[Foto] 2020 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:16

Ik breng ze naar het land en haal ze weer binnen. Dus ze kennen halster op en af doen. Mee lopen. En daar hoort ook een stukje uit je aura blijven, achteruit als t moet, draairn/wijken voor druk.
Hoefsmid komt regelmatig dus die oefent met voetjes langere tijd geven. Ik oefen kn het begin alleen dat ze ze braaf wil geven. Dus aanrakingen overal eigenlijk..

Meer doe ik niet met veulens.. lekker paard zijn in het land met vriendjes.

Nevermind17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:19

Daihyo schreef:
Waarom dat als apart grondwerk zien? Ik neem dat soort dingen al mee met een hek openen met uit de wei halen. Dan moeten ze ook wel eens achteruit of even een pasje opzij. Of met poetsen als ze even opzij moet of eens wat op de rug leggen (handdoek ofzo). Alsof het doodnormaal en gewoon is en er bij hoort. Ik zou er zeker nog geen apart grondwerksessie van maken, het is nog een baby.
Neem dat soort dingen mee in je normale routine, niet als extra.
Ik wandel 2x per week, poets haar ook 2x per week en dan gaan dat soort dingen altijd wel mee. Aparte grondwerksessies vind ik op 2-jarige leeftijd vroeg zat.

Ok, dat wou ik weten. Dank je :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:21

Cioccolato: Maar dan breng en haal je ze elke dag, zodat ze elke dag in handen komen?
Die van mij staat 24/7 buiten, vandaar dat ik dat 2x in de week even apart doe als wandelen. Altijd met mijn haflinger als steun, puur om inderdaad dat soort dingen te oefenen. Het halster om doen, mee lopen, aanraken (poetsen), voetjes optillen, draaien, achteruit, uit je ruimte. Verder staat ze ook gewoon lekker in de kudde en wordt ze opgevoegd door de rest. En komt ze dus verder niet in handen. Al staat ze er altijd wel gezellig bij met het bijvullen van het hooi en kriebelen we elke dag wel even. Maar ze weet door die 2x per week prima dat ze alleen in mijn ruimte mag als ik dat wil. Niet uit haar initiatief.

Edit: de enige sessies die ik apart doe, zijn die met de trailer. Al is dat tot nu toe ook maar 1x gebeurd en zijn altijd korte sessies en gekoppeld aan eten in de trailer.

Nevermind: zo kun je dat prima doen hoor. Ik merk dat doordat je het gewoon doet, maar niet als extra, ze het ook gaan zien als: het hoort er gewoon bij.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 25-01-21 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:23

Ja ik heb ze snachts op stal in de winter. Dus ze komen dagelijks 2 keer in handen. In de zomermaanden staan ze 24/7 buiten en komen ze enkel op stal voor ze hoefsmid. Dan trek ik ze er ook niet vaker uit.. dan is t helemaal lekker paardenleven.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:26

Ja dat scheelt wel. Dan heb je ze toch al 2x per dag in handen. :j

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:11

Wij beginnen inderdaad altijd in maart met het dekken van de merries. De eerste shows zijn eind april/begin mei en dan moet het veulen 6 weken zijn om mee te mogen doen. Als het dan de eerste keer niet pakt hebben we nog een kans :) Maar deze twee waren allebei netjes de eerste keer drachtig, dus dan krijg je inderdaad een lekker vroeg veulen. We hebben wel veulendekentjes, dus ook als het iets kouder is (wel droog) kunnen ze gewoon naar buiten. Zo'n dag als vandaag is bijvoorbeeld geen probleem.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 18:32

Mijn kleine cavia vanmorgen
Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 01:57

Spannend goldenarrow :):)

Nevermind, je weet niet altijd alles wat er in je gup om gaat of wat er gebeurt. Een wandeling kan op dat moment net de druppel zijn.

Haha zo mini is die cavia toch niet?

Wat voor de een grondwerk is, is voor de ander basis opvoeding. Hele sessies zou ik ook niet beginnen, maar ik vind achterwaarts kunnen, halthouden, wachten, opzij gaan, en vóóral wederzijds respect en vertrouwen gewoon een basis. Ik wil veilig de voerbakken op kunnen hangen zonder omver gelopen te worden, mijn ene veulen rent graag achter me aan, prima, als ze maar op tijd stopt en haar respect bewaard. Ik voer uit de hand maar wil geen gedoe erover. Ze staan 24/7 buiten maar door iedere dagen even te knuffelen en te teuten in de wei, krijgen ze dit toch redelijk gestructureerd mee.

