Sann is geboren! En hoe...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soraya85

Berichten: 1490
Geregistreerd: 31-05-09

Sann is geboren! En hoe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 06:35

Iedere nacht ging ik wel 1-2 keer kijken. Ik word dan snachts wakker omdat ik dorst heb of even moet plassen. Ik kan dan niet terug naar bed voordat ik even bij de paarden heb gekeken. Alle keren natuurlijk helemaal niks aan de hand, maar ik kan rustig verder slapen.

vrijdag 30 maart - rond 03:30
Ik word wakker, normaal zou ik nu gaan kijken. Maar ik voel mijzelf echt niet lekker, keelpijn, koortsig. Ik weet dat mijn vriend tot laat wakker is geweest en nog heeft gekeken voor hij naar bed kwam. Ik besluit te blijven liggen.

vrijdag 30 maart - rond 07:00
Mijn wekker gaat, ik voel mij écht niet lekker! Ik besluit mijn wekker 1 uurtje later te zetten.

vrijdag 30 maart - rond 08:00
Mijn wekker gaat. Ik hoor dat er buiten een paard tegen het schuilhuisje aan het schuren is. Het zal Belle wel zijn. Dit doet ze de laatste tijd vaker; dat gekriebel van al die losse haren vind ze maar niks.
Ik voel mij nog steeds niet lekker, ik besluit even te gaan kijken en daarna weer mijn bed in te gaan.

vrijdag 30 maart - rond 08:20
Ik doe de deur open en zie Belle direct staan. Met een hoofdje onder haar staart. Ik weet niet hoe snel ik in de wei sta. Ik til het hoofdje op. Die heeft het niet gehaald is het eerste wat ik denk. Koud, het ziet er niet uit zoals t hoort en onder het zand. Ik geef Belle snel een kriebel. En storm naar binnen en schreeuw dat mijn vriend moet komen. We bellen direct de DA. Belle uit de wei gehaald en we stappen wat heen en weer. We bekijken het veulen, het hoofdje is er helemaal uit zonder beentjes. Het ligt echt niet goed. DA is met spoed onderweg. En tot die tijd moeten we blijven stappen. Iets wat soms onmogelijk is, omdat belle gaat liggen en persweeën heeft. De eigenaar van Belle bel ik direct en is ook onderweg. Ik wil de merrie wat brokje geven om gerust te stellen, maar ze heeft geen eetlust. Een emmer water dan? Misschien heeft ze wel dorst? Ook niet! Die 10-15 min die het heeft geduurd voordat de DA hier was, leken echt heel lang te duren. De DA kwam gelukkig met 2. Het eerste wat ze zei was: 'die is al een tijdje dood'. Zo zag het er ook echt uit en zo voelde het ook. Maar ja.. het veulen moet er hoe dan ook uit! We hebben geprobeerd het veulen terug te duwen zodat we de beentjes goed konden leggen. Dit was echt onmogelijk. Alles zat muurvast. Eruit trekken was ook geen optie. Maar dat veulen moet er zo snel mogelijk uit anders zou de merrie het zelf niet redden. Hoe gruwelijk het ook klinkt het hoofdje eraf halen en dan in delen eruit, was de enige optie. Nadat ik een goedkeurende knik naar de DA gaf, gaf het veulen helemaal uit het niks een teken van leven. De DA voelde adem op haar hand en we hoorde een kreuntje. Het leeft! Dat veranderde de situatie! We hadden de keus om op dat moment het leven van het veulen alsnog te beëindigen waarbij de kansen voor de merrie ook laag waren. Of direct naar de kliniek voor een keizersnee. Omdat het niet mijn pony is moest ik eigenaar bellen voor overleg. Alles op alles zetten, was het antwoord!

