Dikkie dik Mieke telt af!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

Dikkie dik Mieke telt af!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 16:25

Je zou het zowat niet geloven, maar alles is echt! Ik wist niet dat zoon pony zulke maten aan kon nemen!
We wachten hier inmiddels nog altijd op een baby, het schiet nog niet erg op.
Ik weet helaas geen data omdat ik de merrie drachtig gekocht heb (zonder dat ik iets van de dracht wist)
De vader is dus onbekend. Wel lopen er veel appaloosa's daar. dus zou er zomaar een half appie uit kunnen komen.

Vandaag heb ik een lekkere troetel buurt gehouden voor mn meisje. *\o/* Ze was echt verschrikkelijk in de rui!
Dus na een tijd borstelen was haar vacht weer wat normaler. Ook haar manen heb ik weer is helemaal uit gekamt, en haar staart gevlecht.
Ze vond het heerlijk! lekkere massages zijn altijd fijn. Even lekker een blokje om (maar een paar meter, ze loopt niet meer zo makkelijk) is altijd leuk.

Ik heb het idee dat het niet lang meer duurt, zeker nu ze kleine witte puntjes op haar uier heeft zitten!
Zelf heeft ze er erg veel last van. Ze kan niet meer normaal lopen, want ze komt konstant met haar achterbenen tegen haar buik aan :')

Voor wie haar eerdere topic niet gezien heeft: [KS-ITP] dik-dikker-dikst-nog veel dikker?
Inmiddels word ze uiteraard niet meer bereden, maar ik ga zo vaak mogelijk een stukje wandelen.
Ook ben ik druk bezig met afbouwen van dekens! ze draagt inmiddels overdag geen dekens meer!
Als iemand nog dingen weet die goed/fijn voor haar zijn, dan hoor ik het graag! Dit was absoluut niet de bedoeling, en ik moet zelf dus nog veel leren!

Na dit verhaal, dan eindelijk de fotos! :j
Afbeelding
beetje slaperig! :O
Afbeelding
Mooi meisje!
Afbeelding
Bungel buik
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ze was toch een boommaat of 5 smaller? >;)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En als aller laatste! *\o/*
De enige echte.............. MELKBAR! :#
Afbeelding
(witte puntjes heel klein beetje te zien)
Afbeelding

En, wat vinden jullie?

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Dikkie dik Mieke telt af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:28

Wauw! Schiet al aardig op! De melkbar ziet er al goed uit... Kan elk moment gebeuren zeg ik. ;) Hou je het veulen?
Succes met de verdere dracht en bevalling! Ik weet hoe spannend het kan zijn. Heb zelf een dragende merrie nu op stal. Maar die is pas 2 juni uitgerekend. Hoop dat die kleine dus nog even blijft zitten...

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:29

Ben benieuwd !

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:32

ben wel benieuwd wat daar uit gaat komen. spannend lijkt me dat je niet precies weet wanneer het veulen komt. Dan kan er elke ochtend een verassing in de stal liggen. Heb je een camera ofzo bij de stal?

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:41

wat leuk! zo te zien kan het elk moment komen! worden haar banden al slapper? misschien handig om het dikke buiken topic te bekijken? Daar staan op de eerste pagina allerlei benodigdheden die je moet hebben voor tijdens de geboorte. Ook staat er informatie voor als er iets mis gaat tijdens de geboorte. Ga je waken bij Mieke? Misschien nog een tip om haar manen in een hengstenvlecht te doen? Ze zal wel wat gaan zweten tijdens de bevalling dus dan is het lekker om niet nog een pak manen op dr hals te hebben:) Hoe staat ze gestald? Als ze binnen staat zou ik die deken lekker aflaten 's nachts. Als ze buiten staat zou ik tijdens de eerste iets 'warmere' nacht lekker die deken aflaten;) sowieso deken aflaten als je niet gaat waken, want dan is een deken misschien nog wel gevaarlijk ook. Succes! Dit is de link van het dikke buiken topic: [KS] [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 16:42

Giolli schreef:
Wauw! Schiet al aardig op! De melkbar ziet er al goed uit... Kan elk moment gebeuren zeg ik. ;) Hou je het veulen?
Succes met de verdere dracht en bevalling! Ik weet hoe spannend het kan zijn. Heb zelf een dragende merrie nu op stal. Maar die is pas 2 juni uitgerekend. Hoop dat die kleine dus nog even blijft zitten...

Of ik het veulen hou, nog geen idee. Ik moet wel wat verkopen, helaas. (ik kocht mieke en kreeg daar dus een veulen bij mee (edes, die is nu dus een jaar, een beetje verwarrend) En die heeft hij nooit opgehaald) dus ik zit eigenlijk al, met een te veel. Maar als ik er nu helemaal aan verkocht ben, dan hoeft hij niet weg.

xxxmarexxx schreef:
ben wel benieuwd wat daar uit gaat komen. spannend lijkt me dat je niet precies weet wanneer het veulen komt. Dan kan er elke ochtend een verassing in de stal liggen. Heb je een camera ofzo bij de stal?

Ze lopen 24/7 buiten, dus kan ik geen camera op hangen! ik ben er wel zenuwappig van hoor!

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 16:46

sultan15 schreef:
wat leuk! zo te zien kan het elk moment komen! worden haar banden al slapper? misschien handig om het dikke buiken topic te bekijken? Daar staan op de eerste pagina allerlei benodigdheden die je moet hebben voor tijdens de geboorte. Ook staat er informatie voor als er iets mis gaat tijdens de geboorte. Ga je waken bij Mieke? Misschien nog een tip om haar manen in een hengstenvlecht te doen? Ze zal wel wat gaan zweten tijdens de bevalling dus dan is het lekker om niet nog een pak manen op dr hals te hebben:) Hoe staat ze gestald? Als ze binnen staat zou ik die deken lekker aflaten 's nachts. Als ze buiten staat zou ik tijdens de eerste iets 'warmere' nacht lekker die deken aflaten;) sowieso deken aflaten als je niet gaat waken, want dan is een deken misschien nog wel gevaarlijk ook. Succes! Dit is de link van het dikke buiken topic: [KS] [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Hoe kan ik zien of haar banden slapper worden?

Ja, dikken buiken topic ken ik, ik heb het al regelmatig door gelezen, erg leerzaam!

Ze staat nu 24/7e buiten. (met schuilstal) maar ik twijfel of ik haar niet beter binnen kan zetten?
Binnen heb ik er wel veel beter zicht op, en kan ik de dekens aflaten.
Snacht kan ik echt nog niet zonder dekens, ik had haar flink onder de dekens staan, en toen kwam ik er dus achter dat dat niet handig is bij een drachtige merrie :Y)
Dus ik ben wel al druk met afbouwen, maar ik kan niet zomaar alles af laten, lijkt me niet gezond.
Waken gaat als ze buiten staat sowieso niet helaas.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:49

als je haar binnen zou kunnen zetten zou ik daar in de nacht wel voor kiezen. Heb je licht in de stal? Dit is wel handig voor het geval de da moet komen. Ipv camera kun je ook een of ander band om doen dan gaat er een alarm af wanneer zo een tijd ligt. Weet zo de naam niet meer van die band.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:54

Spannend!
Dat gaat zo te zien niet lang meer duren :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:57

Geloof me, het kan nog veeeeeeeeeeeel dikker :D
Let erop dat je haar goed blijft voeren, ze oogt wat schraal op de rug en achterhand, komt vaker voor bij shetlanders.
Het scheelt ook niet dat je haar niet lekker in het gras kunt zetten als baby binnenkort komt maargoed.
Ik zou haar lekker laten staan buiten, deken op kan prima alleen kun je de bilriemen beter aflaten.
Met een week of 3/4 kan ze prima dekenloos hoor :j
Daarnaast heeft ze buiten meer ruimte om te bevallen en kan ze de ideale plek zoeken.
Mijn merrie moest noodgedwongen haar dekentje nu af ivm luis, ze zetten hun haar op en hebben het net zo warm!
Verder niet al te veel zorgen maken, ze heeft eerder een veulen gehad en weet dus heel goed wat ze zelf moet doen!
Volgende keer zou ik wel even de smid vragen haar wat steiler te zetten achter, ze heeft wat ondergeschoven verzenen zo.
Heel veel plezier met de kleine straks!

edit: ik denk dat baby nog wel even blijft zitten tot half maart ;-)

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:13

Wanneer haar banden slapper worden, lijkt het alsof haar kont wat in valt. De spieren die op haar kont zitten verslappen zodat het geboortekanaal wat ruimer wordt voor het veulen. zie ook: [KS] slappe banden? voor een foto. Buiten staan is voor haar denk ik prettiger omdat ze dat gewent is. Misschien wel handig om een stal klaar te hebben mocht dit nodig zijn (wanneer er iets mis gaat of als zij of het veulen naar binnen moeten bijvoorbeeld). Qua deken zou ik dan inderdaad de bilriemen eraf halen en de buiksingels heel los doen (niet zo los dat ze erin kan staan maar wel los genoeg zodat ze geen last heeft van de deken als ze gaat liggen tijdens de bevalling). Bedenk wel dat Mieke het tijdens de geboorte flink warm kan krijgen/zweten. Je zou een birthalarm om kunnen doen zodat je gebeld/een alarm krijgt wanneer ze gaat liggen om te bevallen. Dan kun je er in ieder geval heen om te checken of alles goed met Mieke en veulen is. Birthalarm werkt alleen niet bij iedere merrie even goed.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 17:34

sultan15 schreef:
Wanneer haar banden slapper worden, lijkt het alsof haar kont wat in valt. De spieren die op haar kont zitten verslappen zodat het geboortekanaal wat ruimer wordt voor het veulen. zie ook: [KS] slappe banden? voor een foto. Buiten staan is voor haar denk ik prettiger omdat ze dat gewent is. Misschien wel handig om een stal klaar te hebben mocht dit nodig zijn (wanneer er iets mis gaat of als zij of het veulen naar binnen moeten bijvoorbeeld). Qua deken zou ik dan inderdaad de bilriemen eraf halen en de buiksingels heel los doen (niet zo los dat ze erin kan staan maar wel los genoeg zodat ze geen last heeft van de deken als ze gaat liggen tijdens de bevalling). Bedenk wel dat Mieke het tijdens de geboorte flink warm kan krijgen/zweten. Je zou een birthalarm om kunnen doen zodat je gebeld/een alarm krijgt wanneer ze gaat liggen om te bevallen. Dan kun je er in ieder geval heen om te checken of alles goed met Mieke en veulen is. Birthalarm werkt alleen niet bij iedere merrie even goed.

Bedankt voor de link! ik heb hem gelijk doorgelezen, erg nuttig! Ik zet een pak stro in de stal, dan hoef ik alleen de touwtjes nog maar los te maken. Bedankt voor de tip! Bilriemen heeft ze niet (dan trapt ze) en de buiksingels kunnen helaas niet langer. Ik heb gehoord dat een veulen vast kan komen te zitten anders in de singels? Schone deken hangt ook klaar. Zoon singel lijkt me niet echt handig, mieke vind singels altijd erg vervelend zitten, ze krijg schuur plekjes onder haar buik, en er moet dan ook persee een staartriem aan, anders blijf het niet zitten. niet echt fijn dus.

