USA Montana mag ook!Last minute!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

usamontana

USA Montana mag ook!Last minute!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 11:00

Beetje last-minute maar mijn merrie mag ook aanschuiven hier.
Zij is uitgerekend rond 20 maart!! :D Ik heb geen prachtige (ja, voor mij wel natuurlijk!) dure merrie, maar wel eentje met een verhaal.
Montana heb ik van iemand letterlijk gekregen die er doodsbang voor was. Ik heb haar overgenomen zonder enkele verwachting. Elk klein stapje is er één nietwaar? Er zijn heeel wat stapjes gezet samen! Nu na 2 jaar vertrouwen opbouwen en veel geduld vertrouwt ze mij eindelijk! Alleen mij, mijn man en kindjes vind ze nog altijd een beetje eng. Als mijn man de stal in stapt springt zij nog altijd een paar meter achteruit en blijft daar staan bibberen. Ik denk ook niet datje dat er weer uit krijgt. Evenals het omdoen van een hoofdstel/halster/poetsen bij haar hoofd enz. Ze is erg kopschuw. Ook dit verwacht ik er niet uit te kunnen krijgen. Maar voor nu is het goed zo! Omdat ons oude familiepaard (20) wat ouder wordt leek het ons leuk, om juist bij deze voor mij bijzondere merrie een veulentje te fokken. Zodat onze kindjes opgroeien met het veulen, en we daar als gezin van kunnen genieten. Zij is overigens gedekt door Koos papierloos. Maar wel een weloverwogen keuze voor deze hengst. Van Montana haar achtergrond weet ik weinig. Toen ik haar kreeg was zij anderhalf en had enkel een paspoort met alleen een stempel met de achternaam van de fokker en de naam van een dorp. Ik heb iedereen met die achternaam gebeld in dat dorp en via via kwam ik uit bij de fokker. Daar heb ik de moeder van haar mogen zien en dat was een 100%fries. Montana is dat absoluut niet. Zij wist mij ook te vertellen bij welk station zij gedekt was. Dit konden toentertijd 2 hengsten zijn. Een 100 % fries (vrij klein en kort) of een bonte grote KWPN hengst.
Ik vermoed dat het dan de laatste moet zijn... Omdat Montana best groot is, en veel te tenger (chique ) gebouwd is voor een 100 % fries. Moeder van haar was ook klein en erg fors./breed. Omdat ik graag wat fijner paardje wil fokken, heb ik ook voor een wat fijnere hengst gekozen. Nou, mij benieuwen dus wat hieruit komt rollen! Inmiddels is de camera geïnstalleerd. Want ik wil natuurlijk niets missen!! Heel verhaal, maar ben nieuw hier, en nu weten jullie een beetje van de hoed en de rand!

Amalarab

Re: USA Montana mag ook!Last minute!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:05

dus zij is een halve fries, wat voor kleur? en wat voor hengst heb je er nu bij gehad?
heb je foto's?

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:19

Wat spannend! Nu ben ik ook wel heel nieuw schierig geworden naar de merrie en naar de hengst die er bij is geweest.
En stiekem ook wel een beetje nieuw schierig naar de plek waar ze geboren is (het klinkt namelijk heel bekend een fries merrie gedekt door of een fries of een bonte KWPN hengst en dan het angstige wat jou merrie ook heeft) mag ook via PB natuurlijk...

usamontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 11:45

Ik zal binnenkort even nieuwe foto's maken. Maar dit is ze.
Ze is geboren in Twijzelerheide (Friesland) Hmmm... hoe krijg ik hier in vredesnaam een foto bij???

usamontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 12:39

Afbeelding USA Montana afgelopen zomer

Afbeelding

En natuurlijk papa in spé!

Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:14

Wat een aparte combinatie. Ben je niet bang dat het moeilijk wordt het veulen te inprenten als de moeder zo schichtig is? Ik ben erg benieuwd wat het gaat worden :) Spannend, succes!

usamontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 13:37

Nee, daar ben ik niet bang voor... Tuurlijk zal het vast wel meer tijd vergen.. Maar Montana vertrouwt mij . Dus ik hoop dat ze haar veulen inprent dat ik wel heel lief ben hahahaha! Maar is idd afwachten.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:53

Daar kan ik op zich wel iets heel moois over vertellen.
Heb zelf ook zo'n bange merrie, die alleen mij vertrouwd, omdat de merrie mij echt heel dierbaar is, wilde ik graag speciaal een veulentje van haar.
Heb eerst nog getwijfeld, omdat ik miss bang was, dat de merrie het door zou geven aan het veulen.
Heb vorig jaar een prachtig merrie veulen gekregen van haar.
Heb ze samen met dr moeder, bij mijn andere hele nuchtere merrie gezet.
Met 5 maanden heb ik dr eraf gehaald, omdat ik merkte dat ook zij(haar veulen) alleen mij vertrouwde, ze had wss bij dr moeder gezien dat ik alleen te vertrouwen ben.
En bij paarden gezet die heel nuchter zijn en niet bang voor mensen.
Aangezien ik dus niet wilde dat mijn veulentje ook zo bang voor andere mensen zou worden/blijven(want vind dat ook gwn sneu), heb ik dr eraf gehaald.
Nou er kon echt niemand bij komen , behalve ik.
Ik kon met haar alles, niks vond ze bij mij eng, zo braaf, voetjes uitkrabben, vacht en manen sprayen, noem maar op, ze is echt kei nuchter en makkelijk.
Maar zodra iemand anders kwam, bijvoorbeeld de hoefsmid, nou door het lint, idem bij andere mensen, ze konden haar niet aanraken..
Vond t zo erg, maaaaaaar t is helemaal goed gekomen, heb verschillende mensen, haar met voeren eten laten geven, want ja liefde van het paard gaat door de maag he haha. Zo leerde ze dat andere mensen ook gewoon leuk zijn en te vertrouwen en dat die haar niks doen.
Dus daar zou ik me als ik jou was niet zo druk om maken, als ze maar dagelijks in de hand komt en als ze van dr moeder af is, dagelijks in contact met andere mensen komt dat wel goed.
Sommige hadden me t afgeraden, maar ik ben heel blij dat ik het gedaan heb. Ben echt super blij met haar, ze is precies waar ik van droomde, karakter van dr moeder, maar dan zonder die angst :).

Verders een leuke combinatie, ben benieuwd wat eruit komt :).

usamontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 13:59

Nou! Ik had dit bovenstuk kunnen schrijven!! Super! En zo is het maar net hé.. Nieuw leven nieuw begin. Een veulen moet je zowiezo leren te vertrouwen. Of het een angstige mama heeft of niet.. En daar zie ik ook gewoon een hele leuke uitdaging in. Montana is voor mij ook heel bijzonder, vandaar mijn keuze om bij haar een veulen te fokken. We hebben ook een ouder familiepaard. Deze is supernuchter, en vind alles prima. Dus idd hoop ik dat het veulen daar ook veel van zal leren. Maar idd veel in de hand, veel aandacht dan moet het goed komen! Ik hoop zo dat mijn verhaal net zo'n successtory mag worden als de jouwe!!

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:25

Lekker positief blijven en er vertrouwen in hebben, heb ik ook altijd gehad, en naar mijn idee scheeld dat al zoveel.
En idd wat je zegt, elk veulen moet leren vertrouwen, en bij de een kost t nou net miss wat meer energie en tijd, maar dat is toch idd helemaal niet erg.
Je krijgt er zoveel moois voor terug.
Ik merk juist dat ik met dit veulen, echt een hele emotionele band heb, net zoals met dr moeder, zo mooi.
Ben super trots op mijn merrie dat ze het zo goed gedaan heeft en dat ze zo'n prachtveulen op de wereld heeft gezet.
Ach ja sommige mensen begrijpen mij ook niet hoor, wat ik nou in de moeder van het veulen zie, omdat ze zo bang is, en snappen al helemaal niet waarom ik juist bij haar een veulen wilde fokken, maar goed niet iedereen is t zelfde he, ik heb wat met haar, zij is voor mij speciaal. En ik ben blij dat ik haar heb en de keuze heb gemaakt haar toen te laten dekken, een mooier geschenk had ze me niet kunnen geven.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:32

Hou ook wel van kruisingen trouwens, bij mij is de moeder van het veulen een Merens en de vader een Tinker :). Heb een mooi bont veulen gekregen :).
Stippen vind ik ook heel leuk trouwens.
Nu is die andere merens merrie, waarbij mijn veulentje staat drachtig van een Paint horse :).
Zit nu op 280 dagen, dus ben ook af aan het tellen haha.
Maar ik ga jouw topic volgen, ben heel erg ben benieuwd :).

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:04

Wat een mooie merrie! En wat een hele leuke combinatie! Hoop dat je er ook stippen op krijgt dat zou wel helemaal geweldig zijn. Ik ga zeker volgen ben heel benieuwd wat er uit komt.
Hoe ziet haar uier er uit? Is daar al wat verandering in te zien?
Ik heb een hele bange merrie gehad die ook een veulen kreeg en ontpopte in een vreselijk braaf dier en liet daarna ook andere mensen toe in haar buurt. Veulen is ook een andermansvriendje geworden maar in het begin wel verlegen even tot rust komen en dan pas kijken wie daar zo interessant is dus denk dat het met jou veulen en merrie ook allemaal wel goed gaat komen. Heel veel succes met de naderende bevalling!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:55

Wat leuk en leuke combi ben heeeel benieuwd wat er uit gaat komen :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:59

ik ben ook benieuwd wat mamalief gaat brouwen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:09

Mooie combi ben beneiuwd!

usamontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 01:55

Fijn! Al die leuke reacties! Thnx allemaal! Ik zal ff kijken of ik morgen een paar uier foto's kan plaatsen. Vind zelf dat er nog weinig schot in zit hoor. Eerst wel gevuld, later weer leger... enz. Maar is een maiden merrie, dus daar kun je geloof ik ook geen peil op trekken...

usamontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 12:47

Afbeelding

[imghttp://www.mijnalbum.nl/Foto-W8YAY6XQ.jpg][/img]

Afbeelding

Afbeelding

Foto's van vandaag! Zijn van iets mindere kwaliteit zitten vlekken op de camera...

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:38

Ag gaat toch om t idee ik vindt haar er wel mooi uitzien :)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:35

Vind het er al aardig vol uit zien voor een maiden spannend hoor! Het is ook al echt aftellen voor haar natuurlijk. Ben heel benieuwd of er ook stippen op het veulen zullen komen.

usamontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 23:06

Ja, wordt wel spannend nu! Gisteren was ze erg onrustig, en had een hele vreemde stand... Echt een beetje doorgebogen door haar achterbenen,Heeft ook ineens een hele holle rug.. Heel vreemd. Is ineens ook heel erg onrustig. Kan niet meer normaal eten, maar scheurt het kuil echt uit elkaar... Gooit het de lucht in, heel vreemd.. Ook eet ze niet meer haar volledige kuil op, maar maakt er in de stal een stapeltje van.. Klauwt alles met haar benen op een bult. Is ineens ook erg knuffelig, en das echt niets voor Monty! Ben dus erg benieuwd!

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:51

Succes ik hoop dat je vannacht een mooi stippenveulentje mag krijgen van je merrie! Spannend!!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 10:47

spannend :)

usamontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 13:54

Nou, vannacht niets hoor....

didimulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 14:40

ik ga ook volgen :)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 18:51

Jammer, is haar uier al wat aan het veranderen?