Kletstopic veulens 2022!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anike

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 16:56

Ja er is een kraan.. maar ze willen gewoon niet dat je dat gebruikt.
Je pakt maar een emmer water.. :?
Heel jammer, voorheen was er wel een spuitplaats maar is misbruik van gemaakt. Kraan laten lopen enzo.
Maar dan denk ik, dan regel je iets met munten ofzo!

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 20:12

Anike schreef:
Heel jammer, voorheen was er wel een spuitplaats maar is misbruik van gemaakt. Kraan laten lopen enzo.

Wat vreemd dat je niet eens water kan pakken, of bijv afsponsen. De paarden drinken toch ook water :\

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 20:42

Inderdaad.. wat een hitte.. en ook de dazen zijn actief geworden.. ;(
Gelukkig staat ze overdags binnen; het is echt niet lekker op de wei met die bakkende zon en ook nog die rotbeesten.. dus morgenochtend maar ff een vliegendeken opgooien.. alle beetjes helpen.

En we hebben het er de vorige pagina over gehad.. tandjes.. ik merkte gisteren al enig ongemak met eten (vandaag niet meer overigens).. en vandaag zag ik twee bulten op de onderkaak ontstaan.. dus ze is begonnen met haar eerste kiezen te wisselen.. *\o/*

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 22:32

JameyDL schreef:
Anike schreef:

Wat vreemd dat je niet eens water kan pakken, of bijv afsponsen. De paarden drinken toch ook water :

Afsponzen kan wel. Daar mag je dan wel water voor pakken, maar liever t water uit de regenton…
Heel bijzonder..
paarden drinken uit de sloot als ze op t land staan, en de winter op de paddock staan ze het maximale wat ze mogen zonder voer of water.
Verder prima stal hoor!! Maar ik heb toch echt behoefte aan een spuitplaats. Ook om gewoon te wennen. En vast te kunnen zetten aan 2 touwen. Nu als ik wil afsponzen, omdat ze dat dus totaaal. Iet gewent is, moet ik iemand vragen erbij. Heel onhandig!

Naja genoeg geklaag haha! Ik regel van de week iemand en ga met m’n mobiele aqua2go aan de slag!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 06:40

Anike , snap dat je ze dat wil leren, afspuiten is ook best handig om te kunnen.
Ben benieuwd hoe t gaat met de aqua to go.
Mithras had luis toen hij in febr kwam, arm.joch weet dus al wat afspuiten is.
En kiezen wisselen,nog niet gezien bij hem , super leuk deze ontwikkelingen allemaal.
Zaterdag voor het eerst een echt rondje om gedaan, 2 km , een uur over gedaan. Hapje hier en dan weer lopen heel braaf voorop.
Afbeelding

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 19:51

Casarell schreef:
En we hebben het er de vorige pagina over gehad.. tandjes.. ik merkte gisteren al enig ongemak met eten (vandaag niet meer overigens).. en vandaag zag ik twee bulten op de onderkaak ontstaan.. dus ze is begonnen met haar eerste kiezen te wisselen.. *\o/*

Ohhh is dat wat die bulten zijn?! Tulip had ze gisteren ook!

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 22:43

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 06:56

Klopt. Duidelijke pagina Anike!
Ik heb er gisteren overigens niet meer op gelet, maar volgens mij is hij nu weer weg.. ze eet ook weer 2 dagen normaal.. zonder rare bekken te trekken.. :+

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:38

JameyDL schreef:
Die van mij is geloof ik atm aan het wisselen, ze had aan alle 2 de kanten een verdikking en ik geloofde dat die er voorheen er niet zat. Had de arts er even erna gevraagd en die zei ook gelijk van oh ze is haar tanden aan het wisselen daar. Ik denk dat ik het pas rond de 3 doe als ze op stal staat, waarbij het wat makkelijker is om de tandarts langs te laten komen.

Uit nieuwsgierigheid, hoe ziet de bult er bij die van jou uit? Hier heeft heeft ze ze ook al gehad, en nu al een tijd een flinke bult ( uiteraard al naar laten kijken , tandarts is begin dit jaar geweest omdat ik voelde in dr mond & het scherp was)

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 03:38

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:50

Dark7 schreef:
JameyDL schreef:
Die van mij is geloof ik atm aan het wisselen, ze had aan alle 2 de kanten een verdikking en ik geloofde dat die er voorheen er niet zat. Had de arts er even erna gevraagd en die zei ook gelijk van oh ze is haar tanden aan het wisselen daar. Ik denk dat ik het pas rond de 3 doe als ze op stal staat, waarbij het wat makkelijker is om de tandarts langs te laten komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb er een circletje eromheen gezet ze zijn niet heel duidelijk te zien imv dit wat random fotos van gister waren :o oeh en een side view van mijn kameeltje :D ze moet echt nog wel wat groeien. Haar weide maatje is echt al af, je zou zeggen dat hij (ruin) al 4 is. Dierenarts zei ook al van dat het wat langer bij merries duurt, en de oude eigenaar zei ook al van dat haar merrie ook een laat bloeier was. Dus hoop dat door de komende jaren wat meer groeit. In bepaalde hoeken lijkt het minder erg als in andere hoeken.
Laatst bijgewerkt door JameyDL op 24-07-24 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:58

[/quote][/quote]

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb er een circletje eromheen gezet ze zijn niet heel duidelijk te zien imv dit wat random fotos van gister waren :o[/quote]

Dankjewel! Hier begon het inderdaad zo links en rechts afwisselend, nu is het zo:

Afbeelding

Afbeelding

Niet warm, volledig harde bult, er is veel aan het rommelen in het puppy mondje

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 10:04

Nee ja klopt! inderdaad mooi hard, niet warm, en zolang ze nog goed eten kan het geen kwaad zei de dierenarts :)

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 12:45

Jaa precies dat!!

Bij Cartier ook goed te zien. Precies onder de band van der halster.
Afbeelding

En dit is dus ook exact de plek van de neusriem van mijn hoofdstel. Dus die laten we ook gewoon even lekker voor wat het is! We gaan eind augustus ook verhuizen, dan moet ik 3 weken ter observatie met de jongste naar SEIN, dus ergens oktober gaan we wel weer echt wat doen haha

Hier is het vakantie voor de kinderen, en om die nou mee te nemen naar stal is niet zo handig. Ja de oudste kan, maar de jongste moet ik in de gaten houden (heeft een hersenbeschadiging, totaaaal niet bang maar ook onvoorspelbaar. Dat is ook de reden geweest dat we cartier als veulentje aangekocht hebben, zo groeien ze met elkaar op en weten ze wat ze aan elkaar hebben. Dikke pluim naar Marjolein, van stoeterijk du bois, want zij heeft heeel goed ingeschat dat ze perfect bij ons past! <3 )

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 05:52

Tulip was super braaf bij de DA! Liep zo de trailer op en gedroeg zich heel goed. De DA gaf aan dat ze wel wolftanden aan het krijgen is, maar dat ze verder nog geen behandeling nodig heeft. Hij zei dat ze prima kan wachten tot ze volgend jaar ingereden wordt en de wolfstanden er uit moeten. Ze zitten iets verder naar voren dan gebruikelijk dus verwijderen werd aangeraden.

Afbeelding

Afbeelding

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 06:54

Wolfstanden.. breek me de bek niet open..

Ik heb mijn dame vorige jaar op haken na laten kijken omdat ze in zo'n slechte conditie de opfok uit kwam.. en dus maar gelijk de wolftandjes eruit laten halen.
Maar tjonge jonge.. wat een operatie was dat.. ze waren echt zooo lang.. en zaten zo vast!
Nog nooit zo mee gemaakt.. :n

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:51

Oh joepie, dat wordt misschien nog wat dus. Krijg je dan automatisch anitbiotica en pijnstillers mee?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:07

Nee hoor.. ze zijn uiteindelijk gewoon getrokken.. en dat heelt vanzelf..
Ze heeft er ook geen hap minder door gegeten.

Normaliter is dat niet zo heel erg spannend hoor..!

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 21:02

Wat bijzonder om al die bulten te zien. Haley heeft ze ook inderdaad. Ik merkte vandaag wel dat ze er iets last van had, maar dat was de eerste keer.

Ik las verder nog iets over een paddock paradise? Haley staat al heel haar leven in een pp en ik zou niets lievers willen :D

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 22:33

Isabel_k schreef:
Wat bijzonder om al die bulten te zien. Haley heeft ze ook inderdaad. Ik merkte vandaag wel dat ze er iets last van had, maar dat was de eerste keer.

Ik las verder nog iets over een paddock paradise? Haley staat al heel haar leven in een pp en ik zou niets lievers willen :D

Ja was ik!! Hahah!!!

Ja het lijkt mij ook wel erg leuk en lekker voor ze.
Ik werd wel gewezen door een vriendin over pp en evt klachten bij de paarden? Er zou een artikel over wezen online, maar kan dat niet vinden helaas.
Iets over of met de rug..

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 16:41

Ik zou eigenlijk niet weten waarom ze daar klachten van zouden kunnen krijgen. Ik heb al 10+ jaar paarden in een paddock paradise. en de blessures in al die jaren zijn echt op 1 hand te tellen. En dan heb ik het over mijn paarden maar ook hun kuddegenoten. Juist omdat ze constante beweging krijgen, ontwikkelen ze zich heel goed. Ze worden in mijn ervaring sterker en minder dik :D

Ik heb met mijn paarden (voor Haley) allebei 1x een ongeluk gehad. Onze fjord gleed uit en landde in de sloot, maar dat was toen ze op het aanliggende weiland stond. Niet in de pp zelf. Ze was wat stijf maar verder niets. Wel een paar keer wondjes met introducties, maar confrontatie zit ook wel een beetje in het paard. Andere paarden hadden niet tot nauwelijks wondjes. Mijn arab heeft zichzelf wel een keer heel stom opgehangen in een hooinet waarbij hij bijna zijn nek brak. Dat was echt wel een serieus stom ongeluk. Een paar jaar later is ook hij een keer in de sloot beland (op een andere stal, dat was toen hij niet in een pp stond). Dat heeft hij door een longontsteking niet overleefd. Ik stond toen in de Alblasserwaard en sloten waren helaas een serieus ding. Maar afzetten met stroomlint is zo mogelijk nog enger want dan electruceer je ze met een beetje pech in het water.

Dit is verspreid over tien jaar tijd. Ik denk als je kijkt naar reguliere stallen dat er gemiddeld meer blessures zijn.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 18:25

Ja precies!!

Nou we gaan het zien! Ze is in ieder geval sociaal zat!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 14:51

Mee eens isabel-k
Ik ben 2 paarden verloren
1x omdat een nieuw paard het nodig vond mijn paard 7x in de buik te schoppen, dat ging niet goed aflopen.
2e paard was op vakantie en voorste paard schrok van iets en draaide om en trapte haar met zo'n heftige been blessure tot gevolg dat ze na 3 maanden ingeslapen moest
Dus inderdaad ongeluk zit in een klein hoekje.hoeft geen PP te zijn.
De kleine nieuwe man vind het prima tussen de rest, zoals hij ook geboren is. Lekker gaan en staan waar je zin in hebt. En met wie je zin hebt 24/7
Afbeelding

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 06:53

Lekker zeg, zo'n vrij leven!

Ik denk dat Tulip toch een beetje last heeft van haar kiezen. Vandaag had ze moeite met de snoepjes de ik haar tijdens de clicker traning gaf. Gelukkig voor haar heeft ze vanaf donderdag vijf weken vakantie!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:18

Vandaag even wat paraplu training gedaan bij Sophie.. wordt ze mak van.. :+

Ze zou eigenlijk héél graag willen vluchten.. ware het niet dat ze toch bij mij blijft, ookal was t doodeng..
braaf kind.. <3