Hiawatha Axioma (v. Metall) werd als eerste geboren, een week eerder dan de uitgerekende datum. Meer over hem in zijn eigen topic

Woensdag 21 maart was Aritha uitgerekend. Dinsdags was ze al aan het veranderen, maar woensdag werd duidelijk dat mevrouw de uitgerekende datum ook ging bevallen. De hele dag was ze onrustig, liep door de paddock heen en weer, zonderde zich wat af van de anderen. Mijn vriend had 's avonds om 8 uur zijn tweede menles, dus ik gaf al aan dat ik niet mee ging om te kijken, aangezien ik betwijfelde of ze het tot de nacht ging halen..
Om 6 uur de paarden naar binnen en aan de biks. Aritha at nog vrolijk alles op en begon daarna enthousiast aan haar kuil. Voor de zekerheid de camera aan en de tv aan naast de eettafel. Tijdens onze eigen maaltijd ging Aritha al een paar keer liggen, dus vertrok mijn vriend alleen voor zijn menles. Om 5 over 8 brak het vruchtwater terwijl Aritha nog stond en 5 minuutjes later ging ze liggen. Aangezien ik alles op de camera gevolgd had, ben ik toen naar de stal gelopen.
Toen ik in de stal kwam, was de vruchtblaas er al voor een klein stukje uit en al snel volgde de pootjesblaas:

Vlot daarna kwam ook het hoofdje:

Vanaf daar had Aritha wat hulp nodig. Ik dek haar altijd met hengsten die een stuk groter zijn (15 - 25 cm) en Aritha fokt van zichzelf ook vrij groot na, dus kan ze wel wat hulp gebruiken bij de geboorte van de schouderpartij

Even een rustmoment..

Eerste blik op haar nieuwe kind:

Helemaal eruit maar nog wel vast aan de navelstreng:

Aritha is opgestaan en onderzoekt haar zoon:

Vanwege de grote van het veulen, en dat het een hengstje is, is de naam niet moeilijk; Hercules Axioma

Opstaan:

en weer gevallen...

De volgende dag gelijk maar de paddock in om te leren hoe die benen werken

Zijn knappe koppie:

De tweede dag scheen de zon ook nog (we staan nog wel wat week):

Samen met neefje Hiawatha in de paddock:

Hoezo, lange benen !! (5 dagen oud)

En vandaag voor het eerst op de weide:

Een berichtje achter laten vinden we leuk !!