Kletstopic veulens 2023!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 17:57

Veel berichten, even de laatste pagina bijlezen.

Leuke veulens komen er voorbij <3

Haha NorwayFjord, makkelijk als ze dat zelf doen, inscharen. Zo heeft mijn nu 2.5 jarige zichzelf afgespeend, houdini eerste klas :') In de opfok stond hij altijd alleen ergens omdat hij als enige onder de draadjes kon en ging.
Fijn dat het ook meteen goed ging met Olaf!

Leuke foto met Gimli!

Quir, wat mooi daar en prachtige foto's <3

Desi, wat doodeng die wolf in de buurt... hier zit hij gelukkig nog niet maar ik ben met mijn kleine ponies wel bang, alles gaat hier snachts op stal en ook de (open) luiken van stal zijn dichtgemaakt...
Fijn dat je ze nu goed bij de oudere hebt staan, dat geeft toch wat meer bescherming.

Horsii, sterkte met het verlies van je paard Y;(
Mooie nieuwe aanwinst.

--

Nassi bij mijn 2.5 jarige Arthur zetten ging verrassend goed. Ik had Art er natuurlijk in de stal al een paar keer aan het touw bij gehad, en ik denk dat Nas daar wel al door had hoe hij Art de baas kon zijn :Y) Hij had namelijk door zijn losse achtervoetjes al gauw duidelijk gemaakt wie de baas is (niet Arthur :') )

Hij eet inmiddels al heel goed zijn brok. Wel nog heel shuw dus halster om-af doen is nog een ramp... hij loopt nu los mee naar stal, maar ja, een hengstje met een eigen leven en 3 hersencellen.. dat gaat niet soepel :Y) Maar niet de eerste zo die ik in mijn handen krijg, dus dat gaat zeker helemaal goed komen

De eerste dag samen.
Afbeelding

Week later
Afbeelding

Van de week smorgens <3
Afbeelding

En vandaag, Nassi komt nu echt lekker los.
Afbeelding
Afbeelding

horsii

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 20:30

Wat een leuk duo. Knappe pony's

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 00:06

Vanmorgen een rillend veulentje hier, Tess had het echt koud.
Zelfs mn volwassen had stond opgetrokken.
Noodstalletje gemaakt want samen in de kleine schuilstal accepteert Kyra nog niet.
Opgedroogd, dekentje gehaald, uurtje buiten , nu binnen voor de nacht. Ze ligt lekker.
Bleef gewoon los staan met dekentje omdoen, zo braaf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Simsannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 09:54

horsii schreef:
Vanmorgen een rillend veulentje hier, Tess had het echt koud.
Zelfs mn volwassen had stond opgetrokken.
Noodstalletje gemaakt want samen in de kleine schuilstal accepteert Kyra nog niet.
Opgedroogd, dekentje gehaald, uurtje buiten , nu binnen voor de nacht. Ze ligt lekker.
Bleef gewoon los staan met dekentje omdoen, zo braaf.

[ [url=m/Ipugn0.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/8PcDGN.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/h0fPLg.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YMEYAk.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Ocpguk.png]Afbeelding[/url] ]

Ze ziet er comfortabel uit in haar stalletje? Zit ze goed in de wintervacht? En wat voor dekentje heb je haar opgedaan?

Simsannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 09:55

Ik moest even flink bijlezen, maar wat een fijne verhalen allemaal.

Hier was het vannacht ook erg koud,
Sera zit ook goed in de vacht, maar haar stal is wel heel erg open, en soms heb ik ook het idee dat deze toch wel in de wind staat, dus even erbij langs kijken hoe het gaat
Deze week nog niet kunnen kijken ivm drukte op werk

Ik zal straks nog even wat foto's plaatsen van mijn "lelijke" eendje

Simsannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 10:02

Afbeelding

Afbeelding

Ik tref haar steeds vaker aan dat ze heerlijk ligt te slapen, het is me zelfs gelukt om er even bij te gaan zitten .

Afbeelding

Ze doet het goed, ze is wel heel erg verkouden geweest waarbij de snottebellen bungelden uit haar neus, maar dat is nu weer voorbij.

Hier eet ze alleen maar hooi, ik heb wel brok maar dat wil ze met getuite lippen nog niet eten..
Eindelijk zover dat ze wel 1 mini hapje appel lust, maar meer ook niet...

Terwijl de rest van andere paarden mij toeroepen en smeken om die appel.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 10:36

Och allemaal koude babys

Hier ook een koudere tempi
Even goed geborsteld zodat de vacht weet wat fluffy was dat hielp al wel maar ze moet wel echt meer vacht maken met de plotseling kou
Nu hebben ze 24/7 hooi en dat helpt wel een heleboel in het warm blijven, maar zelfs ik loop de hele dag te bibberen :=

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 10:58

Ja wel lekker vachtje en onbeperkt hooi. maar had dertig mm op een dag in de regen meter en alleen een kleine schuilstal waar ze nog niet samen in gaan.

Volgende winter nieuwe stallen, vergunning rond alleen heeft de omgeving nog tot 1 januari om bezwaar te maken.

Ze heeft heerlijk veel languit in het vlas gelegen vannacht.
Nu weer lekker buiten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat een leuk dier simsannah. Lekker fluffy.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 17:36

Ahh sneu als ze het koud hebben, gelukkig konden ze lekker droog staan horsii!

Wat een snoepje SimSannah <3 Over het brok herken ik, Olaf vreet het ook niet. Muesli gaat iets beter maar ook met lange tanden dus hij leeft eigenlijk gewoon op (vrijwel onbeperkt) hooi. Wilde hem bijvoeren omdat ik hem wat dun vond worden maar hij is het er niet mee eens :+ Slobber krijg ik er ook amper in.

Oh jongens wat was het lekker weer vandaag <3 Gelijk even gebruik van gemaakt! Het andere veulen is van mijn beste vriendin, ze schelen 2 weken. Zo grappig die hele verschillende type paarden (Toni is KWPN) :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Simsannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 18:29

NorwayFjord schreef:
Ahh sneu als ze het koud hebben, gelukkig konden ze lekker droog staan horsii!

Wat een snoepje SimSannah <3 Over het brok herken ik, Olaf vreet het ook niet. Muesli gaat iets beter maar ook met lange tanden dus hij leeft eigenlijk gewoon op (vrijwel onbeperkt) hooi. Wilde hem bijvoeren omdat ik hem wat dun vond worden maar hij is het er niet mee eens :+ Slobber krijg ik er ook amper in.

Oh jongens wat was het lekker weer vandaag <3 Gelijk even gebruik van gemaakt! Het andere veulen is van mijn beste vriendin, ze schelen 2 weken. Zo grappig die hele verschillende type paarden (Toni is KWPN) :D
[ [url=m/iUihQe.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/S39zqy.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/vIDChz.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6bW1pP.png]Afbeelding[/url] ]

Ben jij er al achter wat wel werkt? Ik voer nu gewone brok van pavo veulen (de naam even kwijt) maar ook zij kiest liever voor haar hooi.
Al vind ik dat ze best een ronde buik heeft, ondanks ontwormen.. dus even goed opletten :)

Ik overweeg de breed en grow, omdat dat geen brok is, wellicht een optie.

Ik word altijd zo happy als jou zo ie met je knappe fjorden veulen.
Leuk duo! Haha

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 18:41

Hebben jullie nog plaats voor een leukerd in dit topic?
Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 19:17

Sodeletuut schreef:
Hebben jullie nog plaats voor een leukerd in dit topic?
[ [url=m/EZQI2f.jpg]Afbeelding[/url] ]

Plaats genoeg! Wat een leukerd zeg <3 !

Hier heb ik Asfaloth en Gimli gisteren trouwens maar binnen gelaten. Asfaloth is wat dat betreft echt een prinsje geworden en heeft een hekel aan regen (dat had die sowieso al). Die vind het dan echt niet erg om een dag binnen te staan. Had ik Asfaloth gisteren buiten gezet dan staat die na een uur te zeuren om weer naar binnen te mogen in de regen. Met droog en mooi weer heeft die dat niet en doet die zijn ding in de paddock samen met Gimli. Gimli vind het allemaal wel prima. Zolang die maar bij zijn grote vriend is. Dan is die helemaal gelukkig.

Gimli voer ik nog niks bij qua veulenbrok/voer. Mocht ik volgend jaar het idee hebben dat Gimli het nodig heeft ivm groei dan voer ik hem bij, maar voor nu lijkt het niet nodig. Staat op onbeperkt Duits Kruidenhooi.

Gimli zijn nieuwe halster is gisteren binnen komen. Nog iets te groot, maar daar had ik het ook op gekocht. Op de groei :D . En het halster staat hem zooo leuk! Alleen vergeten een foto te maken voor jullie. Moet ik nog doen!
Wil dezelfde ook voor Asfaloth aanschaffen uiteindelijk. Dan matcht dat mooi samen <3 .

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 20:53

Wat een geweldige veulens komen er weer voorbij! :D

Over het bijvoeren, Moritz at ook geen brokjes maar eet wel met smaak haver, dus hij krijgt haver met een handje brokjes erdoorheen :D

Ik was de koker van m’n paard schoon nt maken en Moritz wilde graag aandacht _O-
Afbeelding

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 21:44

Even voorstellen dan maar!

