Normaal niet echt bijzonder, maar deze moet wel een echte doorzetter zijn.
Vlak na het dekken is Famke ziek geweest, in eerste instantie dacht de DA aan een darmontsteking maar omdat ze gedekt was mocht ze de nodige ontstekingsremmers niet hebben en moest ze op eigen kracht herstellen. Uitsluitend pijnstilling werd gegeven.
Helaas werd Famke zieker en zieker, darmgeluid was goed, mesten ging gewoon door en met opvoelen niets bijzonders, maar eten wilde ze bijna niet meer en drinken was ook moeilijk en ze had koorts. Alles wat past bij een darmontsteking.
We hadden na 36 uur het idee dat als ze zou gaan liggen, ze niet meer op kon staan, achterhand was totaal verzwakt. Ik was me al aan het voorbereiden om een jong, 2 1/2 maand, veulen zonder moeder te hebben. Vervoeren naar de kliniek was geen optie het risico dat ze zou vallen in de trailer, was te groot. Het was inmiddels dag 15 na het dekken en de DA stelde voor om te scannen of ze drachtig zou zijn zodat we weten wat we wel of niet met medicijnen konden doen.
Wat heb ik gehoopt dat ze niet drachtig zou zijn zodat we alles uit de kast konden halen om haar erdoor te krijgen.
15 dagen is eigenlijk te vroeg om te scannen, maar er was toch een vruchtje te zien, wel drachtig dus.
Die scan is ons geluk geweest, want tijdens het scannen ontdekte de DA, een andere dan die de eerste keer heeft opgevoeld, dat er ergens hoog in de darmen een prop zat. Laxeren met parafine heeft uiteindelijk uitkomst gebracht, Famke heeft het gered.
Het is nog steeds een vraag waar die prop vandaan kwam, ze stond nl. 24/7 op de wei en kreeg niet anders dan gras en voldoende beweging. Proppen en verstopping zie je eerder bij stalpaarden.
Op ong. 40 dagen weer laten scannen, het vruchtje was blijven zitten, wonderlijk dat alles gewoon doorging ondanks de koorts en zwakte van de moeder.
Na de nodige rust kwam Famke weer goed in conditie en hebben we lekker door kunnen rijden. Een hele tijd heb ik me afgevraagd of ze nog drachtig zou zijn, buik groeide niet. Door de vorst heeft ze een paar weken stil gestaan en ineens is haar buik toch echt naar mooie ronde drachtige buik gegroeid

Nu ben ik heel blij met het kleine wonder wat eraan komt. Officieel is de teldatum 11 mei, maar Famke heeft met tot 3x toe verrast tussen 2 en 3 weken voor de tijd. Vanaf de laatste week van april wordt het spannend, is alles OK met de kleine en heeft hij of zij niets aan de ziekte van moeders overgehouden?
OK dit verhaal was lang genoeg, nu de foto's van vandaag:
Sabine, mijn dochter heeft wat lekkers gemaakt voor Famke:
Want een zwanger paard eet graag worteltaart:
Smaakt prima!
We kunnen er niet omheen, Famke is lekker rond
En gezond
zet wel vaak haar achterbeen als steun onder haar buik

Haar lieve hoofd wat aan het einde van de dracht een steeds zachtere uitdrukking krijgt
Als laatste haar moeder, Oma Roos, die een paar weken na Famke haar 4e kind verwacht
De paarden liepen al een paar uurtjes buiten in een "wei" die schreeuwt om LENTE, daarom zijn ze niet al te schoon