Frieshengstje Teake voor de allerlaatste keer op bokt..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AlissaY

Frieshengstje Teake voor de allerlaatste keer op bokt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 09:30

Ja jullie lezen het goed..
Helaas moest Teake ingeslapen worden |(
Teake krijg een tijdje geleden een hele dikke knie, dierenarts er bij gehaald conclusie; de veulenziekte.

Hier een kleine beschrijving wat de veulenziekte inhoud:
Veulenziekte of polyarthritis is een aandoening waarbij één of meerdere gewrichten van het veulen infectieus ontstoken (=besmet met een bacterie) zijn. Afhankelijk van de ernst en het type van de aandoening is de ontsteking gesitueerd in de gewrichtsvloeistof (synovia), het kraakbeen, bot of een combinatie hiervan. De ontsteking in de gewrichten veroorzaakt veel pijn maar kan ook blijvende schade aan het kraakbeen/ bot toebrengen. De toekomst als gebruikspaard wordt hierdoor erg dubieus.

De dierenarts schreef ik een grote dosis antibiotica voor en we moesten maar duimen dat dit goed kwam.. Een week later nog geen verbetering :( Er was nog een klein beetje hoop, want het zou heel misschien iets beter kunnen worden als de wond open knapte, ook dit hielp niet. Omdat Teake de rest van zijn leven zou leven met pijn, konden wij niet egoistisch zijn en heeft Teake maandag een spuitje gekregen. Ik wil jullie toch nog even wat foto's laten zien van de 2½ maand dat hij geleefd heeft.

Op 12 April werd Teake geboren.
Afbeelding

Als snel zagen de eigenaren dat dit wel eens een mooi veulentje kon worden..
Afbeelding

Afbeelding

Eigenwijs was hij zeker
Afbeelding

Teake kwam ook in uitgelicht met deze foto
Afbeelding

Op 18 mei hebben we nogmaals wat foto's gemaakt..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ong. twee weken terug heb ik met mijn mobiel wat foto's gemaakt toen hij in de stal stond.
Hier is ook te zien dat dat zijn rechter knie(voor hem) dik is.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook al weet je dat veulens als een risico hebben op ziektes, we hadden dit niet aan zien komen en we hopen dat Teake nu zonder pijn mag grazen in de groene weides!

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Frieshengstje Teake voor de allerlaatste keer op bokt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:32

God wat zonde... Ik wilde je een PB sturen, mijn veulen had dit ook en enige optie was inslapen volgens de DA. Toch is mijn meisje nu 2 jaar en pijnvrij, kerngezond en zal gewoon een rijpaard kunnen zijn zonder complicatie's. Helaas hebben jullie hem al laten gaan, wat een schitterend veulen en wat moet het verlies zwaar zijn. Ik wens je heel veel sterkte..

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:33

Respect! Heel veel sterkte met het verlies. Het was een mooi veulen, maar wat ontzettend knap van jullie dat jullie hem een leven vol pijn hebben bespaard. Echt, diep, diep respect.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:37

Ontzettend veel sterkte met het verlies van Teake.
Dit getuigt van veel dierenliefde dat jullie deze zware beslissing hebben genomen.

:(:)

AlissaY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 11:02

Giolli schreef:
God wat zonde... Ik wilde je een PB sturen, mijn veulen had dit ook en enige optie was inslapen volgens de DA. Toch is mijn meisje nu 2 jaar en pijnvrij, kerngezond en zal gewoon een rijpaard kunnen zijn zonder complicatie's. Helaas hebben jullie hem al laten gaan, wat een schitterend veulen en wat moet het verlies zwaar zijn. Ik wens je heel veel sterkte..

O wat apart dat de DA eerst zegt inslapen en dat ze nu een pijnloos leven heeft, Teake stond op een gegeven moment maar op 3 benen..
Had jou veulen er erg last van en lang?

AlissaY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 11:04

Keandra schreef:
Ontzettend veel sterkte met het verlies van Teake.
Dit getuigt van veel dierenliefde dat jullie deze zware beslissing hebben genomen.

:(:)
Agossie schreef:
Respect! Heel veel sterkte met het verlies. Het was een mooi veulen, maar wat ontzettend knap van jullie dat jullie hem een leven vol pijn hebben bespaard. Echt, diep, diep respect.

Bedankt voor deze lieve reacties!
We wouden hem zeker geen leven met pijn geven, dat heeft hij niet verdiend. (geen enkel paard verdiend dat) Gelukkig dat we nog 2 maandjes van hem hebben mogen genieten en we hebben gelukkig nog foto's van hem al ini-mini veulentje :)

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:16

wat zonde, erg veel sterkte!

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:20

Jeetje, wat moet dit voor jullie een moeilijk besluit zijn geweest! Heel veel sterkte toegewenst.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:21

Wat sneu, echt heel veel sterkte toegewenst!

