Zij heeft afgelopen woensdag haar eerste veulen mogen werpen.
Ik heb vakantie opgenomen om Tinka te begeleiden bij veulenen....
Zij was uitgerekend op 19 maart 2009, 11 maanden en 2 dagen...
Het veulen is uiteindelijk geboren op 25 maart om 06.00 uur in de morgen...
Tinka heeft een rustige draagtijd gehad, de laatste twee weken begon zij echter in gedrag te anderen.
Zij was wat beschermend maar ook zo zorgzaam, om over vreetnijd niet te spreken.
Op dinsdagochtend zagen wij de één van de eerste signalen, kegelen. Eigenlijk was zij verder nog niet helemaal klaar voor de bevalling. Haar baarmoeder was wel naar beneden gezakt, uiers waren ook gezwollen maar de zakken van de "platen" was minder te zien en achterhand was er nog niet helemaal klaar voor. Het moest nog wat wekerig worden om het veulen te kunnen werpen.
Dit was de dag van het begin met waken;
Om 00.00 uur was Tinka zeer onrustig, staan/liggen staan/ liggen, heen en weer lopen en naar buik kijken. Ieder half uur later stond/ lag zij gewoon rustig op stal...Om 05.00 uur zat de staleigenaar er zelfs aan te denken om om 07.00 uur te gaan kijken, maar braaf kwam staleigenaar weer terug om 05.30 uur.
Op dat moment begon Tinka net met weeen krijgen... De staleigenaresse zag de benen van het veulen naar buiten komen, het hoofd schoot weer terug... De staleigenaresse zag dat Tinka moeite had met het hoofd van het veulen, deze was te groot. Zonder te twijfelen kreeg Tinka een helpende hand. Zodra de staleigenaresse stal binnenkwam wilde Tinka haar stal uit. Zij was zeer onrustig. Tinka wilde voor geen goud gaan liggen en het veulen is uiteindelijk in de armen van staleigenaresse geboren. Schouders lagen ook wat klem... Om 06.00 uur werd ik gebeld dat veulen geboren. Ik ben als de wiedeweer naar stal gelopen om te kijken naar het mooie hengstveulen en trotse moeder.
Staleigenaresse en ik hebben van te voren gesproken over aanwezigheid van mij... Ik ben emotioneel aangelegd, dit voelt Tinka haarfijn aan. De staleigenaresse heeft de juiste beslissing genomen om mij er niet bij te halen aangezien Tinka het best moeilijk had... Gezondheid van mijn paard gaat boven mijn nieuwsgierigheid...
vader van het veulen

11 maanden dracht

uierontwikkeling 11 maanden en 7 dagen

net geboren

één uur oud

één dag oud

twee dagen oud

Hier ben ik.
11 maanden in het donker gezeten
Alleen maar gelegen en geschopt
Er kwam een dag dat de druk te groot werd
Ik baande een weg door een donkere tunnel
En daar was het licht
Nog een laatste stap
Daar lag ik…
Een nieuwe wereld
Een nieuw begin
Hier lig ik,
En na die donkere tijd
Is mijn tijd begonnen
Zo jong en sterk
Hier, deze plaats
Waar mijn leven begint
Knipper met mijn ogen
En kijk om me heen
Ik probeer op te staan
Maar mijn benen,
Lijken te lang te zijn
Een zacht gehinnik
Iets vertrouwds
Geeft mij de kracht
Ik droom over de groene vlaktes
Over de blauwe hemel
Ik volg de stem uit mijn hart
Ik kan niet geloven dat de tijd gekomen is
Hier ben ik…
Het leven gaat beginnen
Nooit meer alleen
Nog één keer
Knipper ik met mijn ogen
Om te concluderen dat ik niet droom
Nee,ik droom niet
Dit ben ik
Vol vreugde volg ik de adelaar
Naar de plek van mijn droom,
Waar alles begon en eindigt.
En zijn naam wordt Abano....

... Zo bijdehand, zo dapper maar o zo zielig stond hij na een schok van schrikdraad te hebben gehad, bij Tinka....

.. gefeliciteerd..!