Omdat ik nu niet meer kan slapen, telkens maar blijf denken aan wat er mis had kunnen gaan en in de korte tijden dat ik wel in slaap val droom over een overleden veulen, besluit ik om het hele verhaal maar neer te zetten in de hoop dat het helpt...
Princess is gisteren heerlijk naar buiten geweest. Wel op een apart stukje, aangezien ze de andere paarden niet meer waardeerde.
Ze harst sinds een dag of 3 dus ik hou haar goed in de gaten ondanks dat ze pas 8 mei uitgerekend is.
Mijn gevoel zegt me dat het wat eerder komt...
Rond een uur of 14.00 staat ze hinnekend naar binnen te kijken terwijl ik haar stal opstrooi en besluit om haar maar weer naar binnen te halen.
Ze eet haar bak voer leeg en eet, ondanks tussenpozen, bijna al het hooi op.
Ondanks de cam loop ik elk half uur/uur even bij haar binnen en merk rond 20.55 op dat ze wel erg klam staat. Maar aan haar uier is eigenlijk nog niet veel verandering te zien, dus ik denk dat het niet zo'n vaart zal hebben.
Mijn man gaat eten halen en ik bel mijn vriendin die graag bij de bevalling wil zijn, dat er vermoedelijk wat aan zit te komen, maar dat het nog niet zo'n vaart zal hebben. We twijfelen of ze haar kindjes nu al wakker moet maken en weg moet brengen, dus spreken we af dat ik over een half uurtje nogmaals bel om te overleggen.
Ik bel Suelza dat het vermoedelijk begonnen is en spreek af om haar op de hoogte te houden.
Wanneer Princess wat onrustig wordt en af en toe gaat liggen, besluit mijn vriendin haar kinderen naar haar moeder te brengen en mijn kant uit te komen.
Ik roep nog door de telefoon dat ze rustig aan kan doen omdat ik eerst nog ga eten en Princess nog geen melk geeft.
Wanneer ik daarna weer terug de stal inloop, ligt Princess en wanneer ik naar haar toe loop om te gluren, zie ik een donkerrode ballon uitsteken!
Alle boeken die ik gelezen heb..., alle informatie ben ik spontaan vergeten, maar weet wel dat dit niet goed is en en bel de DA. Zij zegt me dat ik de zak direct open moet maken en dat ze eraan komt.
Als ik ophang begin ik als een kip zonder kop rond te rennen in de stal op zoek naar die verdomde schaar! Ik hoor mijn man terug komen en roep 'Den! Hier! Nu! Niet goed! Schaar!'
Dan vraag ik me in mezelf af waar ik verdomme een schaar voor nodig heb, en ren terug naar Princess die inmiddels weer is gaan staan en scheur met mijn handen de zak open. Dit wordt gevolgd door een golf van vruchtwater en mist mijn hoofd op een haar. Verder ben ik zeiknat, maar op dat moment deert me dat niet.
Ik zie 2 hoefjes en bel de DA weer om te zeggen dat de zak open is. Zij zegt me dat ze onderweg is.
Daarna bel ik Suelza nogmaals dat het een Red bag delivery is en dat de DA onderweg is.
Minuten lijken uren te duren en nadat Princess eerst tot 2 maal toe met haar kont tegen de muur gaat liggen, weer opstaat, om daarna eindelijk met haar billen richting de deur gaat liggen, bundelen mijn man en ik onze krachten en trekken we hard met de weeën mee om maar zo snel mogelijk het veulen eruit te krijgen.
Binnen enkele minuten glijd er een prachtig bont veulen uit!
Als het begint te bewegen sla ik een zucht van verlichting en als vlak daarna de DA binnen komt durf ik pas weer adem te halen.
Even daarna komt mijn vriendin binnen rennen, en glunderd bij de aanblik van het mooie bonte meisje wat, ondanks dat ze wat vruchtwater binnen heeft gehad, na 10 minuten al probeert op te staan!
De Da breekt de navelstreng en blijft er net zo lang bij totdat ik me weer op mijn gemak voel.
Binnen een uur drijft deze dame haar moeder al tot wanhoop door rondjes te rennen in de stal met een overbezorgde moeder er achteraan!
Rond 23.00 besluiten we ze even met rust te laten en niet veel later zien we via de cam dat ze de uier heeft gevonden.
Vanwege alle spanningen gaan mijn man en ik rond 02.30 pas richting bed en ik neem de laptop mee zodat ik alles goed in de gaten kan houden.
Nu kijk ik naar een heerlijk slapend meisje...

...en besluit dat ik ook nog maar even ga proberen te slapen voordat we weer wakker gemaakt worden door onze 3 dochters...