Veulens 2017

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 20:16

Waarom maak je een foto? :')
Afbeelding

suffie
Berichten: 5719
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:32

Wat een knapperd die zwarte! Mooie bloedlijn ook.
Hoe oud is Jelske nu?
Laatst bijgewerkt door suffie op 13-02-18 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:33

Jelske word April 1 jaar dus nu 10 maand :)

suffie
Berichten: 5719
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:36

Oh, ik dacht dat ze nog veel jonger was :o Ik vind haar een beetje pierig, zoals ze hier zeggen. Schraal en dof in het haar. Weet je zeker dat ze geen wormen meer heeft?

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:01

suffie schreef:
Oh, ik dacht dat ze nog veel jonger was :o Ik vind haar een beetje pierig, zoals ze hier zeggen. Schraal en dof in het haar. Weet je zeker dat ze geen wormen meer heeft?


Heb niks gevonden en twee weken geleden ontwormd. Maar er is ook weinig over haar bekend (wie weet) is ze nog veel jonger.

En anders DA langs laten komen, ze groeit wel goed.

suffie
Berichten: 5719
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:06

Je hebt toch een paspoort :? Dan weet je toch hoe oud ze is? Ze groeit wel, dat kan ik ook zien met de foto's die je plaatst, maar ze is wel erg klein voor 10 maanden.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:09

Ze komt van de markt heb contact opgenomen door wie ze in paspoort is geregistreerd. Deden vaag, wist niks over ouders te zeggen. Alleen dat moeder een fries was en alweer verkocht. Dus wie weet is ze later gechipt toen ze ouder was en hebben ze zomaar datum erop laten zetten?

Dat ze jonger is dan ze op paspoort staat.

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:46

Wie weet is ze wel heel vroeg gespeend.. Dan hebben ze ook altijd een achterstandje op de veulens die royaal op de weide hebben gestaan en tot dik 6 maand bij mama konden lurken :Y)

Caia is op dit moment een dikke beer, bijna 11 maand en 1.10 en een beetje


Afbeelding
Afbeelding

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:53

Aah lief hoodje van Caia!

Jaa zou kunnen dat ze te vroeg is gespeend! Ze was ook echt klein met lange stelten.

Maar ik speculeer dat ook maar, wie weet binnenkort da langs laten komen :€")

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30673
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:59

Altijd lastig als verleden idd niet bekend is. Maar trekt meestal wel bij.
Armyhorse, welkom!
Caia is ook lekker beertje.
Gwynfor groeit goed, haha.
Afbeelding

Afbeelding

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 09:19

Janinevv: Leuk veulen, is het een Fries of een kruising?
Nynkster: Wat een leuk koppie zit erop :D
Dyonne: Die van jou zien er ook goed uit. Allemaal beertjes :Y)

Ik heb die van mij gister brok proberen te voeren, maar het leek alsof hij het niet gewend was. Zal denk ik toch maar vaker moeten proberen. Hij durft ook nog steeds niet bij het ruwvoer te komen, hij is veel te bang voor de andere merrieveulens. Ik hoop dat dit wel gaat veranderen.

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 09:33

Wauw dyonne!!gwynfor wordt echt een stoere kerel!
Armyhorse: als je uit de hand probeert te voeren dan? Die van mij begreep het ook niet altijd maar toen ze haar vriendinnetje zag schranzen nam ze daar voorbeeld aan :)) sindsdien hinnikt ze elke keer als ze de emmer hoort Y)(^)

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 09:44

Nynkster schreef:
Wauw dyonne!!gwynfor wordt echt een stoere kerel!
Armyhorse: als je uit de hand probeert te voeren dan? Die van mij begreep het ook niet altijd maar toen ze haar vriendinnetje zag schranzen nam ze daar voorbeeld aan :)) sindsdien hinnikt ze elke keer als ze de emmer hoort Y)(^)


Ik heb het uit de hand proberen te voeren en vanaf de grond en ook op ruwvoer gelegd, maar het gaat er niet graag in :+ Ik had wel verwacht dat hij het kende, omdat hij de hele tijd bij zijn moeder heeft gestaan. Heeft iemand tips om het voer wat aantrekkelijker voor hem te maken? Vind het toch wel belangrijk dat hij in ieder geval iets binnenkrijgt.

plutolover

Berichten: 11708
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 11:02

waarom staat hij tussen merries? ben je niet bang dat hij gaat dekken? geen idee vanaf wanneer merries vruchtbaar zijn.

misschien ind wat geven aan een veulen die het wel kent, en dat hij het af kan kijken?

mooney

Berichten: 7793
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 11:20

Een beetje brok gaat niets helpen zolang hij geen hooi eet, dus de prioriteit is zorgen dat hij gewoon ruwvoer binnen krijgt. Dus of op zoveel plekken aanbieden dat hij altijd een plekje heeft, of hem uit de groep halen. Maagzweren heb je zo te pakken bij een pas afgespeend veulen.
Tussen de merrieveulens is voor mij ook niet bepaald logisch, geheid gaan er een paar gewoon al hengstig worden in het voorjaar, jaarlingen worden vaak gewoon al hengstig en hengstjes zijn vanaf 9 maanden soms al vruchtbaar.

Gwynfor is ook al flink aan de maat zeg! Hoofd is ook wel echt veulen-af he.

Caia heeft van die heerlijke blikken :') en even groot als mijn monstertje! Vu is alleen ietsje jonger.

Jannine: Ze ziet er inderdaad erg jeugdig uit, nu zijn Friezen ook wel vaak laatbloeiers. Maar goed in de gaten houden ja, buikje lijkt wat opgezet (of schouders erg iel).

Vu is bijna 9 maanden en dus 1.10 hoog. Is al ontzettend aan het verharen, net zoals haar moeder. Dus ik zit steeds lekker onder de rode haren (mijn ruin wacht gelukkig nog even, 2 ontplofte haarballen is wel even genoeg :+ )
Afbeelding
Afbeelding

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 11:56

Plutolover: er was geen plek meer bij de hengsten dus is hij nu bij de merries gezet. Ze staan als het goed is nog 1,5 maand binnen en daarna gaat hij het land op gewoon tussen de hengsten is de bedoeling.

Mooney: klopt, als ik er zelf ben haal ik hem eruit om te eten (ruwvoer/ krachtvoer) en ik leg in een andere hoek ook een bultje neer. Hij staat sinds vorige week vrijdag in, ze willen het nog even aanzien. Anders ga ik er alsnog achteraan om hem apart in een stal te krijgen met leeftijdsgenootje erbij. Het is inderdaad ook niet echt praktisch om hem in een groep te gooien.

En leuk veulen heb je :D

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:07

Mucchio : geen idee of ze een volle fries is, zou ook prima een kruising kunnen wezen.

Moony : klopt ze heeft echt ielige schouders. Ik hou t in de gaten. Daarnaast is ze ook verkouden geweest nu weer opgeknapt.

mooney

Berichten: 7793
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:27

Mucchio: klinkt alsof je er goed bovenop zit! Succes nog, het is dan inderdaad even behelpen tot het weideseizoen.

Janinevv: Verkouden helpt ook niet mee nee. Fijn dat het nu weer beter gaat.

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:32

Janinevv: Oke, leuk een verrassingskruising. Ik denk dat het een kruising is, want ze heeft een ander hoofd dan de Friezen bij mij in de opfok :7

Mooney: Ja, wil niet dat hij tekort komt. :Y)

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:35

Mucchio grappig! Heel veel zeggen juist wel dat ze typisch fries koppie heeft!

Maarja ander iemand zei is kruising fries x draver? :o

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:43

Een kennis van mij had ook een kruising, vader was kwpn x draver en de moeder was een fries. Jou veulen lijkt qua hoofd er wel een beetje op :D Heb helaas geen foto er van toen hij een jaarling was.

rocymax

Berichten: 6487
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 16:00

Leuke foto's allemaal. :)

Janine, komt vast goed met jelske, het is wel een lieverdje iig. Lily is ook niet zo groot hoor.

Ik zie hier trouwens wel al grote veulens voorbij komen, Wauw.

Hier Is het nog goed koud, dus nog geen verharen. Hooi geven wij ook altijd op veel plekken, zodat er geen geharrewar Is. Lily heeft ook moeten leren om brok te eten hoor. Nu hinnikt ze net zo hard met de anderen mee als het voer tijd Is.

Vandaag Is de Da geweest voor de tweede inenting. Ging erg moeizaam, Lily herinnerde nog de vorige keer en was erg bang. Uiteindelijk lukte het wel. :)

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 18:38

Mucchio schreef:
Een kennis van mij had ook een kruising, vader was kwpn x draver en de moeder was een fries. Jou veulen lijkt qua hoofd er wel een beetje op :D Heb helaas geen foto er van toen hij een jaarling was.


Jammer!
Iemand anders zei ja de bouw is wel als gewoon rijpaard (kwpn) wie weet is ze dat ook wel. Maar maakt haar niet minder leuk :o

rocymax

Berichten: 6487
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:33

Ik vind Jelske een schatje hoor <3 !

Mooie foto's dito, stoer veulen :j


Afbeelding
Hubbie en Lily <3

Flux

Berichten: 2500
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:36

Leuke veulenfoto's om te zien weer van iedereen! Sommige zijn echt alweer veulen-af, anderen hebben nog heerlijke puppy looks. Leuk dat verschil :D

Dyonne, wat wordt Gwynfor gaaf zeg! Ik zie best wat overeenkomsten met onze Déjà :D

Jelske vind ik ook echt leuk om te zien! Doet me denken aan een andere Friese merrie met blonde plukken. Erg benieuwd hoe ze uitgroeid, voor nu hoor ik nog bij team Fries :P

Caya trekt heerlijke bekken :+ Bijna een jaar al!

Ach Vu <3 Blijft ook prachtig in proportie voor een veulie. Ben benieuwd of haar maantjes wel zo mooi oranje blijven :')

Dido, die van jou is ook leuk. Hoe heet ie?

Lily groeit ook goed zeg!

Hier gaat alles goed met Déjà. Hij vind zichzelf erg stoer en kan het goed vinden in de groep. Afgelopen weekend nog even langsgeweest :)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding