Veulens 2018 Klets&foto topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 21:57

Nee eerste keer dus eigenlijk best zielig. Maar ze heeft steun van Sterre en ze doet het super.

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:20

Jack is momenteel ook nog niet weg geweest van zijn mama. Ik heb wat bang dat het een groot drama wordt als hij dit nog nooit gedaan heeft op het moment dat we hem gaan halen. Viel het bij Tsjitske wel een beetje mee?

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:28

Fijn dat ze het zo goed doet, inderdaad genieten nu! Mag ik vragen wat de reden was het bij mama zijn niet geleidelijk af te bouwen? Gewoon uit interesse hoor, snap dat jullie daar niks over te zeggen hebben.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:39

Sarah_Fons schreef:
Jack is momenteel ook nog niet weg geweest van zijn mama. Ik heb wat bang dat het een groot drama wordt als hij dit nog nooit gedaan heeft op het moment dat we hem gaan halen. Viel het bij Tsjitske wel een beetje mee?

Ja het viel mee op haar sprong door de trailes heen haha. Alles is helmaal dicht getimmerd en ze heeft haar ontsnapping methodes niet meer gebruikt. Ik zei al t word een spring fries :+

Waarom ze haar zo afspenen geen idee t was aparte lui.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:40

Hier wel geleidelijk hoor. Nu gaat merrie eerst naar buiten en dan haal ik Belle op. Kleine stapjes. Merrie rij ik al een poos. Dus half uur van elkaar. Nu gaat ze mee naar training dus al 2 uur zonder elkaar.
Billie moet er ook eens aan geloven

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:42

dat wordt wel vaker niet gedaan.
Mijn merrie haalde ik in oktober dus die was wel al gespeend maar stond weer bij moeder in de weide.

Mijn hengstveulen van dit jaar mocht al niet meer drinken van zn moeder. Maar stond er nog wel gewoon bij in de weide. Paar keer alleen op stal geweest maar verder niet helemaal bij haar weg geweest.

Sommige mensen hebben ook niet de faciliteiten om veulens bij moeders weg te halen of zijn zelf te oud om met die veulens te gaan slepen. Wellicht dat het zoiets was?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:54

Het zou mij weinig uitmaken met koop. Om ze gelijk in 1 keer eraf te halen. Zolang ze zelf voorzien zijn komen ze er wel overheen.

Het is dat ik mijn merries moet rijden _O-

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:54

Ze zijn het snel weer vergeten heb ik het idee :D

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 23:28

Hier wil uit elkaar halen ook absoluut niet. Beide worden gek en wil niet het risico lopen dat er een de stal uit springt. Ik heb hier gewoon de faciliteiten niet om veilig te scheiden. Dus hier gaan ze in oktober eerst terug naar de pensionstalling waar ik sta. Daar probeer ik ze in een box naast elkaar te zetten, maar gaat dit niet dan maar niet en in een keer.

Ik breng Rey met de vrouw van mijn dierenarts weg. En op advies van de dierenarts gaat de merrie toch wel mee. Beide er daar af en buiten gehoor afstand merrie weer opladen en direct rijden. Ideaal misschien niet, maar beide heeft voor en nadelen. Merrie weet wat reizen is staat al jaren wekelijks op de kar. En de kleine niet. Vreemd paard mee op tweepaards raadde mijn da af. En ik heb ze helaas niet in een kudde ze staan hier alleen bij mijn ouders achter huis nu. En op de pensionstal stonden ze ook apart. De ruinen waren niet vertrouwd. Als Rey in de opfok staat heeft Enchelina mijn ruin wel weer als maatje.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 05:38

Jaa zo deden wij het gister ook.

Niet het meest ideale maar goed.
Vannacht zijn ze goed door gekomen !.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:04

Fijn dat ze de nacht goed door zijn gekomen!

Die van mij wordt vanaf dat hij ongeveer 4 weken is al eens alleen gelaten, omdat er alweer op de moeder gereden werd. Hij staat dus al een paar keer per week even alleen.
Pablo wordt ook samen met de merrie gebracht. Vonden de eigenaren en ik toch het fijnste idee, zodat de rit met de trailer in ieder geval rustig gaat. En ze vinden het wel leuk om te zien waar hij komt te staan. :)

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:03

Janinevv schreef:

[ [url=m/g6b5cQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mag ik vragen hoe de terugreis met de merrie verliep?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:42

alicelover schreef:
Janinevv schreef:

[ [url=m/g6b5cQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mag ik vragen hoe de terugreis met de merrie verliep?

Geen idee met die mensen geen contact meer gehad.

Pff ik voel me echt een sukkel. Tjitske leek aardig rustig dus dachten brengen ze samen naar de wei. Ze werd helemaal gek steigeren en ze is achterover geklapt ik in paniek. Mijn vader liep met haar toen hebben we ze gelijk weer in stal gezet. Dat ging aardig rustig maar bah ik ben er naar van...

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:04

Is hier ook wel eens gebeurd. Veulens zijn de slimste niet...
Waarschijnlijk gewoon even in paniek maar als ze buiten met haar maatje kan zal het wel goed gaan lijkt me?
Ze moeten energie ook kwijt kunnen natuurlijk

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:07

Gewoon door gaan. Desnoods met z'n 2en lopen met 't veulen. 1 voor de voorkant en 1 voor de achterkant. Niet op stal laten. Worden ze alleen maar explosieve van.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:18

Morgen gaan we het weer proberen we zijn bang het meest dat als ze los in het land is dat of ze in paniek door de draden gaat of niet meer te pakken is maar dat zou dan even met zijn tweeën moeten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:29

Dat in paniek door alles heen krijg je eerder als je het morgen doet DNA vandaag. Ze gaan ook energie opslaan.
En als ze er een keer door heen gaan.. Het zijn jonge beesten en eerste keer is altijd spannend.

Hier zijn ze beide al door de draden heen met merrie erbij gegaan

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:33

Dat geloof ik maar vandaag is geen optie meer :n

Morgen doen we het gewoon weer met goeie moed.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:34

Kan zomaar zo zijn dat ze in de draden hangen. Maar na een paar tikken stroom doen ze dat niet weer

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:36

Nynkster schreef:
Kan zomaar zo zijn dat ze in de draden hangen. Maar na een paar tikken stroom doen ze dat niet weer

Dat is ook zo.

Ik ben altijd bang met de sloot maar dan moet ze twee keer door de draden heen. We kunnen morgen ook de stal los laten dan kunnen ze zelf de paddock op lopen richting de wei. Maar denk dat aan halster lopen beter idee is ?

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:37

Gewoon even erbij blijven.
Als ze in de sloot komt kun je ze altijd helpen.
Maar vaak klimmen ze er zelf ook wel weer uit. Geowon even in de gaten houden. Maar als ze rustig is gaat het vast wel goed

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:38

Ook uit de sloot halen kan. Hier zitten ze in de opfok verderop geregelt in de sloot in het begin van het seizoen.
Niet te druk maken, gewoon doen. Het gaat toch niet vlekkeloos tot ze 3 jaar zijn

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:50

Nee dat is ook zo. Is het dan handiger om ze zelf naar het land te laten lopen of gewoon aan het halster vast en dan daar los klikken?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:52

Wat kent ie? Ik heb ze nu al samen met merrie apart aan touwtje. En dat bouw ik ui naar eerst merrie naar het land en dan veulen. Dus ik zou dan ze aan het halster doen.

Ken tie 't niet zou k gewoon laten lopen

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:57

Ze kent niks aangezien ze vanmiddag alle kanten opvloog. Misschien uit stal los en weer terug op stal met halster leiden en dan met zn tweeën.