vrijdag 30 maart - rond 09:30
We hebben zelf geen trailer, gelukkig wilde mijn buurman voor ons naar de kliniek rijden. Het is ongeveer 15 min rijden. Op de kliniek aangekomen stond alles al helemaal klaar en stonden ze ons al op te wachten. Belle wordt direct naar de ok gebracht. Ondertussen komt ook de eigenaar van Belle aan.
En nu is het wachten...

vrijdag 30 maart - rond 10:45
We worden geroepen, het veulen ligt in een kruiwagen met hooi.
Afbeelding
Het leeft! Belle ligt nog op de OK en moet nog gedicht worden. Nog een flinke klus, waar ze echt nog lang mee bezig zijn! Zeker 1,5 uur.
Ondertussen moeten wij het veulen drogen en warm houden. We hebben een warmte lamp en zijn met het veulen in de stal op het stro gaan zitten. We hebben inmiddels ook een fleece dekentje; hij heeft het erg koud.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
De keizersnee is erg zwaar geweest, want het veulen zat nog steeds muurvast in het geboortekanaal. En het kon geen kant op, ook niet van binnenuit. We worden geroepen, we mogen kijken. Belle is aan het bijkomen. We proberen het veulen erbij te zetten want het moet nu wel zo snel mogelijk drinken. Belle heeft direct moeder gevoelens voor het veulen, hoe suf ze ook nog is. Dit was even afwachten, want afstoten was ook goed mogelijk geweest. Het lukt het veulen niet om te drinken, omdat het zo belangrijk is; kolft de DA de melk af en geeft het met de fles.
We nemen moeder en veulen mee naar stal. Belle is echt nog wel wat wankel dus we moeten er nog wel even bijblijven. We proberen het veulen zoveel mogelijk te stimuleren om bij moeder te drinken, maar het lukt écht niet. En dan is het belangrijker dat het veulen de voeding binnen krijgt dan de manier waarop, dus dan maar met de fles. Afbeelding
Verder lijkt het veulen het goed te doen maar Belle heeft het nog wel heel zwaar! Omdat moeder en dochter even rust nodig hebben en wij inmiddels wel een boterham kunnen gebruiken, de paarden thuis ook nog gedaan moeten worden besluiten we even snel naar huis te gaan. Nadat we de belangrijkste dingen thuis gedaan hebben gaat de telefoon.

vrijdag 30 maart - rond 17:00
Moeder doet het goed! maar veulen gaat slecht. Suffig, drinkt niet en de bloedwaarden zijn niet goed. Waarschijnlijk ook teveel zuurstof tekort gehad. Hij noemt 3 opties. Het veulen alsnog laten gaan, naar veulencentrale brengen (want zij kunnen niet de zorg geven die het veulen nodig zou hebben), of het thuis zelf proberen. We gaan direct terug naar de kliniek om daar in het echt de opties goed te bespreken. Voor ons is er eigenlijk maar 1 optie, en dat is de laatste dus daar gaan we voor! We hebben de DA gevraagd om eerlijk antwoord te geven; over de kansen en wat zijn beslissing zou zijn. Hou zou het veulen laten gaan, het heeft te veel zorg nodig met te weinig kansen. Maar hoe klein de kansen ook zijn, ik moet het geprobeerd hebben! Belle en Sann hebben zo gevochten voor het leven dan kan ik dat nu niet stoppen. We kijken in de stal en we zien het veulen rondhupsen!
We krijgen uitleg over alles en maken een plan van aanpak. Omdat alles nogal veel is om te onthouden schrijven we alles op.

vrijdag 30 maart - rond 18:00
Inmiddels mag het veulen alweer de fles. Merrie geeft veel en makkelijk melk dus dat is fijn! Het veulen drinkt goed! Normaal staan de paarden 24/7 buiten met een afdak en schuilhuisje (soort iglo). Niet geschik voor deze situatie; dus thuis wordt ondertussen had gewerkt aan een stal.

vrijdag 30 maart - rond 19:30
Veulen mag alweer haar 2e fles. Direct besef ik hoe kort 1,5 uur ertussen is, je bent er dus echt continu ermee bezig. Maar we zetten alles op alles!
We wegen het veulen op een hondenweegschaal, ze weegt 13 kilo. Belangrijk om te weten ivm de hoeveelheid voeding.

vrijdag 30 maart - rond 20:00
We gaan naar huis! Veulen is nu al trailermak ;) Je kunt niet vroeg genoeg beginnen.

Ze staan er nu goed bij. Het is dat de DA heeft gezegd dat de bloedwaarden niet goed zijn en dat het lichaam het zwaar heeft. Want ik zie alleen een gezond veulen van loopt, slaapt, speelt, nu al eigenwijs is, en goed drinkt.. uit de fles. Mest en plast. Moeder doet het heel goed! Boven verwachting! Hopen dat het zo blijft!
Afbeelding

We gaan er keihard voor knokken om het veulen groot te brengen. En we blijven hopen dat de merrie ons daar zoveel mogelijk bij zal hebben.

.. door alle hectiek zou ik het bijna vergeten. De naam die van te voren al gekozen was is Sann. Vernoemt naar mijn in november overleden paard (Sarah Ann). Omdat we vonden dat dit bijzondere veulentje wel een extra naam verdiende wat verwijst naar de dag vandaag, hebben we er Lucky voor geplakt. Een hele mond vol voor zo'n kleine: Lucky Sann van Te voet & Te paard. Maar als we haar roepen, gebruiken we gewoon Sann.

En nog even voor de mensen die ons of de paarden niet kennen. Belle is niet van mij, maar ze staat hier al ruim een jaar en 1 van mijn hengstjes is de papa. Sann blijft bij mij.

Voor foto's van het dekken en de dracht:
Soraya85 @ [KS-ITP] Knappe Belle en haar zwangere buikje!

piewie

Berichten: 1920
Geregistreerd: 11-05-07

Re: Sann is geboren! En hoe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 06:44

Heb net alles gelezen. Diep respect voor jullie hoe jullie het hebben aangepakt. Ik hoop echt dat beide paardjes het overleven!
Hoop natuurlijk ook op meerdere foto´s!

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 06:47

Wat een verhaal, ik duim voor jullie dat alles goed blijft gaan.

cashlee

Berichten: 472
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 06:49

Oei, heftig verhaal hoor! Hoop dat alles goed komt! Hoe is het nu met moeders?
Veel geluk!

Soraya85

Berichten: 1490
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Sann is geboren! En hoe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 06:51

Dank je wel voor de lieve reacties op de vroeg ochtend!

Moeder maakt het goed! Is rustig, laat alles braaf toe, temperatuur is goed, eetlust, goede mest en.. lief voor het veulen!

piewie

Berichten: 1920
Geregistreerd: 11-05-07

Re: Sann is geboren! En hoe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 07:04

mooi dat moeders het zo goed maakt en lief is voor dr veulen.
Maar hoe gaat het met het veulen zelf...

brenin21

Berichten: 363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 07:11

Heel, heel veel succes met jullie kleine kanjers!! En heel veel respect voor jullie! Met zoveel inzet van jullie en iedereen om jullie heen die dit goed willen laten aflopen moet er wel een wonder gaan geschieden!

Soraya85

Berichten: 1490
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Sann is geboren! En hoe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 07:19

De DA komt aan het einde van de ochtend (mits niet eerder nodig) op controle en medicatie toedienen. En bloed afnemen voor het bepalen van de bloedwaarden. Maar wat ik zie gaat het goed met het veulen! drinkt goed. temperatuur is goed. mest en plast. Slaapt en speelt.

janouk
Blogger

Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 07:27

DUIM DUIM DUIM heel veel succes! Het is super dat de moeder zo lief is voor het veulen en zich gemakkelijk laat melken. ALlemaal pluspunten.

Sette

Berichten: 1084
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Sann is geboren! En hoe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 07:34

Jeetje wat een verhaal weer.
Heel veel sterkte, het klinkt goed iig.

piewie

Berichten: 1920
Geregistreerd: 11-05-07

Re: Sann is geboren! En hoe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 07:48

drinkt het al bij de moeder

xxelviraxx

Berichten: 3397
Geregistreerd: 06-12-07
Woonplaats: Hilvarenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 07:52

Zo hee dat was wel even schrikken zeg! Gelukkig leven ze allebei nog. Ik zal duimen dat het goed blijft gaan!

HarmanyL

Berichten: 2665
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 07:53

Wow wat een verhaal! Veel sterkte de komende tijd! En idd raar dat het veulen zo gezond oogt terwiijl de bloedwaardes dan wat anders zeggen. Maar zolang zij er zo levendig aan toe is zou ik ook niet over m'n hart kunnen verkrijgen haar in te laten slapen..

FahyaFemke

Berichten: 3555
Geregistreerd: 09-12-05
Woonplaats: Goeree-Overflakkee, ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 07:55

heftig verhaal! Gelukkig gaat het goed met beide, ik hoop dat de bloedwaarden weer snel goed zijn!

alexandras
Berichten: 173
Geregistreerd: 07-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:00

Wat een verhaal, hoop dat ze het beide redden

Nagano

Berichten: 3172
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:05

wat en verhaal zeg jullie hebben het super gedaan met ze alle
en geef mams en de kleine maar een dikke knuffel en ik hoop dat alles goed blijft gaan met beide

Yontheke

Berichten: 4435
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:10

Wat een verhaal zeg..
Ik hoop voor jullie dat het de goede kant op gaat met het veulen en de bloedwaardes goed zijn.
Dat verdienen jullie wel!

EngeltjeS

Berichten: 16644
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:12

Ik duim voor jullie!

Wat een bevalling, en wat een kracht van beide pony's!

catalyst1

Berichten: 1597
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Doetinchem

Re: Sann is geboren! En hoe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:18

Wat heftig,maar omtzettend knap dat jullie zo adequaat hebben gereageerd en nu alles op alles zetten om het veulen een goede kans te geven. Heel veel succes,ik hoop dat het veulen gezond opgroeit en mams ook binnenkort weer 100% is,zodat ze lekker samen op de wei kunnen genieten!

kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:23

Wauw wat een verhaal zeg :(:)

Wat een ongooflijk vechtlustig veulentje!
Die verdient het om alle kansen te krijgen. Echt toppie van jullie +:)+

Ik wens jullie alle geluk van de hele wereld toe :)

SaBiNa_S

Berichten: 3738
Geregistreerd: 03-12-08

Re: Sann is geboren! En hoe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:27

jeeetje wat een verhaal!
gelukkig is t goed gekomen met allebei :)

sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:31

Jeetje.....ben er stil van. Dat is heftig geweest (en nog natuurlijk, nu met de zorg om Sann en Belle zo goed mogelijk door deze periode heen te loodsen)
Is er nog kans dat Sann bij belle gaat drinken of is die kans nu uitgesloten? (puur nieuwsgierig, ben een leek op dat gebied ;-) )
Ik duim heel hard mee dat het met beiden voortreffelijk zal gaan!

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:31

Wat een verhaal zeg! En het zijn inderdaad vechtertjes.

Ik ga ook duimen dat de kleine het gaat halen. Ik zou oppassen dat er niet teveel vreemd volk op stal komt en ook oppassen met contact met andere paarden. Een virus is iets wat ze niet kunnen gebruiken.

TLNLSDB

Berichten: 1313
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:32

Wow! wat een verhaal zeg jeetje..
Dat was schrikken!
Respect voor jullie goede zorg & handelen!
Dat het maar goed met ze mag blijven gaan!

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:33

Wat een verhaal en wat een happy end!
Prachtig veulentje dat gaat vast allemaal goed komen.