Veel te vroeg geboren (285 dag), update: helaas overleden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fem

Re: Veel te vroeg geboren (285 dag), maar vecht voor haar leven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 07:13

Nog een klein updateje!

Rowan sms-t net, dat het nu al minder rocheld, maar nu geeft ze haar maar 25 ml per keer. En om de 45 min. :)

Nou dit wilde ik nog even laten weten!

Fijne dag allemaal! :*

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 07:16

malih schreef:
dat zouden ze eventueel dus met een luchtbedje kunnen doen? maar dan met een pompje,

Badstof zokken werken ook, dus wellicht handdoeken er onder werkt ook.

heb ik het ook al over gehad 3 pagina's terug, zal eens een pbtje sturen

Malou_Koos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 07:51

wat jullie doen is zo super, ik volg het topic al vanaf het begin. echt ga zo door meiden jullie kleine red het op deze manier!!

majo8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:33

Gelukkig weer een nacht door gekomen. Ik hoop dat vandaag ook weer goed afloopt.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:43

Ik blijf duimen. Jullie doen het fantastisch! Hou vol!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:43

Gelukkig is ze de nacht doorgekomen!

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:47

Ik heb niet alles doorgelezen, omdat het toch al een best lang topic is.....

Jeetje Rowan!! Wat erg :(:) Ik schrok er echt van joh!! Ik hoop echt dat het goed komt hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:51

Jeetje...ben er stil van!!! Wat een wondertje! Ik duim keihard mee! :j
Rowan zet m op meid!

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:55

Wat een mooi veulen en wat een vechtlust van jullie allemaal,ik duim en bid en hoop met jullie mee,voor dit kleine wonder met die mooie naam.
Verstandig dat je wat minder veel en wat vaker gaat voeden,misschien heeft het beestje nog wat moeite met slikken en loopt er wat voeding in de longetjes,dus dat wordt opletten dat het geen versliklongontsteking krijgt.
Wat ontzettend goed wat jullie aan het doen zijn,dat noem ik paardenmensen,fantastisch,veel sterkte en zet hem op!!

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:56

Jeetje meiden wat een verhaal , heb niet alle pagina's doorgelezen dat was even teveel ..

Succes met jullie missie om dit veulen straks lekker in de wei te zien rennen.

Vorstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:58

Dank jullie voor de updates! Och..wat ziet ze er toch prematuur uit op je laatste foto's...Het veulen is weer een nachtje verder, al baart het 'rochelen' wat ze doet me wel zorgen. Wij hadden vorig jaar een hengstveulen wat op dag 3 begon te rochelen en snel te ademen (ademt ze normaal?), hij bleek een longontsteking te hebben.

Er werd gevraagd waarom de merrie niet bij haar kind in de stal is, Rowan durft dit niet meer, de merrie is aan 1 oog blind.

Onze merrie begon het melken ook steeds irritanter te vinden, da's normaal. Waarschijnlijk (ALS ze het redt) moet er over worden gegaan op kunstmelk, want dit kleintje kan nog lang niet staan.... In Utrecht krijgen de veulens ook kunstmelk, wanneer ze herstellen en sterk genoeg zijn, mogen ze weer bij de moeder drinken.

Vorig jaar heb ik trouwens diverse paardenmelkerijen in Brabant gebeld voor biest (uit voorzorg) en die kon ik NERGENS krijgen!!! (wilden ze zelf houden) Dus of je nu zo makkelijk aan liters gewone paardenmelk komt....Miet (van mijn verhaal met Finne) had standaard liters biest op voorraad.

Ook ik ben benieuwd of er al antistoffen onderzoek is gedaan. Maar waarschijnlijk is er meer nodig voor dit hummeltje dan alleen plasma.

Rowan moet gesloopt zijn, zolangzamerhand........hou vol!
Laatst bijgewerkt door Vorstin op 18-04-09 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:00

Jeetje wat heftig zeg!
Ik wens jullie veel sterkte en duim dat het goed komt!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:09

Denkt Rowan ook wel een beetje aan haarzelf?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:11

ik lees al vanaf het begin mee, ik duim voor jullie, wat is het veulen klein en kwetsbaar... heel veel sterkte ermee!!

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:16

weer een nachtje verder!
TOP!! hou vol meiden!!

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:18

Spannend allemaal, blij te horen dat ze weer een nacht verder is. We blijven duimen.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:21

ik snap ook wel dat je dag en nacht bij je veulentje wilt zijn.. er kan zo iets mis gaan, en dan zou ik er ook bij willen zijn..

hoop idd ook dat het niet iets ernstigs is waardoor de melk een beetje terug kwam! :(:)

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:27

stef schreef:

Dat denk ik niet, ze wil er 24/7 voor miracle zijn, en het is en blijft natuurlijk
zwaar als je snacht's ook wakker moet worden om melk te geven,
maar ik weet dat ze 'n harde is en niet snel opgeeft!
Ik ga na mijn werk,waarschijnlijk weer langs en dan kan ik jullie een update geven. Of als ik voor 12 uur nog iets hoor plaats ik het :)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:28

Wat geweldig dat dit vechtertje het al 3 nachten heeft volgehouden! Ik hoop met heel mijn hart dat er nog vele (goede) nachten zullen volgen!!!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:41

Ik werd door een collega op dit topic gewezen, omdat ze mijn naam voorbij zag komen in het verhaal van Vorstin.
Allereerst super wat jullie proberen, ik weet hoe zwaar het is maar als je zo'n vechtertje hebt is het onmogelijk om
haar dan zomaar op te geven (al was dat soms misschien uiteindelijk wel beter ;( ). Heel veel sterkte!

Verder nog een paar opmerkingen en vragen:

- het veulen zou wel in een hoek van de stal kunnen liggen achter een beschot, dit hebben wij ook gedaan met
een te vroeg geboren veulen. Dan kan de merrie er niet op staan en kan ze toch over het schot contact zoeken.
Een paar latten een paar meter uit de hoeken tegen de muur schroeven en je kunt er zo een houten schot achter
schuiven. Idd schapenvachten eronder tegen het doorliggen en een varkenslamp erboven voor de warmte.
- sommige veulens hebben ook nog geen ontwikkelde traanklieren, houd de oogjes in de gaten en druppel die evt. regelmatig
om de ogen vochtig te houden.
- als de beenderen nog niet voldoende ontwikkeld zijn (kraakbeen ipv verbeend) dan is het juist niet goed voor het veulen
om erop te gaan staan. Het kraakbeen houdt dat gewicht niet. Het wordt dus echt moeilijk als het veulen zich goed gaat
voelen en op wil staan, terwijl die beenderen nog niet klaar zijn. Miet legt ze dan in een soort gootjes van gips zodat ze daar
steun op vinden bij het staan. (Ik neem aan dat bij het veulen van Vorstin de beenderen voldoende ontwikkeld waren).
Als je dat niet doet is er grote kans dat het veulen erdoor komt en na één of twee jaar alsnog zulke ernstige beenvergroeiingen
blijkt te hebben dat hij alsnog moet worden afgemaakt of een dure operatie moet hebben.
- rochelen klinkt idd als een beginnende longontsteking
- is er nu al gecontroleerd of het veulen voldoende antistoffen heeft om te zien of ze nog plasma bij moet of niet? Als ik er
overheen gelezen heb, sorry, ik heb het niet kunnen vinden.

Frank vd Laar heeft de methode uit Amerika met het plaatsen van een maagsonde geleerd van Miet v. Roy, hij is idd ook heel
bekwaam volgens Miet maar zoals Miet is er maar één (ik moest wel even lachen toen ik iemand zag beschrijven hoe ze in het veulen
seizoen eruit zag. Je vergat nog dat ze voor het begint nog één keer naar de kapper gaat en een paar nieuwe schoenen koopt, waar
beide weinig van over meer is aan het einde van het seizoen..... :j Echt iemand met een roeping ipv een baan!)
Wat jullie nu een paar nachten doen, dat doet Miet dus gedurende het hele veulenseizoen! Ook als er mensen zelf niet voor het veulen
willen zorgen dan neemt zij ze mee, ze heeft vaak zo een aantal op matrassen liggen die ze erdoor sleept (naast haar "gewone" werk
als dierenarts!).
Heel veel succes en sterkte, en als het niet lukt dan hebben jullie in ieder geval er alles aan gedaan. +:)+

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:42

Hmmm over de discussies hier ga ik niets zeggen, ik vind dat niet echt op zijn plaats... :x
Ik heb niet het hele topic gelezen maar gaat het veulen ook wel eens anders liggen? Steeds in dezelfde houding lijkt me heel vervelend en mensen kunnen er doorligplekken van krijgen. Ik weet ook niet of dit verder invloed heeft op de organen.
Wanneer het veulentje gedronken heeft masseer je dan ook het buikje? Ik weet niet of dit nodig is dusd neeem het maar niet klakkeloos over maar als hij alleen maar ligt en weinig beweegt helpt het misschien de darmpjes op gang te houden.
Heel veel succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:43

Ze zijn het veulen regelmatig aan het omkeren en anders leggen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:47

VonDutch schreef:
stef schreef:

Dat denk ik niet, ze wil er 24/7 voor miracle zijn, en het is en blijft natuurlijk
zwaar als je snacht's ook wakker moet worden om melk te geven,
maar ik weet dat ze 'n harde is en niet snel opgeeft!
Ik ga na mijn werk,waarschijnlijk weer langs en dan kan ik jullie een update geven. Of als ik voor 12 uur nog iets hoor plaats ik het :)

Dat snap ik ook, maar als Rowan het straks zelf niet meer trekt....
Hoe lang moet ze dit nog volhouden? Ik neem aan dat ze wel aflossing heeft?

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:48

Jeetje, ik hoop dat het veulen het red!!

Sterkte ermee!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:48

horseyfries schreef:
Heel veel succes en sterkte, en als het niet lukt dan hebben jullie in ieder geval er alles aan gedaan. +:)+

Hier sluit ik mij bij aan!