Kleine veulens worden groot; De Niro

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FleurStyn

Kleine veulens worden groot; De Niro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 10:01

Eind augustus plaatste ik hier een topic van mijn nieuwe aanwinst. Omdat er vraag was naar een update, plaats ik graag wat foto's van mijn kleine - grote - vriend.

Echter is het wel zo dat de stress en een serieuze verkoudheid hem goed doen vermageren heeft. Hij was vrij lusteloos, at niet en kwijnde weg. Gelukkig hebben ik, de fokker en de dierenarts hem terug op de been gekregen en nu begint hij langzaamaan bij te sterken en te eten. Het enige probleem is, dat hij nog steeds geen hooi wil eten (wat hij vroeger wel deed), maar we zijn vanalles aan het proberen om hem weer wat kilo's te doen aankomen. Verschiet dus niet dat hij nog wat dof en mager staat op de foto's.

De 3 gespeende veulens moesten 2 weken opgesloten bleven in het stal door o.a. slecht weer en omdat ze (uiteraard) net gespeend waren. Niro is een compleet wild veulen en dus geboren in de natuur en heeft 6 maanden lang, buiten de fokker die hem eten bracht niet zoveel mensen gezien. Met veel geduld en op een rustige manier heb ik hem een halstertje aangekregen en sindsdien is onze band beginnen groeien. Vandaag loopt hij al mee aan het touwtje, laat ik hem zelf los in de weide, komt hij naar me toe etc.
Het is een schat van een veulen en ik blijf nieuwsgierig hoe hij zal uitgroeien.

Deze zomer:
Afbeelding

Nu:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog een mooie afsluiter
Afbeelding

Zo dat waren ze!

Zomer

Re: Kleine veulens worden groot; De Niro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:11

wat een knapperd al zeg! hoe groot is hij nu?

bibstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:12

wat een lieffie <3 <3 ik ben benieuwd hoe hij uitgroeid

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 10:14

Hij is momenteel rond de 1m40, ik hoop dat hij de 1m70 haalt, dan heb ik een "mini" en een maxi :D

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 10:15

Voor degenen die het niet opvalt, hij is driekleurig bont. Al valt het niet zo op natuurlijk. Op zijn wit achtervoetje zit een zwarte vlek :p

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:25

Ja daar is het topic :D Hij blijft een knapperd hoor. Gelukkig begint die weer aan te sterken en gaat het weer wat beter. Hoe oud is hij eigenlijk? Of lees ik daar overheen. Hij heeft wat weg van mijn merrie toen ze nog jonger was in haar berenvachtje :D

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 13:56

Hij is er nu 6 maand. Vandaag hebben we hem ander hooi gegeven en daar begon hij smakelijk van te eten, zeer blij baasje!

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 00:08

Leuk diertje, maar waar zie jij hem bont dan? Voor mij is het een gewone donkerbruine.

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 12:45

Hij is minimaal bont. Zijn achtervoetje is wit met een zwarte vlek op. Dat is zijn enige aanwijzing tot bont.
Uit de kleurenberekening heeft hij enkel kans om bont te zijn, dus dit zou de enige verklaring van zijn bontheid zijn.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:12

Leuke foto's! Vooral door naar de eerste foto te kijken, denk ik dat het echt een beauty gaat worden! Veel succes en plezier met hem :) (Maar dat zal wel)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:30

Waren zijn ouders homosogoot voor bont allebei dan? Ben nu toch wel benieuwd naar zijn afstammeling of heb ik daar overheen gelezen?
Heb in je andere topic alleen als overgrootopa (geloof ik) Samber voorbij zien komen ben benieuwd wie zijn eigen vader is en welke merrielijn er dan achter zit dat het alleen maar bont kon zijn.
Ik ben namelijk erg fan van bont en heb al heel wat minimaal bont voorbij zien komen maar nog nooit op deze manier... De vader van ons veulen is ook bont en de merrie was waarschijnlijk ook bont maar wij hebben gewoon een donkerbruin veulen. En onze andere is ook minimaal bont maar is dus helemaal wit met een gekleurd hoofd en een gekleurde staart welke basis kleur ze heeft word binnenkort uitgezocht omdat ze nogal apart van kleur is. De ene roept vos ander wildkleur vos andere weer palomino en weer andere Reddun dus vandaar kleur even laten uitzoeken voor het zoals nu weer verkeerd in het paspoort komt.
Het is dus ook niet aanvallend bedoelt maar wil graag alles soorten bont begrijpen en helemaal omdat je zegt omdat hij stippen op zijn witte achtervoetje heeft hij dus daarom 3kleur bont zou moeten zijn... Dan moet mijn KWPN merrie die nergens bont in de lijn heeft ook bont zijn die heeft op 4 voeten hoge witte benen en daar op aan de kroonrand allemaal zwarte stippels...

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:25

Neen, dit veulen is niet bont, ook niet minimaal bont, daarvoor moet er wit op de romp zitten, bijvoorbeeld bij de staart. Het zwarte vlekje bij een witte sok, heeft niets met bont te maken. Een bont paard draagt een tobiano gen, deze heeft hij van één van zijn ouders, heeft hij/zij 2x dat gen dan is die ook homozygoot. Dit veulen draagt geen tobiano gen, het heeft geen bont (tobiano) gen van zijn ouders meegekregen. Een minimaal bont paard komt door slipped tobiano, wat betekend dat hij het tobiano gen (bont patroon) heeft meegekregen, maar minimaal, niet zichtbaar bont is. Wel zijn enige kenmerken nodig om vast te stellen dat dit zo is. Bij het genoemde veulen van TS is dat niet zo. in het geval bij kappiegirl, zou het kunnen, maar dan moet het wit zeer hoog oplopend zijn. ;)
Dit is minimaal bont, maar je hebt ze met nog minder aftekeningen.
Het wit hoogoplopend van de benen en het witte plekje in manen, verraad dat het een bonte is.
Afbeelding