Mini baby Braveheart in training

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Mini baby Braveheart in training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 17:50

Ook Braveheart moet natuurlijk oefenen voor de keuring.

Vandaag hebben we het meestappen aan het touw naast mams geoefend. Los meelopen, halthouden, weer vangen en nog wat getut en speeld.

Allemaal even kort maar hij leert snel. Hij snapt al dat hij netjes rechts van mams moet blijven en is thuis in ieder geval al weer direct te vangen. Heb dus niks te klagen.

Braveheart is nu bijna 3 maanden en is al weer flink gegroeid, hij is nu 65 cm alweer.

Genoeg gekletst.

NEEEE ik wil niet mee lopen!!!
Afbeelding

Ik zeg toch neeeeee
Afbeelding

Pfff als jij het dan zo graag wil
Afbeelding

Woeiiiii ik ben los
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Whaaaaaaa een monster!
Afbeelding

Helllpppp
Afbeelding

Zou het eetbaar zijn?
Afbeelding

Neee help
Afbeelding

Oehhh het is een kriebelding!
Afbeelding

kimmiepimmie

Berichten: 566
Geregistreerd: 24-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:47

weet je wat je kan proberen als hij niet mee wil lopen heb ik ook ooit met me veuelen heb ik uit een boek van veulen tot rijpaard...

je pakt een zweep en aan het einde een plastc zakje vast maken dan ga je een klene meter van ze schouder afstaan en dan heel ligte druk op het halster en tik je met het zakje tegen ze achter been aan (het mag geen pijn doen!!) en op het moment dat hij een stapje naar jou toe doet dus niet voor waarts (omdat hij anders weg loopt voor het zakje en niet voor de druk) laat je die druk onmiddelijk los en beloon je hem. mijn veulen liep binnen 10 min mee want trekken helpt niet trekken is een teken van paniek voor een paard en een paard kan het 48 uur volhouden ;)

succes! het is wel een dottje om te zien!
Laatst bijgewerkt door kimmiepimmie op 02-08-10 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Mini baby Braveheart in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:49

Ik vind dit niet echt een goede manier om het aan te leren. Neem een extra lijn, zet deze aan de rechterkant vast en dan om zn kont, dan kun je hem makkelijker leren meelopen.
Stijgeren met zo'n lijn kan achterover vallen tot gevolg hebben...

kimmiepimmie

Berichten: 566
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Mini baby Braveheart in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:53

nou ik heb het vanuit een boek en heb het al bij meerdere veulens gedaan en als je het heel rustiog benaderd eerst uiteraard zonder zweep en zakje en dan met je slaat hem niet he het gaat om het geluid van het zakje waardoor het veulen voor het geluid en druk wijkt en dan gaat er vanzelf ewen belletje rinkelen bij ze, zoals ik al zei trekken heeft totaal geen zin! oefen baat kunst zeggen ze altijd ;)

kimmiepimmie

Berichten: 566
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Mini baby Braveheart in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:54

en sorry maar je moet een veu;len niet dwingen te lopen en met een lijn achter ze kont doe je dat wel en raakt hij in paniek. maar ieder ze eigen manier toch..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:55

kimmiepimmie schreef:
nou ik heb het vanuit een boek en heb het al bij meerdere veulens gedaan en als je het heel rustiog benaderd eerst uiteraard zonder zweep en zakje en dan met je slaat hem niet he het gaat om het geluid van het zakje waardoor het veulen voor het geluid en druk wijkt en dan gaat er vanzelf ewen belletje rinkelen bij ze, zoals ik al zei trekken heeft totaal geen zin! oefen baat kunst zeggen ze altijd ;)


Maar als je het via deze manier benaderd werk je vanuit angst. Dat is niet de bedoeling. Ze lopen weg voor het geluid omdat ze het eng vinden. Zo zou ik mijn paard niet willen leren meelopen.

En het gebeurd juist heel vaak, een lijn achter de kont...

kimmiepimmie

Berichten: 566
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Mini baby Braveheart in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:57

nou oke dan doe je het zo ik hou t op de manier die ik goed heb ervaren bij meerdere keren ;) je hebt zoveel maniren en het ene werkt beter bij het ene veulen en het andere bij een ander veulen.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 11:03

Bedankt voor alle reacties.

Mensen mensen toch. Er wordt nergens aan hem getrokken. Er wordt op een hele vriendelijke manier met hem gewerkt. Hij krijgt alle tijd om het door te krijgen. We werken vanuit het pricipe naar voren mag naar achter niet. Hij krijgt dus alle ruimte om naar voren opzij enz te lopen uit zichzelf. Alleen als hij als een ezel in de lijn gaat hangen dan blijft deze inderdaad strak staan totdat hij uit zichzelf weer naar voren komt. Er wordt dus nergens getrekt of geplukt.

Deze manier werkt super want na een paar keer hebben ze door dat er alleen druk op het touw komt als ze zelf trekken en als ze een stapje naar voren doen de druk weg is. Hij loopt dan ook al heel netjes mee alleen zo af en toe gaat hij nog eens op de rem. De foto s van het stijgeren hebben niks met lopen te maken, we zijn bezig hem te laten wennen aan allerlei dingen zoals geborsteld worden e.d. Hij heeft daarbij alle ruimte. Natuurlijk is steigeren ongewenst maar ik ga hem niet in de houtgreep nemen omdat hij bang is voor een borstel en ik hem geen ruimte wil geven om zelf dingen te ontdekken.

kimmiepimmie

Berichten: 566
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Mini baby Braveheart in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:03

Mijn intensie was ook niet om te zeggen dat je trekt ik zei alleen ALS hij niet mee wil lopen kan je het zo proberen maar goed toch dat t zo ook goed lukt ;)

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Mini baby Braveheart in training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 12:04

Was ook tegen niemand persoonlijke bedoeld hoor meer in zijn algemeenheid even naar alle reacties ;)

absque_dubio

Berichten: 7848
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Mini baby Braveheart in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:07

Wat een ongelovelijk leuk ding!
Ga je hem houden?
En ik ben benieuwd naar de keuringsfoto's over een tijdje. :D

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Mini baby Braveheart in training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 12:09

De bedoeling is dat hij zijn moeder gaat aanvullen als tweede mempaard. Dus de planning is dat hij sowieso blijft tot zijn derde jaar en dan kijken hoe hij uitgroeid en het met mennen doet.

IvysToeter

Berichten: 11891
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Mini baby Braveheart in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:24

hij ziet er goed uit lian!
die gaat het vast goed doen op de keuring.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Mini baby Braveheart in training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 18:45

Dank je.

Hij leert snel dus alleen duimen dat hij wel voldoende draf laat zien, hij heeft echt de voorkeur voor een scheurende galop hihi

IvysToeter

Berichten: 11891
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Mini baby Braveheart in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:49

haha zo ken ik er ook eentje :j

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Mini baby Braveheart in training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 18:50

Haha ach komt vast wel goed met de guppen.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:00

Wij hebben t zo geleerd
Een soort handtasje maken waar ze inzitten. En dan ook meteen druk lossen als ze een pas in de goede richting doen enz...

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Mini baby Braveheart in training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 19:05

Ja zo kan het ook, komt inderdaad op hetzelfde neer. Alleen hebben wij in plaats van een touw een persoon er achter lopen.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Re: Mini baby Braveheart in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:30

Tis echt wel een schattig beestje !
En tempramentvol denk ik.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Mini baby Braveheart in training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 22:38

Het is een heel vrolijk kereltje. Heel lief niks geen kwaads in de zin. Maar af en teo een beetje draken is ie niet vies van hihi

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Re: Mini baby Braveheart in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:43

@ Quinzy;
Ik vind jouw manier echt goed, je ziet nergens druk op staan en het veulen werk daarom niet tegen. Top,

Ts ik zou ht misschien zo doen, als je wilt.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Re: Mini baby Braveheart in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:47

Thanx, ondertussen is dat veulentje 4 jaar en loopt hij nog steeds heel braaf aant koord :D
Nog een voordeel vind ik dat ze niet angstig reageren op een koord aan de billen enz..

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Mini baby Braveheart in training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 22:58

Het is allemaal heel lief bedoeld maar ik zoek helemaal geen advies over hoe hem te leren meelopen.

We hebben gewoon plaatjes geschoten en er een topic van gemaakt met grappig commentaar.

Carmen85

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-04-09
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Mini baby Braveheart in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:51

ziet er leuk uit LADPR! Lekker eigenwijs ding zo te zien!
Ben benieuwd naar foto's van de keuring!

Ik ga je geen tips geven mbt meelopen haha, daarvan weet je volgens mij prima zelf wat er moet gebeuren ;-)

las wel dat je hoopt dat ie genoeg draf laat zien, daar heb ik wel een tip voor +) Als een veulen echt mega fris is, zal hij eerder draven, hoe onlogisch dat ook klinkt, het werkt. Dus dag voor de keuring ff op stal laten staan kan helpen!

Succes op de keuring, wanneer moeten jullie heen?

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Mini baby Braveheart in training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 09:52

28 augustus mogen we in Bunschoten.

Bedankt voor de tip, zal dan ook in ieder geval niet veel aan de wandel gaan met ze voordat hij de ring in moet!