Omdat mijn Welsh Mountain merrie nog maar 2 maanden te gaan heeft, heb ik besloten een KS_ITP topic te openen. Rosa is 24 april uitgerekend en dit is haar 2e veulen.
Dit is mijn merrie Rosa (v. Penwisg Draig Du), vosroan, zelf uit 2001

Rosa met mijn andere pony, haar maatje Bastiaan (New Forest ruin)

En dit was haar dikke buik een week geleden (bijna 9 maanden drachtig)

Ze is drachtig van de nu 4 jarige valkhengst Twisthoeve's (G) Rhydaman (v. Joiners Kilkenny)

En zijn mooie koppie

Rosa is 1,16m en Rhydaman is 1,18m maar zal misschien nog iets groeien gezien zijn leeftijd.
Ik ben erg benieuwd naar dit veulen, omdat ik vind dat Rhydaman Rosa echt aanvult. En leuke bijkomstigheid, ik ben wel erg benieuwd naar de kleur van dit veulen, aangezien er nogal wat mogelijkheden zijn.
Even voor de kleurkenners;
Rosa: Vader is een zwarte hengst met vosfactor, moeder is een schimmel, geboortekleur onbekend.
Rosa heeft dus als genetische code eeAaRr of eeaaRr. Er is niet bekend of zijn geen agouti heeft of heterozygoot is. Haar vorige veulen was een zwart veulen uit een homozygoot zwarte hengst. Rosa heeft ook nog een blauw oog rechts. Afhankelijk van het seizoen heeft Rosa wel of niet 3 witte haren op haar hoofd, verder geen aftekeningen.
Rhydaman: Vader is een bruine hengst waarvan bekend is dat hij een vosfactor heeft. Naar mijn weten homozygoot agouti. Moeder is een valkmerrie, die al eens een zwart veulen heeft gegeven. Voor zover bij mij bekend geen vosnakomelingen. Rhydaman zelf heeft pas 2 nakomelingen, beide valkmerries. Dus onbekend of hij een vosfactor heeft en of hij homozygoot of heterozygoot agouti is.
Er vanuit gaande dat er bij de hengst zwarte en vosnakomelingen mogelijk zijn, dan zijn dit de kleuropties voor het aankomende veulen;
Zwart, zwartroan, smokey, smokeyroan
Bruin, valk, bruinroan, valkroan
Vos, palomino, vosroan, palominoroan.
Gezien Rosa's kleur is het mogelijk dat zij alle kleuren ook nog een donkere tint meegeeft.
Gokjes wagen mag uiteraard

Een reactie is altijd leuk!
Gelieve de foto's niet te kopieren