Mama is onverwacht bij ons terecht gekomen, hoogdrachtig. Binnen 14 dagen stond daar: Hope! En wat een klein cadeautje is ze <3

Even wat foto's van toen tot nu (geboren 15 juni). Ze staat in de kudde, en wat is dat geweldig. Ze is vanaf dag 1 zo geliefd door iedereen, en ze mag ook alles van iedereen. Echt zo gaaf!

Qua eten vindt ze trouwens de veulen brok van havens helemaal niet lekker. Haar voorkeur heeft muesli (voor volwassen paarden) of grasbrok.

We hebben trouwens als doel haar niet af te spenen, maar zo lang mama het aankan, de natuur zijn gang te laten gaan. <3

Afbeelding
1 dag oud, en de rest hier onder is ongeveer op volgorde

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En met haar nieuwe halster *\o/*
Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 21:57

Sodeltuut, welkom. Wat een leukerd.
Leuke verassing.

Wat zijn Tony en Olaf leuk beide.

Nieuwsgierige Moritz.

Hier krijgt Tess vitalbix breed en grow en Pavo vital, eet ze heel goed. Ze was ook geen brok gewend.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:09

SimSannah sorry dacht dat ik al gereageerd had :+ Nee ben er nog niet achter wat werkt qua brokjes, wel dat muesli er makkelijker in gaat dus hij krijgt nu tijdelijk een klein beetje sportmuesli want dat had m'n vriendin nog liggen :+ Bedankt voor het compliment <3

Sodeletuut welkom, wat een knapperd!

Tarzan haha die Moritz :+

Olaf <3
Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:18

Prachtig winters plaatje van Olaf.
Mooi koppie heeft hij, vriendelijke blik.

Kyra en tess zijn vriendinnen geworden.
En wat een vertrouwen heeft stippelkont al, ze is hier pas een goede week.
Liggend eten , luilak.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ook even gemeten vandaag met de meetstok, 1,335
Ze is van 10 juni dus bijna zes maanden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 08:27

King staat met de nacht lekker binnen, en dat is te zien. Meneer houd zich warm met lekkere warme hoopjes mest geloof ik
Afbeelding
Hij heeft wel een lekker berenvachtje
Zijn lieve hoofdje
Afbeelding

Brokjes eet hij wel gewoon, maar wel met Bo mee en later uit zijn eigen bak.
In het begin bij de opfok at hij hun Brokjes wat slechter maar met luzerne erbij at hij ze wel.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 10:42

King is klaar voor een koude winter.
Mooi grof is hij.

Tess genietend van het zonnetje
Afbeelding
Vanmiddag maar even met de clicker aan de slag, leren wat mijn persoonlijke ruimte is.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:52

_Tarzan : Moritz kijkt wel heel schattig zo!

Sodeletuut: Wat is ze toch ongelooflijk knap <3 ! Mama heeft bijna een kopie van zichzelf gemaakt! Weet je ook wie de vader is?

NorwayFjord : Wat een mooie winters plaatje zo van Olaf!

horsii: Wat fijn dat Tess zich al zo vertrouwd voelt bij jullie en Kyra ook happy is met haar nieuwe vriendin! Gaat een flinke dame worden! Hoe groot verwacht je dat ze word? Tess staat er happy bij op de recente foto in het zonnetje!

kiki1976: King wilt stiekem vast bont zijn :j .

Welke vitaminen brokken raden jullie aan voor een veulen en chronisch bevangen Shet? Mooiste zou zijn als ik een merk kan vinden dat ze allebei mogen hebben. Gimli doet maanden met 1 zak natuurlijk.
Metazoa, Vitalbix, Pavo Vital en Agrobs vallen al af voor Asfaloth.

Gimli had (helaas) zijn eerste DA bezoek achter de rug eergisteren. Was vrijdagochtend op stal en vond hem wat anders dan anders. Waar Asfaloth de ene hap hooi na de andere naar binnen werkte (die heeft een bodemloze pit geloof ik ondanks onbeperkt hooi :') ) at Gimli gewoon niet. Een veulen (of paard) dat niet eet daar ben ik extra alert bij.
Gimli was wel actief en alert, maar minder fit dan anders. Nou zou de DA toch al komen voor een van de andere dieren op stal dus zijn fokker en ik hebben gelijk ook gevraagd of hij even naar Gimli wilde kijken.
Alles nagelopen. Temperatuur etc. was goed. Had genoeg darm geluiden, geen koliek gelukkig. Want daar was ik wel even bang voor.
Wel recent ontwormd (daar vroeg de DA ook naar), maar met een middel dat bleek uiteindelijk geen spoelwormen dood.
Dus voor de zekerheid Gimli en Asfaloth beiden nog voor Spoelwormen ontwormd.
En ja hoor. Vrijdagavond was mijn mannetje weer zo goed als de oude en ging het hooi gelukkig ook weer met smaak naar binnen <3 .
Gelukkig maar. Want uiteraard ging ik net gisterochtend naar mijn ouders. Ze hebben er altijd een handje van bij mij om ziek te worden wanneer ik weekend plannen heb :j .
Gelukkig zijn ze op stal in goede handen en worden ze daar goed verzorgd en in de gaten gehouden dus ik kon met een gerust hart weg.

