Kletstopic veulens 2023!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:25

Ik wist dat ik iets was vergeten vanmorgen. De slingers _O- . Maar gezien Gimli het spuiten van een spuitbusje al eng vind heb ik hem de slingers maar niet aangedaan vandaag.

En dank je wel! Wat is Olaf al flink gegroeid zo zeg :D .

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:50

Hahaha Olaf vond de slingers vorig jaar ook spannend, daarom had ik ze toen om :+

Nu vond ie ze juist leuk en interessant :D Gimli is ook echt al groot! Knappe jongen <3

Sorry ik praat hier verder niet zoveel mee, er zijn de laatste tijd veel dingen gebeurd. Ik lees wel (snel) mee, leuk om te zien hoe het met jullie paarden gaat! Fijn ook dat het is gelukt met King castreren.

Emori

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 15:22

Gefeliciteerd met de jarigen!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 19:40

Gefeliciteerd jarige, 2 alweer Y)(^)

King gaat goed gelukkig. Geen zwelling tot op heden, hopelijk blijft dit zo.
Hij is alleen niet blij dat hij apart staat op een klein stukje.
Wond ziet er netjes uit.
Echt wel fijn zo'n top opfok plekje, haar enorm dankbaar dat ze zo super op hem let en updates geeft

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 20:33

kiki1976 schreef:
Gefeliciteerd jarige, 2 alweer Y)(^)

King gaat goed gelukkig. Geen zwelling tot op heden, hopelijk blijft dit zo.
Hij is alleen niet blij dat hij apart staat op een klein stukje.
Wond ziet er netjes uit.
Echt wel fijn zo'n top opfok plekje, haar enorm dankbaar dat ze zo super op hem let en updates geeft

Wat fijn dat het zo goed gaat met King tot nu toe! Waarom staat die eigenlijk apart? Gimli mocht namelijk wel gewoon gelijk weer met Asfaloth de wei op (en anders had ik dat sowieso wel moeten doen ivm de verlatingangst van Gimli). Dezelfde avond nog.
Asfaloth heeft ook 1 nachtje apart gestaan toen hij gecastreerd was en daarna gewoon weer bij de 2 merries er in waar die toen de tijd mee stond.

En dank je wel Kiki en Emori!

NorwayFjord: Knuffel voor jou! Hopelijk zit je nu in wat rustiger vaarwater.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 07:23

xYaartje,
Hij mag de eerste 10 dagen niet gek doen. Niet rennen of bokken. Dan is er kans op zwelling, en dat is weer nadelig voor de hechtingen.
Hij is op tafel via de lies gedaan.

In eerste instantie zeiden ze vanuit de kliniek, enkel operatie is anders, herstel hetzelfde.
Ook onze domme fout geweest doordit niet na te zoeken.
Ook de arts die belde zei, dat het hetzelfde was.
Enkel met ophalen werd er vermeld dmv een nazorgbrief dat er 10 dagen boxrust nodig was.
Dat is geen optie helaas. 24/7 buiten is geen probleem zolang hij maar niet kan rennen/bokken.
Vandaar dat hij apart staat, want anders gaat hij mooi klieren/ravotten met zijn mattie haha.

Ik denk wel dat als ik dit had geweten ik misschien toch voor een open castratie gegaan was. Dan was veel bewegen juist wel goed geweest. Maar nu juist weer minder op complicaties.

Ik heb van vroeger nogal een soort van trauma en castratie. Hengsten van 9 mnd gecastreerd wat fout ging. Dat resulteerde dat hij 3x op 1 dag was geopereerd en uiteindelijk daaraan alsnog is overleden.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 07:49

Ja zo’n ervaring neem je mee.. vreselijk.
Fjo is staand gecastreerd op een kliniek, heeft toen nog wel 10 dagen apart gestaan voor ik hem ophaalde in een grote stal en even alleen in de buitenbak. Fokker had alles voor me geregeld voordat ik hem ophaalde.
Geen complicaties gehad gelukkig.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 07:50

Afbeelding
Staat hij hoor met m’n dochter van 10 :')
Hij vond het eerst wel dood eng zo’n zeil :))
Maar hij gaat wel onderzoeken en gaat dan echt op jouw vertrouwen dat het oké is. Was echt zo klaar <3

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 09:44

Super stoer!
Hier waren dochterlief en vriend vorige week zo'n zeil aan het opvouwen op stal.
Plots zegt ze tegen hem, kom. En neemt hem mee de bak in. Zij, hop dat zeil over Bo heen die hooi stond te eten. Die keek echt van, tuurlijk..... maar ging gewoon verder eten.
Gewoon los, geen halster om. Heerlijk als ze zo braaf zijn.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 09:53

kiki1976 schreef:
xYaartje,
Hij mag de eerste 10 dagen niet gek doen. Niet rennen of bokken. Dan is er kans op zwelling, en dat is weer nadelig voor de hechtingen.
Hij is op tafel via de lies gedaan.

