Bombarie Bom, zijn zijn knietjes nu echt zo krom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Bombarie Bom, zijn zijn knietjes nu echt zo krom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 23:11

Dit is onze nieuwste telg, een heerlijk paintventje.
Echter...hij heeft zich bezeerd na de geboorte en liep op dag 1 met een dikke achterknie.
Dit hebben we afgewacht in overleg met de DA, hij had geen koorts en andere gewrichten gingen niet vullen. Dit is inderdaad weggetrokken, nu mooi droog knietje.
We zijn er wel achter waarom Bombarie een bombarie is.. hij valt volgens mij meer dan andere veulens en als je er op gaat letten dan lijkt het wel of hij vaker ligt.
Sommigen kennen wellicht nog wel de 'grappige' foto van zijn topic waarin hij met de benen in de knup zit...eerlijke verhaal is dat hij wilde gaan liggen maar met die dikke knie niet goed zijn evenwicht kon houden en dus met liggen ploeink omdondert. Afbeelding

Die dikke knie was dus gevolg van ook een of andere beschadiging die hij zichzelf heeft opgelopen door die rariebombarie cabriolen..
Hij weet niet beter volgens mij want hij doet alles met veel kabaal sinds dag 1 en nog steeds.
Het lopen gaat goed, hij kan goed gas geven maar het stukje waar het op evenwicht en balanceren komt daar heeft hij nog steeds wat moeite. Net weer een jaap(je) op zijn kont ontsmet...mijn prachtige droomfrummel start wat ingewikkelder dan de rest heb ik het vermoeden.

Deze foto's hieronder zijn van net na de geboorte en een paar dagen er na.
De kootjes lijken mooi te gaan staan maar daardoor lijkt het of de knietjes nog weer krommer worden.
Wellicht stel ik me aan maar toch wil ik graag eens dat er nog anderen naar kijken, het veulen is net een week oud dus van alles kan nog maar sinds dat dikke knietje heb ik toch een beetje mijn reserveringen erbij. Ik ben wel zielsgelukkig met hem maar maak me wel een beetje zorgen.
Zelf denk ik om morgen (dinsdag) de dierenarts te bellen al is het alleen maar voor weer overleg, ik heb nu even gewacht en zie wel iets verbetering maar ik wil weten of dat voldoende verbetering is. Ik ben miniveulentjes gewend, zo groot als deze is allemaal nieuw voor ons van zo dichtbij en dierbaar. Misschien heeft dat in den beginnen grappige tuimelen maar later toch eerder wat opvallende onbalans ook te maken met zijn voorbeentjes.. :?

Ik hoop dat ik het een beetje kan illustreren en verduidelijken wat ik bedoel met de foto's..

Eerste dag op aarde:
hier zie je linksachter ook het gevulde gewricht, maar ook de voorbeentjes al zegt dat nog niks op dag 1.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een paar dagen later:
Hier zie je ook het litteken (korstjes bedoel ik dan) op het gewricht achter. Hier laat hij totaal geen pijn/kreupelheid/gevoeligheid op merken, gaat toppie nu!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de dag daar weer na:
je ziet die beentjes voor nog steeds wat krommig trekken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Whis_Serada

Re: Bombarie Bom, zijn zijn knietjes nu echt zo krom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:34

Zou het niet kunnen zijn dat zijn spiertjes gewoon wat sterker nog moeten worden in zijn beentjes?

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:41

Die knietjes trekken echt wel weg hoor. Eén van onze veulens was ook bokbenig (kromme knietjes) en is nu 4 weken oud en het is helemaal weg, je ziet het wel vaker bij veulentjes.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:43

ons hengstje van vorig jaar was ook zo
daar hebben de eigenaars een aantal weken van de beentjes gemasseerd, nu is dat volledig goed gekomen

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 23:53

Dat probeer ik inderdaad ook, ik mag bij hem komen als hij ligt al kan hij er nog niet helemaal aan wennen ;-).

Hoop dat het idd slechts wat sterker groeien is.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:55

bij ons op stal had een veulen ook dat die beentjes er zo uit zagen, na een aantal weken was het weg en hard dat ze nu kan :P
op het begin viel ze ook weleens om maar volgens mij niet veel meer dan de andere veulens, maar bij haar was het voordeel dat de moeder zoveel energie had en elke keer met haar ging rennen enzo.
zo werden de beentjes goed getraint.

het komt allemaal goed! ik vind het een leuk veulen heel veel plezier met hem :D

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 00:03

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 00:05

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:36

Wij hadden ooit een merrie voor het dekken.. En die had een veulen er bij staan. Die had dit in erge mate. Veulen is gespalkt met haar benen.
( voor benen) Het is goed gekomen en veulen is ( reserve ) kampioen geworden bij NSVT :j

maar die wondjes op de hak achter is heeeeel normaal. 9 van de 10 veulens hebben die wondjes :j de oorzaak weten ze nog steeeds niet

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:40

Twee jaar geleden stond ik op een stal waar ook een veulen werd geboren met dit soort benen.
Na 3-4 maanden zag je er helemaal niks meer van. Het heeft er in het begin wel erg akelig en vooral oncomfortabel uitgezien.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:52

Dit is heel normaal, en trekt vanzelf weg.

Het is eigenlijk heel simpel. Een veulen groeit met fases de hoogte in, en dan weer de breedte in.. en alles moet mee groeien natuurlijk, maar pezen hebben altijd wat langer de tijd nodig. Dit komt gewoon door de structuur van de pees.

Een pees rekt bijna niet en is slecht doorbloed, en kan dus ook het enorme groeien van een veulen niet bijbenen, waardoor ze eigenlijk wat achter blijven in de groei. Op het moment dat je veulen stopt met groeien in de hoogte en even in de breedte gaat groeien, krijgen de pezen kans om bij te trekken..
Wat wel heel belangrijk is is beweging. Beweging rekt de pees elke keer een stukje op en maakt em sterk..

Hoop dat het nu wat duidelijker is geworden..
Ik vind het wel echt een schitterend diertje :D

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 10:33

Top! bedankt voor jullie reacties.
Grappig van die wondjes op de hakken, dat heb ik bij die overharige mini's nooit meegemaakt. Deze zit ook zo strak en glad in zijn haardek.
Ik ga de links even bekijken.

Beweging krijgt hij, ze lopen elke dag buiten en straks kunnen ze het land op.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:36

Ruby heeft ook wat wondjes in haar oksels.. Spontaan, want ze kan zich nergens aan verwond hebben.. Ik begreep dat dat inderdaad vaker voorkomt..

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 10:40

ik was al naarstig aan het zoeken naar dingen waar hij zich aan kon hebben bezeerd, we zijn er continue bij geweest en het enige kon zijn dat hij zich bij het tig keer laten vallen ergens had geraakt oid.
Maar het blijft dus ook bij anderen een klein mysterie is ;-).

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:46

doordat de benen erg snel groeien scheurt de huid op die plekjes. je kan de huid masseren met een vettig goedje om ervoor te zorgen dat het mooi soepel blijft, maar het is lastig tegen te houden.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 10:51

Maar het was al helemaal dik (door die wondjes wrs) zo'n 3 a 4 uur na de bevalling. Hij groeit idd wel snel (helemaal als ik de foto's van dag 1 zie) maar zou dat zo snel gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:56

je hebt ook ewl eens dat veulens extreem week zijn en dat ze helemaal op hun eigen kogels staan de eerste paar dagen. dat had mijn veulen iig, maar dat trekt allemaal weg.

Vind die 'crashfoto' wel heel lollig, maar raar dat ze zo moeite heeft met evenwicht. Zou ik wel even in de gaten houden.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:43

Chev, Mayra had het ook, heeft een paar weken geduurd. Wat opvalt is dat je zand nogal diep voor hem lijkt, wat ook weer voor onbalans kan zorgen. Mayra is in het begin ook heel vaak op haar bek gegaan ;)
Lekker ventje hoor!!!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 11:46

Dat van het losse zand klopt, ze staan nu op een vlakker stuk ook daarom gedaan inderdaad.

Ik ga straks eens overleggen met de DA.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:50

De kromme voorbenen trekken wel weg...veel beweging geven, kan hij het land niet op?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:53

staat hij ook opde wei? zoveel mogelijk beweging met problemen met beenstanden van veulens.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:54

Dat de voetjes onder naar buiten gedraait staan kan vanzelf weer "goeddraaien",als de borst breder groeit, de komende 2-3 jaar.
De knietjes kunnen ook bijtrekken ,de strekpees is idd te kort nu.

Ik persoonlijk zou het wel laten zien aan de DA en overleggen, een plan maken, Eerst zal ik nog wel wat weken afwachten, nog geen drastische operaties enz. Dus wordt het steeds minder erg , laat het zelf maar goed worden,..wordt het snel erger ---> dan DA behandeling.

Tja,...en weidegang , he! Liefst 24/7 , als het weiland veilig genoeg is.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:30

Heb toevallig dit jaar ervaring met 2 warmbloedveulens, ook nu een veulen hier wat 14 dagen oud is en kromme benen heeft gekregen, identiek was het vorige veulen wat nu bijna 3 maanden oud is. DA zei dat de botten dan sneller groeien dan de pezen. Advies was om een speciaal middel oraal in te geven. Heb gisteravond nog veulen met kromme benen vastgehouden voor zijn om de 2 dagen shot. Ik kan alleen niet meer even goed op de juiste naam komen, 'hebolythaan' heet het geloof ik... Van het vorige veulen is de stand van de hoeven door bekappen gecorrigeerd toen ze een week of 4 oud was en heeft nu gelukkig weer rechte benen, dat is trouwens een springpaard in de dop, liep vanaf dat ze een paar dagen oud was in de weide te sprinten en te springen en daarna kwamen die kromme benen, zag er niet florisant uit....

Beterschap ermee in elk geval :(:) Leuk veulen trouwens !!
Laatst bijgewerkt door Nikita_1995 op 09-06-09 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 12:36

Ze kunnen over 2 weken pas het land op helaas tot die tijd lopen ze van 08.00 uur smorgens tot 20.00 savonds buiten.
Ik ga nu even bellen met de DA.
Edit: hij belt uiterlijk vanavond terug ;-).

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:03

-> KS-ITP