Binnen 2 maanden van 2 merrie's naar 4 merrie's!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

renske_13

Binnen 2 maanden van 2 merrie's naar 4 merrie's!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 21:02

Op 2 april rond half 8 's avonds heeft mijn d-pony Silla een veulen gekregen! We hebben Silla in december drachtig gekocht bij een handelaar. Die had ons verteld dat Silla door een bruine hengst van ongeveer 1.60 met een bles en 4 witte voetjes was gedekt. Maar het veulen is een mooie, zwarte merrie geworden! Ze heeft de naam Senna gekregen. Een paar foto's van de eerste dagen:
Afbeelding
Na een paar dagen lekker naar buiten:
Afbeelding

En toen was onze shetlander Maddy aan de beurt. Zij heeft vorig jaar de hele lente + zomer in een kudde (waaronder een hengstje) gelopen. Dus wisten we niet wanneer ze ging bevallen. Uiteindelijk heeft ze er voor gekozen om op 6 mei rond middennacht te bevallen van een mooi, gezond merrieveulentje! Mijn moeder vond haar op een ezeltje lijken :+ Dus daarom de naam Donkie!
Hier ook een foto van Maddy en Donkie:
Afbeelding

Dan heb ik nog een paar vragen over Senna,
-Senna heeft sinds deze week kale plekken rond de oren, die heb ik ook op de foto staan in de link hieronder. Waarschijnlijk schuurt ze dus met haar oren langs bomen etc. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? We laten er binnenkort ook een DA naar kijken ;)
-Hoe groot zou Senna ongeveer worden? Silla is 1.47 m en volgens de handelaar is de hengst ongeveer 1.60 m, maar omdat wij Senna nu al behoorlijk groot vinden, denken wij dat de vader groter is geweest?
-Senna moet worden verkocht, nou zijn wij benieuwd hoeveel geld we voor haar zouden kunnen vragen? Silla heeft geen papieren etc.

Hier een link naar een fotoalbum met allerlei foto's die ik vandaag heb gemaakt. (Senna had er niet echt zin in en werkte dan ook niet echt mee :+ )
http://www.mijnalbum.nl/Album=D67EMWCB
Voor de extra oplettende bokkers onder ons, beide moeders moeten binnenkort worden bekapt ;)

Ik vind en denk dat Silla idd te dik is, mijn vader gaat morgen de grote wei maaien, dus dan kan ik daarna elke dag in de wei rijden :P Aangezien wij geen bak hebben ;)

Ik hoop dat er iemand een antwoord op mijn vragen heeft :)

Ik ga nu ook nog even googelen :+

Bedankt voor het lezen :P

Als er iets niet goed is of het staat niet goed dan graag even verplaatsen :o Sorry daarvoor dan :)

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:20

Allereerst gefeliciteerd met je merrie-kudde!

Even wat mogelijke antwoorden op je vragen:
- die kale plekken kan vanalles zijn, ik denk aan mijten. Inderdaad even de dierenarts naar laten kijken want dit lijkt me wel erg vervelend voor het veulen.
- Senna is ten opzichte van haar moeder inderdaad flink groot. Dit wil over de grootte van de vader niet heel veel zeggen, 1.60 is natuurlijk al groot voor een d-pony maar 1.70 wil niet zeggen dat er een groter veulen uitkomt.
- e-pony/klein paard veulen zonder papieren: ga maar eens voor 400-500 euro denk ik.

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 16:36

TJolieke schreef:
Allereerst gefeliciteerd met je merrie-kudde!

Even wat mogelijke antwoorden op je vragen:
- die kale plekken kan vanalles zijn, ik denk aan mijten. Inderdaad even de dierenarts naar laten kijken want dit lijkt me wel erg vervelend voor het veulen.
- Senna is ten opzichte van haar moeder inderdaad flink groot. Dit wil over de grootte van de vader niet heel veel zeggen, 1.60 is natuurlijk al groot voor een d-pony maar 1.70 wil niet zeggen dat er een groter veulen uitkomt.
- e-pony/klein paard veulen zonder papieren: ga maar eens voor 400-500 euro denk ik.

Bedankt! :D
Kun je het zien als ze mijten zou hebben?

TJolieke

Re: Binnen 2 maanden van 2 merrie's naar 4 merrie's!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:21

Nee die kun je met het blote oog niet zien, zal de dierenarts onder een microscoop moeten bekijken.

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 17:55

TJolieke schreef:
Nee die kun je met het blote oog niet zien, zal de dierenarts onder een microscoop moeten bekijken.

Oke, bedankt! :P

En als ze mijten heeft, wat zouden we er dan aan moeten doen? :o :o

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 19:14

Ik heb het idee dat het met haar oren alleen maar erger word nu, aan de achterkant van haar linker oor is tot bovenaan het puntje die dikke, wollige vacht al helemaal weg!
Kan het ook zo zijn, dat doordat die veulenvacht eruit moet, ze jeuk krijgt door die enorme wollige vacht op en in haar oren? Want bij haar hoofd is de veulenvacht er al voor een heel groot deel uit.