Afbeelding
Op 30 september heb ik hem opgehaald en heb hem de naam FEDDE gegeven, want hij heette Teun en dat vond ik helemaal niks. Fedde past beter bij hem en bij Felix. Ik wilde hem niet gelijk in het diepe gooien door hem bij de hele kudde in te zetten, dus had ik besloten om hem bij Frodo in te zetten, dat is een 20-jarige Dartmoor. Dat ging prima. Ik heb Fedde daarna even 2 dagen gegeven om van alles bij te komen en te wennen. Na dag 3 heb ik even wat foto's gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding
En alles werk prima bij hem :+

Afbeelding
Al gauw wilde Fedde wezen waar Frodo ook was en dat was soms lastig wanneer mijn dochter en nichtje met Frodo wat wilden gaan doen. Hij rende dan wat rond in het landje en hinnikte regelmatig. Dat had een keer het gevolg dat Fedde het landje zonder toestemming verliet.
Toch konden we hem zo weer pakken. Ik ging elke dag nu even naar hem toe, liet Fedde naar mij toe komen en probeerde zo voorzichtig contact te leggen. Dat ging eigenlijk al heel snel goed en ik kon hem al snel aaien. Ook begon ik hem nu veulenbiks te voeren. Dat vond (en vindt hij nog steeds) erg lekker.
Even 2 close-ups tussendoor.

Afbeelding
Afbeelding
Na ongeveer 2,5 week vond ik het tijd om Fedde en Frodo bij de 4 grote paarden in te zetten. Fedde voelde zich namelijk al goed op zijn gemak en hij kwam uit zichzelf naar mij toe. Ook kon ik het halster al makkelijk om en af doen bij hem en ik kon hem al overal poesten.
Ik besloot om Felix na het rijden bij Frodo en Fedde in te zetten en te kijken hoe dat ging. Nou dat ging prima, Felix deed helemaal niks en Fedde ging gelijk "kauwen" zodra Felix alleen maar naar hem keek.
We verplaatsten de 3 jongens naar het land dat aan het land van de 3 merries grenst. Daar hebben ze 3 dagen zo gelopen en toen heb ik de jongens bij de meiden ingezet. Ook dat ging verbazingwekkend goed, ja er werd wat gerend, maar dat was het dan ook.
Ik merkte wel dat Fedde wel erg aan Frodo bleef kleven, maar dat is begrijpelijk.

Afbeelding
En afgelopen weekend zag ik ineens een heel ander beeld. Fedde stond niet meer bij Frodo, maar bij de merrie die het meest dominant is. Ook is Fedde het eerste paard dat op je af komt lopen wanneer je in het land komt.

Afbeelding
Ik haal hem nu ook elke keer uit het land, zet hem dan op stal om hem te poetsen en geef hem biks. Wat een toppertje is hij toch, hij doet het allemaal erg braaf. Ik kan ook al zijn hoeven optillen en uitkrabben. Ook blijft hij nu keurig in het land wanneer je een ander paard eruit haalt.

Afbeelding
Vandaag heb ik hem even in de bak gehad samen met Felix.

Afbeelding

Wat ben ik blij met mijn kleine man. Ik had niet verwacht dat hij zo braaf zou zijn en ik ben heel benieuwd hoe hij het verder gaat doen in de toekomst.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:07

Ah wat een schatje! <3
Fijn dat alles zo goed gaat. +:)+

Alja

Re: Na gekriebel toch maar weer aan een veulen begonnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:25

hij is leuk :D

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:30

Wat een leuk overzicht heb je gemaakt zo! Fedde is een schatje :) en ik vind hem maar stoer tussen die grote paarden in!

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:35

Volgens mij ken ik dit paardje! Is dit in kerkenveld? En heet de hengst keimper fan hylpen?

Edit: nu weet ik het wel zeker ook, ik heb de eerste foto eens wat beter bekeken en ik herken de man, de vorige eigenaar van je veulen haha!

Even korte uitleg; mijn bijrijd paard is drachtig van keimper fan hylpen. Ze heeft daar een tijdje gestaan om drachtig te worden, we zijn totaal een keer of 4/5 daar geweest voor het dekken. Hij heeft 1 hengst dus ik ga er vanuit dat de vader van jou veulen ook keimper is. Als je het leuk vind, ik heb een kopie van het papier van keimper in huis.. Wil je een foto van het papier? Misschien wel leuk?

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 07:07

Thanks voor de complimenten allemaal.

@kusvoorjou Fedde zijn vader is inderdaad Keimper, leuk dat jij daar ook een veulen van krijgt. Is jouw merrie een Fries of iets anders?
Ik heb al een kopie van het papier, maar bedankt voor je aanbod. Ik vond Keimper erg mooi en lief. Denk dat Fedde wel wat van zijn karakter mee heeft gekregen.
Wat kan het wereldje klein zijn zo :D

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 08:30

Leuk topic en een onwijs leuk veulen heb je gekocht. Gefeliciteerd!

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:41

Wat een leukerd is het Nanda! :D

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:48

Fedde is echt leuk Nanda :D
De mooiste kruising die er is al zeg ik het zelf :o
Met dit topic waan ik mezelf weer helemaal terug naar toen ik mijn Feike kocht <3

Die koppies van Fedde en Feike ook, als 2 druppels water :D
Afbeelding

Ik ga Fedde zeker volgen, ben heel benieuwd hoe hij gaat uitgroeien :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:01

Deze verdienen hier ook wel een plekje..
Fedde en opa Frodo :D

Afbeelding

Afbeelding

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:08

ITP --> KS-ITP

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:08

Wat een mooi verhaal heb je ervan gemaakt Nanda! Toevallig klikte ik het topic en zag dat het Fedde was <3 Fijn dat het zo goed gaat!

Dat zwaan-kleef-aan is ook zo herkenbaar! Die van ons hebben elkaar en dat is ook duidelijk te zien :+

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:34

Oké mooizo! Ja keimper is echt een lieverd. Alleen als die moet dekken is het echt een wilde Haha. Wel een mooi gezicht. Ja onze merrie is een fries met vol papier. Maar nog jong, en heeft dus nog nooit een veulen gehad. Vandaar dat we haar nu eerst drachtig hebben laten worden Door een iets goedkopere hengst :p voor het geval het niet goed gaat..

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 20:17

@kusvoorjou, dat kan ik begrijpen dat je dan voor Keimper gaat. Nu hopen dat het dan goed gaat. Ben wel benieuwd dan naar het half-broertje/zusje van Fedde :D

@Maaike, ik heb ook geprobeerd om 1 van die foto's te plaatsen, maar kreeg het niet voor elkaar.

Nientsje, ik vind het ook tot nu toe een geweldige kruising. Feike vind ik nu hij ouder is ook super gaaf om te zien.

Henrieke, staan die van jou al bij de rest of nog met z'n 2-en?

Simone, het is vast de tijd om nu leuke paardjes te kopen, jij boft ook met Casanova.

Bedankt verder allemaal voor de leuke reacties.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:57

nanda1980 schreef:

Wij hebben ze bij Sproet en Olaf in staan. Dat gaat heel goed! Volgende week gaan ze bij ons alweer weg, dus ik zet ze volgend voorjaar pas allemaal bij elkaar ;)

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 22:46

Santos_05 schreef:
nanda1980 schreef:

Wij hebben ze bij Sproet en Olaf in staan. Dat gaat heel goed! Volgende week gaan ze bij ons alweer weg, dus ik zet ze volgend voorjaar pas allemaal bij elkaar ;)

Gaan ze de opfok in dan?

Fedde doet het echt goed. Vandaag ook weer zo'n voorbeeld......ik kan hem gerust ophalen in het land en hem bij de kudde weghalen. Ze staan nu in een lang land, zeker 300 m lang en natuurlijk stonden ze allemaal helemaal achterin in het land. Toch loopt Fedde dan keurig met mij mee aan het halstertouw, ook niks geen gehinnik of draaien/klieren, nee gewoon netjes met mij mee. Daarna heerlijk ontspannen op stal poetsen en eten. Rustig terug in het land, halster afdoen, nog even knuffelen en dan loopt hij rustig bij mij vandaan richting de kudde (die niet te zien is door de mist) om vervolgens in een supermooie draf over te gaan en dan uiteindelijk in rengalop met gehinnik de mist in. Ik moest er wel om lachen en weet nu ook dat hij superhard kan (belooft wat in de toekomst voor de dessert trail :+ )

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 09:48

hey nanda een topic over fedde!

leuk
fijndat hij zo braaf is

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:20

Hij is leuk hoor Nanda! Heb ook op hem gestemd op de veulenverkiezing! :))
Veel plezier met hem, maar dat komt vast goed.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 11:57

missanita84 schreef:
hey nanda een topic over fedde!

leuk
fijndat hij zo braaf is

Tja ik maak eigenlijk nooit een topic, dit is mijn tweede nog maar. Nu heb ik van beide toppers een topic iig ;) .
Ja Fedde is echt super braaf en aanhankelijk.
welmoed__ schreef:
Hij is leuk hoor Nanda! Heb ook op hem gestemd op de veulenverkiezing! :))
Veel plezier met hem, maar dat komt vast goed.

