De red bag geboorte van Bloem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 14:12

Als het mes te scherp is dan heb je kans dat je in de stress de merrie of het veulen raakt. Met een beetje een bot mes of schaar (mes is handiger, daar kun je beter mee richten) heb je daar minder kans op. Op zo'n moment wil je snel handelen en ben je best wel in de stress en niet iedereen heeft dan de controle om precies te kunnen snijden. Soms wordt een pollepel geadviseerd omdat je daar geen schade mee kan veroorzaken, maar ik heb geen idee hier je dat met een pollepel open moet krijgen. Ik heb ook gehoord dat het mensen gelukt is om het met de handen open te maken of dat de zak met weinig druk al open springt bij de cervixster. De cervixster is de witte ster die je op de rode zak ziet en dit is het deel wat normaal vanzelf open springt. Bij de bevalling van Vlinder was de rode bal nog niet aan de buitenkant te zien, die zat nog in de vulva en zag ik alleen een beetje tevoorschijn komen als ze perste. Ik kon de cervixster dus ook niet zien. Deze zit niet altijd precies in het midden bij de bevalling, en je gaat niet wachten tot de rode bal verder naar buiten is om de cervixster te vinden want dat kost tijd. Net naast de cervixster is de placenta veel stugger en dikker, en dat krijg je echt niet met een pollepel open. Vandaar dat ik een niet te scherp mes adviseer. Niet te scherp i.v.m. het per ongeluk raken van de merrie en geen stom voorwerp omdat de placenta niet altijd makkelijk open te krijgen is. Het veulen zal je niet zo makkelijk raken omdat er een hoop vruchtwater voor zit, mits je niet met een heel lang scherp mes heel diep gaat steken. Je moet eigenlijk snijden alsof je in een sinaasappelschil snijd zonder het vruchtvlees te raken.

Dus even op een rijtje:

• Gat je merrie liggen persen en je ziet niet heel snel een pootjesblaas kijk dan even met een lampje (hoofdlamp) in de vulva. Zie je toch een witte pootjesblaas dan laat je de merrie met rust, zie je een donkerrode bol dan ga je snel aan de slag.
• Pak (bij voorkeur) een mes welke je al ontsmet klaar hebt liggen, ontsmet je handen en snijd voorzichtig de zak open.
• Voel met je handen of je 2 voorpootjes met daarop een neusje voelt.
• Trek met de wee mee richting de hak (perst de merrie helemaal niet dan toch voorzichtig trekken, sommige merries zijn te uitgeput om te persen als het langer geduurd heeft. Zaak is om het veulen er zo snel mogelijk uit te krijgen.)
• Als het veulen er met het hele hoofdje uit is maak je het vlies open.
• Als het veulen er bijna helemaal uit is (als dit snel genoeg gaat, meestal wel) dan wrijf je met een schone handdoek het neusje en de mond schoon. Met je vingers haal je het slijm uit de mond halen en wrijf van boven naar beneden over de neusbrug om het slijm uit de neus te krijgen. Nu moet het veulen gaan ademen. Ademt het niet blijf dan doorgaan met wrijven en bel een dierenarts.

manou_diablo

Re: De red bag geboorte van Bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 14:33

Heel leerzaam, dankjewel!
Nog even een vraagje, wat als het neusje niet op de voorbenen ligt?
Is dit zelf op te lossen of moet er dan echt een dierenarts bij?

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 15:20

AstridJ schreef:
Ik vond trouwens deze blog nog van iemand die haar veulen verloren is na complicaties door een red bag geboorte. Dat dus een veulen in het begin best goed kan lijken en dan na 24 tot 36 uur toch ineens achteruit gaat. Bloem had overigens ook de eerste tijd (een halve dag ongeveer) de slappe oortjes. Bij haar leek het alsof ze de oortjes niet naar voren kon doen, ze bleven maar naar achteren staan. Dat was waarschijnlijk door het zuurstof tekort. Er staat veel informatie in waar op te letten nadat het veulen geboren is van een red bag geboorte.
https://www.evy.nl/nieuws/symposium-risico-veulens/

'Geinig', ik wou net reageren met mijn verhaal, maar je hebt mijn blog al gelezen.
Ja een Redbag is echt zo akelig en naar.. Goed om te lezen dat je snel gehandeld hebt en Bloem goed terrecht is gekomen!!

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 17:24

Dat is toevallig dat dat jou blog is! :o Staat nuttige info in! Maar bij jou was het dus minder goed afgelopen :(

Manou_diablo dan moet je sowieso de dierenarts bellen inderdaad. Als het hoofdje naar achteren geslagen ligt wordt het heel lastig, als de achterbenen eerst komen dan wordt het ook heel moeilijk. Dat zijn complicaties die meestal niet zo'n goede afloop hebben en die ook bij een 'normale' geboorte kunnen gebeuren. Bij een red bag waarbij het veulen niet goed ligt is het waarschijnlijk al overleden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 18:17

Wat fijn dat je dit wilt delen en wat een geluk dat je wist wat je moest doen en wat een heerlijk veulen heb je!

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 08:09

Ons veulen is ook afgelopen week met een Red bag geboren. 3 weken te vroeg maar hij doet het naar een paar dagen in de kliniek echt heel goed.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 14:50

Dank je Monique!

Oei Digo, was de oorzaak dan placentitis omdat het drie weken te vroeg was en een red bag? Fijn dat het goed gaat! Is het een KWPN veulen?

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 14:58

Het was inderdaad placentitis en een kwpn veulen. Hij was gelukkig meteen heel vechtlustig. Ik had er genoeg over gelezen voor de tijd maar als het dan gebeurt is het altijd spannend.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 06:50

Gelukkig heb je goed gehandeld!!
Gefeliciteerd met je veulen *\o/*
Prachtige mama ook <3

Hier dit jaar bijna Een red Bag. Veulen lag eruit en mee komt meteen de placenta naar buiten. Dus gelukkig nog nét lang genoeg vastgehouden :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 08:11

Ik had het hier gisteravond met mijn moeder over en vroeg me af of dit bij mensen ook kan gebeuren?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:44

Interessant topic Astrid, bedankt om het te delen.

En erbij zijn is zo belangrijk. Begrijp nog steeds niet dat mensen daar zo los overgaan. Nou ja men paarden liggen me nauw aan het hart.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 19:11

Dat is het zeker Digo, als je het dan ineens echt meemaakt is het toch anders.

Wat een geluk dan just_kiki!

Ik weet eigenlijk niet of dat bij mensen ook kan gebeuren Humpdiedumpie, misschien dat iemand anders dat hier weet?

Dat vind ik eigenlijk ook Fotsy :o Ik denk dat veel mensen erop vertrouwen dat het wel goed zal gaan.