Gedurende de dag verscheen er ook hars en kort daarop melk aan de spenen. 's Avonds om half 9 was Fenore nog steeds onrustig en inmiddels ook flink bezweet. Ze probeerde op rust te staan, maar haar been trilde zo dat ze steeds van been moest wisselen. Rond 9 uur ging ze liggen in het weitje en brak haar water. Kort daarvoor had ik 2 baaltjes stro gevraagd voor in de schuilstal en tot m'n verbazing ging ze daar ook in liggen om te bevallen. We waren de plakken nog aan het uitschudden toen ze zich al op het stro stortte.
De pootjesblaas met de voorbeentjes kwamen al snel tevoorschijn, maar daarbij bleef het ook, de bevalling zette niet echt door. Heb de DA laten bellen (gelukkig waren er nog een flink aantal mensen aanwezig op stal) en m'n andere Tinkermerrie laten afvoeren naar de rest van de kudde omdat ze erg onrustig werd van de pijnkreten van Fenore. Gelukkig was de boer (met veel ervaring met geboortes van kalfjes) aanwezig en die heeft er uiteindelijk met een andere aanwezige man voor gezorgd dat het veulen om 21.32 gezond en wel ter wereld kwam. Een flink vosbont merrieveulentje!
Het was echt wel even spannend en de DA, die 20 minuten na de geboorte kwam, zei ook dat hij al hoopte dat het veulen er al was en dat het anders goed mis zou zijn geweest....
De nageboorte en de darmpek kwamen vlot af, het veulen stond in no time, maar ze dronk niet binnen 2 uur........Ik ben toen Fenore met de hand gaan melken en heb de biest in de Lady en Vagebond kattenvoerbak van de boer aangeboden. Ze dronk zo gelukkig prima. Ben dit de hele nacht om het uur blijven doen en heb tussendoor in m'n auto geprobeerd te slapen. Dit lukte natuurlijk totaal niet, want het was rond het vriespunt en echt vreselijk koud.........Om 5 uur even naar huis gereden, een foto geupload en een half uur in bad gaan zitten om op te warmen. Daarna weer snel terug om te melken. Rond 12 uur die middag stond ik op instorten....De DA had het advies gegeven Fenore met het veulen in de inloopstal te zetten met een hek ervoor en het veulen niet meer met de hand te voeren. Ze moest maar honger krijgen en uit haarzelf gaan drinken. Ik ben naar huis gestuurd door m'n weidegenoten die op de merrie en het veulen gelet hebben. Om 14.00 uur die middag kreeg ik al een sms dat ze uit zichzelf dronk

De DA had via het bloed van het veulen ook gecheckt of ze voldoende antistoffen binnen had gekregen en dat zat helemaal goed dus ik had niet voor niets met de hand gemolken.
Aangezien ik uit een aantal namen moest kiezen kreeg ze pas de dag erna haar naam: Fenore's Erynn. Erynn betekent vrede.
Hierbij een aantal mooie plaatjes van dit prachtige meisje!
Net geboren, met de trotse pleegmama

Al op de been

's ochtends, uurtje of 8, voor het eerst in het weitje. Fenore was nog erg moe van de bevalling

Erynn ook wel!

Een dag later

al helemaal mensmak! knuffelen met mijn zoontje Julian en zijn vriendje

lekkere billen!

dag 3
lekker luieren in de inloopstal

dag 4
Mooie Fenore, ze is echt een heel goede moeder

samen lekker rennen

lekker drafje

en...galop!