Dank je Welmoed. Enne die veulenverkiezing, ik weet niet eens echt wat het inhoudt, maar vond dat hij het verdiende om iig vermeld te worden.
Dat plezier komt inderdaad goed, heb ik nu al enorm.
Net ook weer, hij komt als eerste van het hele spul mij tegemoet lopen, dat vind ik zo leuk en lief <3

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:25

Ik heb Fedde uiteraard ook een stem gegeven :)

Enneh je weiland is wel 600 meter tot achterin, best even sjouwen dus! (bron: je vader :P )

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 14:57

miccamaaike schreef:
Ik heb Fedde uiteraard ook een stem gegeven :)

Enneh je weiland is wel 600 meter tot achterin, best even sjouwen dus! (bron: je vader :P )

Haha ik ben zo slecht in schatten en dacht laat ik het laag aanhouden. Wist niet dat ik de helft maar had gedacht.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 12:07

Zo vanochtend heerlijk van het weer genoten bij de paarden {:}
Nadat ik Felix gereden had, heb ik Fedde ook nog uit het land gehaald. Ik heb hem dit keer vast gezet met een paardenknoop, eens zien hoe dat ging.
Nou dat ging super ! Tijdens het poetsen bleef hij keurig staan. Ik kon de hoeven nu ook makkelijk uitkrabben omdat hij zo keurig bleef staan, dus zowel de voorhoeven als achterhoeven heb ik hartstikke rustig kunnen uitkrabben *\o/* .
Trots op mijn kleine topper <3

Daarna nog even naar de straat gewandeld met Fedde, even nieuwe dingen laten zien. Hij bleef keurig met mij meelopen. Wanneer het zulk mooi weer blijft, moeten we maar eens een poging wagen om van het erf te wandelen, liefst met een ouder paard mee :j

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:38

Oh ik kan wel mee dan hoor Nanda, dan neem ik gewoon Felix of Frodo mee dan moet het goed komen!

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 14:21

nanda1980 schreef:
Gaan ze de opfok in dan?

Ze gaan naar mijn schoonouders. Van de week zijn te toch allemaal bij elkaar gekomen trouwens, gaat hartstikke goed! Degene die ze het meest van de kudde weghoud is onze Shet (die zowaar in galop op ze af gaat) :D

Fijn dat Fedde zo braaf is! Echt super! Wij krijgen de hoefsmid morgen, hoop dat het goed gaat. Elke dag aan het oefenen met de voetjes, kan ze nu met de hand doen, maar toch.... de hoefsmid vraagt toch wat meer dan 5 seconden optillen :D

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 14:30

miccamaaike schreef:
Oh ik kan wel mee dan hoor Nanda, dan neem ik gewoon Felix of Frodo mee dan moet het goed komen!

Dat doen we, leuk!

[quote="Santos_05"

Ze gaan naar mijn schoonouders. Van de week zijn te toch allemaal bij elkaar gekomen trouwens, gaat hartstikke goed! Degene die ze het meest van de kudde weghoud is onze Shet (die zowaar in galop op ze af gaat) :D

Fijn dat Fedde zo braaf is! Echt super! Wij krijgen de hoefsmid morgen, hoop dat het goed gaat. Elke dag aan het oefenen met de voetjes, kan ze nu met de hand doen, maar toch.... de hoefsmid vraagt toch wat meer dan 5 seconden optillen :D[/quote]
Ah spannend de hoefsmid....is idd ff anders dan 5 seconden optillen. Bij Fedde is het uiteindelijk ook goed gekomen ( met de praam op een oor, zijn linkerkant wilde prima maar de rechterkant niet, vandaar uiteindelijk een praam op zijn oor en toen ging het super) en nu houd ik de voeten bewust steeds iets langer vast.
Mooi dat het goed gaat in jullie kudde.
Enne....je onderschrift.....ik heb Olaf een stem gegeven hoor :j vind hem ook echt leuk met zijn mooie blauwe ogen.