Zij is uitgerekend rond 20 maart!!
Ik heb geen prachtige (ja, voor mij wel natuurlijk!) dure merrie, maar wel eentje met een verhaal.Montana heb ik van iemand letterlijk gekregen die er doodsbang voor was. Ik heb haar overgenomen zonder enkele verwachting. Elk klein stapje is er één nietwaar? Er zijn heeel wat stapjes gezet samen! Nu na 2 jaar vertrouwen opbouwen en veel geduld vertrouwt ze mij eindelijk! Alleen mij, mijn man en kindjes vind ze nog altijd een beetje eng. Als mijn man de stal in stapt springt zij nog altijd een paar meter achteruit en blijft daar staan bibberen. Ik denk ook niet datje dat er weer uit krijgt. Evenals het omdoen van een hoofdstel/halster/poetsen bij haar hoofd enz. Ze is erg kopschuw. Ook dit verwacht ik er niet uit te kunnen krijgen. Maar voor nu is het goed zo! Omdat ons oude familiepaard (20) wat ouder wordt leek het ons leuk, om juist bij deze voor mij bijzondere merrie een veulentje te fokken. Zodat onze kindjes opgroeien met het veulen, en we daar als gezin van kunnen genieten. Zij is overigens gedekt door Koos papierloos. Maar wel een weloverwogen keuze voor deze hengst. Van Montana haar achtergrond weet ik weinig. Toen ik haar kreeg was zij anderhalf en had enkel een paspoort met alleen een stempel met de achternaam van de fokker en de naam van een dorp. Ik heb iedereen met die achternaam gebeld in dat dorp en via via kwam ik uit bij de fokker. Daar heb ik de moeder van haar mogen zien en dat was een 100%fries. Montana is dat absoluut niet. Zij wist mij ook te vertellen bij welk station zij gedekt was. Dit konden toentertijd 2 hengsten zijn. Een 100 % fries (vrij klein en kort) of een bonte grote KWPN hengst.
Ik vermoed dat het dan de laatste moet zijn... Omdat Montana best groot is, en veel te tenger (chique ) gebouwd is voor een 100 % fries. Moeder van haar was ook klein en erg fors./breed. Omdat ik graag wat fijner paardje wil fokken, heb ik ook voor een wat fijnere hengst gekozen. Nou, mij benieuwen dus wat hieruit komt rollen! Inmiddels is de camera geïnstalleerd. Want ik wil natuurlijk niets missen!! Heel verhaal, maar ben nieuw hier, en nu weten jullie een beetje van de hoed en de rand!
USA Montana afgelopen zomer
Spannend, succes!