Ieniemini zeer speciaal veulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Ieniemini zeer speciaal veulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 17:50

Ook hier beginnen we langszaam af te tellen naar de geboorte van ons allereerste ieniemini veulentje.

Vorig jaar april brachten we ons nmprs merrietje, Lola, naar Belgie om daar gedekt te worden door het bmp hengstje, Silverado Van De Kruyskouter.

Lola is een nmprs geregisteerd merrietje met onbekende afstamming, haar kleur is vos of zwart schimmelbont en ze is ongeveer 82 cm.

Afbeelding

Afbeelding

Silverado is een bmp geregistreerd 1ste premie hengstje met de mooie kleur zilverappel appaloosa met twee blauwe ogen en misschien ook een cremegen, hij heeft 75% amerikaans bloed en 25% uit appaloosa lijnen en is 75 cm klein.

Afbeelding

Dit is een hele recente foto op de hengstenkeuring, hier behaalde hij een 1ste premie!

Afbeelding

We brachten haar op een willekeurig moment en hadden haar ook nog niet hengstig gezien.
Ze was direct hengstig bij de aanblik van Silverado :D. Ze is toen bijna twee weken lang hengstig gebleven en heeft zich al die tijd laten dekken, daarna sloeg ze af maar na drie weken werd ze weer hengstig, ze is toen van 16 mei t/m 21 mei gedekt voordat ze afsloeg. Een stuk korter als de maand ervoor dus ;). Drie weken later werd ze weer hengstig, maar toch wou ze zich niet laten dekken. Een echte pismerrie dus. We hebben haar weer naar Nederland gehaald en wisten niet zeker of ze nou wel of niet drachtig was doordat ze zo vaag hengstig bleef. Thuis had ik haar ook nog hengstig zien doen tegen onze eigen hengstjes. Het scannen bleek een onmogelijke opgave voor de dierenartsen hier in de buurt... die durfden dat niet aan bij zulke kleintjes, dus uiteindelijk zijn we op 2 oktober naar de paardenkliniek in Utrecht gegaan voor een uitwendige echo (via de buik dus) en daar is uit gebleken dat ze drachtig is, er werd een mooi veulen gezien van 5 maanden oud. Omdat Lola een pismerrie is vroeg ik of het mogelijk was dat ze toch van de eerste dekking drachtig zou kunnen zijn, maar die maand verschil konden ze niet goed zien op de echo, aan de ligging te zien zouden ze eerder zeggen dat ze van de laatste dekking drachtig was.
Heel mooi om te zien trouwens, zo´n echo van een 5 maanden oud veulentje! Ik heb er geen foto van gemaakt helaas.

Het is een zeer bijzonder veulentje. Lola en ik werden toevallig genoeg echt precies tegelijk zwanger en het veulentje zou voor mijn tweede kindje worden.
Op dezelfde dag waarop we in Utrecht zagen dat Lola drachtig was had ik een echo waarop te zien was dat mijn kindje niet levensvatbaar is en is mijn zoontje enige dagen later levensloos geboren met 5 maanden (bijna 22 weken) zwangerschap.

Het veulentje van Lola is op de dag even oud als mijn overleden zoontje Liam zou zijn als hij nog leefde want we zijn precies tegelijk zwanger geworden. Bovendien zou het zijn veulentje worden. Dit alles maakt het voor mij een veulentje van onschatbaar veel emotionele waarde en is mijn enige grote wens dat dit veulentje gezond ter wereld komt, geslacht of kleur is niet van belang want dit veulentje zal hoedanook bij ons blijven.

Een bijkomende bijzonderheid is dat als ik uitga van een draagtijd van 340 dagen de uitgerekende datum valt op 26 april 2010. Dit is op de verjaardag van mijn man. Toeval weer he.

Hier is ze 245 dagen drachtig

Afbeelding

Hier een maandje later, ongeveer 9 maanden drachtig

Afbeelding

Vandaag is ze 273 dagen drachtig.
Dit is een uierfoto van vorige week. Het is nog volledig ongevult en voelt strak aan.

Afbeelding

Dit is een buikfoto van drie dagen geleden.

Afbeelding

Bovenaanzicht valt dan wel weer mee gelukkig.

Afbeelding

Ik vind het erg spannend en eigenlijk ook harstikke eng, de verbondenheid met mijn zoontje is zo groot dat ik teveel angst heb dat dit veulen ook niet levend ter wereld zal komen.

Ik heb vanaf 5 april een halsteralarm gehuurd, ze is dan 319 dagen drachtig. Maar mogelijk haal ik hem toch een paar dagen eerder op omdat ik heb gelezen dat minipaardjes soms nog eerder bevallen.
Vanaf begin maart ga ik 1x per dag de temperatuur opmeten en vanaf half maart 2x per dag. Misschien lukt het me de temperatuursdaling op te pikken en zo nog meer controle te hebben over het moment van bevallen.
Ik ben er nog overna aan het denken of ik haar wel of niet naar een kliniek voor bevallingsbegeleiding zal gaan brengen...

Als ze toch van de eerste dekking drachtig is geworden zal het vanaf nu al spannend worden en ben ik dus mooi te laat met alle controle die ik bedacht heb...

In ieder geval zal ik heel blij en oplgelucht zijn als het veulentje gezond ter wereld is gekomen en de bevalling achter de rug is... en dat we dan nog jaren lang kunnen genieten van een zeer mooie en kostbare herinnering aan mijn zoontje.

Binnenkort gaan we een geboortepakketje samenstellen die we op stal neer gaan zetten.

Wie telt er mee af naar dit bijzonder veulentje :-).

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:52

wat spannend,
wel mooie pony's hoor, allebij!

ik duim voor je! :D

Sodeletuut

Re: Ieniemini zeer speciaal veulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:54

Spannend hoor! En een mooie combi!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:54

ik tel mee!

dit is zeker een bijzonder veulen. wat vreselijk dat Liam het niet heeft mogen leven.

ik ga enorm hard voor je duimen. :(:)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:55

Ik duim mee voor een bijzonder veulen! Ben wel heel benieuwd naar de kleur wat van deze kruising gaat komen. Heel veel sterkte nog met het verlies van Liam

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:57

spannend hoor, ik en et afgelopen dinsdag naar een clinic op de faculteit geweest die over de geboorte van een veulen ging.

succes met aftellen, hopleijklaat ze jullie niet heel lang meer wachten.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:00

Ik ga voor je duimen ben heel benieuwd wanneer de kleine komt.

Er komt zeker een prachtveulen uit!

Jacky91

wat een schatje moet daar uitkomen, het kan niet anders met zulke mooie ouders
ik kan begrijpen wat voor emotionele band je nu al hebt met je veulentje
heel veel succes en ik ga ook duimen

Breghje

Dat gaat idd een heeeel bijzonder veulentje worden. Zou helemaal mooi zijn stiekem als het een hengstje was, als eerbetoon aan je overleden zoontje.

Ik duim voor je, dat het een voorspoedige bevalling zal zijn en je er een supermooi veulie aan over gaat houden.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:05

Spannend Manda, ik duim voor je dat je een goed gezondveulentje krijgt.
Ben benieuwd naar de foto's straks en of het veulentje echt op 26 april komt. Dat zou wel heeeeel bijzonder zijn :D

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:06

Prachtige paarden en dat zal het veulen ook zeker worden!
Ik wil je sterkte wensen met het verlies en veel plezier en succes toewensen in de toekomst. :)

Evine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:06

ow zo lauw ;P een mini veulen :D ik ben ook erg benieuwd hor :)

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:07

spannend. Hoop voor jullie dat er iets leuks en gezonds uitkomt

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:08

Spannend! Ben benieuwd hoe het veulentje eruit ziet :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:09

Wat vervelend van jou eigen baby, ik hoop mee op een gezond lief klein veulen!

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:09

Hai Manda,

dat dit wonderveulentje maar een kleine beetje van je verdriet mag wegnemen. :(:)
Als ik het iemand gun dan ben jij het zeker,....
Wat zal jij je verbonden voelen met dit kleine ukkie in de toekomst.Ik neig in gedachte naar een hengstje,raar he?
En je weet al wat mijn mening is,je hebt ook grote kans dat die 1e dek al gepakt heeft,maar ja met zo'n knappe man als Silverado,geloof ik graag dat ze vaker wilde :+
ze heeft best al een enorme buik trouwens :P

Gewoon heel goed in de gaten houden dan maar he,...
Komt allemaal goed meis ;)

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:13

Wauw spannend! Hopelijk een mooi en volledig gezond veulentje!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:14

wat een lekker plof is je merrie zeg :D
pappa ziet er ook echt goed uit :)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:17

Oeh dat moet wel een prachtveulen gaan worden.
Ik hoop dat het gezond ter wereld komt en dat je er volop van kan gaan genieten.

Gekkie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:20

wat een leuk merrietje :)
en dat hengstje.. in 1 woord prachtig!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:30

Als jullie ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch niet op tijd bij de bevalling zijn, weet ik zeker dat kleine Liam over Lola en haar veulentje waakt! Ik hoop mee op een prachtbevalling :*

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:30

Hey Manda,

Ook ik duim mee dat Lola een gezond veulentje gaat krijgen hoor :D
En ja... hij/zij zal heeeel speciaal voor jullie zijn :(:)

Dikke knuf

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:34

Wat een prachtige combi!!
Moet een mooie beeb uitkomen ;-)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:35

het gaat vast helemaal goed komen Anna. je hebt je zo goed voorbereid!
het wordt hoe dan ook een prachtig veulentje en het is jullie vreselijk gegunt!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:36

Wat leuk! Ik ben erg benieuwd wat hieruit komt :D
Misschien leuk om te gaan gokken welke kleur? :D
De eigenaresse van Silverado zit ook op Bokt dacht ik.