Kletstopic veulens 2022!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anike

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 12:06

Ik ga misschien toch voor een andere plek voor Cartier.
Er is ook plek op deze stal: https://www.instagram.com/kanaalhoeve?i ... txbXY5OA==

En voor het zelfde geld zou ze naar de paddock paradise gaan.

Vindt t wel veel geld 24/7 buiten en zelf om t weekend de track te moeten mesten haha

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 12:44

Ik zou niet te vaak verhuizen. Dat is zo stressvol. Wat zou de reden van je verhuizing zijn? Een hele luxe sportstal is met zo'n jonge pony wellicht helemaal niet nodig

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 13:23

Ze is nog niet verhuisd hoor!
1-9 moet ze weg van de stal waar ze staat. Die stopt ermee.

Nu heb ik een plekje gereserveerd op een pp, maar vindt 410,- gewoon heel veel geld voor 24/7 buiten en dan zelf om t weekend een mest dienst te hebben.

De andere is niet per definitie een sportstal, er staat van alles.
Maar daar gaan ze ieder naar een eigen box in de avond. Overdag land of paddock. Seizoen afhankelijk.

Cartier is niet een heel dominante merrie. En als je er net een hebt in de pp waar ze het niet mee kan hebben, en er is maar 1 schuilplek.. dan ben ik bang dat ze straks t buitenbeentje wordt en niet kan schuilen als t nodig is.
Zal vast wel loslopen.. maar toch.. ergens zit het me niet helemaal lekker.

Maar de andere stal kost 400,- wordt alles dus voor je gedaan.. en eigen box.
Net meer ‘persoonlijke controle’. Vindt ik ook fijn..
En goed in te zien hoeveel er gegeten wordt.
Zoals nu is ze gewoonweg veel te dik. Als ze dan onbeperkt kan blijven eten, komt dat noooit goed ahha

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 13:38

Padock Paradise is hier niet echt een ding, bij mij staat Shelby ook overdag in de groep en 's avonds op stal. Ik wilde graag dat ze in de winterperiode (nu dus) 24/7 buiten zou staan, maar het is tot zo laat in het seizoen warm geweest (en dus een veel grotere kans op African Horse Sickness vanwege de muggen) dat ze dan nu ongeveer zou moeten schuiven naar 24/7 buiten, terwijl ze dan ongeveer in October weer 's avonds naar binnen moeten komen.
Ik vind het teveel geleur en heb besloten haar ook deze twee maanden 's avonds binnen te houden. Het fijne ervan is dat ze rust krijgt op stal. Ze deelt haar (grote) stal nu met een 7 maanden oud hengstje, want hij moest van z'n moeder af, maar hij gaat binnekort ook naar zijn eigen stal toe.
Bovendien is ze het nu gewend om naar binnen te gaan 's avonds.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot nu toe eigenlijk geen verschil zie met 'vroeger' toen de paarden 24/7 buiten liepen met een inloopstal.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 13:42

Persoonlijk kies ik eigenlijk altijd voor een goed ingerichte PP. Maar als het buiten staan in de winter ook goed geregeld is dus minimaal 4 uur en ook een sprintje kunnen trekken dan zou ik daar zeker bij een rijpaard ook voor kunnen gaan.

Zoals je leest is het bij mij een totaalplaatje dat moet kloppen en de winteruren buiten op een goede plek

Maar gelukkigheb ik dat dilema niet ze staan hier lekker aan huis.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 14:37

Lastige dilemmas waar je paard te stallen. Ik heb geen ervaring met pp. Ik ben blij dat ik ze thuis heb staan. Altijd buiten in de wei. Stallen staan open behalve 1x per dag met brok voeren zodat ze hun eigen eten opeten. Genoeg bomen ook om onder te schuilen op een kleine 2 hectare. Atari zn moeder is de enige die in de winter een ongevoerde regendeken aan heeft.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:00

Wat interessant om te lezen hoe iedereen zo verschillend denkt.

Mijn paarden kennen geen stal anders dan schuilstal, en daar ben ik stiekem een beetje trots op. Ik kan ze prima individueel managen, ondanks dat ze altijd samen lopen. Onbeperkt ruwvoer is in mijn ogen een eerste levensbehoefte, dus dat is ook geen obstakel hier. Gezondheid zit hem imo in hele andere factoren.

Hier twee van de drie twenters super braaf met bekappen. De derde bleek echt super bang, echt heel sneu. Maar had bij z’n laatste voetje al veel meer vertrouwen gelukkig. Mijn hoefsmid is ook wel echt een topper daarin.

De jongens zijn van de week mee op schrik training geweest, viel weinig te schrikken

En ik zag dat de schapen vlakbij op de dijk liepen. Ik dacht, ga er even langs met Megan, leert ze dat vast kennen voor volgend jaar, scheelt weer een obstakel tijdens onze eerste ritjes dan. Nou, we kunnen weer afvinken, het boeide mevrouw echt helemaal niks :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:06

Hier aan huis en alles ‘s nachts op stal. Ik heb 1 eczemer dus die wil ik echt niet met schemer buiten hebben staan, die is dan echt heel ongelukkig. Ik was voornemens de jonge paarden dag en nacht buiten te laten in de zomer, maar de wolf komt hier erg dichtbij en ik had bij mijn twenter 1 erbij staan die 1x op een omheiningspaal gesprongen was met een bezoekje aan de kliniek als gevolg, dus toen durfde ik niet meer. Dus alles staat overdag zoveel mogelijk buiten en zolang op het land dat kan, en in de winter in paddocks. Dat is wat ik ze kan bieden en waar ik me goed bij voel :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:12

Ik vind het persoonlijk een beetje raar dat een paddock paradise (een goede dan he) goedkoper zou moeten zijn dan traditioneel. Een PP is veel investeren om als je het netjes op wil zetten (dus droge paden en goede omheining, schuilstal etc) en over het algemeen best arbeidsintensief.

Hier staan ze nu aan huis, heeft ook z'n nadelen maar ik vind het heerlijk om mijn eigen plan te kunnen trekken. Ik heb een grote schuilstal (12x 4) en in de toekomst wil ik er nog een tweede schuilstal bij. We hebben de mogelijkheid om ze op te sluiten in de noodbox in de schuilstal, maar over het algemeen lopen ze hier 24/7 buiten (of naar eigen initiatief binnen haha).
Aan de schuilstal zit een paddock en als het droog genoeg is lopen ze op de (gras)track en het weiland.

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:23

Vaak zijn paddock paradises inderdaad wat prijziger omdat het best wel arbeids intensief. Ik heb die van mij 24/7 buiten staan met schuilstal en een maatje (ruin) Ik heb een merrie. Schuilstal heeft een paddock eromheen waar ze staan in de avond, zodat het gras wat tot rust kan komen op de 2 weides die we afwisselen. Daarbij krijgen ze een kilo basis/balancer brok en een grote hooizak voor de avond. Vliegennetjes worden op en af gedaan als er te veel vliegjes om de ogen zitten. :o Volgens mij heeft ze het wel naar haar zin daar, ze staat bij een vriendin van een oud stal genootje van me. Die staat er met de ruin, de prijs is wel heel voordelig geloof ik 150 in de maand daar wel echt geluk mee gehad. 2shetjes staan er ook eentje jonger en de andere oud die staan er soms ook bij.

Voor deze plek stond ik bij een opfok waar ze 24/7 buiten stond met ongv 20 andere merries wel heel mooi om te zien (rond rennend) maar ze zat altijd helemaal onder de wonden ._. die van mij is best wel een pushover en passief (nog steeds maar nu hoeft ze er maar met 1ntje te dealen). Daarbij betaalde ik 130 in de zomer en 180 in de winter alleen, daar vond ik persoonlijk gewoon wat vond tegenvallen er werd daar niet heel veel gecommuniceerd. Opeens stond mijn paard binnen 24/7 (ooit 1 keer op de dag kort in de paddock) voor de winter terwijl het nog herfst was, ik vroeg meedere keren of er een hoefsmid vaker naar haar kon kijken imv haar hoefstand wat scheef is maar werd niet gedaan. Ik zag nooit andere eigennaren van andere paarden die er stonden rond de (100), en ze zat altijd onder de wonden.

Pepper was mijn eerste eigen paardje waar ik alles zelf voor moest regelen inentingen, hoefsmid, stalling. Dus het was in het begin wel wat aanpassen, en bekijken wat ik voor haar wou. In iedergeval niet opgegeten worden door andere paarden, te ver weg staan 30 min met de auto. Ook wou ik er iets meer mee doen als alleen naar kijken en er een borstel over doen. Want meer ging niet echt daar, toen ze opeens binnen stond kon ik al helemaal niks met haar want klim maar zomaar in zon opfok stal met 10 andere kleuters die zich niet kunnen gedragen. Dat is gewoon vragen om ongelukken(de opfok stallen waar lang en smal) De oude opfok was prima hoor en de eigennaren waren lief en behulpzaam. Maar ik wou echt iets waar ik zelf ook wat meer aan haar had als alleen naar haar kijken ooit en wachten tot ze 3 is.

De nieuwe plek met de ruin toen nog hengst moest zijn ballen eraf en ze er moesten een hoeveelheid weken overheen gaan voordat ze bij hem toegevoegd kon worden en daar zijn we nu met heel veel plezier! Ik mest natuurlijk wel mee net hoe het uitkomt maar ongv 2/3 keer in de week, en voeren alleen als de eigenaren op vakantie gaan en dat bevalt me uitstekend <3

anyway sorry the rant, niks verkeerds aan mensen die zo hun paarden houden. Maar het was gewoon niks voor mij. Ik wou haar graag 24/7 buiten hebben ook in de winter, met 1/2 maatjes en wat dichterbij<3. Zodat ik ook wat basis dingen met haar kan doen bijv voetjes leren inplaats van een sedatie en voeten omhoog.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 21:28

Ik betaal 125 voor een stukje weide met speelmaatjes, schoon water en toezicht :+

Thuis kost het ongeveer een hooibaal per paard per maand (50 euro) en een of twee zakken krachtvoer per maand (ongeveer 30 euro per maand). Het stro wordt groots ingekocht, zou zeggen 1 grote baal per een a twee maanden voor alle paarden (6 stuks). Ze staan aan huis
Morgen komt ze weer thuis <3

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 23:25

Wat een bedrag 410 eu wouw.. maar die stalling bedragen zijn hier in randstad wel " normaal " gelukkig is onze pension stalling 24/7 met schuilstal ver onder de prijs. Wel 1 dag per week mesten/voeren
Mithras heeft morgen zijn 3e bekapbeurt, een nieuwe bekapper daar de huidige er mee stopte. Benieuwd hoe hij het doet

Erg jeuk op t land trouwens, stomme dazen
Afbeelding

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 07:04

Het is niet dat ik vindt dat een pp goedkoper moet zijn hoor! Snap heel goed dat het arbeidsintensief is. Er lopen immers een X aantal op een stuk, wat je wel schoon wilt houden. En daar moet je bij helpen.
Ik heb 2 jongens waarvan dus 1 met een ‘beperking’ en dat moet dan net weer uitkomen als het mijn beurt is.
Plus dat je continue bezig bent of er voldoende voer is.
Bij de pp hebben ze geen weidegang. En dat vindt ik best wel jammer. In mijn beeld hoort een paard ook lekker op t land te kunnen. Kijk ik altijd naar uit die periode :j

Het is voor mij meer dat ze een eigen stal heeft. Niet alleen voor de rust, maar ook voor de controle op de gezondheid.
Vorig najaar was ze zo vreselijk verkouden, dachten we aan droes. Dat jaar ervoor had ze dat ook. Als ze dan op een pp staat is dat naar mijn inzien toch wat lastiger in de gaten te houden dan als ze meermaals in handen komen op een dag.

En eigenlijk heel eerlijk, vindt ik het erg fijn als ze de nacht op stal staat :+ en ik ben gewoon bang door haar niet dominante karakter, dat ze daar problemen mee krijgt. En dat wil ik voorkomen. Ze liet altijd al het eten wegpakken.

Ik ga vanavond even kijken bij de andere stal. De eigenaresse vindt de klik tussen eigenaar en haar erg belangrijk.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 07:32

Ieder z'n wensen hoor , en de ene pp is de ander niet, weidegang kan ook gewoon daarbij zitten. Ik kan nu niet meer bedenken dat de kleine niet meer z'n bewegingen zelf kan bepalen. Hij heeft nog nooit ( behalve in kliniek) op stal gestaan. En ik snap dat de klik tussen pension houder en paarden eigenaar net zo belangrijk is. Ben benieuwd of het klikt , blijft spannend he dat stal gebeuren

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:02

Wat een leuke topic. Ik meld me ook even. Heb een 2 jarige QH.
Wat leuk om te zien wat iedereen er al mee doet. ik ben dit jaar voorzichtig beetje grondwerk aan het doen. Twijfelde of het mis te veel was, hoewel hij de aandacht wel leuk lijkt te vinden.

Afbeelding

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 10:38

boedjang schreef:
Ieder z'n wensen hoor , en de ene pp is de ander niet, weidegang kan ook gewoon daarbij zitten. Ik kan nu niet meer bedenken dat de kleine niet meer z'n bewegingen zelf kan bepalen. Hij heeft nog nooit ( behalve in kliniek) op stal gestaan. En ik snap dat de klik tussen pension houder en paarden eigenaar net zo belangrijk is. Ben benieuwd of het klikt , blijft spannend he dat stal gebeuren

Dat is zeker zo hoor!
Cartier weet nu niet beter dan overdag buiten nacht stal :=
Ik vindt het vooral lastig, omdat er zoveel keus is. Maar toch ook weer niet.
Hier in de omgeving heeft 9 van de 10 stallen een wachtlijst.. dat zijn de grote stallen.
er zijn wat kleinere stalletjes, maar als je er dan komt is het best wel houtje touwtje allemaal..

Ik ben verwend hoor, altijd op die grote stallen gestaan met binnenbak en alle faciliteiten die je kan bedenken.
Maar Cartier is nu gewent overdag buiten. Nacht stal. En ik vindt t ook wel fijn dat ik niet verplicht elke dag heen moet. Hahah!

Tja, we wachten het wel even af! Haha.
Meid die op stal staat waar ik ga kijken is er erg over te spreken. Zij stond eerder ook op een van de grote stallen waar ik stond. Dus dat is wel fijn vergelijken haha!

Welkom persevero! Wat een leukerd!!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:06

Anike schreef:
Het is voor mij meer dat ze een eigen stal heeft. Niet alleen voor de rust, maar ook voor de controle op de gezondheid.
Vorig najaar was ze zo vreselijk verkouden, dachten we aan droes. Dat jaar ervoor had ze dat ook. Als ze dan op een pp staat is dat naar mijn inzien toch wat lastiger in de gaten te houden dan als ze meermaals in handen komen op een dag.

En eigenlijk heel eerlijk, vindt ik het erg fijn als ze de nacht op stal staat :+ en ik ben gewoon bang door haar niet dominante karakter, dat ze daar problemen mee krijgt. En dat wil ik voorkomen. Ze liet altijd al het eten wegpakken.

Ik heb mijn merrie om die reden ook uit de opfok gehaald vorig jaar.
Ze was erg onderdanig en liep weg als er een ander in de buurt kwam, waardoor zij te weinig voedingsstoffen binnen kreeg.

Toen heb ik haar bij een vriendin neer gezet. Eigen stal voor de nacht, en overdags zo veel mogelijk buiten met anderen (een 3 jarige en een fokmerrie). Ze kon languit liggen zonder last te hebben van anderen, en kreeg de tijd om bij te komen (ze was immers veel te dun geworden) door krachtvoer en zeer goeie kwaliteit ruwvoer.. en extra vitamines.

Ze knapte zo hard op dat ze van onderdanig zelfs naar dominant ging. Dat was ook een verrassing, want zo kende ik haar niet.. :+

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:08

Welkom Persevero..!

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:22

Casarell schreef:
Anike schreef:

Ik heb mijn merrie om die reden ook uit de opfok gehaald vorig jaar.
Ze was erg onderdanig en liep weg als er een ander in de buurt kwam, waardoor zij te weinig voedingsstoffen binnen kreeg.

Toen heb ik haar bij een vriendin neer gezet. Eigen stal voor de nacht, en overdags zo veel mogelijk buiten met anderen (een 3 jarige en een fokmerrie). Ze kon languit liggen zonder last te hebben van anderen, en kreeg de tijd om bij te komen (ze was immers veel te dun geworden) door krachtvoer en zeer goeie kwaliteit ruwvoer.. en extra vitamines.

Ze knapte zo hard op dat ze van onderdanig zelfs naar dominant ging. Dat was ook een verrassing, want zo kende ik haar niet.. :+

Nou precies! Even der eigen ruimte, en de pp is niet zoooo groot, en er is altijd een ander paard wat dan wel weer in de buurt wilt komen.
En ze is altijd met andere paarden geweest hoor. Ze staat nu ook in de kudde van merries.
Maar wel altijd net buiten de groep.
En als ze haar kant op komen, maakt niet uit welke, dan stapt ze staart zwiepend weg weer naar een ander plekje.
Als die punten bij elkaar, brengt mij twijfel.
En ze is vreselijk mensgericht, dus goed contact met mensen maakt haar blij :+

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 21:35

Ik vind het soms ook lastig om te kijken of ik niet iets te veel doe. Gelukkig doe ik over het algemeen te weinig. :+ Het is nu zelfs zo erg dat Haley laatst weigerde naar huis te lopen na een kort rondje. Ze had wat dagen vrij gehad vanwege wat kuddewisselingen en ik dacht 'Lekker een kort rondje om er weer in te komen'. Nou niet dus. Ze ging écht niet naar huis :=

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 21:44

Hoe heb je haar weer meegekregen?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 21:46

Ik had geen leuke confrontatie met de nieuwe hoefsmid. Die is meteen exit. Laten we het houden op een mis-match en dat ik er best ff van slag van was.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 21:48

boedjang schreef:
Hoe heb je haar weer meegekregen?

Niet. We zijn langer gaan wandelen :+

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 21:55

Haha beter

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 22:49

Haha Isabel ze vind het gezellig om met je te wandelen.

Boedjang dat is jammer. Hopelijk zijn er nog andere keuzes bij je in de buurt?