In eerste instantie zeiden ze vanuit de kliniek, enkel operatie is anders, herstel hetzelfde.
Ook onze domme fout geweest doordit niet na te zoeken.
Ook de arts die belde zei, dat het hetzelfde was.
Enkel met ophalen werd er vermeld dmv een nazorgbrief dat er 10 dagen boxrust nodig was.
Dat is geen optie helaas. 24/7 buiten is geen probleem zolang hij maar niet kan rennen/bokken.
Vandaar dat hij apart staat, want anders gaat hij mooi klieren/ravotten met zijn mattie haha.

Ik denk wel dat als ik dit had geweten ik misschien toch voor een open castratie gegaan was. Dan was veel bewegen juist wel goed geweest. Maar nu juist weer minder op complicaties.

Ik heb van vroeger nogal een soort van trauma en castratie. Hengsten van 9 mnd gecastreerd wat fout ging. Dat resulteerde dat hij 3x op 1 dag was geopereerd en uiteindelijk daaraan alsnog is overleden.

Dan snap ik inderdaad dat je hem even apart houd zodat die het rustig aan kan doen en alles de tijd krijgt om te herstellen.

Emori. Wat goed van Fjo! Knappe stoere vent is het ook en super goed van je dochter ook. Had ze trouwens ouder dan 10 geschat zo op de foto. Komt door de lengte denk ik.

Gimli ben ik inmiddels achter dat die niet bang is voor het insprayen. Zijn ogen bleven gisteren ontspannen staan. Zijn blik ook.
Het is een kwestie van het eigenlijk niet willen. Dus maar even mee aan de slag dat die leert stil staan met insprayen ipv blijven weg lopen en boos doen op de momenten dat het mij wel lukt om te sprayen :D .
Hebben we weer wat om te oefenen.
Arwen, Gimli en Asfaloth liggen nu heerlijk te dutten <3 .
Met Asfaloth gaan we een stapje verder binnenkort. Paddock gaan we dan afbouwen als in helemaal weg. De wei gaan we in korten en dan strook begrazing.
Vind het rete kete spannend, maar hij is zo gelukkig nu op het gras en ik zie ze bijna elke ochtend ook slapen nu. Dat ik het een kans wil geven. Heb ze zo 's nachts op stal mocht ik achteruit gang zien. Krijgt de glucose support van horseflex en daarmee blijft zijn hals mooi soepel.

Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 11:08

Haha niet willen met insprayen is herkenbaar.
Als ik Bo vast hen laat ze alles super toe. Maar madam heeft wel een duidelijke mening over veel dingen.
Ze moet me er enkel niet mee aan komen zien lopen. Want dat zegt ze, ja daaaaag echt niet.
Hor King er nu op reageert durf ik niet te zeggen. Op de vlakte zijn toch minder irritante beesten. Maar als kleintje vond hij het spannend maar liet het wel toe. Maar ook wel omdat Bo er niks van maakte

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 18:09

Ja ze is lang, ze krijgt ook geen eten meer want ik blijf nieuwe broeken kopen :') grapje natuurlijk.

Haha Kiki ja inpakken met zeil word de volgende stap :))

Fijn dat gimli het sprayen zo goed accepteert!
Lieve foto

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 21:49

Enori, komt vanzelf wel goed. Stapje voor stapje.

King gaat goed. Hechtingen zien er netjes uit.
1 kant heel minimaal wat zwelling, maar dat is niet raar.
Afbeelding

Afbeelding

Foto's zijn van vanmorgen.

Zouden eigenlijk gisteren nog even bij hem kijken maar door spontaan visite niet gelukt. Gelukkig is het weer lang genoeg licht dus vanavond even bij hem geweest.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hij is weer zo mooi goud geworden.
En nog steeds zo'n grote knuffel.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 06:07

Wat is ie toch knap! Fijn dat alles goed gaat!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 21:47

Emori ik pieker me suf, jij had eerst een andere boktnaam toch?

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:55

Fijn te zien dat alle 2 jarigen het zo goed doen!

Mijn 2 jarige heeft haar ogen uitgekeken want mijn 4 jarige kreeg een kopie van mijn 2 jarige _O- Afbeelding
Dit is dus mijn 2 jarige merrie...gisteren gemeten op 1.71m al :oo

En dit is wat mijn 4 jarige op de wereld gezet heeft:
Afbeelding

_O- _O-

Teddy wist niet wat ze zag...
Ze voelt zich helemaal tante teddy nuAfbeelding

Het veulen wist ook niet wat hij zag trouwens...hij loopt continu achter teddy aan :') hij weet wel dat dat niet zijn mama is hoor...maar hij vind haar wel echt reuze interessant haha.

En voetgangers en fietsers langs de weg zijn al meerdere keren aan de deur geweest dat het veulen bij de "verkeerde" mama loopt (want mama is egaal gekleurd ) en dat hij dus zijn gestipte mama kwijt is _O-

Ik bedank ze dan altijd vriendelijk dat ze zo oplettend zijn maar dat de gestipte merrie niet zijn mama is en dat hij dus echt bij de juiste mama loopt haha

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 11:06

Charaz schreef:
Emori ik pieker me suf, jij had eerst een andere boktnaam toch?

