Het mooie, lieve en sterke weesveulentjel CUTY!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Het mooie, lieve en sterke weesveulentjel CUTY!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 00:29

Ik wist niet wat de beste plaats zou zijn voor dit topic, dus werd het maar hier...



In mijn tweede week van Amerika is dit veulen geboren, ik zag haar daar in de wei waggelen, waarschijnlijk net een uur geleden geboren. Veel te klein en heel teder... Wist niet of het hoorde, want zoveel ervaring had ik nog niet met veulens...

Het was Baby haar eerste veulen, zij was de beste merrie van stal! Ze was inmiddels alweer 7 jaar en kon helaas niet meer bereden worden vanwege een blesure maar ze kon nog wel voor de fok gebruikt worden. Ze was een goed showpaard en daar zouden natuurlijk mooie veulens uit komen!
Baby wist nog niet hoe alles moest, ze was wat onzeker en vond het maar raar dat er een veulen aan haar tietjes wou slurpen :P Baby liet het nog niet helemaal toe.

Omdat we twijfelde of dit goed ging, en met name ook omdat het veulen zo enorm klein was, hebben we besloten haar voor even naar binnen te halen zodat het veulen wat makkelijker kon drinken :) Zo gezegd zo gedaan, moeder en veulen naar binnen gehaald, het kleine tere veulentje kon amper haar tongetje nog binnen houden. Na een paar dagen ging het drinken een stuk beter en kon Baby goed stilstaan. Zag er allemaal goed uit! Wel had het veulen een licht geirriteerd oogje opgelopen wat waarschijnlijk door de vliegen kwam. We hebben deze zomer abnormaal veel vliegen! Toen het oogje er beter uit zag hebben we moeder en veulen weer naar buiten gedaan. Na een week helaas was het oog heel erg ontstoken. Het zag groen en leek alsof ze compleet blind was geworden. Hier was het veulen ongeveer 3 a 4 weken. Toen weer naar binnen gehaald en de volgende dag begonnen met antibiotica toedienen. Dit hebben we zo'n 2 weken elke dag 2 x gedaan. Veulen kwam dus veel in handen en Baby vond het allemaal best, de schat!

Op een gegeven moment zag het oog er heel goed uit... beter dan we gehoopt hadden! Ze bleek alleen nog maar 1 blind spot in het oog te hebben , dus ze is niet volledig blind! Ze zou waarschijnlijk nooit een goed rijpaard worden, maar als fokmerrie heeft ze een heel goede kans, want ze heeft een goede afstamming!

Toen hebben we moeder en veulen weer in de wei gedaan... Alles ging goed, veulen groeide en speelde lekker met de andere veulens. Tot vorige week....

Toen sloeg het noodlot toe. Wij waren wezen shoppen in een nabijgelegen stad en toen we rond een uur of 7 terug kwamen zagen we Baby rollen in de weide... Eerst dachten we dat ze gewoon rolde, want ja, Baby vind rollen erg leuk :j ... Ze stond op en ging 2 meter verder weer rollen... Toen stond ze weer op en rende weg naar de waterdrinkbak. We dachten het zal wel goed zijn, maar de andere vrouw die er ook was die besloot wel om haar in de gaten te houden. Ik ging me omkleden op dat moment... Toen ik weer boven kwam, kwam de eigenaar naar mij toe en vertelde dat die andere vrouw Baby snel uit de weide heeft gehaald want ze bleef rollen... En toen rende ik snel naar de piste toe, waar ze met Baby aan het lopen was (en Cuty liep er achter) en toen ik aankwam zakte Baby weer in elkaar en begon weer te rollen en te kreunen... ik heb toen alles geprobeerd en haar weer op de been te krijgen en de andere hield haar bij het halster vast om te lopen

Om een verhaal kort te maken, Baby is na 3 uur vechten en alle hulp van een DA helaas toch bezweken. Wat het was zullen we nooit weten, ze heeft tijdens het gevecht 1 x een klein beetje normale ontlasting gehad, wat gas laten lopen en geplast... Het zou kunnen dat er dus iets met haar ingewanden aan de hand was... Maarja.... Om 10 uur savonds, al heel rustig van de pijnstillers, viel ze opeens op de grond, dood. Het veulen is er de hele tijd bij gebleven, wel probeerde ik de afstand tussen haar en haar moeder groot genoeg te houden dat ze geen trap kreeg toen ze weer aan het rollen was...

