kyona,ruana en ik van week tot week

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wat voor kleur zal kyona uiteindelijk krijgen??

zwart/wit net als papa en mama
10 (76%)
bruin /wit
1 (7%)
zwart/bruin/wit
2 (15%)

Totaal aantal stemmen: 13

elliecuijk

kyona,ruana en ik van week tot week

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 13:36

bij deze open ik een topic over ruana,kyona en mezelf.waarom?heel eenvoudig.
enkel een 4 maand geleden kocht ik ruana als niet drachtige merrie,maar we kwamen erachter dat ruana een cadeautje bij zich had.
ze bleek drachtig,en op het moment dat we erachter kwamen zelfs hoogdrachtig.(zie mijn andere topics.)
4 juli savonds kon ze het niet meer langer verbergen.om 10 over 10 werd kleine kyona geboren,een merrie.
Afbeelding
hier was ze net geboren

nu is kyona 2 weken oud,ehm jong.
en ze is totaal veranderd.van een beetje bang,naar een best wel zeker van zichzelf dametje.zint haar iets niet dan zul je dat weten ook.dan laten die lange benen zich wel zien
en anders wel het bekkie wat jou probeert te vinden(happen)

voor mij is dit een totaal nieuwe situatie.ik was er eerlijk gezegd ook niet zo heel erg blij mee toen ik het hoorde van haar dracht.ik heb ruana gekocht om lekker te kunnen knuffelen,m'n gedachten te vergeten en eventueel weer te gaan leren rijden.
ik heb wel paarden gehad maar heb geen sjoege verstand van veulentjes.hellup dacht ik ook bij mezelf,wat nu.maar nu heb ik zoiets van,met een beetje hulp kom ik er wel.

daarom vanaf nu probeer ik regelmatig een nieuwe update te plaatsen over mij,ruana en kyona.
misschien dat anderen hier ook iets van kunnen leren.

hier nog even de gegevens van mij,ruana en kyona..

ik heet ellie,ben 28 jaar ben 29 en woon in cuijk nog bij mijn ouders (ja ja ik weet t)ben nog een vrije vrijgezel..

naam : ruana (alias ruth uit de hof van ede)
leeftijd :3 en een paar maanden,gedekt toen ze 2 jaar en een paar maanden was.

naam:kyona (the new spirit)
leeftijd :2 weekjes oud (geboren 4 juli ,ik ga nu even vanuit dat ze verwekt is op mijn verjaardag vorig jaar)

nu nog even een foto van kyona..
Afbeelding

nog een kleine poll tot besluit:wordt kyona bruin/wit,bruin,wit zwart,of toch zwart wit?papa en mama zijn beide zwart/wit maar ze heeft nu ook bruin in haar veulenvacht,met zwart in haar maantjes.

butengeweun

Re: kyona,ruana en ik van week tot week

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:39

hoi leuk ding.

Als ze bruin zou zijn moet ook 1 van de ouders bruin zijn anders is dat helemaal uitgesloten.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 15:08

mijn gedachten over een driekleur zijn niet zomaar uit de lucht gegrepen.ik weet dat het niet heel erg logisch is,maar zou t niet kunnen dat het van haar voorouders uitkomt?ter verduidelijking:de moeder van de vader van het veulen (de oma dus)is een driekleur tinker.aan de andere kant is de moeder en de oma van ruana (de oma en overgrootoma van het veulen)bruin wit. dus mijn gedachten vindt ik niet geheel vreemd.vandaar dat ik deze hier even bij aanvul.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:16

3 kleur is toch "gewoon" bruinbont?

Ik gok op zwartbont, zwarte veulens hebben vaak een (gedeeltelijk) bruine veulenvacht.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:17

even een snele DNA uitleg

Basis is Zwart EE,Ee (beiden uiterlijk zwart maar bij Ee zit ook de kleur vos er) of vos ee (is altijd mooi vos). Dan heb je bruin dit toont alleen op zwart en als het aanwezig is altijd zichtbaar (mits het geen vos is dan kan bruin verschijnen als je dekt met een zwarte) dat is een AA (uiterlijk bruin geeft altijd bruin door) Aa ( bruin maar hoeft het niet door te geven door de kleine a ) of aa (uiterlijk vos of zwart geeft het ook niet door)

Zolang er dus geen ouder bruin of vos is kan een nakomeling nooit bruin zijn.