Ja dat klopt! Was misstoseland. En altijd ook haflingers gehad :)

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 11:13

kim_1990 schreef:
Fijn te zien dat alle 2 jarigen het zo goed doen!

Mijn 2 jarige heeft haar ogen uitgekeken want mijn 4 jarige kreeg een kopie van mijn 2 jarige _O- [ Afbeelding ]
Dit is dus mijn 2 jarige merrie...gisteren gemeten op 1.71m al :oo

En dit is wat mijn 4 jarige op de wereld gezet heeft:
[ Afbeelding ]

_O- _O-

Teddy wist niet wat ze zag...
Ze voelt zich helemaal tante teddy nu[ Afbeelding ]

Het veulen wist ook niet wat hij zag trouwens...hij loopt continu achter teddy aan :') hij weet wel dat dat niet zijn mama is hoor...maar hij vind haar wel echt reuze interessant haha.

En voetgangers en fietsers langs de weg zijn al meerdere keren aan de deur geweest dat het veulen bij de "verkeerde" mama loopt (want mama is egaal gekleurd ) en dat hij dus zijn gestipte mama kwijt is _O-

Ik bedank ze dan altijd vriendelijk dat ze zo oplettend zijn maar dat de gestipte merrie niet zijn mama is en dat hij dus echt bij de juiste mama loopt haha

Geweldig _O- . Dat is echt een kopie! De 2 jarige word een flinke dame. Gaat ze de 1.80 halen?

Grappig ook dat mensen denken dat de kleine van je 2 jarige is. Wel lief dat ze zo op letten!

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 12:25

Aah gefeliciteerd hierboven met het veulentje <3 leuk dier! Is teddy ook zo geboren meteen al met deze stippen?

Fury heeft vandaag voor het eerst een vliegenmasker om :+
Afbeelding

Verbaasde mij wel een beetje hoe makkelijk ik die om kreeg. Toen ik Fury net had mocht ik niet aan zijn oren en voorpluk komen en nog steeds heeft ie er wel een mening over als ik aan zijn hoofd zit. Maar dit liet hij echt goed toe dus toch fijn dat hij alweer veel geleerd heeft <3

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 22:36

Ja, geinig dat mensen dat denken hahaha.
Maar ben blij dat er toch oplettende mensen zijn die komen waarschuwen als ze denken dat er iets is en niet zelf gaan lopen uitpluizen hoe het zou moeten zijn...zulke voetgangers hebben we ook wel eens gehad die zelf even dachten een veulen bij een andere merrie te moeten zetten 8)7 gelukkig kwam ik toen net zelf de wei in lopen toen ik deze ongenodigde gasten door mijn (omheinde) wei zag lopen met mijn merrie aan het halster en het veulen erbij weg wilde jagen...en nee, mijn paarden staan dus niet met halsters op de wei, deze mensen waren vaker langs gelopen en hebben zelf paarden en hebben dus bewust een halster meegenomen...hoe gek kan je zijn...ik heb ze zeer dringend verzocht om te vertrekken en nooit weer een voet op ons terrein te zetten want dan wordt de politie gebelt...daarna nooit weer gezien.

Of Teddy de 1.80 gaat halen weet ik niet...ergens zou ik dit zeker niet erg vinden, qua lengte kan ik die grootte perfect hebben namelijk :')

En ja, teddy had bij de geboorte ook deze stippen al en was net als onze Olá Lindo donker op de hals, zij is met de tijd lichter doorgekleurd op de hals en dat gaat Olá ook doen...

Ik zal hieronder even vergelijkingfoto's plaatsen van Teddy als veulentje en Olá is hierboven al zichtbaar maar voor het idee zet ik ze beiden even onder elkaar, teddy is op deze foto al wel een maand of 2/2,5 oud en olá is ongeveer 3 weken oud op de foto:

Teddy:
Afbeelding

Olá
Afbeelding

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 02:48

Oh dat meen je... wat brutaal zeg jeetje |o

Leuk die vergelijkingsfoto's!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:30

Kim, gefeliciteerd. Geweldig veulen. Dat is wel erg toevallig

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:50

Wat bizar joh Kim dat ze zo bewust de wei in gelopen zijn. Dat doe je toch niet...
Wij hadden het ook eens. Asfaloth's fokker en ik waren niet aanwezig op moment dat een koe begon te bevallen. Waren er mensen die dachten dat ze hulp nodig had. Stomste wat je kunt doen is achter een bevallende vreemde koe aanlopen. Deze koe was half wild. Bevalling ging volgens het boekje. Wacht dan tot de eigenaar thuis is of vraag in de buurt rond wie zijn nummer heeft.
Hebben die mensen nog geluk gehad. Want er liep een stier in de wei. Die had ze aan kunnen vallen.
Helaas is het kalfje 's nachts dood geboren door alle stress van eerder die dag.
We waren zacht gezegd niet blij...
Moeten ze bij de pony's ook niet flikken, maar gelukkig let de buurt ook goed op.

Zo tref ik ze nu regelmatig aan in de wei <3
Afbeelding

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:56

Wauw wat mooie stippel veulen