Naast wat ik wil, ben ik ook gewoon hun veilige haven, ik heb vaak wel wat lekkers, ik lig bij ze als ze slapen, ik kriebel ze op de lekkerste plekjes, ga zo maar door. Als dit begin van beide kanten goed zit, kan er een heleboel. Zolang je maar waakt voor de kleine emmertjes die zo'n veulen heeft. Het zijn nog baby's. Het ene kind kan ook eerder geconcentreerd werken dan de ander, en de ene dag zal het beter gaan dan de andere.

Ook een veulen heeft eigen interesses. Loulou wil graag mee uit wandelen en doet dat best makkelijk. Ik hou het wel prikkelarm en max 10 min. Gek genoeg is dit het veulen wat nog bij haar echte mamma loopt, die dan panisch de hele wei bij elkaar gilt, boeit dochter geen ene fiets, ze vind het prachtig als ze mee mag. Lekker alleen met vrouwtje op stap. In de wei wil ze graag een knuffel maar gaat verder haar eigen gang, samen met mamma.

Liv biedt in de wei veel meer aan door het achter me aan rennen, en altijd willen weten wat ik doe. Zolang ik er ben, heeft zij nooit genoeg aandacht en de simpele oefeningen als achterwaarts, halthouden, wachten, tikkertje spelen (topconditie door dat veulen, haha). Ze heeft echt geen oog voor Loulou of pleegmamma Phoebe, terwijl ze wel echt een clubje met z'n drieën zijn. Ze valt er absoluut niet buiten en mag van Phoebe net zo idioot veel als haar echte dochter Loulou (behalve drinken). Het komt zelfs geregeld voor dat Phoebe en zij samen zijn en Loulou een eindje verderop staat of zelfs ligt.

Echter, als ik Liv mee neem om te wandelen is haar emmertje sneller vol. Laatst stond er een auto met aanhanger langs het fietspad, beide meisjes mochten om de beurt mee uit wandelen. Loulou liep zo door, Liv vond het maar wat raar, en zo zijn er meer dingen onderweg. Ze doet het braaf hoor, maar ik merk wel dat zij minder kan hebben dan Loulou op dit gebied. Of het echt karakter is weet ik niet. Liv is 5 weken jonger, en met 4 maanden haar moeder verloren. En beide hebben een eigen karakter.

Toen ze jong waren kon ik in de wei met Liv alles, die kleedde ik aan, zwemband eend op haar rug, noem maar op. Loulou moest daar minder van weten, ik moest haar echt overtuigen dat het oke was. Er is een periode geweest dat het andersom was. Liv haar emmertje was door verlies van haar moeder zo vol dat ze wat in zichzelf keerde en het allemaal niet zo goed kon handelen, terwijl Loulou naar mate ze ouder werd groeide qua vertrouwen. Mede doordat ik Phoebe weer bij de veulens heb gezet (met oog op afspenen had ik ze tijdelijk met draadje ertussen) is Liv weer meer open en zichzelf geworden. Blijkbaar had die de steun van Phoebe mentaal harder nodig dan Loulou. Inmiddels kan ik bij beide veulens alles zo op de rug gooien en gekke dingen mee uithalen. Ze functioneren beide als kapstok voor Phoebe haar deken of zadel.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 02:14

Caily haha nee hij is niet klein, maar die vacht van hem doet me denken aan een cavia :D

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 19:46

Parker heb ik leren vaststaan aan een touwtje, voetjes optillen (omdat hij de hoefsmid bijna het licht uit zijn ogen sloeg ) en verder loopt hij braaf mee aan een touwtje. Hij gaat ook naar buiten en binnen aan een touwtje. Meer dan dat oefen ik dat niet. In de bak speel ik wat met hem. Had van de week een yogamat neergelegd met daarin wat brokjes opgerold. Dan moet hij die mat uitrollen om ze te vinden. Dat soort dingetjes vind hij heel leuk. En gewoon lekker knuffelen.

Afgelopen zondag hadden we een fotoshoot van Equigeniek. De eerste foto’s heb ik al binnen. Parker vond het heel spannend, soms moest ik even een rondje lopen omdat hij dan teveel spanning kreeg van het stilstaan en de spannende dingen om mooi naar te kijken. Maar er zijn hele toffe foto’s uit gekomen! Ik ben super trots op mijn kereltje <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:06

Wauw Margo!!! <3

Dan is die van mij maar een ontplofte haarbal. _O-

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 21:13

Haha ontplofte haarballen zijn ook leuk!! <3

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:18

Hij is nog zo ontzettend chique! Philaina is vooral rond, ronde billen, spek nek, bolle buik en relatief kleine pootjes en een mega baard!! Terwijl ze gewoon een redelijk luxe dressuurpaard moet worden. :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:19

Nou ik wilde net zeggen, die zit strak in het haar :D
Mooie foto’s!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:25

Wauw haha wat een knapperd al zeg!!