Het kan wel zijn dat je merrie een hele donker bruinen is dit is vaak te zien in de winter rond de ogen dat daar nog een bruine gloed zit.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:19

ik gok zwart bont... heeft ze trouwens nou dezelfde aftekeningen als mama?

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 15:47

ze heeft niet helemaal dezelfde aftekeningen,maar lijkt wel erg op mama.bij mams zijn de vlekken iets groter.
ze lijkt trouwens ook heel erg op een van haar opa's.dat vertelden de fokkers van ruana me.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 20:18

kom net weer van ma en baby af.ma blijft een onhandige in de kooi hoor.stond weer heel even op het hoefje van het veulen terwijl het lag te slapen.ik heb het idee dat ruana geen idee heeft van hoe log ze eigenlijk is.t is haar eerste veulen.ze is zelf een vreselijk rustig paard,maar haar kleine is een adhd gevalletje.ruana heeft zoiets van doe eens ff normaal,das nergens voor nodig dat racen en gekdoen.ze kwam ook gelijk naar me toe toen ik aan kwam lopen en wilde alleen maar aandacht.
op zich zal het allemaal wel goed komen hoor,daar ben ik niet zo heel bang voor.
maar nu zit ik een klein beetje met het andere in mijn maag,zie mijn topic waarin ik vertel hoe ik in deze situatie verzeild ben geraakt.
de stalhouder vroeg me alweer of ik een koper voor het veulen heb gevonden.ik zei haar dat ik het veulen nog niet kan verkopen terwijl ik nog bezig ben met de oud eigenaar.want ik weet immers niet wat er uit komt.de staleigenaar weet niet of het verstandig is om er mee door te gaan,maar voor mijn gevoel heeft de oud eigenaar dan gewonnen als ik alles maar voor lief neem.maar t blijft wel allemaal in mijn hoofd hangen.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 20:47

ik heb vandaag ruana nader bekeken.alhoewel ze zwart oogt heeft ze volgensmij wel degenlijk ook bruin in haar vacht zitten.is wel vermengd met het zwarte.dat zou best kunnen want de moeder van ruana is bruin/ wit en haar vader zwart/wit.bovendien heb ik vlekjes gezien die me bij ruana eerder niet opgevallen zijn (kan dat vlekjes erbij krijgen?)en die zijn naar mijn idee donkerbruin.ook al weet ik dat zwarte paarden verkleuren van de zon,ik weet het bijna wel zeker dat dit geen verkleurd zwart is.
als mijn bevindingen kloppen dan kan het misschien toch wel dat kyona bruin in haar vacht heeft.of ben ik nou gek??

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 09:33

vandaag de eerste echte mijlpaal.kyona is een maand oud.en om t extra feestelijk te maken:ik ben ook jarig.29 geworden.
vanavond onze meiden maar eens extra verwennen en foto's maken.ik ben toch zo trots
gister heeft ruana er overigens wel voor gezorgd dat ik met een gekneusde schouder rondloop.ik kreeg me toch een klap van haar hoofd tegen mijn schouder!waarschijnlijk was ze een vlief aan het wegjagen maar raakte ze mij terwijl ik kyona aan het poetsen was.auw dat deed echt pijn en nu nog voel ik de klap.

xDKFJx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 15:38

Kyona is nu op het moment, de vlekken vooraan ( hoofd/hals ) zwart, en een klein beetje schimmel achtig boven haar ogen ( wat moeders in het gezicht had ) en de achterste vlekken zijn bruin met schimmelkleur erdoor heen ofja witte haartjes t is niet echt schimmel iemand zei laatst hoe het heette maar ben het vergeten.
vooraan dus pikzwart en achteraan is t meer bruin.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 15:39

Bruin kan niet, dan moet een van de ouders bruin zijn. Ze is dus gewoon zwart bont. Zwarten kleuren soms vaal en dan lijkt het bruin

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 15:40

xJaleasa schreef:
Kyona is nu op het moment, de vlekken vooraan ( hoofd/hals ) zwart, en een klein beetje schimmel achtig boven haar ogen ( wat moeders in het gezicht had ) en de achterste vlekken zijn bruin met schimmelkleur erdoor heen ofja witte haartjes t is niet echt schimmel iemand zei laatst hoe het heette maar ben het vergeten.
vooraan dus pikzwart en achteraan is t meer bruin.

Dat is stekelharig