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:24

Heel veel sterkte.. En arme mama..

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:24

Wat sneu zeg, sterkte!

Boompje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:29

Gatverdamme, heel veel sterkte met dit verlies.
Dappere beslissing maar zeker moeilijk!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:36

triest..
maar is dit niet, waarvoor ze de 1e enting krijgen,na de geboorte ?

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:39

wat een mooi veulen..
sterkte ! :(:)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:39

Wat verschrikkelijk dat dit is gebeurd, heel veel sterkte! Er loopt op dit moment een topic over een veulen met dezelfde ziekte: Evikes @ [KS] Veulentje zakt in elkaar :( Misschien interessant voor je om te lezen? Eigenaren hebben bij dit veulen wel door gezet en die heeft het gehaald.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:14

Misschien is het Goed bedoeld van jullie, maar voor dit veulen is het al te laat!

Als, als.... Ik zou dit liever niet willen lezen, omdat je je misschien schuldig gaat voelen omdat het misschien toch gelukt was, het is nu eenmaal te laat -O-

Zonde van zon mooi veulen! Sterkte!! :(:)

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:16

Veel sterkte

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:26

_KiMbErLeY_ schreef:
Misschien is het Goed bedoeld van jullie, maar voor dit veulen is het al te laat!

Als, als.... Ik zou dit liever niet willen lezen, omdat je je misschien schuldig gaat voelen omdat het misschien toch gelukt was, het is nu eenmaal te laat -O-

Hoop niet dat ts zich schuldig gaat voelen, was niet mijn bedoeling! En is ook helemaal niet nodig. Iedereen zou het veulen hebben ingeslapen, als gezegd werd dat hij zijn leven lang pijn zal hebben. Het is ook heel normaal en begrijpelijk het in te laten slapen als er maar een kleine kans was op herstel.

Mijn post was puur ter informatie bedoeld TS!

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:28

Is ook absoluut niet aanvallend bedoeld vanuit mij he!! ;)
Meer zo van he, zo kan je je ook voelen als je dat leest (hopelijk niet!)

En idd als de dierenarts het zegt ga je daar vanuit ;(

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:29

Nee snap ik! :)

AlissaY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 13:09

spicegirl schreef:
triest..
maar is dit niet, waarvoor ze de 1e enting krijgen,na de geboorte ?

Teake heeft zijn 1e inenting wel gehad, weet zelf niet of dit ook tegen de veulenziekte is..

Geryon schreef:
Wat verschrikkelijk dat dit is gebeurd, heel veel sterkte! Er loopt op dit moment een topic over een veulen met dezelfde ziekte: Evikes @ [KS] Veulentje zakt in elkaar :( Misschien interessant voor je om te lezen? Eigenaren hebben bij dit veulen wel door gezet en die heeft het gehaald.

Dankje ik zal eens een kijkje nemen in dit topic.
Geryon schreef:
_KiMbErLeY_ schreef:

Hoop niet dat ts zich schuldig gaat voelen, was niet mijn bedoeling! En is ook helemaal niet nodig. Iedereen zou het veulen hebben ingeslapen, als gezegd werd dat hij zijn leven lang pijn zal hebben. Het is ook heel normaal en begrijpelijk het in te laten slapen als er maar een kleine kans was op herstel.

Mijn post was puur ter informatie bedoeld TS!

Nee de eigenaren en ik voelen ons hierdoor niet schuldig. Je hebt wel vaker dat je de vraag stelt: wat als? Maar stel ookal zal Teake misschien beter geworden zijn, dan had hij waarschijnlijk nog een lange tijd met pijn gestaan. (hij lag veel en als hij stond was het op 3 benen)
En voor een veulen is dit zeker niet ideaal, een veulentje hoort te rennen in het weiland zonder pijn.. Vandaar toch de beslissing om hem deze pijn te besparen.

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:13

Dat hebben wij met ons friese merrieveulentje een aantal jaar geleden ook meegemaakt...

Veel sterkte!! :(:)

AlissaY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 13:16

pronkjelover schreef:
Dat hebben wij met ons friese merrieveulentje een aantal jaar geleden ook meegemaakt...

Veel sterkte!! :(:)

Dankjewel, leeft zij nog of hebben jullie er ook voor gekozen om een spuitje te geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:18

Hè, wat een verdrietig verhaal zeg.. 't Was echt een prachtig veulen. Heel veel sterkte gewenst :(:)

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:26

Nee wij hebben er voor gekozen om haar in te laten slapen. Het ging heel snel achteruit.. De dierenarts had met een naald in het abces geprikt om de druk te laten verminderen. Je wil niet weten wat er uit kwam voor rotzooi... Ik was een jaar of 12 toen maar dat herinner ik me nog goed. Het gewricht was al helemaal aangetast en ze had veel pijn, dus ze heeft een spuitje gekregen.