Haha mijn vieze fluffy’s
Afbeelding

Ik vind haar er beter uit zien.
weet niet wie het nog vroeg. Ze heeft geen verstopping meer gehad ! :D

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 21:29

Ik verbaas me er ook over hoe strak hij in het haar zit! Op zijn buik zit wel iets meer.

Janinevv schreef:
Wauw haha wat een knapperd al zeg!!

Haha mijn vieze fluffy’s
[ [url=m/G9BA8s.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind haar er beter uit zien.
weet niet wie het nog vroeg. Ze heeft geen verstopping meer gehad ! :D

Haha heerlijk die fluffy’s <3
Fijn dat het beter gaat!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:47

Hier ook fluf :))
Noura loopt weer goed. Had met mezelf afgesproken dat als ze morgenochtend nog steeds niet lekker zou lopen en het nog steeds wat dik was boven de kogel, ik de dierenarts zou bellen.
Maar vanmiddag ging ze zo met de jonge ruin de track af. Die 2 zijn helemaal knetter samen :+
Been was erna mooi dun. Morgen ff checken, maar ik denk dat het wel goed zit :j

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 23:24

Wat een leuk stel samen! Gelukkig loopt ze weer goed.

Liv loopt hier steeds de oude dames helemaal over de zeik te helpen. Ik hou af en toe mijn hart vast hoe ze samen door de paddock gaan. Die twee rennen normaal nooit, maar Liv krijgt het elke keer weer voor elkaar hoor :')

Ik heb haar vandaag gemeten en ze is op de schoft al 151 en op haar kont nog 3 cm hoger. Ik heb nu toch wel een groeistop voorgesteld.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 23:28

151 :wow:

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 00:02

Het is wel een vroeg veulen, dus dat scheelt. Ze is nu 10,5 maand.
Maar haar moeder is maar 163, dus die gaat ze wel voorbij

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 00:21

Die van mij is ook van maart. Maar die is denk ik zo’n 15 cm kleiner :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 14:45

kevinsky schreef:
Philaina mocht vandaag lekker buitenspelen. Deze foto's kreeg ik toegestuurd in onze veulen app groep. Een halve hectare om in te spelen. Één grote plas.. En daar stond iedereen gezellig in! _O-

[ [url=m/c8dADG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ySA429.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hahaha varkens zijn het ook!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 14:46

magootie schreef:
Parker heb ik leren vaststaan aan een touwtje, voetjes optillen (omdat hij de hoefsmid bijna het licht uit zijn ogen sloeg ) en verder loopt hij braaf mee aan een touwtje. Hij gaat ook naar buiten en binnen aan een touwtje. Meer dan dat oefen ik dat niet. In de bak speel ik wat met hem. Had van de week een yogamat neergelegd met daarin wat brokjes opgerold. Dan moet hij die mat uitrollen om ze te vinden. Dat soort dingetjes vind hij heel leuk. En gewoon lekker knuffelen.

Afgelopen zondag hadden we een fotoshoot van Equigeniek. De eerste foto’s heb ik al binnen. Parker vond het heel spannend, soms moest ik even een rondje lopen omdat hij dan teveel spanning kreeg van het stilstaan en de spannende dingen om mooi naar te kijken. Maar er zijn hele toffe foto’s uit gekomen! Ik ben super trots op mijn kereltje <3

[ [url=m/VOQdgf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/M6MRJ7.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/SJtiCb.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/vEKgjA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YQqKs8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een prachtig veulen zo zeg Margot! Blijft wel mooi in verhouding zo.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 17:10

Ik heb Noura vandaag nog eens gemeten. Niet met een meetstok, want die heb ik niet. Maar als ik het goed heb gedaan, dan is ze vandaag 1.38cm. Mooi op schema voor de 1.55-1.58 :))

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 17:30

Ik wist helemaal niet van het bestaan van dit topic af :')

En ik zie een aantal bekende namen voorbijkomen wiens veulentjes ik graag wil volgen!

Kevinsky, hoe gaat het met Philaina?

Ook onbekende namen, maar op deze laatste pagina springt Parker wel in het oog zeg! Wat een elegant dier! Ziet er wel een heethoofdje uit, of valt dat mee?

Ik heb nu wel niet alles bijgelezen, straks op mijn gemak eens een paar pagina's teruggaan.

Ik heb nog 3 veulentjes van 2020.
Rosette, dunskin Nmprs x shet
Afbeelding

Tricky Trixie, palomino Amha x shet. En om op te vreten

Afbeelding
Afbeelding

En Ondeugend 'Doughie', buckskin mini shet

Afbeelding