Dezelfde nacht hebben we Cuty in de stal gedaan, met moeite, want halstermak was ze nog niet. We hebben een ander paard voor laten gaan en die volgde ze soort van. We hebben haar die nacht in die stal gelaten, ze was helemaal alleen, wat ik echt heel sneu vond... alles stond buiten... Gillen en maar gillen dat ze deed... Roepen om mama die niet meer kwam... Die ze de aarde heeft zien verlaten. Je zag de paniek in haar ogen en het besef dat ze alleen was. De volgende dag is het lichaam van Baby opgehaald en hebben we Cuty naar een paar stallen ernaast verplaatst zodat ze naast de jaarlingen kon staan... Ze was nog steeds van slag, natuurlijk. Ze at wel gelukkig, we gaven haar Alfa en graan en dat ging er gelukkig nog in. De eerste dag zonder meoder heeft ze heel veel geroepen... maar vanaf dag 2 drong het tot haar door dat mama niet meer terug kwam. Ze at braaf haar eten op, dronk goed en zocht comfort bij haar buurman en bij de mensen...

Ik heb haar na een paar dagen halstermak gemaakt, ze had het al wel eerder omgehad, maar werd nog niet veel mee gedaan. Ik heb haar een paar rondjes, weliswaar met mijn hand achter haar billen, in de stal geleid. Ik heb haar geborsteld en geknuffeld en ze liet het allemaal toe. Ze at goed en dronk goed en heeft sindsdien geen 1 x meer echt in paniek gegild. Ze is ook helemaal niet schrikachtig en echt een knuffel. Vandaag besloot ik om Cuty te wassen, ze was best wel vies :+ mevrouw ligt graag in strond... En ja, wat doe je als een veulen van 2 maanden nog nooit eerder is gewassen? Nou... gewoon wt je bij een normaal paard doet :') Ik heb haar in de stal gewassen, eerst met water en spons, ging heel goed. Toen besloot ik shampoo te gebruiken, ging perfect. Toen heb ik haar met de waterslang afgespoeld... Nou ze bleef gewoon rustig dooreten :oo Dit veulen is een vechter,dat heeft ze bewezen! Ze gedraagt zich gewoon zo onwijs geod... Dit hadden wij nooit van haar kunnen verwachten :j nooit...

Cuty is het veulen van Baby, dat heeft ze bewezen! Ze heeft het zachte karakter van haar moeder gekregen, en de looks van haar vader...
Ik zal haar missen als ik volgende week vertrek, maar ik ben zo trots op haar! Zo ontzettend trots...

De foto's;

1. Cuty net een paar uur oud, zo trof ik haar aan in de weide, oh wat vond ik het leuk, "mijn" eerste veulen!
Afbeelding

2. Tongetje binnenhouden ging nog met moeite zoals je kon zien :P
Afbeelding

3. Bij mama proberen te drinken
Afbeelding

4. Cuty <3 Ik heb er zelf toen ook even bij gezeten <3
Afbeelding

5. Inmiddels alweer een week verder, hier was ze dus al op stal
Afbeelding

6. Hier had ik ze weer net op de pasture gelaten! Het oog was toen dus nog niet geinfecteerd, dit gebeurde een week later
klik

7. Lekker rennen, al werd Cuty wel echt heel moe ervan :j
Afbeelding

8. Cuty met haar lange stelten :D
Afbeelding

9.Toen besloot mama dat ze wel rustig konden lopen :+ Cuty helemaal uitgeput :(:)
Afbeelding

10. Hier was ze dus weer net binnen en aan de antibiotica in haar oog :) dit vond ze er van :')
klik

11. Na 2 weken antibiotica zag je echt verschil, je zag alleen 1 plekje nog in haar oog *\o/*
Afbeelding

12. Deze foto heb ik gisteren gemaakt... Zonder moeder dus ;(
Afbeelding

Vandaag is Cuty voor het EERST weer naar buiten in de roundpen gegaan, Ze was gisteren 1 minuutje aan de hand buiten geweest,
wat ze uitmuntend deed! Maar nu dus eindelijk echt in de roundpen! *\o/*