Gimli was wel heeeeel erg braaf! Alle onderzoeken liet hij zonder problemen toe en het ontwormen ging ook super. Asfaloth.... ik wil het er niet over hebben. Laten we het maar zo zeggen. 2 volwassen mannen hadden hun handen vol aan Asfaloth om de ontworming er in te krijgen. Ik schaamde mij dood, maar had op voorhand al gewaarschuwd dat die echt lastig kon doen.
Mijn veulen is gewoon makker, oeps... Asfaloth is overigens erg eenkennig, erg gericht op mij en heeft een hekel aan alles wat met spuiten en naalden te maken heeft. Ik krijg een wormenkuur o.i.d. er met veel moeite nog net in.
5 januari komt dan ook iemand voor een ESDR sessie bij Asfaloth om hem te helpen minder spanning te hebben met wormenkuren etc. en dan gaan we ook aan de verlatingsangst van Gimli werken.

Vrijdagochtend. Vlak na het DA bezoek:

Afbeelding

Vrijdagavond. Genieten van hun slobber met zandkuur (pure psyllium zaadjes). Na de slobber knapte Gimli gelukkig nog meer op. Dus wellicht dat ik hem de slobber komende tijd na de zandkuur ook nog bijvoer:

Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 16:14

Brave shet.
Gelukkig geen koliek.
Pavo vital krijgt mn haf welke twee x bevangen geweest is. Ze krijgen er maar zo weinig van dat dat primq kan.
Moeder is 167 a 170 vader 155 dus ik hoop dat ze de 163 gaat halen.

Tess is vanmiddag onderuit gegaan op de stenen.. hopelijk houdt ze er niets aan over.
Ze draafde aan met de wei uitlopen maar gleed uit over modder onder de natte bladeren.
Alleen twee oppervlakkige wondjes dus duimen.
Ze was voor het eerst mee wandelen, rondje dorp. Heel braaf. Ook autos waren prima.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 22:14

Horsii fijn dat het goed gaat saampjes! Vervelend dat ze onderuit is gegaan, gelukkig valt het mee.

Kiki fijn dat het goed gaat met King, hij ziet er goed uit! Leuk hè zo'n licht kleurtje met poepvlekken :+

Yaartje wat vervelend van Gimli! Gelukkig lijkt het mee te vallen maar wel rot zeg!

Het was geen goed weekend blijkbaar want ik heb vandaag ook de dierenarts bij Olaf gehad, die heeft wss een klap op z'n oog gehad van 1 van de andere paarden en er zit een flinke beschadiging in. Mag komende week 4x per dag gaan zalven en hopelijk komt het dan weer goed...

Trof hem zo aan met een dichtgeknepen oog en prut eruit
Afbeelding

En na het bekijken door de dierenarts met vloeistof en zalven, lekker smurrieoog :+ M'n vriendin zei dat hij inmiddels al wat beter uit z'n oog kijkt dus hopelijk zet dat door.

Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 08:44

Beterschap voor allemaal. Niet leuk!

Tja King zijn moeder kan er ook wat van, maar bij haar zie je het niet (bruin).
Maar hij doet het goed daar. Erg blij mee

Simsannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 13:21

Sodeletuut schreef:
En met haar nieuwe halster *\o/*
[ [url=m/p15sf3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja die staat haar wel!
Mooie foto's

Simsannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 13:24

Gisteren een klein ongelukje gehad, het moest er een keer van komen.

Ik dacht, laat ik eens voor de 1e keer met haar door de bak een rondje lopen aan de hand.
En dat ging super, totdat ze een klein sprongetje maakte,

Gelukkig wel van me af
Maar ja.. toen was er bloed..
En ik had niks door..
Op haar neus,en op het touw. Mijn linkerhand ook mooi rood gekleurd.

Bleek dat het touw (of iets) onder m'n duim nagel was doorgekomen en daarmee een ruk had gegeven aan die nagel.

Die was een deel omgeklapt en niet de volledige nagel
Gelukkig geen pijn, alleen een beetje blauw.

Stond ze daar beteuterd van haar actie met bloed op d'r snoet... oeps :knuffel: