Veulens 2018 Klets&foto topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 19:19

Als jij ze mooi uit stal los kan laten lopen is dat ideaal. Deden wij met de opfok groepen ook. Uit en in gewoon los.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 19:33

Cioccolato schreef:
Als jij ze mooi uit stal los kan laten lopen is dat ideaal. Deden wij met de opfok groepen ook. Uit en in gewoon los.

Dat kunnen wij ja. Dan doen we dat maar. Kan ze gelijk de benen strekken :o

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:23

En dan heeft ze de omgeving even gezien en kun je vanuit daar opbouwen!

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 22:11

Janine, als ze aan een halster meelopen niet gewend is. Verklaart dat wel de vreselijk overdreven reactie van haar. Ze voelt dat ze vast zit dus gaat vechten/paniek. Ik zou de eerste keer buiten juist niet zo loslaten. Je wil niet dat ze leert dat ze de stal uit mag vliegen naar het land. Ik zou meer handen regelen. Een die het veulen vast heeft eventueel met touw achter langs om haar wat te helpen met leren mee lopen. Maar nooit aan het halstertouw wat aan het halster zit trekken, want dan komen ze omhoog. Met de touwen achter langs kan je haar aanmoedigen om haar mee te laten lopen. Deze niet aan het halster vastmaken. Zonder kan ook maar dan is met zijn 3en misschien handig. Twee er achter en een bij het halster. En dan nr. 4 die pal voorop loopt met de shet, haar maatje. De twee achter kunnen elkaar als ze hulp nodig heeft elkaar de hand geven en dan van achteren wat druk geven. Ben je met 3? Dan de touwen gebruiken en een er achter aan lopen. En een met de shet voorop.

Laat je haar nu de wei/paddock in vliegen wordt het op den duur alleen maar lastiger om het aan te leren dat ze rustig met je mee moet lopen naar de wei.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 23:37

Ik zou niet gelijk zoveel man om 't veulen heen zetten als ie dit niet gewend is en ook niet met touwen achter langs gaan martelen. Hier gelijk als kleine frummel achter de kont begeleid, maar zou dus 1 persoon achter laten begeleiden als het je zeld niet lukt.
Maar met opgebouwde stress en energie zou ik helemaal niet dingen aanhalen, eerst lekker los en dan beginnen met leren meelopen. Maatje als hoofd leider, iemand aan het touw en borst om tegen te houden en iemand achter om naar voren te begeleiden.

Van een enkele keer los laten lopen leren ze niet zoveel verkeerd, hier liepen ze in groepen los en zijn allemaal hele brave paarden aan de hand geworden :j

Probeer wel gelijk heel duidelijk te zijn. Dus nooit alleen aan een veulen trekken, altijd zorgen dat je of zelf wat aan kan duwen achter of iemand dat voor je kan doen. Ligt aan de grote, ik kan Belle niet meer aanduwen namelijk _O-

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 00:20

Ik zou gewoon vasthouden aan touw. Iemand erachter lopen om aan te moedigen. Paard weet natuurlijk niet welke kant hij op moet dus kan zomaar zo zijn dat ie de eerste de beste draden in rent

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 08:41

Hier gaan alle paarden elke dag los naar binnen en buiten. Ik zou dus halster en braaf meelopen op een andere manier aanleren als naar het land. Als ze het eenmaal goed snappen is aan de hand naar het land brengen geen moeilijk vervolg

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 08:44

Wat leuk. Zoveel mensen, zoveel manieren.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:28

Je heb touw zo touw.. soort veulen tasje.. ik ga Googlen

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 11:08

Wat leuk zoveel verschillende meningen en ik kan bij iedereen wel er wat in vinden. Alleen Tjitske is best nog wat gespannen en om dan met zn allen om haar heen te gaan eentje achter duwen lijkt me geen goed plan.

Als ze eerst rond kan scharrelen haar energie kwijt lijkt mij dat ik er veel meer mee kan beginnen dan gelijk uit de stal te drukken van achter en dan hopen dat ze niet aan de kletter gaat. Want hoe doe je zo iets als ze al in galop de stal uit springt? Dan kan ik toch nooit zo snel erbij zijn en dan ben ik bang dat ze weer gaat steigeren omdat er druk op het halster touw dan komt.

Ik vind dat nog best lastig en wil haar vandaag gewoon even lekker paar uurtjes buiten gunnen net zoals sterre :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 11:20

Billie is ook net bezig met zijn halster cursus maar die is natuurlijk klein. Ik heb hem in het begin dus begeleid met een hand op de borst en achter z'n kont. Kon hem dus tegen houden en vooruit duwen. Maar hij is klein. En de voorwaartse drang achter de merrie er aan was e r het meest. Toen kwam de stilstaan modus en nu loopt hij best braaf mee.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 11:30

Ik ben al met een week begonnen mey aan het halster meelopen, samen moet moeders. Nu sinds een paar weken loop ik ook zelfstandig met dr. Merrie op stal/poetsplaats en dan met nexxie rondje lopen :)
Natuurlijk ook andersom, nexxie op stal of op de poetsplaats vast en dan met de merrie lopen.

Nexxie wordt echt al een grote dame <3
Afbeelding

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 11:33

Ik heb geen idee hoever Maximus is. Maar ik weet dat de opfok ook hiermee aan de slag gaan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 11:33

Ook al veulen af

Belle is zo vies -O-
Afbeelding

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 11:38

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 12:07

Lees altijd mee, maar post niet zo veel. Even reacties op de laatste paar pagina’s:

Plutolover; wat een lieve foto! Wanneer gaat die van jou naar de opfok?

Cioccolato; Gefeliciteerd met je merrie! Ben benieuwd naar het veulentje volgend jaar.

Alicelover; wat een terrorveulen. Vind dat eigenlijk wel wat hebben, beetje karakter erin :D Leuke foto’s met die bal. Brengt mij op ideeen...
Gefeliciteerd met kleine Frummel!

Animalfriend; wat een mooie nek op die foto met de bal. Prachtig!

Nynkster; Hayden is een dotje. Ben benieuwd wat de uitslag is van de kleurtest. Waar hoop je op?

Billionache; Balen dat je nog geen plek gevonden hebt. Ik zou zelf kiezen voor goede opfok waar jij het vertrouwd, dan maar iets verder weg. Waar zoek je plek?
Of toch zelf nog een veulen aanschaffen ? :D

Leonie; hij is knap!

Janine; gefeliciteerd met Tsjitske! Lastig dat ze nog niet zo veel kent. Vind het idee van het veulentasje een goed idee. Zou haar voor de eerste keer nu los laten gaan naar de wei, maar komende tijd wel oefenen met het meelopen en dat uitbreiden naar het rustig aan de wei op gaan. Wel jammer dat de fokkers aparte lui zijn, de start is toch wel belangrijk voor een veulen. Probeer zelf rustig te blijven, ze moet jou gaan vertrouwen.
Makkelijker gezegd dat gedaan trouwens...

Hier gelukkig een leuke fokker waar ik regelmatig contact mee heb en foto’s van krijg. Mag ook gewoon langskomen als ik dat wil. Vind het vertrouwen van de fokker ook een belangrijk ding bij het kopen van een veulen. Harry staat nu nog met zijn moeder, maar gaan vandaag uit elkaar. Dinsdag gaan wij hem halen en dan brengen wij hem naar de opfok. Word een lange reis van 1,5 - 2 uur voor Harry. Lekker pittig en ben er stiekem wel wat nerveus voor.

Opfok is vanuit ons huis 20 minuten rijden en echt een fijne opfok. Had geluk dat we via de reservelijst nog erbij konden. Staan hier zomers 24/7 buiten en in de winter overdag buiten en in de nacht op stal.
Hebben zo’n 10 opfoksstallen gezien en maar 2 waar we echt een fijn gevoel bij hadden. Vond het vinden van een fijne plek lastiger dan ik dacht.

Qua voer kan ik jullie niet helpen. Dit word via de opfok. Zij laten het hooi testen en passen het voer(beleid) daarop aan.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 12:37

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 12:48

plutolover schreef:
Kayleigh__ schreef:

Ja dat ja

Zo ongeveer gebruiken wij de touwen achterlangs ook. Heel makkelijk te realiseren met twee lange halstertouwen aan elkaar. Is absoluut niet gevaarlijk zoals hier eerder werd geantwoord. Het werkt hier super binnen 2 dagen snappen ze het en kun je zonder de touwen af. Geen gestress en getrek aan het halster.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 12:49

Ja het is erg jammer dat de Fokkers zo laks waren en ik hoop van harte dat ze stoppen met fokken voor het welzijn van hun dieren.

Handig dat linkje over dat veulen tasje. Ik kende het al wel maar ga me er eens verder in verdiepen.

Helaas is Tjitske in alle hoeken getrapt door de shet. Dus ze moesten per direct uit elkaar ze stond helemaal bevevend in een hoekje.

Ik hoorde vanuit huis het gegil en getrap en ben er met rot gang heen gerend. Als je haar dan zo ziet doet dat echt iets met je. Nu staat ze alleen en blijft ze ook komende tijd dit hebben we in goed overleg gedaan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 14:24

Arm ding.. Lekker aandacht geven! En vooral geen extra stress aanhalen

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 14:56

Nexxie is idd al een echte dame. Veulen is er nu wel echt af.

Ohoh Belle een modderbad.

Goede opfok vinden viel hier in Friesland wel mee. Bij veel geweest en ook bij meerdere wel een goed gevoel. Maar die waar Rey nu heen gaat sprong er voor mij wel uit. Mede omdat het ook familie is van waar ik met mijn paarden sta. En kleine groepen, wat ik ook een heel fijn idee vindt. Toch iets minder risico's.

Arme Tjitske. :(:)
Laatst bijgewerkt door alicelover op 01-09-18 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 14:57

Wat sneu Janine. Hopelijk voelt ze zich snel op haar gemak.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 15:13

Belle houd van modder :))
Gelukkig ook van borstelen zo af en toe.

Lastig hoor je paard zo uit handen moeten geven.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 15:43

Jaa het zit haar niet mee.

Ze eet en drinkt goed en ze is niet heel onrustig meer. Hinnekt alleen als je komt en gaat. Kleine topper.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 16:41

Kayleigh_: Maximus wordt begin oktober afgespeend. Dus ik denk eetste of 2e week van oktober ophalen. Ik vind t reuze spannend. Gelukkig is meneer vrij rustig en heeft al paar keer (met Mams) lange tijd op trailer gestaan