Kharamel GF veulens geboren! (1e veulen pag 6, 2e pag 9)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

Kharamel GF veulens geboren! (1e veulen pag 6, 2e pag 9)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 02:45

Dit jaar verwachten we (en hopen we op) twee kleurrijke veulens van onze eigen hengst Kharamel GF (a.k.a Champie) en twee van onze merries, Goldy en Valki.

Champs is een amber champagne arabische hengst (87% arab) van 1.53m
Zijn vader is Khalvin Khlein KPM en zijn moeders vader is de bekende Anthal
http://www.allbreedpedigree.com/kharamel+gf

Kharamel GF
Afbeelding

Afbeelding

Goldy verwacht als eerste haar veulen, namelijk eind april.
Goldy is een 17 jarige sooty palomino welshpony. Ze was mijn allereerste eigen pony, wat het voor mij dus extra speciaal maakt.
Ze heeft al 2 keer eerder een veulen gehad, de eerste was een palomino merrie en de tweede een koffievos merrie. Ik heb voor dit jaar weer een merrieveulen besteld :P

Goldy
Afbeelding

Onze tweede merrie, Valki, is pas sinds heel kort bij ons. Ze was van een kennis van ons, maar wegens omstandigheden moest die haar verkopen.
Ze is vorig jaar nog gedekt door Champie en verwacht over niet al te lange tijd ook een veulen van hem. Ze is begin mei uitgerekend.
Valki is een valk bonte appaloosa merrie van 8 jaar oud. Ingeschreven in het appaloosa stamboek.
(Onderstaande foto is van vorig jaar toen ze hoogdrachtig was. Haar buik is nu nog niet van zo'n omvang :P Al begint het er aardig op te lijken.)

Valki
Afbeelding

Deze week zal ik bij mooi weer eens even wat foto's maken van hun drachtige (hang)buikjes :D

Anyway, wat denken jullie dat hier voor regenboogpaardjes uit gaan komen? :#

Ik hoop op 2 merrieveulens en dat ze in ieder geval beide het champagne-gen doorkrijgen. :j
Maar ik zou het ook helemaal niet erg vinden wanneer ze van hun moeders ook alles meekrijgen zoals het creme-gen, bontfactor en evt appaloosa. :D Dan zijn het pas echt regenboogjes :))
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 27-04-12 16:49, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Op verzoek titel aangepast

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:15

Waauw, wat een leuke kleurtjes allemaal! Ik wacht is spanning mee af :)
Ik gok op een gold champagne veulen voor Goldy en een Amber Cream Champagne gevlekt veulen voor Valkie ;)

Emori

Re: regenboogpaardjes in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:18

Ben benieuwd Faline wat er uitrolt :D

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:28

Ben heel benieuwd, en wacht met je mee :-)

Bigbrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:51

wat een leuke kleurtjes!:D

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:55

Wat een ontzettend gave kleuren hebben je paarden zeg!
Ben heel benieuwd wat voor een veulens hier uit gaat komen. :D

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 00:40

Ik ben zelf ook heel erg benieuwd :D
Gold Champagne kan het helaas niet worden, want Champie is homozygoot voor zwart, dus er kan geen vos uitkomen (vos is de basiskleur van Gold champagne)

Een classic of classic cream zou leuk zijn, maar bij beide combi's heb je in percentages daar de kleinste kans op. Maar goed... het kan :D
Ben ook benieuwd of het sooty gebeuren nog invloed kan hebben op champagne... ik zal eens even googlen.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:50

Leuk, das wel bijzonder, een amber die homozygoot zwart is. Bij paarden die basiskleur zwart zijn komt het wel meer voor, maar bij de bay's toch niet zo vaak he?

Inderdaad, classic gaat moeilijk worden. Als je palomino merrie geen agouti draagt is er weer net íetsje meer kans :D

Deze site vind ik wel leuk voor mogelijke kleurtjes te bekijken; http://www.jenniferhoffman.net/horse/ho ... 2218320000
Als je hier een Amber Cream champagne 'maakt' en je klikt sooty aan, veranderd de kleur toch, dus volgens mij heeft het wel invloed. :)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 01:44

In principe zijn bay's ook basis zwart, maar dan + agouti.
De vader van Champs is ook homozygoot zwart :j Ik heb eigenlijk geen idee of ze wel of niet vaak homozygoot voor zwart zijn.

Ik weet helaas niet of goldy (de palo) agouti draagt. Sooty heeft ze wel bij haar twee vorige veulens doorgegeven (een palomino en een koffievos)
Mijn cremello heeft trouwens 2 palo ouders met het sootygen, maar dat zie je niet aan de buitenkant. (Haar vader is berkhofs higgledy piggledy, die is zo sooty dat je niet eens meer ziet dat hij palomino is. http://www.beaphinehoeve.nl/nl/hengsten/hickey.html) Maar het zou nog wel kunnen komen, zowel Goldy als haar dochter en HP waren als jonge pony veel lichter. Maar goed, misschien hebben beide ouders het niet doorgegeven, dat kan ook.
(Kwam net nog een grappige foto van een sooty tegen, zwarte manen en een witte staart :+ http://www.whitehorseproductions.com/im ... typalo.jpg )

brighteyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:32

:D wauw! wat een plaatje van een hengst is dat.
Ik ben zeer benieuwd wat er uit beide combinaties komt.
:)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:18