Wildgirl schreef:
Geloof me, het kan nog veeeeeeeeeeeel dikker :D
Let erop dat je haar goed blijft voeren, ze oogt wat schraal op de rug en achterhand, komt vaker voor bij shetlanders.
Het scheelt ook niet dat je haar niet lekker in het gras kunt zetten als baby binnenkort komt maargoed.
Ik zou haar lekker laten staan buiten, deken op kan prima alleen kun je de bilriemen beter aflaten.
Met een week of 3/4 kan ze prima dekenloos hoor :j
Daarnaast heeft ze buiten meer ruimte om te bevallen en kan ze de ideale plek zoeken.
Mijn merrie moest noodgedwongen haar dekentje nu af ivm luis, ze zetten hun haar op en hebben het net zo warm!
Verder niet al te veel zorgen maken, ze heeft eerder een veulen gehad en weet dus heel goed wat ze zelf moet doen!
Volgende keer zou ik wel even de smid vragen haar wat steiler te zetten achter, ze heeft wat ondergeschoven verzenen zo.
Heel veel plezier met de kleine straks!

edit: ik denk dat baby nog wel even blijft zitten tot half maart ;-)

Ja, ze krijgt nu basis brok+muslie, misschien moet ik het nog wat ophogen dan.
Helaas, hier alleen maar bagger, geen sprietje gras te bekennen jammer genoeg (tijdens het wandelen mag ze wel eten :))
Ze heeft iid al veeeel meer veulens gehad (met haar 12 jaar, word dit haar 9e veulen!) dus wat dat betreft verwacht ik geen problemen.

Smid is gebeld! ik heb haar sinds aankoop (jaar geleden) nog niet hoeven bekappen, omdat ze het steeds weer afsleet, maar haar achterhoefjes zijn nu niet meer rond, dus hij komt over een poosje weer. Tot half maart zal de beeb niet blijven zitten, ik heb uitgerekend dat het op zn laatst 16 maart moet zijn (maar kan dan natuurlijk nog wel overtijd zijn)

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:37

Je schijnt ook een alarm te hebben wat je aan het halster kan doen. misschien is dat een idee. Goed bezig verder;) misschien een idee om de basisbrok te vervangen door merriebrok? Daar zitten meer vitamine en mineralen die het veulen nodig heeft en die de melkproductie bevorderen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:18

vergeet ook niet nog even de hoefjes goed te laten kappen en vijlen, dan kan ze niet per ongeluk het veulentje raken doro te lange teentjes :)

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:25

ik volg!!! :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:53

als ik dat zo zie kan het best nog wel een paar weken duren,maar dat is afgaand op het uier en daar kun je niet bij alle merries wat van zeggen.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 11:20

Ik wil mieke wat meer bij voeren, om dat ze idd best aan de dunne kant is. Helaas hebben we 0,000 aan gras, allemaal kapot gelopen helaas.. moet nog maar zien of het nog komt. Dus het zal op een andere manier moeten. Ze hebben al onbeperkt ruwvoer, dus wat kan ik met brokken nog doen? Ze krijgt nu een halve kilo merrie brok+wortels. Misschien een kwart kilo musli er bij?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:29

Hoe lang voer je die merriebrok al? Persoonlijk ben ik geen fan van muesli, zoete troep ;-)
Van Subli heb je een slobber te koop bij de Welkoop, 6,50 de zak, even laten weken in warm water,roeren en voeren :D
Ik geef dat mijn drachtige merrie van 21 ook ter ondersteuning, die is deze winter ook wat ingevallen.
Enige voordeel dat wij hier hebben is dat ze nu nog mooi in het gras staat.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:32

MisticRider schreef:
Ik wil mieke wat meer bij voeren, om dat ze idd best aan de dunne kant is. Helaas hebben we 0,000 aan gras, allemaal kapot gelopen helaas.. moet nog maar zien of het nog komt. Dus het zal op een andere manier moeten. Ze hebben al onbeperkt ruwvoer, dus wat kan ik met brokken nog doen? Ze krijgt nu een halve kilo merrie brok+wortels. Misschien een kwart kilo musli er bij?

ik zou dan eerder een beetje zemelen of bietenpulp bijgeven,dat is een dikmaker en zit verder weinig extra voedingsstoffen in dus teveel energie krijgt ze niet.
verder vind ik wat je nu voert wel al veel maar als ze het nodig heeft is het logisch

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:20

Is ze al bevallen?:)