Kletstopic veulens 2022!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anike

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 13:02

Ik hou de wortelen er gewoon even af.
Een handje bix krijgt ze. Havens voeren ze nu op stal.

Ze is inmiddels verhuisd, staat lekker op het land. Een eigen landje voor haarzelf!
Ze was super braaf de trailer in, en onderweg ook.
Super fijn!!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 13:43

Gefeliciteerd met de verhuizing dat het zo goed ging.

En minthe misschien naar Amerika hoe dat zo?

Hier heeft de kleine voor het eerst mijn zoontje op zijn rug gehad. Even kijken wat ze deed en bleef gewoon keurig staan.

Qua eten klein beetje brok om ze 2x per dag voor te krijgen verder alleen gras

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 16:19

Anike, staat ze dan nu voor tijdelijk even alleen op landje?
Fijn dat verhuizen goed ging zeg.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 16:31

Nee ze staan hier of met z’n twee of alleen op een landje. Dus dit blijft zo.

Afbeelding

Afbeelding

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 20:28

Hier was het feest vandaag.. :')

Ik dacht.. laat ik er eens een singeltje omheen doen en even longeren.. gewoon aan een halstertje, verder niets spannends erop of eraan.
Dus dekje op haar rug, singel er overheen.. niks aan de hand..!!
Gaatje strakker tijdens het stappen.. niks aan de hand..!!
Naar de longeercirkel en daar stappen. niks aan de hand..!!
Maar toen ging ze draven en voelde ze het dekje op haar rug bewegen.. :=

Haar hoofd ging naar beneden, haar rug bolde op en vervolgens kwam ze met 4 benen tegelijkertijd van de grond.. _O- _O- _O-
Na 3 bokkesprongen ging haar hoofd naar beneden en liep ze mooi te stofzuigen in draf..

Maar.. ik hoop dat het hierbij blijft.. dit soort bokkesprongen zijn namelijk niet uit te zitten.. 8)7

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 07:43

Ik heb de kleine van mij wel eens een dekje op gedaan. Maar singel en of longeerlijn niet. Hij kan wel als we wandelen stukjes meedraven op stem commando.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 07:57

Wij 'longeren' de 2 jarige ook wel eens. Wel al met hoofdstel maar dat is op 1 hand te tellen per maand en nog geen 5 min. Maar deze is behoorlijk pittig. We doen ook grondwerk Max 10 minuutjes paar keer per week. Maar een handdoek op de rug is zelfs nog onmogelijk. We blijven oefenen. Willen wel TRT gaan doen met deze.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 08:20

Ik had deze reactie ook echt niet verwacht.. want ik heb haar al vaker een dekje op gelegd en een singeltje op gehad op de poetsplaats. En daar reageerde ze helemaal niet op. Dus vandaar dat ik haar nu mee nam naar de longeercirkel. Weer een heel klein stapje verder, maar dat kleine stapje werden grote sprongen.. _O-

Ik blijf het toch leuk vinden.. die jonge dieren.. want ze zijn allemaal zo anders.. en je moet je op elk dier weer aanpassen en bedenken wat de beste manier is voor bepaalde dingen.. zonder te snel te willen gaan..

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 19:56

Oh ja, Tulip ook. Niks was een probleem tot ik de longeersingel een keer te strak (voor haar gevoel) aansingelde, toen werd het ook even rodeo.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 09:36

Komt goed Casarell ze wennen er vanzelf aan.

Atari is niet zo onder de indruk van longeren met een dekje maar goed hij is ook niet echt snel ergens van onder de indruk. Pas lag hij te slapen in de wei en ik heb hem met mijn been geaaid over zn rug terwijl ik er naast stond vond ie prima. Vandaag was het haarbal dag. Atari is wel een beetje teleurgesteld dat hij al anderhalve week niet uit de wei is geweest. Ik had een operatie en mag/mocht niet alles doen dus ik dacht ik ga niet met Arie spelen voor het geval dat hij toch een keer trekt of schrikt. Deze week maar even meer tijd voor hem maken.
https://youtube.com/shorts/yLLtvEz3hxc? ... _mfbVFYecS

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 12:37

Jemig wat een haren!!! :=

Hier staat Cartier erg lekker op der nieuwe stal.
Kreeg complimenten van de staleigenaar, dat ze zo zoet is. <3

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 20:55

Wat braaf dat hij dat allemaal zo mooi toestaat!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 21:26

Ah... daar ook al lekker aan het verharen..!

Sophie ook hoor.. maar die had vorige winter een flinterdun wintervachtje, dus ik verwacht nu ook geen dikke vacht. Ze vind het wel heel lekker hoor.. die poetsbeurten.. die bovenlip zegt genoeg! :')

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:33

Anike het is vooral de palomino die zo verhaart die maakt ieder een dikke vacht aan.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 09:30

wortel115 schreef:
Anike het is vooral de palomino die zo verhaart die maakt ieder een dikke vacht aan.

Ik vindt het toch altijd heel bijzonder die wintervachten.
Mijn oude merrie bleef het jaar rond heel dun in de vacht.
Cartier 2 jaar terug als veulentje leek t wel een kameel! Maar denk ook dat ze toen niet helemaal lekker in der vel zat.
Vorig jaar wel wat dikker, maar niet zo enorm! Moet wel zeggen dat ze toen een deken om had, ook met hals als het echt koud/guur werd.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:37

Tulip maakr helaas ook geen echt dikke vacht aan, terwijl ik het wel al twee jaar geprobeerd heb. Uiteindelijk toch maar een deken om doen..Ik denk dat ik dit jaar wat eerder begin met een regendeken.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:18

Voor Spotify toch maar weer eens mestonderzoek besteld. Hij komt niet mooi in z'n vacht en blijft echt aan de dunne kant. Hij heeft nu wel iets glans gekregen door de lijnzaad olie die hij krijgt, maar het is nog niet zoals ik het graag zou zien. Qua gewicht is het ook lastig. Hij krijgt al zoveel eten waarvan ik denk waar laat je het. Hij had vorig jaar toen hij bij me kwam wel echt een achterstand en is in een jaar tijd gigantisch gegroeid. Maar zou hem toch graag eens iets voller willen zien.

Meer mensen wie hier wel eens last van hebben gehad bij hun jonkie dat ze niet mooi door de vacht heen kwamen en aan de dunne kant bleven? Moet ik het nog meer tijd geven? Ben wel bang dat hij nog meer gaat inleveren straks als de winterperiode eraan komt en hij niet meer op het gras kan

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 16:41

Veertje, ik weet niet hoevaak je test,en hoe de pony staat.
De mijne krijgt elke maand bijna een test, de wormen besmetting tussen de kleine die hier bij hem staat wisselen elkaar af dan is ie weer schoon en dan zij weer wormen etc.
Sowieso krijgt de mijne supplementen via Den Hoek bij ook pro biotica. Van alles om de darm gezonder te maken en minder gevoelig voor worm.
extra testen, kan nooit kwaad
Sterkte

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 18:03

Hij is in april nog getest en toen had hij wormen van de horzel. Daarna niet meer getest is er vanwege omstandigheden helemaal bij in geschoten dus ook mijn eigen schuld. Alle paarden zijn toen getest en eventueel ontwormd.

Verder staat hij ongeveer 8 uur in het weiland, op stal onbeperkt hooi en als ik in de avond op stal ben zet ik hem zo nog weer 2/2,5 uur buiten waar hij weer gras kan eten. Daarnaast krijgt hij 2x daags brok/balancer met ruwvoer mix van Florian. Pro Biotica kan ik nog wel eens naar kijken, dankjewel! :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 21:02

veertje99 schreef:
Voor Spotify toch maar weer eens mestonderzoek besteld. Hij komt niet mooi in z'n vacht en blijft echt aan de dunne kant. Hij heeft nu wel iets glans gekregen door de lijnzaad olie die hij krijgt, maar het is nog niet zoals ik het graag zou zien. Qua gewicht is het ook lastig. Hij krijgt al zoveel eten waarvan ik denk waar laat je het. Hij had vorig jaar toen hij bij me kwam wel echt een achterstand en is in een jaar tijd gigantisch gegroeid. Maar zou hem toch graag eens iets voller willen zien.

Meer mensen wie hier wel eens last van hebben gehad bij hun jonkie dat ze niet mooi door de vacht heen kwamen en aan de dunne kant bleven? Moet ik het nog meer tijd geven? Ben wel bang dat hij nog meer gaat inleveren straks als de winterperiode eraan komt en hij niet meer op het gras kan

Die van mij heb ik vorig jaar september ook mager uit de opfok gehaald omdat ze anders niet genoeg vlees zou hebben om de winter door te komen.. en zij heeft véél baat gehad bij NAF Opkikker..
https://www.dochorse.nl/naf-opkikker.html

Hier overigens geen mestonderzoek, maar gewoon elke 3 maanden een wormkuur, zeker met jonge paarden.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 10:32

Dankjewel daar ga ik eens na kijken als het mestonderzoek is geweest! Is gewoon een poeder toch?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 20:35

veertje99 schreef:
Dankjewel daar ga ik eens na kijken als het mestonderzoek is geweest! Is gewoon een poeder toch?

Is inderdaad een poeder, maar wordt makkelijk gegeten.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 19:43

Het ene moment staat Spot heerlijk relaxed in de bak met een dekje en longeer singel om en het volgende moment mag je de dierenarts bellen omdat hij gek heeft gedaan in de bak en daarbij zijn been open heeft gehaald en je dus zo naar binnen kunt kijken %)
Zal geen foto van de wond erbij zetten, wel een foto van dekje op :)
Afbeelding

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 19:57

Jeetje.. das ook wat zeg! Wat is er gebeurd dan?
Hopelijk geen blijvende schade straks! :(:)

Hier ziet hij er inderdaad erg relaxed uit..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 08-09-24 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 20:01

Mijn merrie heb ik gisteren weer eventjes met singeltje aan de lijn gehad zodat ze went aan een singeltje, en deze keer was ze echt super braaf. Echt geen moment van spanning of iets kunnen ontdekken.