13. Ja hoor, het eerste dat ze deed was haar kont krabben :') (onbewerkt, programma wil niet starten)
Afbeelding

14. Wat een schoonheid is het ook <3
Afbeelding

15. Toch even gek doen :')
Afbeelding

16. Renee proberen te laten schrikken }:0
klik

17. En een galopje laten zien <3
klik

18. Om nog even te laten zien wat een VECHTER het is... Ookal heeft ze haar moeder verloren, ze geeft niet op :n
Afbeelding

19. En draven kan ze ook :j
klik

20. Lekker ding <3
Afbeelding


Het gaat je goed meis <3 Je zal altijd een stukje Baby met je meedragen! Ik vertrek morgen ochtend weer naar Wichita, daarna
naar Nederland...ik heb in elk geval mijn best gedaan om alles voor de eigenaar zo makkelijk mogelijk te maken...
Morgen nog kijken of ik samen met haar op de foto kan... Dan zal ik die foto's ook hier plaatsen :j

Ik zal je missen...

guenivere
Berichten: 1950
Geregistreerd: 01-12-06
Woonplaats: Hijum

Re: Het mooie, lieve en sterke weesveulentjel CUTY!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 00:35

Jeetje wat sneu dat het zo heeft moeten aflopen! Wat super dat jij je steentje hebt kunnen bijdragen. En wat lijkt die moeder een joekel zeg in vergelijking met zoon klein veulentje! Ik hoop dat het veulentje voorspoedig mag uitgroeien tot een hele mooie merrie!

tones

Berichten: 5289
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 07:26

Wat een dapper ding. <3

Lara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Het mooie, lieve en sterke weesveulentjel CUTY!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 07:34

Wat sneu dat het dan zo lopen moest.. Wel fijn dat jij er dan bent geweest en gewoon de tijd heb gehad alles rustig aan te laten wennen !

Manon_vdv

Berichten: 3170
Geregistreerd: 14-02-12
Woonplaats: Amstelveen - Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:06

guenivere schreef:
Jeetje wat sneu dat het zo heeft moeten aflopen! Wat super dat jij je steentje hebt kunnen bijdragen. En wat lijkt die moeder een joekel zeg in vergelijking met zoon klein veulentje! Ik hoop dat het veulentje voorspoedig mag uitgroeien tot een hele mooie merrie!

Hier sluit ik me bij aan!
Ik vind het heel goed wat je hebt gedaan, en maar hopen dat het nog goed gaat komen als jij er niet meer bent.
Succes!

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re: Het mooie, lieve en sterke weesveulentjel CUTY!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:17

Hoezo zou het niet goed gaan als TS er niet meer is dan? Eigenaren zorgen zelf toch ook voor het veulen. Lijkt mij dat TS enorm geholpen heeft, maar ik maak niet uit haar verhaal op dat de eigenaren dat niet zouden vervolgen. Wel een heel mooi veulen en sterkte met het gemis. Denk als je dit mee maakt met een dier je er sneller een band mee opbouwt.

Manon_vdv

Berichten: 3170
Geregistreerd: 14-02-12
Woonplaats: Amstelveen - Maastricht

Re: Het mooie, lieve en sterke weesveulentjel CUTY!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:18

Nou misschien missen ze de hulp van TS dan ofzo.

Lara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Het mooie, lieve en sterke weesveulentjel CUTY!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:22

Nou ik weet dat TS daar als extra kracht was en zo goed de tijd heeft kunnen nemen om het veulen goed halstermak e.d. te kunnen maken. De eigenaren kunnen nu in de toekomst gewoon even goed voor het veulen zorgen, zonder dat ze zich daar nog extra zorgen om hoeven te maken ;)

_Roosmarijn_

Berichten: 2046
Geregistreerd: 22-06-06
Woonplaats: Leusden

Re: Het mooie, lieve en sterke weesveulentjel CUTY!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:27

Wat een verhaal Renee.. Maar wat goed dat je je zo hebt ingezet voor het veulen. :)
Leuke foto's!

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Het mooie, lieve en sterke weesveulentjel CUTY!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:37

Aaaw wat een schatje is het toch ook... Wat jammer hoe het is gelopen, arm klein hummeltje, maar gelukkig maakt ze het naar de omstandigheden goed..

Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Het mooie, lieve en sterke weesveulentjel CUTY!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 14:17

De eigenaar zal natuurlijk zorgen voor de paarden, maar ze zal geen extra tijd erin kunnen steken. Ze is alleen en heeft ook nog een baan die in 3 weken begint. :j Maar ik weet zeker dat Cuty bewezen heeft dat ze zich staande kan houden!

Sanco

Berichten: 1574
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Noordwijk

Re: Het mooie, lieve en sterke weesveulentjel CUTY!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:26

wat sneu dat het zo gelopen is. gelukkig heb je een hele mooie herinnering aan cuty straks :) jammer dat amerika zo ver weg is anders had ze vast bij cody in de wei gemogen... die adopteerd veulentjes altijd meteen :)

succes met afscheid nemen en inpakken....

Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Het mooie, lieve en sterke weesveulentjel CUTY!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 00:34

Bedankt.... Ik heb helaas al afscheid moeten nemen. Gelukkig nog een paar foto's van mij en Cuty. Oh wat een fotomodelletje is het! Ze is pas 2 maanden en ze kan al heel goed stilstaan! Wat ben ik toch trots op haar *pinkt een traantje weg*

Ik zal de foto's zodirect bijvoegen in het topic

Alja

Berichten: 25652
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Het mooie, lieve en sterke weesveulentjel CUTY!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 08:27

wat een sneu verhaal zeg!
kan me voorstellen dat je moeite had met afscheid nemen!

LadySpring
Berichten: 119
Geregistreerd: 26-07-12

Re: Het mooie, lieve en sterke weesveulentjel CUTY!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:26

Kun je haar niet over een aantal jaar 3 ofzo kopen?

Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Het mooie, lieve en sterke weesveulentjel CUTY!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 11:29

zou kunnen maar weet je hoe duur het is om een paard naar NL te laten vliegen? :P Ik heb dat geld niet :P

yashilha

Berichten: 2334
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:14

Hooo meid wat is ze leuk <3
Jammer dat je haar daar achter moet laten
Hele fijne terug reis naar nederland en strekte met afscheid nemen

Hipar

Berichten: 1461
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het mooie, lieve en sterke weesveulentjel CUTY!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:26

Aaaah, die ga je zeker missen Renée <3 <3 <3

charlotte_L

Berichten: 1553
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Het mooie, lieve en sterke weesveulentjel CUTY!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:26

wat een leuk beesje <3

Dreamy

Berichten: 24072
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Het mooie, lieve en sterke weesveulentjel CUTY!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:58

Aaah, ik had nog niet gereageerd :oo Mooi verslagje gemaakt zo!
Wat een topveulentje <3 komt wel goed met haar, dankzij jou :D

Cynthia82

Berichten: 9344
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Het mooie, lieve en sterke weesveulentjel CUTY!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:16

Wat een triest verhaal ;(

Mama was mooi!
Cuty zeker ook! Het komt wel goed met dit meisje :)

lyanne_sanne
Berichten: 702
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Het mooie, lieve en sterke weesveulentjel CUTY!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 17:27

Leuk veulen :)

Klinkt toch wel als heftige koliek.. Hadden wij ook met een van onze merries, 3 weken na de bevalling ongeveer! Maar we hebben geluk gehad, want met een operatie heeft ze het overleefd! Wel heftig hoor om dat mee te maken! Je zult ze allemaal vast gaan missen als je weer thuis bent!

Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Het mooie, lieve en sterke weesveulentjel CUTY!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 00:07

een operatie was helaas geen optie geweest. Je kan met geen mogelijkheid deze merrie vervoeren en de dichtstbijzijnde kliniek was 2 uur rijden van ons vandaan... Dat is het nadeel van leven in de country. De DA had idd gezegd dat hij alles gedaan had wat hij kon en dat het afwachten was. Operatie was niet meer mogelijk.

Het afscheid was inderdaad heel moeilijk, heb nog een paar leuke foto's van mij en Cuty die ik absoluut wil laten afdrukken :j

boyke3

Berichten: 109
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: Kinrooi

Re: Het mooie, lieve en sterke weesveulentjel CUTY!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:49

Wat een verhaal,Ocharme!
Maar het is echt een mooie!

LadySpring
Berichten: 119
Geregistreerd: 26-07-12

Re: Het mooie, lieve en sterke weesveulentjel CUTY!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:44

7, daar is de merrie zo gaaf