Ja sooty doet leuke dingen met een paard he :)
Ben echt benieuwd wat er gaat uitkomen, je hebt een hele hoop leuke genen bij elkaar daar
(enkel dun mis je nog, die is ook altijd leuk :D)

marjan2507

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:21

Wouw! wat een gave paardjes. ze zien er heel mooi uit, zullen wel hele mooie veulens van komen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 01:31

Ja Dun, maar qua verdunningen missen we ook nog Silver en Pearl.
Silver en Dun vind ik ook erg mooi, pearl lijkt erg op champagne en is erg zeldzaam, wel mooi maar qua fokken voorlopig niet haalbaar :+ Dun en Silver misschien in de toekomst wel.
Vind bijvoorbeeld Dun hengst Djamai van Stoeterij Dubois een erg geschikte match voor mijn cremello voor over een paar jaar. :j

Maar goed, het pallet aan kleuren is al heel compleet hier op stal :D Maar eens zien wat ze allemaal aan de veulens door gaan geven. Ik hoop dat ik morgen even tijd heb voor een paar 'buik' foto's.
Wordt toch wel met de dag nieuwsgieriger naar wat voor veulens we krijgen.

Maar daarnaast ook altijd weer spannend naarmate de bevallingen dichterbij komen, hopen dat het wat makkelijk gaat allemaal en dat zowel de merries als de veulens het er helemaal gezond vanaf brengen.
Gelukkig hebben beide merries al eerder veulens gehad, dus dat scheelt.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:00

Jep idd die ook nog :) Ik zit met paints & quarters, daar zijn silver en pearl helemaal niet veel-voorkomend.
Ik kan me volledig inleven met jou, heb hier ook 2 merries die voor de eerste keer drachtig zijn van onze eigen dunskin hengst :)

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:39

zo wat een bijzondere kleurtjes, hier zijn we dus wel benieuwd naar.

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:04

Die hengst! Wat een uitstraling zeg! Terwijl ik normaal helemaal niet op Arabiertjes val. :o
Heel benieuwd naar wat hieruit gaat komen. :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:01

Ik ga dit topic even volgen :) Ben benieuwd wat voor kleurtjes eruit komen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:13

die hengst heeft wel waaaaaanzinnig mooie ogen zeg1 hoort dat bij zijn kleur? is het door te geven aan nakomelingen, of gewoon puur geluk gehad?

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 14:44

Dat hoort inderdaad bij zijn kleur, het champagne gen is een verdunningsgen, vergelijkbaar met creme. (creme geeft bijvoorbeeld palomino en valk) Alleen bij champagne worden de ogen ook meteen lichter. Veulens worden vaak met blauwe ogen geboren en naarmate ze ouder worden, worden ze wat donkerder zoals bij Champs.

Hij is heterozygoot voor het champagne gen, dus 50% kans dat hij dat doorgeeft aan zijn nakomelingen.

Meer info over champagnekleurige paarden: http://www.bokt.nl/wiki/Champagne

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:49

wat hebben joun pony's leuke kleurtje hoop dat de veulens ook mooie kleurtjes krijgen

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 22:49

Nou ik ben een flinke week ziek geweest, maar weer aan de beterende hand nu. Ik had eigenlijk wat foto's willen maken, maar dat is er dus niet van gekomen. Waarschijnlijk lukt dat ergens deze week wel :j

Goldy is a.s donderdag precies 40 weken, oftewel 280 dagen en Valki is vrijdag precies 36 weken en dat is 252 dagen.
De vorige keer is Goldy heel netjes op 340 dagen bevallen, dus ik gok deze keer weer op ongeveer die draagtijd. Dan zou het veulen op 10 april moeten komen.
Thuis hebben we al even wat weddenschapjes afgesloten op de volgende data; 1 april, 5 april, 10 april en 15 april.
(Leuk weetje; mijn zus is ook zwanger en 5 april uitgerekend, ik gok op een gelijktijdige bevalling :+)

Voor Valki die met 340 dagen uitkomt op 7 mei hebben we weddenschappen staan op 5 mei, 7 mei, 8 mei, 12 mei en 31 mei.
Ik gok weer op de 5e van de maand... hoewel ik nog wel even wil opzoeken hoe lang haar vorige dracht was. Ik weet wanneer haar vorige veulen geboren is, maar niet wanneer ze toen gedekt is en hoe lang de dracht duurde.

Goldy begint nu ook al iets uier te krijgen, kan me niet herinneren hoe snel ze daar de vorige keer mee was... Volgens mij zat ik toen steeds maar te wachten tot er iets kwam :+
Valki is niet te peilen, haar laatste veulen (bijna jaarling) is pas een week geleden afgespeend, die heeft dus nog redelijk uier daarvan.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:23

Oh wat leuk dat je de merrie hebt gekocht! wat een prachtige kleur + aftekeningen heeft ze ook! twee champie baby's, ben echt reuze benieuwd :D

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:46

Spannend zeg; wat een mooie kleuren allemaal!
Ik ben ook erg benieuwd wat voor veulens daaruit komen!

IrisLoveYa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:03

Oee spannend!!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:06

Wauw wat een beauty's! <3

Ben heel benieuwd!