jjessica12: De paarden in de kudde kennen elkaar al hebben al langere tijd bij elkaar gestaan.
Op 1 driejarige na die is 1 april pas gekomen.
Toen Linde geboren is heb ik Andante en Linde eerst 3 dagen alleen op de paddock gehad, zo konden ze aan elkaar wennen.
In de aangrenzende paddocks stonden de anderen.
Daarna heb ik er een andere drachtige merrie bij gezet. Dat ging direct wel goed.
Over het draad konden alle andere paarden wel neuzen.
Mijn ruin is helemaal gek op het veulentje. Hij heeft zichzelf in de kudde uitgenodigd
En zo heb ik stuk voor stuk de paardjes toegevoegd.
Degene waarmee Andante niet goed kan, heb ik nog op de wei ernaast staan.
Tis een echt gemengde kudde nu.. 1 ruin, 1 drachtige merrie, mama met veulen en een nog net geen drie jarige merrie.
Nicole de Petsafe is een stroomband met afstandsbediening.
Er zit een piepwaarschuwing op.
Daar begin je dus mee te trainen. Aan de lijn en bij ongewenst gedrag mondelinge correctie met daarbij dat piepje.
Doet hij na 3x piep nog steeds niet wat je wilt kun je een schok geven. (van een heel zwak tikje tot een fikse stroomdraad gevoel).
Ik ben nu een 2,5 week met hem bezig en ik hoef hem niet meer te corrigeren met het apparaat. Stem en de band omhebben is genoeg.
Ben heeft het bandje op de zwakste stand staan, hij piept niet eens. Schudt een keer met zijn hoofd, hij vindt het niet leuk maar lijden doet hij er niet onder.
uiteraard is een gedegen training echt wel noodzakelijk anders is het niet eerlijk naar de hond.
Maar Ben heeft nu de vrijheid, kan rondlopen zoveel hij wil ipv in de kennel te worden opgesloten.
Voordeel is dat hij niet beseft dat ik het ben die hem straft als hij blaffend bij de paarden ronddanst.
Ik roep hem hij reageert niet, ik piep, geen reaktie x3 en dan krijgt ie dus een schokje op afstand.
Ik roep hem, hij komt omdat ie dat toch niet leuk vind... en ik beloon hem uitvoerig voor het 'direct' komen.
Bij mij komen blijft dus geweldig, een beloning en geen straf.
De straf volgt bij de paardjes en hij ziet niet dat ik dat ben....
Laatst bijgewerkt door Tjinta op 06-05-11 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt